Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 36 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 35 gasten

johanvl


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 7:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Hulp bij keuze pelletkachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van Gast ma jan 09, 2012 1:39 pm

    Ola pelletsbranders,

    Eerst effe voorstellen, mijn naam is Dirk, wonend in Tessenderlo. Ben al een tijdje geïnteresseerd in een pelletkachel, maar vind het moeilijk om een keuze te maken.
    In 't kort:
    Het gaat om een zeer klein huisje (5 kleine kamers). Momenteel verwarmen we met een kleine Kabola 'bootstoof' (CV-kachel: 5kW, waarvan 1,5 kW op het element). Deze verwarmt de keuken en via CV ook de badkamer. In de tussenseizoenen ook de woonkamer, hier staat ook een houtkachel. Nu, dat dit kacheltje niet alles verwarmd krijgt is niet direct een verrassing, zeker niet als het echt koud gaat worden. Dus, een pelletkachel leek een goede oplossing.
    Maar na een bezoek aan meerdere pelletkachelverkopers (5) werd het nog moeilijker om een keuze te maken. Ik krijg nl. een hoop tegenstrijdige informatie. Een paar voorbeelden:
    Het eerste idee was om een CV pelletkachel (musa hydro, star hydro, ...) te plaatsen. Volgens de ene verkoper krijg ik het daar mee niet verwarmd, volgens een andere is het overgedimensioneerd. Tja, kies dan maar, hé. Het volgende idee: een gewone pelletkachel. Volgens de ene verkoper verwarm ik het daar makkelijk mee, volgens de andere gaat de warmte niet door de (kleine) deuropening gaan en krijg ik dus maar één kamer verwarmd.
    Schoorsteen: idem, volgens de ene door de muur en dan een 2 meter omhoog geen probleem, volgens de andere moet het wettelijk via een bestaande schoorsteen en dubbelwandige buizen of flexibel.
    Volgend idee: kanalisatie. Ook weer hetzelfde, volgens de ene geen probleem, volgens een andere staat dit nog niet op punt en kan het dus niet aanraden.
    Ik had nog een plannetje klaar, maar ik krijg het niet in dit bericht ingevoegd.

    Dirk



    Laatst aangepast door Dirkske op ma jan 09, 2012 8:05 pm; in totaal 2 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van Gast ma jan 09, 2012 2:08 pm

    Dirk,

    ik zou eens rustig lezen wat [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] staat, dan kom je al een stuk verder. Als het inderdaad een zeer klein huis betreft moet je met kanalisatie een eind kunnen komen.

    Ik verwarm zelf mijn hele huis met mijn 9,5 Kw Musa zonder kanalisatie en vorig seizoen met een 8 Kw Sideros en heb het nimmer koud gehad. Wat zeker belangrijk is, is de isolatie van de woning.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van Gast ma jan 09, 2012 3:06 pm

    Hallo Dicktwist,

    Alvast bedankt om te antwoorden.
    Over de isolatie kunnen we kort en bondig zijn. Muur = buitenmuur - spouw - Ytongmuur. Dak = rockwool. Ramen = oude thermopane. Dus niet zo erg goed geïsoleerd. 't Is echt een klein huis, totale oppervlakte ongeveer 60m2. Ik had je link al eens bekeken, maar daar gaat het om open ruimtes, veronderstel ik. Het probleem is dat ik minstens 3 kamers wil verwarmen met één pelletkachel.

    Hier staat een plannetje van het huisje.

    Dirk


    Laatst aangepast door Dirkske op ma jan 09, 2012 8:05 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van Gast ma jan 09, 2012 3:23 pm

    Beste
    Wanneer de boven gelegen ruimte niet gebruikt wordt kan je via daar met de kanalistie perfect werken met een airbox die de warmte gaat verspreiden over verschillende kanalen en zo kan uitblazen door elke ruimte die je wil warmen. Dus indien boven een zolder aanwezig is of onder een kelder kan je perfect werken met het principe van warme luchtverwarming aangesloten op de kanalisatie van een kachel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van Gast ma jan 09, 2012 3:25 pm

    Dirk,
    afhankelijk van het merk en type van de kachel kun je met kanalisatie tot 8 meter gaan. ruimte 1 en 2 zijn samen 40 m² en door de opening midden onder zal de kachel dat goed kunnen verwarmen.

    Als je voor een hoekopstelling (op de tekening rechtsboven) in ruimte 1 zou kiezen kun je ruimte 3 en 4 meeverwarmen middels kanalisatie. Je zou dan kunnen denken aan een MCZ Musa Comfort Air, ik zou met die schets eens naar een verdeler gaan en eens vragen hoe die daar over denkt.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van Gast ma jan 09, 2012 4:10 pm

    Dirk,

    de Musa Comfort Air is wat zwaar qua vermogen denk ik, de nieuwe Philo is 9 Kw en slechts 27 cm. diep. Gezien de beschikbare ruimte misschien een kachel om in overweging te nemen....

    M.v.g.,
    Dick
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van jeanhup ma jan 09, 2012 10:29 pm

    Als je al CV-leidingen en radiatoren hebt liggen zou ik zeker kiezen voor een CV-pelletkachel in combinatie met een buffervat/boiler. Je krijgt dan toch het beste comfort (fijnere warmteverdeling, veel minder geluid, ook warm water). Het prijsverschil tussen een CV- en een kanalisatiekachel is tegenwoordig te verwaarlozen en naar mijn mening is een CV-kachel een echte meerwaarde voor je woning.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van steven ma jan 09, 2012 11:02 pm

    door een deur wordt veel warmte tegen gehouden, dat niet doen.

