Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 48 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 47 gasten

Johnny Derveaux


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    geluid bij branden

    Anonymous
    Gast
    Gast


    geluid bij branden Empty geluid bij branden

    Bericht van Gast ma feb 27, 2012 10:38 am

    Heeft er iemand een 'Karmek Linda' pelletkachel in huis en zo ja zou ik die graag eens 'horen' branden.
    Maggy
    Maggy
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 134
    Registration date : 19-05-10

    geluid bij branden Empty Re: geluid bij branden

    Bericht van Maggy do maa 15, 2012 11:05 am

    Nee, die kan ik niet laten horen. Ik kan wel zeggen dat er 6 soorten geluiden uit een pelletkachel komen:
    - verbranding geeft altijd geluid, of het nu een kampvuurtje is of de brander van geiser, boiler of CV
    - luchtstromen geven ook altijd geluid, vergelijk met gieren van de wind
    - de motor van de pelletpomp
    - het schuren van de pellets in het wormwiel
    - het vallen van de pellets
    - de twee motoren van de ventilatoren

    Bij onze kachel heb ik in het begin die laatste iets teruggesteld omdat het geluid niet prettig was. Nu we eraan gewend zijn, staan ze zelfs hoger dan de fabrieksinstellingen. Buiten hoor ik op meters afstand van de schoorsteen het zacht zoemen.


    _________________
    Artel Evo M-K
    Anonymous
    Gast
    Gast


    geluid bij branden Empty Re: geluid bij branden

    Bericht van Gast ma apr 09, 2012 5:44 pm

    Hoe kan ik zelf het geluid beter afstellen van een Flexa model ? De "blazer" maakt redelijk veel lawaai, terwijl bij een kennis hetzelfde model veel minder hoorbaar is ....
    Maggy
    Maggy
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 134
    Registration date : 19-05-10

    geluid bij branden Empty Re: geluid bij branden

    Bericht van Maggy wo apr 11, 2012 12:01 pm

    Er zijn twee dingen die je "blazers" kunt noemen. De meest belangrijke is de ventilator die feitelijk de verbrandingslucht door de brandende pellets zuigt om ze voldoende zuurstof voor de verbranding te geven, vervolgens gaat deze hete lucht (inmiddels rook) via een complexe weg naar die ventilator, geeft zo de meeste hitte af aan de kachel en wordt dan door de ventilator naar buiten geleid.

    De tweede ventilator leidt lucht uit de woonruimte langs een warmtewisselaar in de kachel om zo verwarmd weer de woonruimte in te blazen.

    De eerste ventilator geeft bij mijn kachel maar een zacht gezoem, behalve als de kachel aan een grote schoonmaak toe is. Het toerental van deze ventilator is wel terug te regelen, maar dat veroorzaakt slechte verbranding, veel meer as en roet, hogere stookkosten en mogelijk stank voor de buren.

    De tweede ventilator geeft, als deze voluit draait, ook bij mij een fikse herrie. Die valt volgens mij rustig wat terug te stellen. De kachel blaast dan wat minder warme lucht uit, maar geeft de warmte dan echt nog wel via convectie en stralingswarmte af. Er zijn, per vermogensstand, twee parameters voor. De ene parameter geeft aan bij welke kacheltemperatuur die ventilator aan moet slaan, de andere betreft het toerental. Dit alles overigens uitsluitend voor zover uw kachel vergelijkbaar is met de mijne.

    Als mijn kachel op P1 (spaarstand) staat, draait die ventilator nooit. Op P5, de hoogste stand, blaast hij continu op volle toeren. Als u uw kachel op P5 brandt en vergelijkt met die van uw kennis die op P1 brandt, dan vergelijkt u appelen met peren.

    Voor gedetailleerde gebruiksaanwijzing van uw kachel raad ik u aan eerst aan te kloppen bij uw verkoper. Als deze u niet kan/wil helpen, zoek dan naar specifieke gegevens van uw merk/type kachel op dit forum.

    succes
    Maggy


    _________________
    Artel Evo M-K
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    geluid bij branden Empty Re: geluid bij branden

    Bericht van ss wo apr 11, 2012 1:10 pm

    Twee mogelijkheden om het geluid te beperken:
    1. Koop een kachel zonder ruimteventilator
    2. Sluit externe verbrandingslucht aan

    Verder kunt u met de zoekfunctie tal van aankooptips lezen op dit forum...

    In ieder geval maakt de ene kachel toch serieus minder lawaai dan de andere, merkafhankelijk zou ik durven stellen, echt een kwestie van eens "rond" te horen.
    Groeten,
    ss
    Maggy
    Maggy
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 134
    Registration date : 19-05-10

    geluid bij branden Empty Re: geluid bij branden

    Bericht van Maggy wo apr 11, 2012 1:23 pm

    Beste ss,

    Is dit niet een tikje kort door de bocht? Bina en Antoon hebben al een kachel. Mensen die er nog geen hebben doen er inderdaad wel goed aan rond te horen voor ze tot aanschaf overgaan.

    Wij hebben van dag 1 externe verbrandingslucht, prettig voor de zuurstof in huis. Maar ik betwijfel of het veel geluid scheelt.

    m vr gr
    Maggy


    _________________
    Artel Evo M-K
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    geluid bij branden Empty Re: geluid bij branden

    Bericht van ss wo apr 11, 2012 1:32 pm

    Hoi Maggy, ik spreek uit eigen ervaring, bij mij scheelt externe lucht echt veel.
    Ook als je al een kachel hebt is het toch interessant om eens ergens anders te luisteren... Of niet? 't Is maar een tip he, geen kritiek...
    Groetjes,
    ss
    Sele
    Sele
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 38
    Registration date : 25-11-12

    geluid bij branden Empty Re: geluid bij branden

    Bericht van Sele ma nov 26, 2012 10:32 am

    @ss hoe plaats je zo een externe verbrandingslucht?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    geluid bij branden Empty Re: geluid bij branden

    Bericht van Gast ma nov 26, 2012 10:43 am

    Onze Piazzetta is op de laagste stand bijna onhoorbaar. Gewoon de snelheid van de ventilatoren op P1 naar het minimum gebracht in de instellingen. Het geluid wordt direct overstemt door andere geluiden in huis, zoals een gesprek, muziek of tv kijken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    geluid bij branden Empty Re: geluid bij branden

    Bericht van Gast ma nov 26, 2012 11:39 am

    Sele, ik neem aan dat ze bedoelen dat je een buis naar buiten plaatst voor aanvoer van verse lucht.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    geluid bij branden Empty Re: geluid bij branden

    Bericht van ss ma nov 26, 2012 4:38 pm

    Inderdaad en aansluiten op de externe luchtbuis van de kachel. Als die voorzien is natuurlijk!!!

    Gesponsorde inhoud


    geluid bij branden Empty Re: geluid bij branden

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 5:13 am