Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 11 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 11 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel Empty appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 12:24 am

    Hallo,

    Ik overweeg een pelletkachel te laten plaatsen en ik denk mijn situatie niet de meest typische is. Ik zou willen weten of er hier mensen zijn die in een gelijkaardige situatie zijn. En advies/meningen in het algemeen zou mij ook interesseren.

    Situatie;

    Appartement - woonkamer - gang & keuken enzo en 2 splaapkamers, gebouw van 3 verdiepingen, 3de etage appartement in kwestie. Huidige verwarming is centrale verwarming met calorimeters, van die verdampingsbuisjes.

    Het idee is om in de woonkamer (22m²) een pelletkachel te laten plaatsen. Er is een schouw, staan toch op de plannen van het gebouw, en een haardplaats maar die is nog nooit gebruikt. Er is nog geen gat in de muur. Zeer waarschijnlijk is die schouw nog nooit gebruikt geweest sinds de bouw van het gebouw in 1968. De CV-ketel van het gebouw is niet op die schouw aangesloten.

    Er staan twee radiators in de woonkamer die eigenlijk vervangen zouden moeten worden en niet echt bruikbaar meer zijn. Liever dan die te vervangen zou ik liever een kachel hebben wegens snel warm, gezellig en de aantrekkingskracht van het vuur. Als het mijn verwarmingskost zou drukken is dat een pluspunt. Opslag van de pellets kan in een droge en warme garage.

    Wat de invloed is van een kachel op calorimeters op de inactieve radiators is dat is mij nog niet volledig duidelijk. Naargelang aan wie ik het vroeg zal die een kleine invloed tot een zeer ernstige invloed hebben. Dubbel voor de verwarming betalen is niet te bedoeling.

    Ik voorzie dan ook die radiators in de woonkamer dan ook officieel buiten gebruik te stellen en de kachel enkel te gebruiken voor de woonkamer. De rest blijft met centrale verwarming.

    Voor de woonkamer alleen kom ik dan ook toe met de kleinste pelletkachel beschikbaar veronderstel ik. Een kachel zoals deze lijkt gepast;
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Toevallig wel een heel goedkope al is dat minder belang. Veiligheid, betrouwbaarheid en rendement zijn dat eerder. Bij deze is het theoretisch rendement met 83% het laagst van alle toestellen die ik al gevonden heb maar het minimaal verbruik is dat ook met slechts 0,3kg per uur, de meeste anderen zitten toch aan aan 0,6-07kg per uur.

    Hoe bescheiden dit toestel ook is, het heeft nog steeds meer vermogen dan nodig. Wie weet van andere kachels in die klasse of lager?
    bertus
    bertus
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 184
    Registration date : 06-02-12

    appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel Empty Re: appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel

    Bericht van bertus za feb 11, 2012 8:21 am


    @ userwalter , ik denk niet dat het veel invloed zal hebben op u caloriemeters , bij mijn gebuur alleszins niet! Ik woon ook op een appartement en heb ook caloriemeters en ik heb een pelletkachel gekocht, maar is nog niet geïnstalleerd. De caloriemeters zullen misschien enkele eenheden zakken op een volledig jaar, maar zonder de verwarming te gebruiken zullen ze ook een 5 tal eenheden zakken en dat is te verwaarlozen .De caloriemeters zullen het meeste zakken als de buisjes zelf warm worden en niet door omgevingswarmte.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel Empty Re: appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 10:16 am

    @bertus; bedankt, dan kan ik de piste inslaan van het doen zonder wijziging van de huidige opstelling. En eventueel later kan ik nog steeds de radiators buiten gebruik stellen als blijkt dat het toch een duidelijk effect heeft.

    In blijde verwachting zijn van een kachel ... en, weet u al wat het gaat worden?
    bertus
    bertus
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 184
    Registration date : 06-02-12

    appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel Empty Re: appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel

    Bericht van bertus za feb 11, 2012 10:25 am

    @userwalter, In blijde verwachting zijn van een kachel ... en, weet u al wat het gaat worden?

    Ik heb een ecoforest vigo aire (9,5 kw)gekocht , en nog een 10tal dagen wachten voor installatie .


    _________________
    Harman Accentra December 2019
    Ecoforest Vigo 9,5Kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel Empty Re: appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 2:15 pm



    hoogte 80 cm
    Breedte 45 cm
    Diepte 45 cm
    Gewicht 60 kg
    Reservoir inhoud 18 kg
    Hoogte 80 cm
    Breedte 45 cm
    Diepte 45 cm
    Gewicht 60 kg
    Reservoir inhoud 18 kg
    Calorisch gehalte pellets 6,2 Kw
    Rendement 83%
    Max vermogen 5,5 Kw
    Min vermogen 1,5 Kw
    Temperatuur van het vuur oC 100/185
    Autonoom in uren 20
    Hoogte 80 cm
    Breedte 45 cm
    Diepte 45 cm
    Gewicht 60 kg
    Reservoir inhoud 18 kg
    Calorisch gehalte pellets 6,2 Kw
    Rendement 83%
    Max vermogen 5,5 Kw
    Min vermogen 1,5 Kw
    Temperatuur van het vuur oC 100/185
    Autonoom in uren 20
    Pellet verbruik kg/uur 0,3 - 1,1
    Max verwarmde ruimte 100 m3
    Verwarmde oppervlakte 2,5 m.hoog 40 m2
    Schoorsteen aansluiting 8 cm
    Luchtinlaat 5 cm
    Verbruik elektriciteit watt 130 - 320
    Max verwarmde ruimte 100 m3
    Verwarmde oppervlakte 2,5 m.hoog 40 m2
    Schoorsteen aansluiting 8 cm
    Luchtinlaat 5 cm
    Verbruik elektriciteit watt 130 - 320

    ik lees
    calorisch vermogen pellets 6,2
    waar gaat dat eindigen
    klopt hun verbruik dan ook wel



    Anonymous
    Gast
    Gast


    appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel Empty Re: appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 2:17 pm

    het gaat over deze kachel natuurlijk
    Giangi 5,5 Kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel Empty Re: appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 2:22 pm

    Uw bericht is mij niet echt duidelijk. Wat is uw punt/opmerking/twijfel over de technische eigenschappen van de Giangi 5,5 Kw?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel Empty Re: appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel

    Bericht van Gast zo feb 12, 2012 2:01 pm

    opmerking heb ik toch geschreven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel Empty Re: appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel

    Bericht van Gast wo feb 15, 2012 11:45 am

    Mijn frank is gevallen. U bedoelde dat uitgangspunt van de hoge calorische waarde van de pellets vragen oproept over het effectief verbruik van de kachel tegenover de vermelde waarden.

    Gesponsorde inhoud


    appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel Empty Re: appartement, radiatoren met verdamingsbuisjes en kleine pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 10, 2024 5:56 pm