Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 7 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 7 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Pelletkachel of Hydro

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel of Hydro Empty Pelletkachel of Hydro

    Bericht van Gast zo feb 05, 2012 9:38 pm

    Ik wil deze week nog een pelletkachel aanschaffen. Na een bezoek aan een dealer en veel opzoekwerk op internet wil ik gaan voor een Red Primula 11Kw, bijna hetzelfde toestel als de MCZ Musa, zelfde fabrikant etc.
    Ik wil mijn benedenverdieping warmen. Keuken en living samen 70m², halfopen waarvan een deel van de keuken bijbouw is, huis van jaren 50 met binnenmuren van mergel.
    Bij plaatsing in de keuken moet ik een afvoer voorzien die door het dak gaat en een meter boven de pannen uitsteekt. Kost ong 400€.

    Op mazout stook ik zéér snel de benedenverdieping warm door 4 grote oude radiatoren. 2 dikken buizen vertrekken aan de ketel en gaan door het hele huis met daarop de radiatoren aangesloten. Die in de keuken zijn de laatsten op het circuit maar worden even snel zeer warm. Ook is er een warmwaterboiler aangesloten.

    Nu vroeg ik mij af of ik mischien beter en Hydro-kachel aanschaf en in mijn huidig systeem integreer zodat ik in de winter de mazoutketel kan afzetten.
    Krijg ik met bv de MCZ/Red Hydrokachel 24KW alles warm incl boiler?
    Moet hier een buffervat bijkomen?
    Ga ik even snel mijn huis kunnen warmstoken?
    Als ik bvb nu 's morgens om 5 uur opsta en de chauffage opzet, heb ik het tegen dat mijne boterham gesmeerd is al een stuk warmer...en tegen dat ik vertrek is het beneden de gewenste temperatuur.(en wij zijn koulijers)

    Hoe degelijk is zo'n hydro-pelletkachel?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Pelletkachel of Hydro Empty Re: Pelletkachel of Hydro

    Bericht van steven zo feb 05, 2012 9:45 pm

    zou je dan niet eerder een pelletketel overwegen?


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel of Hydro Empty Re: Pelletkachel of Hydro

    Bericht van Gast zo feb 05, 2012 9:58 pm

    Een pelletketel gaat aanzienlijk meer kosten dan een MCZ Musa Hydro van 4000€.

    Ik heb 8 jaar geleden een nieuwe buderusketel met brander en boiler op mazout laten plaatsen omdat de oude versleten was. Ik zou nu een gewone pelletkachel willen aanschaffen om de benedenverdieping goedkoper te verwarmen. Aangezien de investering ook een extra schouw vraagt vroeg ik mij af of het prijsverschil met een hydrokachel niet de moeite zou zijn. Die kan ik in de living zetten, boven de ketel in de kelder, en aansluiten of dezelfde schouw.

    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 145
    Registration date : 22-08-10

    Pelletkachel of Hydro Empty Re: Pelletkachel of Hydro

    Bericht van gertdc zo feb 05, 2012 10:14 pm

    Denk er aan als je je mazoutbrander helemaal buiten spel zet, je warm water een heel ander circuit gaat afleggen, dat niet helemaal logisch kan worden... (zoals hier het geval is...)
    Ook best even het vermogen van je huidige brander vergelijken met de hydro-pelletkachel...

    Waarom niet beiden gebruiken?

    In elk geval je goed laten begeleiden door een goeie installateur denk ik dan.


    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel of Hydro Empty Re: Pelletkachel of Hydro

    Bericht van Gast zo feb 05, 2012 10:50 pm

    Waarom niet beiden gebruiken?

    Dat zou ik doen met een gewone pelletkachel voor de leefruimte en mazoutketel voor warm water, badkamer en evt bij stoken.

    In elk geval je goed laten begeleiden door een goeie installateur denk ik dan.

    Die mensen en de ervaringsdeskundigen, lees tevreden geruikers, zoek ik dus hier. Ik wil weten of het mogelijk is met een hydrokachel mijn cv over te nemen en of het prijs- en kostenverschil met een gewone goede pelletkachel de moeite is.



    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel of Hydro Empty Re: Pelletkachel of Hydro

    Bericht van Gast ma feb 06, 2012 11:42 am

    ja, dat zou ik ook wel eens willen weten, maar vind er zelf maar weinig over, spijtig...
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletkachel of Hydro Empty Re: Pelletkachel of Hydro

    Bericht van jeanhup ma feb 06, 2012 12:26 pm

    @Stooker:
    ...Aangezien de investering ook een extra schouw vraagt vroeg ik mij af of het prijsverschil met een hydrokachel niet de moeite zou zijn. Die kan ik in de living zetten, boven de ketel in de kelder, en aansluiten of dezelfde schouw.
    Je kunt de rookafvoer van een pelletkachel niet op dezelfde schouw zetten als je mazoutketel. Beiden hebben een eigen rookafvoerkanaal nodig.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Keteltje
    Keteltje
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 55
    Registration date : 15-01-12

    Pelletkachel of Hydro Empty Re: Pelletkachel of Hydro

    Bericht van Keteltje ma feb 06, 2012 5:16 pm

    Ik betaalde voor mijn Edilkamin pelletketel van 24Kw een €4500BTWinc. geplaatst en aangesloten op de schouw.
    Zoals hierboven beschreven mag je wettelijk geen 2 verwarmingstoestellen aansluiten op dezelfde schouw.(maar het gaat wel).
    Persoonlijk zou ik er ook niet voor kiezen 2 verwarmingstoestellen op een verschillend niveau aan te sluiten i.v.m. uitwasemingen, als beide op hetzelfde niveau staan (bv. in de kelder) ligt dit mijn inziens iets anders.
    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 145
    Registration date : 22-08-10

    Pelletkachel of Hydro Empty Re: Pelletkachel of Hydro

    Bericht van gertdc di feb 07, 2012 8:44 pm

    Ik wil weten of het mogelijk is met een hydrokachel mijn cv over te nemen en of het prijs- en kostenverschil met een gewone goede pelletkachel de moeite is.

    Tsja, elke situatie verschilt van elkaar...
    Technisch gezien moet het zeker mogelijk zijn om dit te verwezenlijken. Of de installatie dan zal voldoen aan het idee dat je er vooraf over had, dat is natuurlijk afwachten...

    Hoe degelijk is zo'n hydro-pelletkachel?
    Naar mijn idee degelijk. Maar ik heb dan ook geen andere referentie: sinds ik in dit huis woon, heb nog op geen andere brandstof verwarmd dan hout of pellets.
    Vraag je hetzelfde aan mijn vrouw, dan zal zij een heel ander antwoord geven ;-)

    Bedenk ook dat je aan een CV-kachel (en zeker in deze koude periode) dagelijks onderhoud hebt.


    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Pelletkachel of Hydro Empty Re: Pelletkachel of Hydro

    Bericht van Block wo feb 08, 2012 7:35 pm

    Een pelletkachel of ketel start veel trager op dan een gasbrander. Dus op 5 minuten een voelbare warmte gaat gewoon niet, maar elke kachel kan je wel programmeren om op een bepaald uur op te springen.

    Als je benedenverdieping goed open is kan je makkelijk de hele verdieping verwarmen met een kachel. Een deur openzetten om de warmte naar een andere kamer te brengen helpt amper. Hou daar rekening mee.

    Ik had vroeger een gewone pelletkachel maar had al snel interesse in hydro. Als de kachel dan toch brandt kan hij beter zo veel mogelijk doen.




    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel of Hydro Empty Re: Pelletkachel of Hydro

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di maa 19, 2024 4:04 am