Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

povi1, SICCO


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

    Affiliates

    Meest actieve berichtenplaatsers


    +5
    boxke
    Philip
    Hans52
    steven
    pascal.smeets
    9 plaatsers

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      avatar
      pascal.smeets
      Pellet
      Pellet


      Aantal berichten : 75
      Registration date : 28-02-09

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van pascal.smeets za dec 17, 2011 9:33 pm

      Mensen, wat is volgens jullie de beste rookgasafvoertemperatuur d.w.z. de temperatuur bij verlaten kachel richting schouw..
      steven
      steven
      Moderator


      Man Aantal berichten : 5473
      Leeftijd : 48
      Registration date : 29-10-08

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van steven za dec 17, 2011 9:42 pm

      een temperatuur net boven de ondergrens. iets boven 90 graden.

      heb nu zelf 132 graden, maar ik wil het goed warm hebben, dan gaat er wat meer verloren hé


      _________________
      Edilkamin Pellbox SCF
      Anonymous
      Gast
      Gast


      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Gast za dec 17, 2011 10:23 pm

      Bij mij is de ondergrens 60° en ik zit meestal rond de 90°, in ecostand nog iets minder.
      Ik denk dat dit voor elke kachel wel anders zal zijn.

      Groetjes
      Kristel
      Hans52
      Hans52
      Pellet
      Pellet


      Man Aantal berichten : 191
      Leeftijd : 71
      Registration date : 21-11-11

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Hans52 za dec 17, 2011 10:29 pm

      Hier ook rond de 90°C als de kachel op de laagste power P1 aan het branden is, in stand P3 gaat het naar 115 tot 120 °C

      Groeten

      Hans


      _________________
      MCZ Mercury 8Kw

      PREMIUM WOODPELLETS (Makro) 2,92 €/zak van 15 Kg
      GRANILUX pellets (Makro) ook aan 2.92 €/zak van 15Kg
      ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)
      steven
      steven
      Moderator


      Man Aantal berichten : 5473
      Leeftijd : 48
      Registration date : 29-10-08

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van steven za dec 17, 2011 11:04 pm

      het is effectief verschillend per merk


      _________________
      Edilkamin Pellbox SCF
      Anonymous
      Gast
      Gast


      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Gast za dec 17, 2011 11:24 pm

      Hoe pas je die aan (dring je die terug)?
      steven
      steven
      Moderator


      Man Aantal berichten : 5473
      Leeftijd : 48
      Registration date : 29-10-08

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van steven za dec 17, 2011 11:50 pm

      minder pellets aanvoeren


      _________________
      Edilkamin Pellbox SCF
      Philip
      Philip
      PELLETKACHEL!
      PELLETKACHEL!


      Man Aantal berichten : 1426
      Leeftijd : 52
      Registration date : 15-03-09

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Philip zo dec 18, 2011 7:01 am

      rookgas afvoer verlagen zodat de warmte niet door schouwke vliegt is ook een van de oplossingen dan om te kunnne verlagen
      echter iedereen hier verhoogt die bijna om een propere ruit te hebben


      _________________
      Rika como vanaf 24/03/15  
      boxke
      boxke
      Pelletkacheltje
      Pelletkacheltje


      Aantal berichten : 223
      Registration date : 18-10-10

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van boxke zo dec 18, 2011 11:56 am

      Verlagen van die temperatuur is niet altijd gunstig voor het rendement;
      Heb het vergelijk gemaakt met m'n MCZ Toba: mijn pellet verbruik voor een zekere temperatuur in huis ligt lager als ik de pellettoevoer op maximum zet (+3 = +15% meer pellets) tov pellettoevoer op 0 of zelfs op -2 (-20% pellets). Nochtans is de schouwtemperatuur dan hoger. Heb dit met zowel de German Pellets als met de Makro pellets.
      Reden is waarschijnlijk te zoeken in het feit dat de kachel dan in een lagere brandstand kan blijven en met het 'active system' betekent dit een lager toerental van de rookgas ventilator. Daardoor krijgen de uitlaatgassen iets meer tijd om hun warmte af te geven aan de warmtewisselaar.
      De rookgas temperatuur varieert bij mij van 90..97 graden (laagste brandstand)tot 160 graden (hoogste brandstand). Brandt meestal in brandstand 3 met een temperatuur tussen de 120 en 130 graden).

