Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 17 gasten

Flamingo


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    plaatsen flexibele schouw

    Anonymous
    Gast
    Gast


    plaatsen flexibele schouw Empty plaatsen flexibele schouw

    Bericht van Gast do sep 22, 2011 9:01 pm

    Hallo,


    Wanneer men een bestaande schouw wil intuberen met een flexibele voor de aansluiting van een pelletkachel hierop welke diameter neemt men dan het best van flexibele? 80 ?

    Alvast merciekes
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van flair do sep 22, 2011 9:05 pm

    kurt01 schreef:Hallo,


    Wanneer men een bestaande schouw wil intuberen met een flexibele voor de aansluiting van een pelletkachel hierop welke diameter neemt men dan het best van flexibele? 80 ?

    Alvast merciekes

    Zelfde diameter als de uitgang van je kachel 80 dus
    Anonymous
    Gast
    Gast


    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van Gast do sep 22, 2011 9:13 pm

    Enkele praktische/ technische vragen:

    Ik overweeg om hem eventueel zelf te plaatsen. Op welke zaken moet ik letten, als ik hem steek?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van jeanhup do sep 22, 2011 9:25 pm

    Neen dubbelwandig RVS van 80mm tot 6 meter lengte. Daarboven 100mm nemen.

    Bij rechte schouw: flexibel gewoon naar beneden steken
    Bij schouw met bochten: eerst gewicht aan touw laten zakken en daaraan flexibel vastbinden. Vervolgens naar beneden trekken.
    Onderaan afwerken met vuurvaste plaat.
    Bovenaan volstorten met vuurvast isolatiemateriaal (perliet) en vervolgens afwerken met watervaste plaat, dakdoorvoor en goede rookkap.

    Succes!!

    Groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    plaatsen flexibele schouw Empty van 8 naar 10

    Bericht van Gast vr sep 23, 2011 5:53 pm

    jeanhup schreef:Neen dubbelwandig RVS van 80mm tot 6 meter lengte. Daarboven 100mm nemen.

    Bij rechte schouw: flexibel gewoon naar beneden steken
    Bij schouw met bochten: eerst gewicht aan touw laten zakken en daaraan flexibel vastbinden. Vervolgens naar beneden trekken.
    Onderaan afwerken met vuurvaste plaat.
    Bovenaan volstorten met vuurvast isolatiemateriaal (perliet) en vervolgens afwerken met watervaste plaat, dakdoorvoor en goede rookkap.

    Succes!!

    Groet,

    Jean


    Waarom na zes meter een dikkere diameter nemen??
    Mag je op het einde van de flex een bochtmaken die uit de muur komt en dan buiten een t stuk opzetten of moet de flex rechthangen en zo dan een t stuk onderaan opzetten?


    Groeten kurt
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van jeanhup vr sep 23, 2011 6:06 pm

    kurt01 schreef:Waarom na zes meter een dikkere diameter nemen??
    Mag je op het einde van de flex een bochtmaken die uit de muur komt en dan buiten een t stuk opzetten of moet de flex rechthangen en zo dan een t stuk onderaan opzetten?
    Groeten kurt
    In het algemeen wordt voor een goede trek geadviseerd om bij kanalen tot 6 meter 80mm te nemen en indien langer 100mm (mag dus ook vanaf het begin). Ik denk niet dat je vreselijk veel problemen gaat krijgen als je bij b.v 8 meter ook 80 neemt, maar ik geef gewoon even weer wat de algemeen geaccepteerde adviezen zijn.

    Je kunt de flexpijp inderdaad buigen onderaan en daar een verloopstuk opzetten dat je op je T aansluit.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van Gast vr sep 23, 2011 7:21 pm

    niet vergeten op de flex staat een pijl dit is de richting van de rookgassen pijl moet naar boven wijzen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van Gast za sep 24, 2011 1:36 am

    Kurt,

    Als ik me niet vergis is het best om de diameter van de uitlaat te behouden in je flexibel.
    Dubbelwandig met glad opp aan de binnenzijde.
    Het gebruik van perliet of vermiculiet is aangeraden als je schouw onderhevig is aan temperatuurdaling
    (niet geïsoleerde zolder) (maar dan moest de schouw ook regendicht zijn)

    Het veranderen van diameter na enkele meters is niet zo goed gezien je een debietverandering krijgt en dus ook een drukverandering, je kan dan beter onmiddellijk een grotere diameter gebruiken. (versmalling van je flexibel is "not done")
    De temperatuur van de uitlaatgassen moet hoog genoeg blijven om een goede 'trek' te behouden.

    Wat je ook kan doen is de schouw voorzien van een kap gebaseerd op de wet van bernoulli.


    Succes. Smile


    Laat je ons iets weten als je een goede leverancier gevonden hebt van je flexibel.
    (Die zijn ook dun gezaaid....)


    Peter
    Anonymous
    Gast
    Gast


    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van Gast wo nov 02, 2011 8:14 pm

    Ik heb juist ook een pelletkachek irus up van edelkamin gekocht(2ehands) en wil die in bestaande gemetste schouw aansluiten. Ik heb achter mijn stoof ook een t-stuk met een pot onderaan. Heeft er iemand al gehoord van een t-stuk in de schouw zelf te steken voor de asse en stof op te vangen? Dit gebeurt best zegt mijn schoorsteenveger, Moeten er 2 t-stukken in?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van erwin wo nov 02, 2011 8:32 pm

    normaal 1 Tstuk met dop onderaan, en dan verticaal omhoog.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    plaatsen flexibele schouw Empty Ik heb juist ook een pelletkachek irus up van edelkamin gekocht(2ehands) en wil die in bestaande gem

    Bericht van Gast wo nov 02, 2011 8:43 pm

    Ik heb een t-stuk buiten de schouw juist achter mijn kachel. Ik weet niet of je die flexibele inoxen buis van 100mm kunt plooien in een bocht van 90 °?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van Gast do nov 03, 2011 2:25 am

    Het is best mogelijk om een flexibel in 90° te plooien alleen moet je opletten dat je geen te korte bocht probeert te maken anders plooi je hem dubbel.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4751
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van pedro do nov 03, 2011 9:24 am

    Ik heb paar dagen terug een dubbelwandige flexibel van 80 in een hoek van 90°(of toch bijna) geplooid.Niet vanzelfsprekend maar het gaat.


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van Gast zo nov 06, 2011 7:07 pm


    als je een flexibele in huis plaatst en hij loopt door 2 verdiepingen enzo naar buiten maar beneden is er een vol hout plafond met daaronder een gyproc plafond waardoor de flex moet, welke afstand of diameter van gat moet je da boren in de houten plaat, Mag de flex het hout raken??of boor je beter een gat met vb 100 diameter vermits de flex 80 diameter heeft zodat je wat speling behoud??


    GRt


    Kurt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van erwin zo nov 06, 2011 7:30 pm

    kurt01 schreef:
    als je een flexibele in huis plaatst en hij loopt door 2 verdiepingen enzo naar buiten maar beneden is er een vol hout plafond met daaronder een gyproc plafond waardoor de flex moet, welke afstand of diameter van gat moet je da boren in de houten plaat, Mag de flex het hout raken??of boor je beter een gat met vb 100 diameter vermits de flex 80 diameter heeft zodat je wat speling behoud??


    GRt


    Kurt

    kurt dan moet je zeker dubbelwandig werken ofwel een speciaal doorvoerstuk gebruiken voor plafonds


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    plaatsen flexibele schouw Empty Re: plaatsen flexibele schouw

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 1:29 am