Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Rook...

    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 146
    Registration date : 22-08-10

    Rook... Empty Rook...

    Bericht van gertdc di sep 06, 2011 4:34 pm

    Beste allen,

    Ik ben sinds februari eigenaar van een CV kachel, met 2 aparte verbrandingskamers, zijnde 1 voor pellets, en 1 voor hout.
    Bij de rookafvoer van het hout wringt het schoentje, en ik heb er eigenlijk geen verklaring voor...

    Vandaag het houtgedeelte aangestoken, en wat merkte ik tot mijn grote verbazing...?? Rook sijpelde overal van tussen de voegen van de (gemetste) schouw... Iets wat ik in het voorjaar nooit heb meegemaakt. Alle ramen hier opengezet, en boeltje laten uitbranden. Daarna aan de slag met vuurvaste silicone om de boel wat af te dichten, maar helaas is rook is zo een beetje als water, het vindt steeds wel ergens een gaatje om te ontsnappen...

    Even nog voor de duidelijk vermelden dat dit type kachel beschikt over een mechanisch geregelde luchttoevoer (Belimo), ook daar ben ik al mee aan de slag gegaan, maar voorlopig zonder resultaat.
    De gemetste schouw heeft een kleine diameter, maar heeft steeds probleemloos gewerkt in het voorjaar.
    Halverwege juli heb ik deze zelf uitgekuist, naar mijn idee kan daar het probleem ook niet liggen...

    Graag jullie input, en eventuele oplossingen. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, laat het ook zeker weten Wink


    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van Gast di sep 06, 2011 4:52 pm

    rook door de voegen ,ofwel heb je enorme terugslag wat mij zou betwijfelen
    als je rook door de voegen hebt is die schouw klaar voor afbraak levensgevaarlijk affraid
    of een bubbelwandige flexibel steken in de schouw

    mischien eens kijken of er geen nest of vogel ingesukkeld is ,of er geen steen losgekomen met het kuisen en
    die blijft hangen in de schouw en de afvoer belemmerd is
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van francky di sep 06, 2011 6:56 pm

    gertdc schreef:Beste allen,

    Ik ben sinds februari eigenaar van een CV kachel, met 2 aparte verbrandingskamers, zijnde 1 voor pellets, en 1 voor hout.
    Bij de rookafvoer van het hout wringt het schoentje, en ik heb er eigenlijk geen verklaring voor...

    Vandaag het houtgedeelte aangestoken, en wat merkte ik tot mijn grote verbazing...?? Rook sijpelde overal van tussen de voegen van de (gemetste) schouw... Iets wat ik in het voorjaar nooit heb meegemaakt. Alle ramen hier opengezet, en boeltje laten uitbranden. Daarna aan de slag met vuurvaste silicone om de boel wat af te dichten, maar helaas is rook is zo een beetje als water, het vindt steeds wel ergens een gaatje om te ontsnappen...

    Even nog voor de duidelijk vermelden dat dit type kachel beschikt over een mechanisch geregelde luchttoevoer (Belimo), ook daar ben ik al mee aan de slag gegaan, maar voorlopig zonder resultaat.
    De gemetste schouw heeft een kleine diameter, maar heeft steeds probleemloos gewerkt in het voorjaar.
    Halverwege juli heb ik deze zelf uitgekuist, naar mijn idee kan daar het probleem ook niet liggen...

    Graag jullie input, en eventuele oplossingen. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, laat het ook zeker weten Wink


    Rook door de voegen duivel Ik denk dat ge toch eens met aandacht naar u schouw ga moeten kijken.
    En met silicone de gaten dicht doen wat? dat kan toch niet! Denk al meteen aan co2 vergiftiging. Wat wel kan zijn is de de schouw wak is, met de regen en wind van vandaag ?maar dan nog....
    Steek er maar meteen een inox buis in ge gaat al van ZEER veel problemen verlost zijn.


