Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 31 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 30 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Anonymous
    Gast
    Gast


    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van Gast zo feb 26, 2012 9:08 am

    Nu een week met onze nieuwe como gestookt en ik moet toegeven dat het toch een flinke vooruitgang is tov de marea.
    De marea is een uitstekende kachel die als groot voordeel heeft dat de ruimte snel verwarmd wordt (10minuten)en het is toch wel een mooie kachel (het oog wil ook wat). Nadelen zijn : veel lawaai (dit beseffen we nu pas omdat we de como niet meer horen), en het hogere verbruik. Ook hadden we steeds het gevoel van een beetje tocht en tijdens de koude dagen hadden we snel koude voeten. Tevens konden we de luchtvochtigheid nauwelijks op peil houden (moet 55% zijn bij parket).
    Onze como is dus al veel stiller, je hoort hem/ze helemaal niet. Door de natuurlijke convectie is het koude- en tochtgevoel volledig verdwenen (externe aanzuiging verbrandingslucht).
    We hebben een ruimtesensor meegeleverd gekregen maar die moet ik nog leren gebruiken. Het menu van de kachel lijkt mij op het eerste zicht niet gemakkelijk maar dat leren we wel.
    Verder merk ik ook dat de como heel zuinig is, ze brandt nu met de meegeleverde piron-pellets uit groene zakken en om de twee dagen tien minuutjes kuisen is voldoende. Het ruitje is na twee dagen nog heel helder, met de borstel er even over gaan en het is alweer proper.
    Verder een pluim voor mijn installateur/verkoper (Interbo-Lacroix uit Montenaken)voor de prima installatie en service.(het was zijn eerste rika).
    Later volgt nog een update als ik de premiumpellets ga stoken.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty Re: eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van ss zo feb 26, 2012 10:13 am

    Proficiat met je mooie kwaliteitskachel!
    Groeten,
    ss
    guystatie
    guystatie
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 13
    Leeftijd : 71
    Registration date : 29-01-12

    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty marea

    Bericht van guystatie zo feb 26, 2012 7:27 pm

    beste,
    wij hebben een marea, en ik vraag mij af hoe lang je gestookt hebt met je vroegere marea, en of je er tevreden over was?
    mvg
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty Re: eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van Gast zo feb 26, 2012 8:22 pm

    Dag Guystatie, Over mijn marea was ik over het algemeen tevreden. Ik heb er 4 jaar mee verwarmd.
    Welke zijn de pluspunten ? De marea is een mooie kachel volgens ons. De woonkamer en keuken wordt snel op temperatuur gebracht.
    Onderhoud na ongeveer 1200kg pellets kost 80 euro.
    minpunten : de ventilator maakt een zoemend geluid en is voor veel mensen storend. Tijdens het reinigen is het lawaai nog iets harder en als je de kachel uitzet is het geluid echt storend. Tevens maakt de aanvoerworm van de pellets een zoemend geluid als die aanslaat. (Zorg daarom dat de pelletvoorraad altijd goed gevuld is want deze kan als klankkast dienen) Verbruik is 15 kg/dag wat in vgl met de como veel is.
    De verbrandingslucht wordt aangezogen uit de woonruimte wat ook enkele decibels produceert, hierdoor wordt er langs overal lucht aangezogen bv deurspleten, kieren ... en dat zorgt voor koudegevoel. Door het feit dat de warme lucht de living wordt ingeblazen krijg je geen natuurlijke warmtestroom en is het in de hoeken frisser (koude voeten in de winter. Als je parket hebt is het zeker niet aan te raden want de lucht wordt veel te droog.
    Ik heb veel soorten pellets uitgetest maar telkens wordt het venstertje vuil na één dag, dus stookte ik maar pellets van de makro (deze geven de meeste warmte).
    Tenslotte wil ik nog opmerken dat de kachel ALTIJD warmteproduceert, zelfs op klein vermogen en het daardoor te warm wordt in de living.
    De kachel brandt nu bij mijn dochter in de living en ze doet het daar heel goed.
    guystatie
    guystatie
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 13
    Leeftijd : 71
    Registration date : 29-01-12

    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty Re: eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van guystatie zo feb 26, 2012 10:31 pm

    ok bedankt voor de reactie
    Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty Re: eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van Gast ma feb 27, 2012 4:18 pm

    Beste,

    wij hebben ook een Marea, betrouwbaar ding, maar heeft idd de nadelen die u opsomt.
    Hoe is de warmteopbrengst van de Como in vergelijking met de Marea ?
    Maakt de pellettoevoer bij de Como geen geluid?

    grt,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty Re: eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van Gast ma feb 27, 2012 4:38 pm

    @Raf,

    De Como is echt wel stil. Wij hebben de onze sinds eind januari, dus pakweg een 5 tal weken, en het is een plezant ding.
    100% geluidloos is hij niet. Maar het zijn zeker geen storende geluiden van ventilatoren of de toevoer van pellets etc. Het geluid dat hij maakt is zo precies de verbranding. Ik zou het durven omschrijven als een soort loeien maar storen doet het niet.
    Tijdens het cleanen hoor je hem uiteraard.

