Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 27 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 26 gasten

Flamingo


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
ben-revo
Uthrex
Ikzelf
7 plaatsers

    Rika Revo pellettoevoer verminderen


    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 373
    Registration date : 11-09-11

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van Ikzelf za nov 03, 2012 6:24 pm

    mja, ik had ze gekocht in juni, in promotie, denk iets van een 3,10euro per zakje...

    Dan heb jij je huis idd super geïsoleerd! Goed gedaan, kan ik alleen maar jaloers op zijn Wink

    Voor mij is het nog zoeken naar de ideale (lees: goedkoopste) stookwijze...

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast vr maa 15, 2013 5:22 pm

    @steefjeqv: moet je in een bepaalde mode zitten of zo?
    Ik heb geprobeerd wat je schreef om in de parametersetup te komen maar dat lukt me maar heel zelden (tot nu toe 1 x Embarassed )
    moet je die langer ingedrukt houden of zo? Heb al vanalles geprobeerd en ik ben er 1 x ingeraakt maar blijkbaar niet meer...

    Thanks,

    Filip
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast vr maa 15, 2013 5:37 pm

    Bij ons staat de kachel nu op 'room' te branden.

    + en Menu tegelijk indrukken, en na een zevental seconden verschijnt het parametermenu.
    één maal op de stoptoets drukken, en dan via 'menu' verder navigeren.

    Zo werkt het op de originele firmware (dateert van 2009, nooit nieuwe versie erop gezet).

    En hier brandt de kachel op de standaardinstellingen het beste (lichte koekvorming aan de rand van het branderpotje na 3 dagen).
    De originele firmware stuurt de reinigingsfunctie nogal enthousiast aan. Als je de rookafvoer verhoogt en de pellettoevoer zelfs maar lichtjes aanpast, heeft de kachel de neiging om zich uit te blazen bij het reinigen.

    Groetjes,

    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gast vr maa 15, 2013 10:14 pm

    OK, nu lukt het beter, langer ingedrukt houden helpt tof

    Hier had ik met de bijgeleverde pellets elke dag een koek van zeker 1 à 2 cm dik maar die lag wel los in het potje.
    Nu met de Bioflam is het een stuk minder maar die koek hangt wel vast in het potje.

    Thanks,
    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty rika revo

    Bericht van biezoe za dec 14, 2013 1:32 pm

    Hoe verminder je de pellettoevoer bij de Revo ??
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van Ikzelf za dec 14, 2013 2:33 pm

    zover ik weet kunnen we die bij de revo niet verminderen Sad
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van ben-revo za dec 14, 2013 3:14 pm

    Software versie 1.36 is de auger of wormsnelheid niet zichtbaar en aanpasbaar in het menu , alleen de fan (rookgasventilator) is instelbaar , de huidige software is 1.40


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van biezoe zo dec 15, 2013 10:43 pm

    is het dan met die laatste software dan wel mogelijk ??
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van ben-revo ma dec 16, 2013 8:42 am

    Yep , met softwareversie 1.40 is dit menuonderdeel wel zichtbaar en instelbaar , dus eventueel een update aanvragen aan de verkoper.
    je moet er wel rekening mee houden dat de branderkorf bij de opstart ook minder gevuld word als je de parameter verminderd , bij het vermeerderen van de parameter word de branderkorf dan ook weer hoger gevuld bij het opstarten van de kachel , met andere woorden het gehele vermogen van de kachel word verminderd of vermeerderd bij het wijzigen van deze parameter (auger) , rika heeft geen stappen functie (P1,P2,enz....) maar is wel traploos


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Upgraden software rika revo

    Bericht van Gast vr mei 02, 2014 2:47 pm

    Hallo
    heeft er hier al iemand zijn revo laten upgraden naar een nieuwere softwareversie?
    Hoe gebeurt dit en wat zijn de kosten daar voor?
    groeten Dirk

    misschien eens kontakt nemen met invoerder stroomop, zij gaan u daar alles over kunnen vertellen.
    avatar
    wavado
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 54
    Leeftijd : 66
    Registration date : 03-11-10

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van wavado wo nov 19, 2014 1:53 pm

    Ik ben bij de eerste klanten met een Rika Revo in België (25/10/2010) en heb deze vraag i.v.m updates verleden jaar al eens gesteld aan mijn installateur die dit had nagevraagd bij Stroomop.
    Een update zou bij mijn model niet mogelijk zijn of er zou ook een nieuw moederbord moeten ingestoken worden.
    Dus update is afhankelijk van het soort moederbord en of jaartal van de kachel.
    Bij de nieuwere modellen zou er ook een sensor in de pellettoevoer zitten 'dacht ik' om eventuele opstoppingen te detecteren.
    Aangezien dit prijsplaatje mij te hoog leek heb ik het maar zo gelaten en is dat koekje al lang het minste van mijn zorgen geworden.
    Ik heb bij mij de pellettoevoer zelf verminderd door een plaatje voor de pellettoevoer te maken waardoor de opening bijna voor de helft verkleind is, heb dit 1 stookseizoen gebruikt en zal er nu standaard in blijven.


    _________________
    Rika Revo October 2010
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van erwin vr nov 21, 2014 7:42 pm

    Ik heb bij mij de pellettoevoer zelf verminderd door een plaatje voor de pellettoevoer te maken waardoor de opening bijna voor de helft verkleind is, heb dit 1 stookseizoen gebruikt en zal er nu standaard in blijven.