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 146
    Registration date : 22-08-10

    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van gertdc di sep 06, 2011 8:00 pm

    Even voor de volledigheid...
    De gemetste schouw is deels afgekapt door de vorige eigenaar, het zijn dus geen mooie voegen meer, maar het ruwe kapwerk. De voegen zijn her en der dus verdwenen/uitgedund, in de loop der jaren is er blijkbaar tegen deze schouw nog een muurtje tegen gemetst, dat ondertussen ook is afgekapt.
    Wat zou er verkeerd zijn om dit dus dicht te strijken met (vuurvaste) silicone, of een cementbezetting (de overige meters die omhoog gaan zijn met een cementlaag bezet)
    Co2 intoxicatie zie ik dus nog niet zo snel gebeuren, vanaf ik de rook ontdekte heb ik de kachel laten uitbranden...
    Morgen (als het weer het toelaat) zal ik nog eens een visuele inspectie doen langs de bovenkant van de schouw, om te zien of er eventuele obstructies zijn.

    Verder was ik ook nog vergeten vermelden dat de interne rookkanalen gekuist zijn (ik heb er zo 3 langs R+L kant)
    Als allerlaatste oplossing overweeg ik een nieuwe (RVS) schouw. Flex buis in huidige schouw zal niet lukken omwille van te kleine diameter.

    Het blijft me bezig houden waarom de schouw in het verleden (in hartje winter) wel goed gewerkt heeft, en vandaag niet. Vochtigheid zou een mogelijke verklaring kunnen zijn?
    Gering temperatuursverschil tussen buiten en binnen is ook al bij me opgekomen...

    Wie denkt er nog mee?
    Merci alvast!


    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van Gast di sep 06, 2011 8:15 pm

    )
    Co2 intoxicatie zie ik dus nog niet zo snel gebeuren, vanaf ik de rook ontdekte heb ik de kachel laten uitbranden...


    beste co2 is REUK EN KLEUR loos : gevaarlijkste gas dat er is !!


    Het blijft me bezig houden waarom de schouw in het verleden (in hartje winter) wel goed gewerkt heeft, en vandaag niet. Vochtigheid zou een mogelijke verklaring kunnen zijn?
    Gering temperatuursverschil tussen buiten en binnen is ook al bij me opgekomen...

    een vochtige schouw met klein temp verschil zorgt voor slechte tot geen trek , als er ook nog eens spleten zijhn dan krijg je 'valsen' trok
    waarom vroeger wel en nu niet : vroeger mss geen spleten = geen valsen trok , vroeger ketel of kachel of ik weet niet wat met slecht rendement (zo'n 70%) wat resulteert in zeer hoge schouwtemperaturen (300 a 400gr c zijn geen uitzondering) nu hoog rendement (+- 90%) met schouwtemperaturen van 130 a 160gr c , dus ik denk zoals hier al aangehaald : tuberen en u schouwprobleem zal meer dan wss opgelost zijn , sorry maar nu speelt ge met u leven !
    beschouw dit als goede raad (zit al lang in de verwarmingsector) en niet als bla bla Cool


    Wie denkt er nog mee?
    Merci alvast!
    [/quote
    ]
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van francky di sep 06, 2011 10:17 pm

    gertdc schreef:Even voor de volledigheid...
    De gemetste schouw is deels afgekapt door de vorige eigenaar, het zijn dus geen mooie voegen meer, maar het ruwe kapwerk. De voegen zijn her en der dus verdwenen/uitgedund, in de loop der jaren is er blijkbaar tegen deze schouw nog een muurtje tegen gemetst, dat ondertussen ook is afgekapt.
    Wat zou er verkeerd zijn om dit dus dicht te strijken met (vuurvaste) silicone, of een cementbezetting (de overige meters die omhoog gaan zijn met een cementlaag bezet)
    Co2 intoxicatie zie ik dus nog niet zo snel gebeuren, vanaf ik de rook ontdekte heb ik de kachel laten uitbranden...
    Morgen (als het weer het toelaat) zal ik nog eens een visuele inspectie doen langs de bovenkant van de schouw, om te zien of er eventuele obstructies zijn.












