Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Saey Neema "tunen"


    Gast
    Gast


    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty optionele ventilator

    Bericht van Gast di nov 24, 2009 7:07 pm

    Waar ergens is de ventilator ingebouwd?
    Is dit bovenaan onder het rooster of ergens onderaan id de kachel.

    Mvg.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Gast di nov 24, 2009 7:46 pm

    De ventilator zit binnenin de kachel en blaast door het bovenste rooster. Ik vind het een grote verbetering kwestie van warmtespreiding. Er zit een dimmer tussen waarmee ik de snelheid kan aanpassen. Ik heb wel mijn thermosensor iets dichter bij de brandkamer geduwd (zit op een plaatje naast de ventilator en naast de brandkamer) waardoor de ventilator iets vlugger gaat reageren en harder blaast. greetz
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Gast ma feb 15, 2010 7:45 pm

    Kan iemand de uitleg geven wat wat doet bij de parameters van de neema, vb de ventilator is waarschijnlijk de rookgasventilator. wat kan je doen om nog meer rendement te krijgen??
    Chris
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Uthrex ma feb 15, 2010 9:58 pm

    Vertel eerst is wat het probleem is. Je kan een kachel niet tweaken als een pc.

    Mvg,
    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Gast di feb 16, 2010 12:30 am

    Probleem is er niet maar ik dacht dat je met de parameters te veranderen iets kon verbeteren? Maar waarschijnlijk is deze al getuned in de fabriek zelf, de neema draait nu met de parameters zoals de rika, deze zijn op hoogstand beter want dan heb je de rika kw s ook. Er is een ventilator ingebouwd . Niet als origineel maar juist gelijk dus daar is het ook niet te zoeken.
    Ik denk zelf dat het mijn huis is die tocht geeft.
    Dus ja ik dacht dat je deze kon fijn tunen maar ...

    Wat als je L1 en L2 veranderdt?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Gast di feb 16, 2010 12:56 am

    Zie windaddict
    Ik heb wel mijn thermosensor iets dichter bij de brandkamer geduwd (zit op een plaatje naast de ventilator en naast de brandkamer) waardoor de ventilator iets vlugger gaat reageren en harder blaast.

    Is dit een goede methode of bekom je daar niks door?
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Uthrex di feb 16, 2010 8:50 am

    Die Saey is een Rika, waarom denk je dat die parameters verschillend zouden zijn? En hoe harder die ventilator draait, hoe meer warmte er volgens mij door uw schouw verdwijnt. Uw ventilator snelheid kunt ge aanpassen door G1 en G3 te veranderen.
    L1 en L2 zijn alarmen. Bv, als het te warm wordt in uw kachel, of ze heeft ergens valse trek (deurdichting) gebeurt het dat de pellettoevoer efkes stopt en dan gaat ze harder blazen. Eigenlijk is het andersom, eerst harder blazen, dan de pellettoevoer stoppen. Als ge L2 verlaagt, zet ge die grens naar beneden en kan je vermijden dat de pellettoevoer stopt bij een te hoge temperatuur of valse trek.
    Maar volgens mij is het interessanter om de oorzaak te zoeken waarom ze in alarm gaat Smile
    Welke parameters heb je dan verandert en hoeveel heb je ze verandert?

    Mvg,
    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Gast di feb 16, 2010 9:30 am

    wel S1 op 9 ipv 8
    S2 op 33 ipv 29
    G1 op 900 ipv 800
    G2 op 1900 ipv 1700

    Welja de Neema is dezelfde als de Rio met dat verschil dat de Rio meer Kw's heeft toch als standaard instelling.
    Ook is er een wet in Duitsland als je boven de 8 kw gaat dat je uw schouw 2x moet laten kuisen, dit bij wet vandaar waarschijnlijk hun afstelling op 8 kw.
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Uthrex di feb 16, 2010 9:48 am

    Hmm, dat gaat niks geven in Kw.
    Ik heb S1 verlaagt naar 0.6 (om pellets te besparen)
    En S2 verlaagt naar 2.5 (ook om pellets te besparen, mag zelfs nog lager want het potje brand nooit leeg).
    G1 en G2 respectievelijk 100 en 200 hoger zetten ga je nooit merken in warmte afgift (gaat er dan ook niet meer warmte verloren naar buiten toe?).
    Dat zijn trouwens de parameters van de IntegraII. Misschien heeft die wel een andere opbouw, of een andere ventilator ofzo.
    Heeft die niet gewoon meer Kw omdat die standaard al een ventilator heeft ingebouwd, wat bij onze Saey een optie is?

