Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 42 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 40 gasten

Relax


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
steven
Jef
6 plaatsers

    Iris plus speksteen

    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iris plus speksteen Empty Iris plus speksteen

    Bericht van Jef vr okt 31, 2008 12:00 pm

    Heeft er iemand ervaring met de Iris plus.
    Ik heb deze nu enkele dagen in gebruik en de warmte die deze kachel afgeeft is eigenlijk nogal veel waardoor ik de kachel meerdere malen per dag moet aan en uitdoen.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van steven vr okt 31, 2008 7:31 pm

    Jef,

    Je kan het vermogen van de kachel aanpassen.

    Hopelijk heb je een nederlandstalige handleiding die dit uitlegt, of anders moet je concact opnemen bij de verkoper
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Jef za nov 01, 2008 10:34 am

    Hallo Steven,

    Als je met het vermogen aanpassen bedoelt dat ik ze op P1 en Air 1 kan zetten moet ik je zeggen dat ze steeds op deze laagste standen staat.
    Tenzei je ze nog ergens anders kan minder zetten weet ik het ook niet meer. Ik laat ze nu om de 3 uur enkele uurtjes uitgaan wat steeds gepaard gaat met de 10 minuten hard uitblazen wat we wel een beetje een vervelend geluid vinden voornamelijk omdat we dit meerdere keren per dag moeten doen.

    Groetjes
    Jef
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van steven za nov 01, 2008 12:05 pm

    Jef,

    Ik heb een andere kachel maar via de setup kan ik het aantal rotaties van de blazer nog naar beneden brengen waardoor de warmeluchtstroom nog vermindert. De installateur/verkoper van uw kachel zou dit moeten kunnen.

    als ik jouw verhaal lees dan hebben ze jou een te zware kachel verkocht voor de ruimte die moet verwarmt worden.
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Jef zo nov 02, 2008 12:03 am

    Welke kachel heb jij Steven.

    Groetjes
    Jef
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van steven zo nov 02, 2008 12:07 am

    Jef,

    Ik heb een Edilkamin Pellbox SCF.

    Redelijk tevreden van moet ik zeggen, maar de thermostaat is niet van de beste. Veel problemen heb ik er niet mee omdat ik heel van kan instellen via de setup.

    Mvg,


    Steven
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Jef zo nov 02, 2008 1:10 am

    Eigenlijk zou de werking van de thermostaat zo moeten zijn dat wanneer de gevraagde temperatuur bereikt is de kachel automatisch zou uidoven of dit zou teminste een instelbare optie moeten zijn.


    Groetjes
    Jef


    Laatst aangepast door Jef op vr nov 28, 2008 3:46 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van steven zo nov 02, 2008 9:48 am

    Jef,

    Als ik mij niet vergis, wordt er met de thermostaat een gewenste temperatuur nagestreefd. Eenmaal deze bereikt is, zet de kachel zichzelf in de laagste stand.


    steven
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Jef zo nov 02, 2008 10:07 am

    @Steven

    Idd het is mij ondertussen ook allemaal een beetje duidelijker geworden het is natuurlijk geen verwarmingsketel die zichzelf bij de bereikte temp op non aktief zet.Het is en blijft natuurlijk een kachel en gelukkig kan ik de temp een beetje regelen door de kachel op een vrij eenvoudigen manier uit te schakelen.



    Groetjes
    Jef


    Laatst aangepast door Jef op vr nov 28, 2008 3:47 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    avatar
    flamme
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Leeftijd : 49
    Registration date : 28-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van flamme zo nov 02, 2008 10:10 pm

    ik kan op 3 manieren branden
    1 manueel zonder temp regeling
    2 auto brand hard tot temp is bereikt en dan gaat hij op zen laagste stand branden

    3 eco : gaat hard branden tot temp is bereikt en blijft effe branden en valt dan uit als temp onder bepaalde waarde komt start hij terug op

    het pelletverbruik zakt wel in eco maar de opstart vraagt ook energie hoor
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van steven ma nov 03, 2008 8:40 am

    Die eco stand klinkt interessant.