      Gr,
      Boxke
      Anonymous
      Gast
      Gast


      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Gast ma dec 19, 2011 2:18 pm

      Met hoeveel zou de toevoer bij een funny kunnen gereduceerd worden zonder de werking in de weg te staan? Iemand met ervaring ter zaken?
      Anonymous
      Gast
      Gast


      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Gast ma dec 19, 2011 7:43 pm

      De rookgas-temp. was bij de oudere modellen ca. 80/100 graden op zijn laagste stand.
      Nu zijn de modellen aangepast met meer rendement en mag de rookgas-temp. vanaf 70 graden zijn.

      Dus zoals hier meer vermeld, het ligt aan het merk en rendement van de kachels.

      Groet Arjan.
      Anonymous
      Gast
      Gast


      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Gast ma dec 19, 2011 8:47 pm

      128 bij p1 kan veel beter ... moet zeggen dat mijn ruitje viezer wordt nu ook.
      Anonymous
      Gast
      Gast


      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Gast ma dec 19, 2011 9:26 pm

      Oke... mijn rookgasafvoertemperatuur is op stand P1: 141graden en op P3: 239graden. Is dat te hoog?
      pedro
      pedro
      Admin


      Man Aantal berichten : 4752
      Leeftijd : 44
      Registration date : 18-12-08

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van pedro ma dec 19, 2011 9:48 pm

      239graden??Is da nie wa heel hoog?? Shocked


      _________________
      Ecoteck Sara inbouwcassette
      MCZ Saturn
      Eva Calor Elena
      Anonymous
      Gast
      Gast


      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Gast ma dec 19, 2011 10:00 pm

      @pedro

      is het zo, dat bij een hydro kachel de rookgasafvoertemperatuur hoger is dan bij een 'gewone' pelletkachel?

      gr.
      Remco
      francky
      francky
      Pelletkachel
      Pelletkachel


      Man Aantal berichten : 633
      Registration date : 29-10-10

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van francky ma dec 19, 2011 10:00 pm

      @pietje 128 gr in p 1 is ook zo bij mij.
      als ge minder eten heef eraan gaat hij dood. OOk tem gaat dan naar 0 gr rollen


      _________________
      Edelkamin funny 11kw
      zibro carmen 11 kw
      lava
      Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
      Anonymous
      Gast
      Gast


      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Gast ma dec 19, 2011 10:05 pm

      @fancky

      en op P3? ;-)

      Gr.
      Remco
      francky
      francky
      Pelletkachel
      Pelletkachel


      Man Aantal berichten : 633
      Registration date : 29-10-10

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van francky ma dec 19, 2011 10:22 pm

      @Remco op p 2 naar 140, p3 rond de 160 en zo veder...tot rond de 190 gr op max .
      Iedere khachel is anders he , heb er hier twee van het zelfde merk, en toch zijn ze verschilend ?


      _________________
      Edelkamin funny 11kw
      zibro carmen 11 kw
      lava
      Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
      Anonymous
      Gast
      Gast


      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Gast ma dec 19, 2011 11:14 pm

      Ik hou van mannen met humor, maar 0 graden heb ik jaren van dichtbij gezien in de winter, dus die vind ik nu effe niet grappig duivel Nu soit, thanx francky pelletforum
      Anonymous
      Gast
      Gast


      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Gast di dec 20, 2011 12:12 am

      maar hoe verlaag je nu die rookgas t° van mij is die soms 220(rookgast)
      2.5 (trek schouw denk ik) 37 (ventilator) op stand p3-p4
      Philip
      Philip
      PELLETKACHEL!
      PELLETKACHEL!


