Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 54 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 53 gasten

povi1


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    externe thermostaat

    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe thermostaat Empty externe thermostaat

    Bericht van Gast vr dec 19, 2008 7:31 pm

    Hallo,

    Heeft er iemand ervaring met een externe thermostaat op zijn pelletkachel ? Ik heb gezien dat ik op de mijne een externe thermostaat
    kan aansluiten.Weet iemand wat de extra voordelen hiervan zijn ?
    Ik vroeg me af of je via een externe thermostaat bv de kachel automatisch kan laten opstarten als de kamertemperatuur onder een
    bepaalde waarde zakt.
    Iemand enige kennis hiervan ?
    Bedankt !!!!


    Drieske
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van steven vr dec 19, 2008 10:30 pm

    Drieske,

    Een externe thermostaat heeft het voordeel dat de kachel de correcte temp in de kamer registreert en niet de de temp van de lucht aan de kachel.

    Dat laatste hangt af van kachel tot kachel. Er zijn kachels die dat kunnen en andere niet.

    Merken ontgaan mij even.

    Welke kachel heb je?


    Mvg,


    Steven
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van Geert za dec 20, 2008 11:34 am

    Hoi,

    Wij hebben nu een thermorossi 7000, met een afstandbediening waar een thermostaat in zit, heel handig, heb dit gemonteerd tegen de muur en zorgt nu dat het daar precies de temperatuur is zoals ik instel, je kan ook de afstandbediening gewoon ergens anders leggen uiteraard, zou ik iedereen aanraden die nu een pelletkachel koopt, een afstandbediening met thermostaat erin

    groetjes, Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van Gast za dec 20, 2008 6:08 pm

    Hallo Steven,

    Ik heb een fair M3, ik zal het eens aan de installateur vragen wat de mogelijkheden zijn, ik zou het interesant vinden om de kachel automatisch te laten opstarten wanneer de temperatuur
    te laag wordt 's nachts. Is volgens mij zuiniger dan de kachel gans de nacht te laten branden.

    mvg

    Drieske
    Anonymous
    ann
    Gast


    externe thermostaat Empty mogelijkheid tot externe thermostaat

    Bericht van ann zo dec 21, 2008 3:48 pm

    Bij alle kachels van Extraflame kan je:
    - via de ingebouwde thermostaat het toestel laten moduleren (het toestel zal dan op minimum gaan branden als de temperatuur bereikt is)
    - het toestel laten uitgaan eenmaal de temperatuur bereikt is (kan interessant zijn als er bijvoorbeeld zon op een veranda zit en het minimum dan nog teveel blijkt)
    - een externe dag- en nachtthermostat aansluiten. Let er dan wel op dat deze een interval van 2° heeft
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van Gast ma dec 22, 2008 1:17 pm

    Beste mensen,

    Werken met een externe thermostaat kan inderdaad maar dat geeft heel wat problemen. Ik heb het zelf meegemaakt. Het aansluiten zelf is niet zo moeilijk en het werkt ook perfect, de kachel start en stopt door de externe thermostaat. Net zoals bij mazout/Gas-ketels eigenlijk. Maar het probleem zit hem in het feit dat het lang duurt eer een pelletkachel opgestart is, en het duurt ook ca. tien minuutjes eer hij weer gestopt is. Wat ik voorhad is het volgende. Volgens de externe thermostaat was het te koud en de pelletkachel startte. Als er om één of andere reden toch warmte in je huis binnenkomt (bv. passieve zonnewarmte) en de externe thermostaat 'voelt' dit, dan zal hij de pelletkachel weer laten uitgaan. Dit is geen probleem als je kachel al een uurtje aan het branden is. Maar als hij nog in de opstartfase zit, dan is het mogelijk dat hij de nog niet aangestoken pellets "in gang blaast" door het uitgaan van de kachel. Dit uitgaan van de kachel (je kent het wel) gaat meestal gepaard met het in overdrive werken van de extractie-ventilator, waardoor de resterende pellets als het ware in snel tempo worden opgebrand (zonder dat er nieuwe pellets bijkomen).

    Ik heb zo een paar keer mijn hele living vol met rook gehad omdat de externe thermostaat de kachel constant aan en uit liet gaan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van Gast ma dec 22, 2008 5:41 pm

    Aha ok, dank U assurbanipal.Ik had me dat idd ook al afgevraagd, beter geen externe
    thermostaat dus .

    Dan laat ik gewoo de kachel branden 's nachts bij zeer koud weer , op een lage temperatuur
    weliswaar.

    groeten

    Drieske
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van Gast ma dec 22, 2008 7:14 pm

    Driesken,

    Sommige kachels hebben een ClimaComfort functie of iets dergelijks. Als het niet voorzien is kan je dit (waarschijnlijk laten) activeren op je moederbord dan gaat de kachel aan en uit met een verschil van 3 of 4°C , misschien het proberen waard.
    Ik laat ook gewoon brandden s'nachts, heb het uitgetest bij vriestemperaturen: verbruik s'nachts bij continu branddden en in en uitschakelen s'morgens geeft een voor mij verwaarloosbaar verschil in kilo's. De kachels springen s'morgens op en gaan door de koude op vol vermogen brandden terwijl ze s'nachts in eco gaan staan.
    Anonymous
    Martine
    Gast


    externe thermostaat Empty inloggen

    Bericht van Martine ma dec 22, 2008 7:21 pm

    Kan iemand zeggen waarom we niet kunnen inloggen ondanks we alles hebben ingevuld???? Crying or Very sad
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van steven ma dec 22, 2008 8:08 pm

    Martine,

    Kan je nog eens proberen aan te loggen met een nieuw paswoord en als nieuwe gebruiker?