    Spijtig genoeg heb ik dat niet op mijn kachel. (Edilkamin Pellbox SCF)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Gast do nov 06, 2008 5:38 pm

    Beste Jef,

    Het hard branden hoeft volgens mij helemaal niet bij ECO.

    M.a.w. het één heeft niks met het ander te maken.

    U heeft blijkbaar een kachel met een "aanjager".

    Normaal gezien zou u in " menu " de toevoer van pellets en de luchtsnelheid van de aangevoerde lucht moeten kunnen regelen.

    Dit zowel op P1 als op 2 & 3.

    Indien u geen aanjager (van de vlam hebt) dan neem ik aan dat u in menu de toevoer van pellets kan regelen.

    Rik
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Jef vr nov 07, 2008 1:01 am

    Eerst vonden wij het jammer dat de kachel niet gewoon kon blijven branden maar ondertussen hebben we hierin ons ritme gevonden.
    S'morgens gaat de kachel een uurtje of 3 branden daarna kan ze weer uit tot een stuk in de nammidag nu met deze temperaturen is dan een uurtje ook weer voldoende om het huis tot een graadje of 22° op te warmen,daarna gaat ze s'avonds nog een uurtje branden.
    Tja goedkoop is het wel op die manier wat niet brand verbruikt immers ook niks.Als het wat kouder word en gaat vriezen kan ze mischien wel de hele dag blijven branden we zullen wel zien.
    Maar algemeen gezien zijn we toch heel tevreden met onze kachel het was eerst wat zoeken en wennen maar we stookten voorheen ook altijd met de centrale verwarming en dan ben je natuurlijk een beetje verwend vooral kwazie temperatuurregeling. sunny

    Groetjes
    Jef
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Gast vr nov 07, 2008 9:20 am

    Jef,

    Hoe groot is de ruimte die je moet verwarmen?

    Mvg

    Herman
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Jef zo nov 09, 2008 10:57 pm

    Sorry voor het lange wachten ben pas terug van een weekendje moezel.

    Living en keuken 60 vierkante meter als deze zijn opgewarmd gaat de living deur open en word de gang en bakamer ook nog mee verwarmd.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Gast zo dec 21, 2008 9:04 pm

    aan de iris plus bezitters,

    met welke standen regelen jullie de temperatuur, met de p1 - p2 - p3 standen of met de graden standen, mijn ouders moeten een ruimte van ongeveer 60 m2 verwarmen en met de gradenstand op 29 graden lukte het zelfs niet om hoger te gaan dan 20 graden, nu heeft de handelaar hen de raad gegeven om via het p-menu te gaan branden en indd op de stand p3 haalt de kachel in de ruimte nu een temperatuur van 23 graden, misschien gaat hij wel hoger als
    ze hem voor echt langere tijd op dit niveau laten branden maar toch wou ik eens vragen wat
    jullie bevindingen zijn en hoe jullie trachten de temperatuur te regelen met deze kachel,

    alvast bedankt voor de (hopelijk) komende reacties
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Jef ma dec 22, 2008 12:33 am

    Bij ons staat de kachel s'morgens even op P2 en de air stand zet ik dan ook nog op 9. Ongeveer een uurtje en dan is de living en keuken ongv 21 gr daarna gaat de stand op P1 en de air stand eveneens op 1. Na een uurtje of 2a3 gaat de kachel voor enkele uurtjes uit omdat het anders te warm wordt.De te verwarmen ruimte is ook ongv 60 m2.
    Alles hangt natuurlijk ook een beetje van de woning af kwa isolatie onze woning is super geisoleerd vandaar de snelle opwarming.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Gast wo dec 24, 2008 8:58 pm

    wou nog eens een vraag stellen aan jef,
    hebben ze bij jouw kachel de parameters aangepast want zoals ik hiervoor al zei kunnen we een temp. halen van 23 gr maar hiervoor moet de kachel dan draaien op p3 en staat de air ook (blijkbaar automatisch) op hoogste stand, als ik dan bij mijn ouders kom moet ik toegeven dat ik precies kort bij zaventem sta en maakt de kachel zoveel lawaai dat er precies een vlieger moet opgaan.
    te verwarmen ruimte is ook +- 60 m2 in een goed geisoleerd huis
    aan alle iris plus gebruikers heeft er misschien iemand een oplossing of weet er mss iemand wat zij fout doen.
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Jef do dec 25, 2008 12:06 pm

