Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Instellingen Rika Pico

    xeno-dusty
    xeno-dusty
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 8
    Registration date : 13-01-12

    Instellingen Rika Pico Empty Instellingen Rika Pico

    Bericht van xeno-dusty wo jan 25, 2012 10:06 pm

    Heb sinds enkele weken een Rika Pico (9kw).
    Een externe schouw van zes meter is geplaatst.
    In heb begin zat er veel te veel trek op de schouw, de "Fan" werd gezet op -15 en nog werd mijn vlam tot in het vuurkorfje getrokken en de kachel maakte zeer veel lawaai.
    De installateur heeft nu een trekregelaar bijgeplaatst en de kachel is nu stil (zoals het hoort).
    Ik stel nu wel vast dat ik een zeer hoge vlam krijg dewelke levendig is en tot tegen de bovenkant brandt.
    Tevens wordt nu de achterkant en de zijkanten van verbrandingsruimte pikzwart (roet), het raampje wordt vuil maar niet zwart.
    De "Fan" staat nu op -10. Als ik deze lager zet hoor ik de schouw terug trekken en wordt het weer storend.
    Iemand enig idee? Als ik het forum correct begrijp dan duidt de roetafzetting op de achterkant en zijkanten op een slechte verbranding?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Instellingen Rika Pico Empty Re: Instellingen Rika Pico

    Bericht van Gast do jan 26, 2012 8:29 pm

    hoi, ben echt eens benieuwd naar de reacties, heb ook dat probleem
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Instellingen Rika Pico Empty Re: Instellingen Rika Pico

    Bericht van Gast vr jan 27, 2012 10:53 am

    Heb ook een Rika Pico sinds eind november, en de kachel maakt ook veel lawaai als ik de fan naar 0 zet( fan op -15 nu). Dit geluid is de lucht die wordt aangetrokken langs de ruit bovenaan (daar is een opening) en langs de luchttoevoer achteraan. De pico is niet ruimteluchtonafhankelijk zoals de como, revo en topo. Deze modellen maken minder lawaai omdat ze de lucht van buiten aanzuigen.
    Heb er ook al aan gedacht om de lucht uit de kelder aan te zuigen maar dit gaat weinig afdoen omdat je toch lucht langs het venster aanzuigt, dus dat geluid blijft.

    De achterkant die zwart wordt heb ik als ik op laagste stand brand (heat 30). Indien ik de room mode gebruik dan wordt hij zwart tijdens het opstarten maar eenmaal op temperatuur dan gaat al het zwart weg.
    Wat mij ook is opgevallen, is dat de pellets ook invloed hebben hierop. Tot vorige week heb ik mandi pellets gebruikt en nu agricon. De mandi's geven minder zwarte aanslag, ook een hetere vlam(op heat 100 tussen 650° en 710°, bij agricon tussen 600° en 660°), dus betere verbranding.
    Ook mijn ruit bleef langer proper bij de mandi's. Na 3 à 4 dagen begon mijn ruit dan lichtjes een te slaan.

    Op een franstalig forum heb ik een topic over rika gevonden, als je een paar uur tijd hebt kan je dit ook eens nalezen.
    De link:
    http://www.forumconstruire.com/construire/viewtopic.php?t=83497&highlight=&start=2280

    Al na enkele weken maakte de worm ook af en toe een krakend geluid. Hierover is al in een ander topic geschreven. Vraag mij af hoeveel mensen dit nog hebben. En is er al een oplossing voor? Met een kachel van nog geen twee maand oud zou dit toch niet mogen.
    Dit kraken is nu wel minder met de agricon pellets omdat deze iets zachter dan de mandi's zijn.

    Mvg,

    Dimitri
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Instellingen Rika Pico Empty Re: Instellingen Rika Pico

    Bericht van ss vr jan 27, 2012 12:48 pm

    Zijn jullie wel zeker dat het niet gewoon het kraken van pellets tussen de worm betreft? Kan mij iemand enig idee geven hoe luid het eigenlijk kraakt? Ik begin hier langzamerhand te denken dat het kraken een massahysterie aan het worden is? Plots begint het overal te kraken...)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Instellingen Rika Pico Empty Re: Instellingen Rika Pico

    Bericht van Gast vr jan 27, 2012 1:38 pm

    Het kraken is niet makkelijk te beschrijven, precies het kraken van metaal. In het begin dacht ik dat het geluid kwam van uitzettend metaal door de warmte. Want toen kwam het enkel voor als de kachel op volle toeren brandde. Maar nu hoor ik het soms al bij het opstarten wanneer de korf met pellets wordt gevuld. Soms is het kort, soms langer maar nooit langer dan 10 seconden. Bij de pellets van agricon is het geluid minder vaak hoorbaar en ook minder hard. Binnenkort nog eens andere pellets proberen om te vergelijken.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Instellingen Rika Pico Empty Re: Instellingen Rika Pico

    Bericht van ss vr jan 27, 2012 3:35 pm

    Dimitri, ik reinig regelmatig (2x per jaar) het wormhuis, bij de Revo en Rio is dat gewoon onderaan binnenkant van het pelletreservoir een paar vijzen eruit, plaatje eraf en je ziet de worm, bij sommige pellets vind je dan een dichte koek, met een stevige stofzuiger stofzuigen, werkt dat niet, lospeuteren met een houten vorkje en dan stofzuigen. Vanzelfsprekend trek je eerst de stekker uit het stopcontact!
    De worm (motor) heeft het nu veel makkelijker.
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Instellingen Rika Pico Empty Re: Instellingen Rika Pico

    Bericht van Gast vr jan 27, 2012 6:02 pm

    Dat moet ik dan nog eens proberen. Ik heb al enkele keren de pelletbak laten leeglopen en vanaf de bovenkant gestofzuigd.
    Is het zoals op deze link dat je bedoelt ss? Een gebruiker heeft daar enkele foto's gepost van een rika como.
    http://www.forumconstruire.com/construire/topic-83497_start-2550.php

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Instellingen Rika Pico Empty Re: Instellingen Rika Pico

    Bericht van ss vr jan 27, 2012 7:02 pm

    Neen, dat gaat wat ver om regelmatig uit te voeren, daarbij veronderstel ik dat je hier een garantieprobleem gaat krijgen als je binnen de garantieperiode zo ver gaat met demonteren! onderaan in het reservoir (waar de pellets op vallen), zijn bij mijn kachel 4 vijsjes zichtbaar, daaronder bevindt zich de worm, dus enkel dat plaatje eruit en stofzuigen.
    Aangzien de pico een recent model is weet ik niet of dat bij de pico ook het geval is!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Instellingen Rika Pico Empty Re: Instellingen Rika Pico

    Bericht van Gast zo jan 29, 2012 9:14 pm

    in de handleiding van rika staat dacht ik dat de pelletreservoir om de 700kg dient gestofzuigd te worden. Dit is zeer belangrijk!!!
    Al meerdere malen moeten langsgaan bij klanten waarbij het wormwiel blokkeerde en lawaai maakte. oorzaak, allemaal zaagsel in wormwiel. Teveel wrijving en gedaan.

    Gesponsorde inhoud


    Instellingen Rika Pico Empty Re: Instellingen Rika Pico

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 7:16 am