    Verder was ik ook nog vergeten vermelden dat de interne rookkanalen gekuist zijn (ik heb er zo 3 langs R+L kant)
    Als allerlaatste oplossing overweeg ik een nieuwe (RVS) schouw. Flex buis in huidige schouw zal niet lukken omwille van te kleine diameter.

    Het blijft me bezig houden waarom de schouw in het verleden (in hartje winter) wel goed gewerkt heeft, en vandaag niet. Vochtigheid zou een mogelijke verklaring kunnen zijn?
    Gering temperatuursverschil tussen buiten en binnen is ook al bij me opgekomen...

    Wie denkt er nog mee?
    Merci alvast!

    Ik kan goed geloven dat je er mee bezig bent.
    Maar het is zoals pelletburner zegt en hij heeft 100% gelijk ook van die co2 duivel engel
    Een kleine anekdote, vroeger had ik een houtkachel de ene keer brande hij goed de andere keer kreeg ik hem niet aan , met als gevolg dat heel men huis vol rook zat als hij niet wilde branden:slecht:en twee dagan stank in huis, Er is maar een einde aangekomen als ik nieuwe schoorsteen heb geplaats.Fix,s en in inox met T-stuk en trekkende kap erop,Nooit geen probleem meer gehad, kost wel wat geld maar staat er voor de rest van men leven denk ik.
    Nu brand men pelletkachel op die schouw,houtkachel weg.
    Bij u is het hout en pellets CV dus een reden temeer om een in inox te plaatsen, wil je van de winter niet in de kou zitten.
    grt Francky



    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 146
    Registration date : 22-08-10

    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van gertdc di sep 06, 2011 11:53 pm

    Alvast bedankt voor de input. Mijn kachel heeft 2 schouwen nodig, 1 voor de pellets en 1 voor het houtgedeelte.
    Co2 is geen probleem, zou enkel vrijkomen bij de verbranding van hout, en deze zit dus in de gemetste schouw. Gezien de grote rookontwikkeling, is het niet aangewezen om het houtgedeelte te laten branden. (Mijn ramen hebben quasi de hele middag open gestaan, anders was het niet te doen ;-)
    De rookgassen van de pellets gaan naar een andere schouw, die het wel goed doet; even ter verduidelijking.
    Dus @ pelletburner & Francky, bedankt voor je bezorgdheid, maar het is eigenlijk niet nodig...
    Het lijkt me dus dat ik moet op zoek gaan naar een nieuwe schouw voor het houtgedeelte...
    Iemand enig idee wat de gemiddelde levensduur is van een enkelwandige buis die ik door de gevel naar buiten omhoog zou laten gaan...??
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van Gast di sep 06, 2011 11:59 pm

    beste ,

    CO2 komt vrij bij de verbranding van ALLE fossiele brandstoffen dus niet enkel bij verbranding van hout .
    NOOIT een enkelwandige buis buiten tegen de gevel : rookgassen koelen te snel af en eens onder de 100gr c heb je condens (stoom in u rook die terug water word) , en vocht in de schouw = niet trekken + dit vocht is zoals zure regen dus corrosief en tast alle materialen aan .
    Doe uzelf een groot plezier en investeer in een dubbelwandige RVS schouwbuis !
    Er is echt geen andere (goede) oplossing !
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van steven wo sep 07, 2011 7:17 am

    zeker geen enkelwandige schouw langs de buitenkant. veel te veel afkoeling, wat condens met zich zal meebrengen.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    peter van den Branden
    peter van den Branden
    verkoper


    Man Aantal berichten : 158
    Leeftijd : 65
    Registration date : 29-01-10

    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van peter van den Branden wo sep 07, 2011 9:19 am

    CO2 komt altijd vrij bij elke verbranding

    Het is de CO (koolstofmonoxide) dat gevaarlijk is !!! (dit is kleur -en geurloos)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van Gast wo sep 07, 2011 9:58 am

    Wat is de diameter van die gemetste schouw?
    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 146
    Registration date : 22-08-10

    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van gertdc wo sep 07, 2011 10:35 am

    Alvast bedankt voor de bezorgdheid omtrent de Co - intoxicatie. Ik neem hier echt geen risico's, het houtgedeelte brandt niet, omwille van de grote rookontwikkeling binnen, en naar mijn idee is dan ook het Co gevaar geweken. Ik ben me er van bewust dat er koolstofmonoxide vrij komt bij elke verbranding.

