Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 11 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 11 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    je huis vol rook (vervolg)

    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    je huis vol rook (vervolg) Empty je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Fleur vr dec 30, 2011 11:17 pm

    een maand terug heb ik deze gepost
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    daar deze topic gesloten was kan ik daar niet verder op posten.


    sedert de rookontwikkeling heeft de kachel goed gewerkt zonder problemen,maar deze week heb ik waarschijnlijk (bijna 100% zeker)de oorzaak ontdekt.
    de eigenaars (famillie) waren deze week enkele dagen op verlof en moest ik de kachel enkele uren laten branden om de koude in huis te vrijwaren en de planten te verzorgen.
    tot mijn verbazing ontdekte ik de eerste dag dat ze de kachel volledig met de on/af schakelaar hadden afgelegd ,twee dagen nadien viel mijnen frank.
    ze zijn deze avond gearriveerd en ik heb de vraag gesteld hoe ze de kachel de laatste tijd s avonds uitschakelden,jawel met de on/of schakelaar.
    zodoende was er bij het stilleggen geen afkoelingsfase en uitblazen van de branderpot .....die bewuste dag zal er zeker teveel as in de branderpot hebben gelegen plus nog een hoop nieuwe pellets zodat er onvoldoende doorstroming was .


    ik moet er wel bijzeggen dat de kachel de laatste 3 maand manueel aan de kachel werdt bediend want de afstandsbediening heeft het laten steken ,met de afstandsbediening gebeurde de clainingsfase wel omdat de kachel steeds in stand/bij bleef ingeschakeld

    ik meld dit hier zodat we er allen iets kunnen uit leren,de fout ligt niet altijd bij de kachel...........menselijke fouten mag je niet onderschatten
    wat ik wel jammer vind is dat er hier veeeeel gevraagd word maar een keer het probleem is opgelost wordt er zelden of nooit uitleg gegeven wat de oorzaak was......is dit uit schaamte of wat els...ik weet het niet,


    gr fleur


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 7:57 am

    hmmm de mijne doet wel een uitdoof proces bij uitschakelen op de zijkant manueel op de kachel,
    dit zal weer de ene wel de andere niet zijn ;-)))
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Fleur za dec 31, 2011 8:08 am

    dan is er ook geen aan/of schakelaar bij jou aanwezig jl en staat de kachel altijd onder stroomspanning van zodra de stekker in het stopkontakt zit.
    bij mijn inbouwkachel trouwens ook.
    misschien zit er wel zo n schakelaar bij alle voorzet modellen (weet ik niet)
    wat ik er ook uit geleerd heb is bij eventuele stroompanne de kachel eerst uit te kuisen voor een nieuwe opstart te beginnen.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Philip za dec 31, 2011 10:16 am

    ik heb aan de achterzijde een aan/uit schakelaar op mijn kachel staan
    ik ga nu niet uitproberen wat het doet als ik de stroom uitschakel bij een brandende kachel


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 10:27 am

    ik kan de kachel op de zijkant op off zetten en op start met 3 brand standen manueel tegen dat de afstandbediening moest defect zijn

    en langs achter zit er een aan en uit schakelaar om de spaning uit te schakelen
    maar zoals je zegd als je deze gebruikt slaat de boel direct af zonder cleaningfase

    natuurlijk dat er dan pellets blijven ligen ;-)))))
    Anonymous
    Gast
    Gast


    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 10:32 am

    die schakelaar moet je uitzetten voordat je de stekker uit het stopcontact trek..
    een computer sluit je nooit af door de stekker meteen uit het stopcontact te trekken...

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van ss za dec 31, 2011 10:46 am

    Een schakelaar die alles kan uitschakelen is gevaarlijk, zou eigenlijk moeten verboden worden! Dat is mijn eerlijke mening. Als er iets mis gaat (brand?) dan kun je ook de stekker uittrekken! Een pelletkachel moet kunnen afkoelen en zijn cleaning-proces uitvoeren, indien een electronische on/off aanwezig en men gebruikt die, dan gaat de kachel onmiddellijk in clean- en uitschakelmode, rookgassen worden dus automatisch verwijderd en de kachel schakelt veilig uit. Dat is de enige goeie werking (zie kachel JL). Het is dan inderdaad ook zo dat, tot spijt van de groene lobby, de transfo onder stroom blijft en dus een minimaal verbruik laat registreren (zie werking beltransfo bijvoorbeeld).
    Dus een gouden raad, zit er een mechanische aan/uit schakelaar op je kachel welke de kachel onmiddellijk en totaal zonder stroom zet, gebruik die dan nooit om zomaar de kachel uit te schakelen,zet de kachel eerst af met de stand-by toets! Dus pas als de kachel buiten werking is, na zijn uitloopfase, dan mag je die schakelaar pas op "off" plaatsen!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 10:59 am