    De parrameters werden bij ons door de dealer ingesteld.
    Onze eerste ervaring was dat het eerst zelfs te warm was in huis de kachel moest(moet) na enkele uurtjes branden weer voor enkele uurtjes uit.
    Alleen s'morgens als het heel koud is buiten gaat de kachel voor een uurtje op P3 branden om het huis snel op temp te krijgen daarna steevast op P1.
    Ik kan me voorstellen dat het niet aangenaam is als de kachel steeds op P3 moet branden.
    Mischien toch even de dealer laten nakijken want dit lijkt me bij je ouders toch niet in orde te zijn.Nog een vraagje waarop is de kachel aan gesloten op een schouw of fexibel met een schouw kan het zijn dat deze te hard trekt en daardoor de warmte allemaal mee naar buiten trekt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Gast do dec 25, 2008 2:10 pm

    is aangesloten op een flexibel die van aan de kachel tot bovenaan de schoorsteen loopt en daarop een kap,
    zullen nog eens navraag doen bij de handelaar,
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Jef do dec 25, 2008 6:46 pm

    Dan zou normaal gezien alles toch in orde moeten zijn ik zou toch even navragen bij de dealer is niet normaal dat je deze ruimte niet verwarmt krijgt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Gast vr jan 02, 2009 4:58 pm

    Beste Jef,
    Ben je nog altijd tevreden over je kachel?
    Ook nu met de vrieskou?
    We hebben er nml eentje gekocht (dezelfde) maar moeten 'm nog halen en gaan proberen.

    groetjes Erwin
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Jef za jan 03, 2009 1:33 am

    Ik ben heel tevreden over mijn kachel zelfs met deze vrieskou brand ze bij mij op de laagste stand en heb ik een temperatuur in huis van 23a24 gr s'avonds.
    S'nachts laat ik ze wel uit en zet ik de thermostaat van de c.v op 16 gr zodoende is s'morgens mijn huis snel op temperatuur een uurtje op P2 en daarna terug op P1 en na een tijdje gaat de deur van de gang open en blijft het in de woonkamer z'on 21 gr terwijl de gang en badkamer ook aangenaam warm blijft.
    Veel succes hopelijk ben je even tevreden als ik.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Gast za jan 03, 2009 8:37 pm

    Dat is goed nieuws. Ik ben benieuwd en hoop 'm gauw in ons bezit te hebben, het blijft voorlopig nog goed koud
    Dank je voor je reactie.
    Anonymous
    jotte0
    Gast


    Iris plus speksteen Empty iris edilkamin

    Bericht van jotte0 zo jan 11, 2009 8:36 pm

    Hallo, ben sinds vandaag in het bezit van een pelletkachel merk edilkamin type iris, deze heb ik van een collega overgekocht.
    Heb enkel de gebruiksaanwijzing niet doordat deze is kwijtgeraakt ...
    Kan er iemand een nederlandse handleiding bezorgen.
    De kachel werkt naar behoren enkel de ventilator maakt zelfs in de laagste stand (air 1) een hels lawaai, is dit normaal of is er toch een mankement aan het toestel.
    Heeft het iets te maken met de instellingen?
    Indien dit normaal is dan denk ik niet dat de kachel hier kan blijven staan tis hier erger dan in zaventem...
    Is er hier iemand die me kan helpen,alvast bedankt.

    Gesponsorde inhoud


    Iris plus speksteen Empty Re: Iris plus speksteen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 06, 2024 10:38 pm