    @11221, bij de installatie werd het duidelijk dat een flexible buis in de huidige schouw geen optie was wegens te klein in diameter. Laat me zeggen dat er plaats was voor een flinke vuist. Ik heb echter geen idee of de diameter vergroot naarmate de lengte van de schouw vordert.

    Is het geen optie om op de huidige schouw een meter enkel/dubbelwandige buis te plaatsen, met daarop een trekkapje?


    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van Gast wo sep 07, 2011 12:25 pm


    Is het geen optie om op de huidige schouw een meter enkel/dubbelwandige buis te plaatsen, met daarop een trekkapje?[/quote]

    nee dit is geen optie ,daarmee los je de problemen niet op , een flexibel DUBBELWANDIG voor hout diend door de schouw te lopen van de ketel-kachel tot boven

    of als je kan buiten met dubbelwandige vaste buizen een nieuwe schouw maken
    mvg jl
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van Gast wo sep 07, 2011 1:02 pm

    gertdc schreef:Alvast bedankt voor de bezorgdheid omtrent de Co - intoxicatie. Ik neem hier echt geen risico's, het houtgedeelte brandt niet, omwille van de grote rookontwikkeling binnen, en naar mijn idee is dan ook het Co gevaar geweken. Ik ben me er van bewust dat er koolstofmonoxide vrij komt bij elke verbranding.

    @11221, bij de installatie werd het duidelijk dat een flexible buis in de huidige schouw geen optie was wegens te klein in diameter. Laat me zeggen dat er plaats was voor een flinke vuist. Ik heb echter geen idee of de diameter vergroot naarmate de lengte van de schouw vordert.

    Is het geen optie om op de huidige schouw een meter enkel/dubbelwandige buis te plaatsen, met daarop een trekkapje?

    Nee, dat is geen optie, zoals JL al aangeeft.

    Je kachel heeft twee aansluitingen voor rookafvoer: dia 80 voor pellets, en dia 160 voor stukhout.
    Je dient deze diameters te behouden van begin tot einde. Als je schoorsteen niet voldoet, dien je een nieuwe te voorzien. Best dus, zoals eerder al aangehaald een dubbelwandige/geïsoleerde inox schoorsteen vanaf de kachel tot boven het dak.

    Zoals je zelf reeds aanhaalt, stelde je het probleem al vast bij de installatie (zelf/installateur?), en had je toen al een oplossing moeten zoeken.

    Het is niet het trekkapje dat ervoor gaat zorgen dat opeens alles WEL werkt, je dient heel het systeem aan te pakken.

    En nog een algemene regel:
    Enkelwandige buis: binnen, in verwarmde ruimtes.
    Dubbelwandig: onverwarmde ruimtes + buiten.

    Bij hoogrendementsverbrandingen (zoals tegenwoordig ook goede hout- en pelletketels/kachels) zijn de schouwtemperaturen laag, en heb je veel vlugger last van condens en slechte trek. Vandaar een degelijke, dubbelwandige schoorsteen, en je vermijdt problemen.

    En als je de verschillende adviezen hier in de wind slaat, zal je met de problemen blijven zitten.

    11221
    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 146
    Registration date : 22-08-10

    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van gertdc wo sep 07, 2011 2:17 pm

    @ 11221

    Bij de installatie (met installateur) was het een optie om meteen een flexible afvoer in de bestaande schouw te steken. Toen duidelijk werd dat dit niet zou lukken, is het dan daar ook bij gebleven.
    Het gehele voorjaar intensief hout gestookt (vanaf februari tot de warmere periode ongeveer 8 kub.), zonder rookontwikkeling binnen...
    Daarom dat ik het bizar blijf vinden dat zich dit nu plots wel manifesteert.