    Kurt
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty Re: eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van ss ma feb 27, 2012 4:50 pm

    Kurt, gekocht bij Mario? Geef eens wat meer feedback aub!
    Ben je tevreden over de plaatsing? Tevreden over de service? Welke pellets gebruik je? Heb je externe verbrandingslucht aangesloten?
    Groeten en nog proficiat met je kachel...
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty Re: eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van Gast ma feb 27, 2012 5:31 pm

    bedankt voor je antwoord en veel plezier ermee.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty Re: eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van Gast di feb 28, 2012 2:24 pm

    Idd bij Mario gekocht. Nog te vroeg om te zeggen of we tevreden gaan zijn Smile .
    Wat ik wel weet is dat we een deftige uitleg gekregen hebben toen we op zoek waren naar een kachel. Duidelijk voor leken en zonder het veel rooskleuriger voor te stellen dan het is. Ook zonder opdringerig te zijn.
    Over de installatie geen opmerkingen. Geen externe toevoer. De kachel is ook niet onze hoofdverwarming. Dat blijft de CV. Ik weet wel dat ik veel plezier ga hebben aan de kachel in de tussenseizoenen. Ook de thermosteen is zalig.

    We hebben alleen een kleine issue gehad met de cleaning. De kachel was een beetje te enthousiast met blazen waarna er soms gewoon geen pellets meer in het potje lagen of te weining om terug verder te kunnen. Maar dat heeft Mario aangepast.

    Pellets, tja dat is aftasten. Ik heb nu 4 soorten liggen. Clean Fire, Premium Woodpellets, Granilux en Agricon.
    Tussen de eerste 2 merk ik weinig verschil. Lijkt mij vrij normaal want ze komen uit dezelfde fabriek en de opdruk is ook nagenoeg dezelfde. Maar bon, De Premiums lijken mooier te branden.
    Volgende week gaan we eens de Agricon testen en de week erna de Granilux. We zien wel. Ik volg op het forum zo wat de ping pong hierover van op de zijlijn Razz
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty Re: eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van ss di feb 28, 2012 2:59 pm

    Thx voor de info Kurt, maar ik zou je toch adviseren om op de Rika externe lucht aan te sluiten! Volgens mij zal dat "geloei" dat je omschrijft dan zeer sterk afnemen. De Como is een der stiltste pelletkachels die je kunt kopen!
    lees eens:
    https://pellets.forummotion.com/t2908-instalatie-externe-lucht?highlight=externe+lucht
    Groeten en succes met je kachel,
    SS
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty Re: eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van Gast di feb 28, 2012 3:36 pm

    Externe toevoer is technisch niet mogelijk. Tenzij we kiezen voor een eerder opvallende buizenconstructie door onze living of dwars door de schouw te boren of beginnen met flexibels door de schouw te proppen.
    Daar hebben we geen zin in en er is ook niet echt een noodzaak toe. Het stoort echt niet.
    We hebben het scenario voor externe toevoer bekeken maar eigenlijk niet direct een deftige oplossing gevonden.

    Kurt
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty Re: eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van ss di feb 28, 2012 7:53 pm

    Tjah, als het niet storend is en je bent tevreden, is het ook niet nodig om de situatie te veranderen als het te ingewikkeld is natuurlijk...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty bevindingen na enkele maanden verwarmen met rika

    Bericht van Gast za apr 28, 2012 8:50 am

    Zoals beloofd deel ik nu mijn bevindingen mee na enkele maanden verwarmen. Eerst gebruikte ik piron, groene zakken. Hierover zijn we zeer tevreden : weinig stof, veel warmte, weinig roetafzetting in de kachel.
    Daarna overgegaan op premium van de makro : deze geven ook veel warmte maar veel meer stof en as en roetafzetting in de kachel is veel groter. Ook is er meer koekafzetting in de verbrandingskorf. Ga nu eens bioflam van mijn buur proberen en meedoen met de groepsaankoop; Trouwens, heeft een rikastoker ervaring met bioflam ?
    groeten,

    Gesponsorde inhoud


    eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin Empty Re: eerste ervaringen rika como vervangt marea edelkamin

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu za apr 27, 2024 7:49 pm