    Mvg,
    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Gast di feb 16, 2010 10:00 am

    meer pellets is toch meer warmte meer kw of niet . de parameters komen van de rika de integra want rio staat met dezelfde parameters op het forum.
    Maar ik had liever meer warmte uit hetzelde aantal pellets gehad, dat is dan rendement.
    De redenering van het toerental aan te passen heb ik ook gemaakt, maar teveel uitlaatgassen is slecht.
    In feite denk ik dat er meer moet aangewakkerd worden.
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Uthrex di feb 16, 2010 10:30 am

    Als ge meer pellets kunt verbranden zal je wellicht meer warmte hebben, maar dat staat los van de pellettoevoer. Ge moet nie meer in het potje gooien dan dat er verbrand kan worden. Wij hebben maar ene ventilator in onze kachel. Dus, de vlam sterker aanwakkeren, wil ook zeggen dat er meer warmte door de schouw verdwijnt.
    Tis dus eigenlijk zoeken naar 'de goede vlam'. Bij een te gele vlam zou ik de ventilator waarden verhogen. Bij een sterk geforceerde vlam zou ik de waarden laten zakken zodat er niet teveel warmte naar buiten wordt geblazen.
    Maar misschien sla ik de bal wel compleet mis hé Wink

    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Gast di feb 16, 2010 11:14 am

    het vermogen hangt af van de hoeveelheid pellets.
    maar als ik andere kachels zie branden natuurlijk zijn deze van een ander concept maar toch
    deze branden toch veel meer gejaagd dus met als vuur zoals een brander en niet als de neema die gewoon traag opbrandt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Gast di feb 16, 2010 6:56 pm

    Hallo,

    Ik denk dat je best van alles afblijft met uitzondering van G2 en S2. Ik heb ook al die experimenten gedaan en je zal falicant eindigen met een kachel die in error gaat. Zet eerst alles terug op de bedrijfsinstellingen.
    Als je vlam té veel lijkt op de vlam van een normale houtkachel (had ik ook in het begin) wil dat toch zeggen dat je de ventilatorsnelheid van de rookgasventilator moet verhogen.
    Die staat bij mij op G2 210.
    Het is niet altijd zo dat je daarmee meer warmte door de schouw jaagt.
    Ik kan dit bewijzen met het volgende :
    Ik liet na een jaar een optie steken, een convectieventilator, en die schiet pas goed in gang als de kachel de gewenste temperatuur bereikt (dat voelt de thermosensor).
    In het begin vond ik ook dat die convectieventilator niet voldoende draaide tot ik de parameters van de rookgasventilator naar boven aanpaste tot 210 of 215. Plots begon de convectieventilator volle bak te blazen eens de kachel op temperatuur kwam, soms te veel (ik heb wel een dimmer om die snelheid te regelen) Er is ook vollediger verbranding en fijner as. Dat wil dus zeggen dat de kachel toch ergens meer zuurstof nodig had.
    Ik raad je ook ten stelligste aan om de zuurstof niet uit de ruimte zelf te trekken maar rechtstreeks vanuit buiten of (zoals hier) uit de kelder. Je zal merken dat er véél minder tocht in huis is. Het koude voeten gevoel is er niet meer. Je moet ermee rekening houden dat je massa's lucht verzet tijdens het branden.
    Wat ik wel soms eens durf doen om de kachel meer vermogen te geven is de pellettoevoer s2 naar 3.5 brengen en dan de G2 naar 280-290 om kort en krachtig de temperatuur de hoogte in te jagen. Je hebt dan ook een bom die gloeit dat het geen naam heeft. Ik denk dat het ook niet de bedoeling is om dat dag in dag uit te doen. laatst werden we wakker, de electriciteit was uitgevallen 's nachts en de temperatuur was fel gezakt in huis. In zo'n geval is dat dan wel eens handig.
    als je het dan nog niet warm krijgt, dan scheelt er waarschijnlijk iets aan je isolatie.

    Greetz

    ps cocktails van pellets maken !
    drunken

    Gesponsorde inhoud


    Saey Neema "tunen" - Pagina 2 Empty Re: Saey Neema "tunen"

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu vr apr 26, 2024 2:39 pm