    Begrijp me niet verkeerd, ik heb ondertussen ook al begrepen dat er waarschijnlijk niks anders zal op zitten dat een nieuwe schouw te installeren, maar ik wil gewoon nog even alle opties overlopen vooraleer over te gaan tot deze flinke investering... (zoiets komt nooit op het goeie moment, of is dat enkel bij mij Razz )



    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van Gast wo sep 07, 2011 2:49 pm


    Begrijp me niet verkeerd, ik heb ondertussen ook al begrepen dat er waarschijnlijk niks anders zal op zitten dat een nieuwe schouw te installeren, maar ik wil gewoon nog even alle opties overlopen vooraleer over te gaan tot deze flinke investering... (zoiets komt nooit op het goeie moment, of is dat enkel bij mij Razz )

    [/quote]

    neje jongen die onverwachtige investeringen komen overall voor Twisted Evil
    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 146
    Registration date : 22-08-10

    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van gertdc wo sep 07, 2011 5:47 pm

    @ 11221

    Is er een bezwaar (en indien ja, waarom) ik van diameter 15 (aan de kachel) naar diameter 20 (nieuw te installeren afvoer) zou gaan?
    Ik veronderstel dat ik met een enkelwandige buis door mijn gevel ga, om dan (met een dubbelwandig T of Y stuk) over te gaan naar een dubbelwandige, of niet?

    Ik hoor het graag.


    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van Gast wo sep 07, 2011 5:53 pm

    veranderen van diameter mag eigenlijk niet omdat je dan de stijgsnelheid van de rookgassen vertraagt waardoor deze als het ware trager naar boven gaan en dus ook meer tijd hebben om af te koelen waardoor risico om onder de 100 gr c te komen vergroot wat op zijn beurt resulteert in condens etc in uiterste geval van diam 150 naar diam 160 ok maar zekers niet groter , trouwens waarom zou je dit doen ? meterprijs is duurder en schouw lijkt 'lomper'
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van Gast wo sep 07, 2011 9:06 pm

    gertdc schreef:@ 11221

    Is er een bezwaar (en indien ja, waarom) ik van diameter 15 (aan de kachel) naar diameter 20 (nieuw te installeren afvoer) zou gaan?
    Ik veronderstel dat ik met een enkelwandige buis door mijn gevel ga, om dan (met een dubbelwandig T of Y stuk) over te gaan naar een dubbelwandige, of niet?

    Ik hoor het graag.

    Zoals "pelletburner" hierboven als zegt: waarom zou je een grotere dan noodzakelijke diameter steken? Is niet aan te raden.

    De muurdoorvoering zou ik ook al dubbelwandig nemen. Je gaat een koud horizontaal stuk creëren in de gevel waar je last van condens kan krijgen.
    Hou het simpel en degelijk: alles buiten, incl. muurdoorvoer tot binnen, dubbelwandig/geïsoleerd.

    11221
    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 146
    Registration date : 22-08-10

    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van gertdc ma sep 19, 2011 10:18 pm

    Vandaag eindelijk tijd (en een lange ladder) gevonden om de schouw langs de bovenkant te inspecteren. Wat bleek: het (dun kippen gaas) bovenop de schouw was vakkundig door de raven/kauwen kapot gemaakt, een klein gat van ongeveer 10/15 vierkante centimeter was voldoende voor deze rotbeesten om mijn schouw vol met rotzooi te smijten.
    Dus de borstel nog maar eens boven gehaald en alles proper gemaakt...
    Morgen dik RVS - rooster op maat slijpen en er op leggen. Dus normaal gezien gaat mijn schouw weer doen wat ze altijd al heeft gedaan... Ook goed voor mijn portemonnee natuurlijk Surprised


    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert

    Gesponsorde inhoud


    Rook... Empty Re: Rook...

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 5:04 am