    @wavado: kun je daar meer uitleg over geven of eventueel een foto als de bak eens leeg is.
    misschien interessant voor andere rika revo gebruikers om zonder al te veel kosten toch de pellettoevoer iets of wat te kunnen regelen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    avatar
    wavado
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 54
    Leeftijd : 66
    Registration date : 03-11-10

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van wavado ma nov 24, 2014 4:19 pm

    Ik ben op het idee gekomen om dit plaatje te maken niet om de koek te verminderen maar eerder om de kachel beter en langer te laten moduleren wanneer ik ze op automatisch laat branden, dus volgens de ruimtevoeler v.d kachel.
    Ook wanneer ik ze met het tussenseizoen laat branden op Heat 30 werkt het beter om de kachel op een klein economisch vuurtje te laten branden.
    Ik heb het altijd lastig gevonden dat de kachel niet lager kon gezet worden zonder dat ze uit zou gaan wanneer ze op automatisch stond te branden.
    Met dit plaatje ondervind ik nu dat ze langer moduleert (dus minder pellets begint toe te voegen) vooraleer ze uit gaat en de temperatuur langer gelijkmatig blijft in men woonruimte. Ik stook nu voor het tweede jaar Elite pellets die blijkbaar meer warmte geven.

    Met dit plaatje is de opening momenteel 4cm x 7cm voor korte pellets, verleden jaar had ik 2 paletten met pellets van 1 a 3 cm en heel soms langere, door die enkele te lange pellets heb ik weleens een 3tal keer voor gehad dat de kachel was uitgevallen omdat de worm vermoed ik niet voldoende kon bevoorraden.
    Zoals je op de volgende foto's kan zien heb ik gewoon gebruik gemaakt van de bestaande 2 schroefjes waar dit 1mm dikke plaatje mee vastgezet is.
    In geval er meer en meer stof in het laagste punt zou kunnen blijven zitten van de worm na x-aantal maanden, erop letten dat er nog voldoende pellets door kunnen, want waar stof zit kunnen geen pellets zijn, dus eventjes stofzuigen, al heb ik dit zelf pas na een volledig stookseizoen gedaan.

    Dit zijn nu mijn ervaringen en misschien kunnen die bruikbaar zijn voor andere, de installateurs zullen hier wel hun bedenkingen bij hebben, maar ik begrijp dan ook dat zij elke uitval al is het maar 1 keer op een seizoen willen vermijden door 1 te lange pellet, maar die neem ik er graag bij tegenover de voordelen dan.


    _________________
    Rika Revo October 2010
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van erwin ma nov 24, 2014 7:17 pm

    @wavado: goed gevonden, het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn om te werken.
    afhankelijk van de lengte van de gebruikte pellets zou je zelfs met enkele verwisselbare aangepaste plaatjes kunnen werken.
    als ik het goed begrijp is de originele opening dan 9 op 7cm bij de rika revo?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van Fleur ma nov 24, 2014 7:57 pm

    zou je daar geen schuifje kunnen op monteren in plaats van een plaatje...... study


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    avatar
    wavado
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 54
    Leeftijd : 66
    Registration date : 03-11-10

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van wavado ma nov 24, 2014 9:05 pm

    @Erwin, ja zoiets zal dat zijn, ik heb het niet nagemeten 9,5 x 7cm kan het ook zijn.
    Ik heb ook nog een plaatje waarmee de opening 1 cm groter is in geval van grotere pellets,
    maar dit plaatje werkt nu ook met de 20 zakken grotere pellets die ik nog had van verleden jaar.

    @Fleur, daar had ik ook al aan gedacht, met sleufgaten zou dat desnoods makkelijk kunnen,
    zodat je het een 1cm of meer kan verschuiven, maar het werkt stabiel nu hier in mijn geval.


    _________________
    Rika Revo October 2010
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van Ikzelf zo dec 30, 2018 6:16 pm

    Dag Wavado. Heb jou idee vandaag ook gebruikt. Plaatje gemaakt voor de pellettoevoer waardoor deze met 50% kleiner is geworden. Wat zijn jou bevindingen na al die jaren?
    Ik doe het vooral om koek te vermijden. Maar zal de kachel de ruimte nu nog wel warm gestookt krijgen?
    Ik heb alle dagen een koek van ongeveer 1cm dik. Dat kan toch ook niet economisch zijn?
    avatar
    wavado
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 54
    Leeftijd : 66
    Registration date : 03-11-10

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van wavado di feb 23, 2021 10:50 am

    Dag ikzelf, ik ben hier nu vele jaren niet meer komen kijken, de voornaamste rede is dat men kachel het altijd goed gedaan heeft en nu nog steeds. Doe het onderhoud altijd zelf, op de tien jaar dat ik men Revo in gebruik heb heb ik één keer de gloeikaars vervangen en stook nu met het derde branderpotje. Ook de vuurplaat bovenaan heb ikzelf verterkt tegen het kromtrekken door er twee metalen latten van 1cm dik er bovenop te lassen. Die metalen vuurplaat blijven ze veel te dun maken, nu wel in inox maar die zijn nog dunner dan vroeger.

    Het plaatje dat ik toen gemaakt heb zit er nog altijd in en ik stook alle jaren steeds met terradena pellets van de Makro, die vind ik de beste en branden het properste, geven het minste assen en het ruitje blijft ook het langst proper.

    Wat ik nu al lang ondervind is dat de uitdooftijd bijna driekwartier duurt en dat stoort mij, is voor niks nodig dat al die warmte door de schouw verloren gaat, zou dat kunnen verandert worden of waar ligt dat aan.
    Ik vraag mij af hoelang dat bij de andere gebruikers van een Rikakachel duurt?


    _________________
    Rika Revo October 2010
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van erwin di feb 23, 2021 11:37 am

    wordt dat niet gestuurd op rookgastemperatuur bij rika ?
    als het langer duurt als vroeger kan de sensor vuil zijn of slijtage...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Rika Revo pellettoevoer verminderen - Pagina 2 Empty Re: Rika Revo pellettoevoer verminderen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 1:40 pm