      Man Aantal berichten : 1426
      Leeftijd : 52
      Registration date : 15-03-09

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Philip di dec 20, 2011 8:15 am

      de mijne draait nu op 230 graden
      moet er wel bij zegge dat ze nu even op vol vermogen draait echter de pellet toevoer staat op -35% bij mij model kachel
      dus kan nog iets hoger waarschijnlijk

      ik zal deze avond is kijke of straks als ze in eco brand hoeveel mijn temp dan nog bedraagt

      verder de rookgas temp kan je alleen maar laten dalen door volgende ingrepen
      1 minder aanvoer pellets wat gepaard gaat met minder vermogen( kachel gaat langer draaien om huis op temp te krijgen bv na een koude nacht)
      2 in de parameters of in de instellingen van je kachel de rookgas ventilator gaan vertragen wat dan weer resulteert in rustiger vlame en vuilere ruiten

      verder denk ik niet dat je hier veel kan aan gaan doen


      _________________
      Rika como vanaf 24/03/15  
      avatar
      pascal.smeets
      Pellet
      Pellet


      Aantal berichten : 75
      Registration date : 28-02-09

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van pascal.smeets di dec 20, 2011 10:19 am

      Dit zijn wel veel verzchillende antwoorden. Ik heb zelf een mcz nova hydro ( watergevoerd van 23,7KW). Ik zit eigenlijk constant op een rookgasafvoer van €185 graden.
      Weet er iemand uit ervaring of deze kachel ook een active system heeft? Ik zelf zeg van niet omdat hij gewoon weg de verschillende standen heeft waarop hij "bolt". Van opstart tot op vol vermogen word dat door kachel geregeld enmijn inziens niet aangepast aan de schouwtrek of i.d.
      Ik heb de parameters zelf ingesteld zodat bij zo weinig mogelijk pellets de opbrengst toch zo hoog mogelijk is. Ik verwarm nu 1200 kuub met een 40 tal kilo pellets. Voor sommigen welicht veel, maar als ik gas ga bebruiken kom ik duurder uit.
      jbke
      jbke
      Pellet
      Pellet


      Man Aantal berichten : 72
      Leeftijd : 48
      Registration date : 22-04-12

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van jbke za apr 28, 2012 11:04 pm

      ben je nog steeds tevreden over je mcz nova hydro ( watergevoerd van 23,7KW).

      en wat verbruik je zoal per dag ?

      En maak jij gebruik van een buffervat?

      Mvg Jurgen overweegt aankoop hydro pelletkachel.
      Anonymous
      Gast
      Gast


      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Gast za nov 03, 2012 9:54 pm

      Zelf zit ik hier ook het verlagen van de temperatuur van mijn rookgasafvoer te denken.
      Ik wil nu een koof maken om mijn dubbelwandige rookgaskanaal. Vlakbij het punt dat de afvoer door het dak gaat wil ik een kleine ventilator plaatsen die lucht stuwt tussen koof en afvoer. Op een lager gelegen ruimte wil ik een rooster maken, zodat ik nog voordeel heb van deze warmte. Let op als iemand dit doet bij een enkelwandig rookgaskanaal kan de temperatuur zodanig dalen dat de trek in je schouw te klein wordt en je toestel niet goed meer functioneerd. Hierbij wordt je glas dan ook vuil.
      erwin
      erwin
      Admin


      Man Aantal berichten : 31512
      Leeftijd : 61
      Registration date : 15-02-10

      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van erwin za nov 03, 2012 10:01 pm

      Bastiaansen,

      graag ook eens bovenaan op de banner voor nieuwe leden klikken, en daarachter eens doorlezen over forumregels en voorstellen


      _________________
      Edilkamin Mariu - okt 2009
      Italiana Camini Mariu - okt 2009

      Gesponsorde inhoud


      Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur? Empty Re: Wat is de ideale rookgasafvoertemperatuur?

      Bericht van Gesponsorde inhoud

        Soortgelijke onderwerpen

        -

        Het is nu do mei 02, 2024 2:20 pm