    CV pelletkachel, dat moet toch gaan? kan je heel het huis mee verwarmen via de radiatoren.

    Kanalisatie voor zoveel ruimtes zal minder goed te doen zijn


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van Gast di jan 10, 2012 8:00 am

    Allemaal alvast bedankt om mee te denken. Ga dit weekend nogmaals een paar verkooppunten bezoeken.
    Een CV-kachel was ook mijn eerste keuze, maar het werd toen afgeraden door een verkoper. En ik zal op het forum nog eens grondig de berichten over CV-kachel nalezen. Tja, als je nagaat dat het kleine Kabola kacheltje het nu hier min of meer warm krijgt (zolang het niet te koud wordt), dan zou inderdaad een CV-kachel moeten lukken.


    Dirk
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van Gast di jan 10, 2012 8:31 am

    Een Cv kachel behoort zeker tot de mogelijkheden, maar komt zeker duurder uit dan een installatie met kanalisatie. Om een ideaal systeem te hebben om een pelletkachel op Cv te plaatsen moet naar mijn mening altijd gewerkt worden met een buffervat. Enkel dan werkt het systeem naar mijn mening voordelig en optimaal. In andere gevallen zal de kachel te dikwijls opstarten en uitdoven. Maar voor zo een systeem mag je toch al snel rekenen op een 5500 à 6000€, dan kan je ook kiezen voor kanalisatie met een verdeelbox en dan kom je op een 4000€. Dat is toch nog een redelijk verschil vind ik persoonlijk.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van Gast di jan 10, 2012 9:01 am

    Goedemorgen allemaal,

    Tja, prijs speelt inderdaad een rol, dus daar zal ik alvast rekening mee houden. Aan de andere kant, het moet werken op de best mogelijke manier. Dus als dat een CV-kachel blijkt te zijn, dan ga ik diep in de geldbuidel moeten tasten, dat is me ook al duidelijk geworden. We bekijken het verder.

    Dirk
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van jeanhup di jan 10, 2012 9:03 am

    Prijzen vallen wel mee: een uitstekend tank-in-tank buffervat (Hellman) vind je op de Duitse Ebay voor nog geen €1000,- inclusief Laddomat.
    Een kleine CV-kachel heb je al voor minder dan €2300,-.
    CV-pomp en expansievat heb je al dus je hebt alleen nog wat fittingen en de aansluiting op het bestaande rookkanaal nodig.
    In totaal maximaal zo'n €3600 aan materialen. Dan nog eens maximaal €400 voor installatie en je bent ook voor €4000,- klaar (ex BTW).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van Gast di jan 10, 2012 9:39 am

    Jean,

    Dan spreken we toch over een Thermo met een klein vermogen. Als je dan toch gaat voor een thermo kachel zou ik eerder geneigd zijn een groter model te kiezen wat ook kan instaan voor sanitair water productie. Dan heb je ineens alles in 1 systeem. Als je naar een grotere thermo gaat komt de kostprijs wel wat duurder uit dan 2300€, voor een 14KW zit je al snel aan 3900€. Dat scheelt al dadelijk 1600.00€, dan spreek ik uiteraard wel over een gietijzeren model van Edilkamin, kwestie merk verschilt de prijs ook nog eens enorm uiteraard. Verder is het een oudere woning dus zal tubering van het schoorsteenkanaal hier zeker noodzakelijk zijn. Voor 4000.00€ een installatie met kachel werk en alles lijkt me toch weinig.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van jeanhup di jan 10, 2012 9:58 am

    @Vandebosch: Edilkamin is niet echt het merk waaraan ik zou denken als ik een pelletkachel zoek met een optimale prijs-kwaliteitverhouding. Edilkamin is vooral veel fraaie buitenkant en biedt veel keuze (waar je natuurlijk ook voor dient te betalen). Maar als je een goede CV-kachel zoekt van 14kW voor €2300 dan is die zeker te vinden als je niet alleen naar de bekende grote merken kijkt.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 05-12-11

    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van Fleur di jan 10, 2012 12:49 pm

    hmmm kzou persoonlijk kiezen voor de kachel apart en men sanitair water ook afzonderlijk.momenteel is het zo dat bij een panne men soms dagen moet wachten om een mekanieker bij de kachel te krijgen ,zijn er nog te weinig geschoolde mekaniekers weet ik niet ....maar die indruk heb ik toch


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van jeanhup di jan 10, 2012 1:39 pm

    @Fleur: als backup kun je in zo'n buffervat/boiler ook nog een elektrische verwarmingsstaaf monteren zodat je ook altijd nog je water elektrisch kunt verwarmen in het geval van problemen met je stoof. Overigens komt het bijna nooit voor dat er een storing is waardoor een pelletkachel helemaal niet meer brandt. Bijna alle interventies die wij hebben zijn gerelateerd aan afstelling van de parameters of vervanging van slijtageonderdelen die niet opeens stuk gaan maar zich al ruim van tevoren aandienen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets

    Gesponsorde inhoud


    Hulp bij keuze pelletkachel Empty Re: Hulp bij keuze pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 9:15 pm