    Ik Heb een Sideros quadra8, vorige week is de aansteek bougie stuk gegaan, hierdoor is ook de zekering doorgebrand tot gevolg de kachel volledig spannigsloos is!! er is dan ook geen afoer meer voor de rookgassen tot gevolg alle rook binnen in huis.

    greetz Angelo
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van ss za dec 31, 2011 11:03 am

    Zekering en bougie vervangen is toch geen probleem? Maar het is wel zo dat niet iedere keer als de bougie de geest geeft ook de zekering mee springt, dat gebeurt maar als de bougie om de een of andere reden kortsluit, in dat geval MOET de zekering springen of de voeding (transfo enz...) gaat eraan..
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Fleur za dec 31, 2011 11:06 am

    ik volg ss zijn redenering ,er zou beter geen aan/of schakelaar aanwezig zijn (zeker niet bij een pelletkachel) om misverstanden en gebruik ervan te voorkomen.
    in dees geval werd de kachel reeds 2 winters gebruikt MET de afstandsbediening en wist men niet meer hoe het juist moest met de manuele bediening van de kachel,deels terecht het zijn niet allemaal pelletfanaten.
    bij inbouwkachels zijn deze schakelaars waarschijnlijk niet aanwezig.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 12:25 pm

    dan wordt het toch eens tijd dat ze in de kachels een back-up stroom bron gaan plaatsen, valt de stroom uit dat de rookafvoer door trekt... lijkt me toch wel haalbaar, niet? Stel je voor een grote fabriek met rode draad computers en netwerken, als daar een stroomuitval komt zullen zeker de servers doordraaien om geen data te verliezen, omdat ze met engergy back-up werken. Maar hier op het forum zullen de kachelconstructeurs wel niet mee lezen vermoed ik.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Philip za dec 31, 2011 12:40 pm

    akkoord

    maar wel heel duur voor dat beetje pellets dat nog aan het verbranden is bij een stroom uitval
    je zal er zeker niet van doodgaan en enkel en alleeen wat verveeld zite dan je huis dagje naar rook stinkt


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 12:54 pm

    met een trekkende schouw zou je dit probleem toch niet mogen hebben van rook in huis bij stroomuitval, denk ik
    Anonymous
    Gast
    Gast


    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 1:03 pm

    met een trekkende schouw zou je dit probleem toch niet mogen hebben van rook in huis bij stroomuitval

    Klopt, met de Sideros drie maal meegemaakt. Stroomuitval, kachel dood en leegbranden op natuurlijke trek zonder rook in de kamer. Bleek uiteindelijk de vijverpomp te zijn en die heb ik rap uitgeschakeld.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van ss za dec 31, 2011 1:10 pm

    Voila, daar is andermaal bewezen dat de schouw ook voor een pelletkachel van het allergrootste belang is!
    Groeten,
    ss
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Fleur za dec 31, 2011 1:10 pm

    we begrijpen elkaar hier niet ...heb ik de indruk

    bij een stroomonderbreking brandt de vuurpot normaal verder leeg ,maar de brandpot wordt niet uitgeblazen (kachel zit zonder stroom)

    bij de volgend start van de kachel ligt er in de branderpot as,kras waarop nieuwe pellets komen te vallen en bemoeilijkt de ontbranding.

    dit is eenmaal gebeurt op 50 keer starten + dan nog een samenloop van omstandigheden zoals de ongunstige weersomstandigheden.


    je moet er alleen maar aandenken na een STROOMPANNE de branderpot goed te kuisen (gaatjes vrijmaken)


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Gast za dec 31, 2011 1:59 pm

    jawel hoor fleur door die moeilijk onsteking van oude pelltes kregen zij die plots rook onsteking waardoor zij die woef in de kachel hadden dan kan je rook in huis hebben van het plots onsteken van een vlam die woeffff

    ik haalde gewoon maar aan als je een trekkende schouw hebt en de stroom valt uit dat je dan geen rook in huis mag hebben
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van ss za dec 31, 2011 2:23 pm

    Heel juist jl...

    Gesponsorde inhoud


    je huis vol rook (vervolg) Empty Re: je huis vol rook (vervolg)

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 6:23 pm