    Bijv met de naam Martine2 en een nieuw paswoord.


    Mvg,


    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van Gast zo feb 08, 2009 11:04 pm

    Ik heb sinds zaterdag een externe thermostaat en we zijn er erg tevreden over !!!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van Gast wo aug 19, 2009 1:06 pm

    kan iemand mij vertellen waarom er bij de termerossi 1000
    geen aanvoer zit voor verse lucht ? en wat is hiet het voordeel/
    nadeel van ?
    Bij de meeste pelletkachels zit wel een aanvoer.

    Groetjes Harry
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van Gast wo aug 19, 2009 1:25 pm

    harry schreef:kan iemand mij vertellen waarom er bij de termerossi 1000
    geen aanvoer zit voor verse lucht ? en wat is hiet het voordeel/
    nadeel van ?
    Bij de meeste pelletkachels zit wel een aanvoer.

    Groetjes Harry

    Waar heb je dat gezien ? Er moet altijd een aanvoer van verse lucht in een pelletkachel zijn ( hetzij van binnen of buiten) want zonder zuurstof geen verbranding.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van steven wo aug 19, 2009 3:05 pm

    Harry,

    Je bedoelt waarschijnlijk een aanvoer voor externe lucht?

    De meeste gebruiken die externe aanvoer niet.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van Gast vr okt 16, 2009 9:27 pm

    Heel laat om hierop te reageren maar het gekende thermostaatprobleem (aan-uit-aan-uit) bij kachels zonder ingebouwde thermostaat kan je opvangen door een klokstopcontact tussen stopcontact en je stekker te steken. Gewoon zoals je 'smorgens koffie zet. Je kan deze digitale schakelklokjes met afstandsbediening reeds kopen voor een 15 €. Deze zijn instelbaar met verschillende programma's. Zo laat ik mijn kachel om 6 uur schakelen en staan we om 7 uur op zodat het lekker warm is in de keuken. Wel 's avonds eerst je kachel laten afsluiten (uitblazen lucht) anders start hij terug bij deze fase.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van pedro vr okt 16, 2009 9:50 pm

    vincehood schreef:Heel laat om hierop te reageren maar het gekende thermostaatprobleem (aan-uit-aan-uit) bij kachels zonder ingebouwde thermostaat kan je opvangen door een klokstopcontact tussen stopcontact en je stekker te steken. Gewoon zoals je 'smorgens koffie zet. Je kan deze digitale schakelklokjes met afstandsbediening reeds kopen voor een 15 €. Deze zijn instelbaar met verschillende programma's. Zo laat ik mijn kachel om 6 uur schakelen en staan we om 7 uur op zodat het lekker warm is in de keuken. Wel 's avonds eerst je kachel laten afsluiten (uitblazen lucht) anders start hij terug bij deze fase.

    Kan je dan gewoon je timer nie gebruiken om de kachel te laten starten,hier is er een dag/weekprogramma voorzien waarmee je de kachel kunt laten starten/stoppen naar keuze....


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    pascie
    pascie
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 190
    Registration date : 04-03-09

    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van pascie vr okt 16, 2009 9:56 pm

    vincehood schreef:Heel laat om hierop te reageren maar het gekende thermostaatprobleem (aan-uit-aan-uit) bij kachels zonder ingebouwde thermostaat kan je opvangen door een klokstopcontact tussen stopcontact en je stekker te steken. Gewoon zoals je 'smorgens koffie zet. Je kan deze digitale schakelklokjes met afstandsbediening reeds kopen voor een 15 €. Deze zijn instelbaar met verschillende programma's. Zo laat ik mijn kachel om 6 uur schakelen en staan we om 7 uur op zodat het lekker warm is in de keuken. Wel 's avonds eerst je kachel laten afsluiten (uitblazen lucht) anders start hij terug bij deze fase.

    Zit dat dan niet standaard op elke pelletkachel. Een schakelfunctie met klok ?
    Elke pelletkachel is toch programmeerbaar om op een bepaald tijdstip op te starten,
    zonder daar nog een extra schakelaar te moeten tussenzetten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van Gast za okt 17, 2009 8:54 am

    Mijn kachel heeft enkel een potentiemeter en een thermostaat. Dus geen ingebouwde programmaklok.
    Ik herinner me dat dit bij de kachel optie was en we daar toen geen aandacht aan hebben besteed.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van Gast ma feb 15, 2010 6:36 pm

    ik werk met een externe thermostaat,
    wanneer ik dit niet doe krijg ik oververhitting, hij heeft op zijn minimum meer kilowatts dan dat ik kwijt kan.
    Op zijn minimum verbruikt de kachel 2 zakken pellets per dag.
    Nu verbruikt hij er (bij deze temperaturen) 10 op een week.

    thermostaat is aangesloten op de poort voor de gsm-module

    Ik heb trouwens nog nooit rook binnen gehad.

    Groetjes

    Gesponsorde inhoud


    externe thermostaat Empty Re: externe thermostaat

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 6:57 pm