Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 2 verborgen en 5 gasten

povi1


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
ann
Uthrex
martin1949
GeertM
Philip
steven
10 plaatsers

    stof uit de schouw

    Anonymous
    Els
    Gast


    stof uit de schouw Empty stof uit de schouw

    Bericht van Els zo 28 dec 2008 - 18:43

    hallo,

    komt er bij jullie ook stof of stofdeeltjes uit de schouw?
    bij mijn komt de schouw uit op een koer waar de vuilzakken staan, en die hangen nu vol met stofvlokjes
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van steven zo 28 dec 2008 - 19:05

    Els,

    Ik denk dat het te maken heeft met een minder goede verbranding.

    Ik zie geen rook uit mijn schouw komen en stof heb ik ook niet.


    Mvg,


    Steven
    Anonymous
    Els
    Gast


    stof uit de schouw Empty stof uit de schouw

    Bericht van Els zo 28 dec 2008 - 19:49

    en heeft dit iets te maken met de afstellingen of parameters?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van steven zo 28 dec 2008 - 20:18

    Els,

    Dat denk ik wel.


    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast zo 28 dec 2008 - 21:41

    Het viel me vandaag ook op. Overal in de straat schouwen die ferm staan te roken, mazout, houtvuren...
    Bij ons niks ! cheers
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast do 3 dec 2009 - 22:45

    is da stof al gemeten met alle soorten pellets??????????


    gr fleur
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van steven do 3 dec 2009 - 23:09

    fleur,

    Dat kan je bij de technische kenmerken van de pellets vinden.

    De as die overblijft is meestal beschreven.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast do 3 dec 2009 - 23:20

    akkoord steven ,maar papier is gewillig zeg ik altijd ;dit is theorie
    maar hebben die pellets altijd deze samenstelling??denk het niet eerlijk gezegd,fraudeurs zitten er overal,en wat doe je dan,meng ze vlug met de andere dat ze weg zijn.
    k zou eens een kachel willen zien branden met een korte uitlaat waar al het stof wordt opgevangen en vervolgens die kachel doen branden met alle pellets die er hier op de markt zijn,dan pas zou je kunnen oordelen en ik denk versteld staan


    gr fleur
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van steven do 3 dec 2009 - 23:25

    Fleur,

    met een slechte verbranding ga je andere waarden krijgen en de ene pellet is de ander niet, dat is waar.

    Vandaag tevreden zijn van een merk is dat daarom morgen nog niet.

    Teveel veranderen van pellets of veel prutsen aan parameters is ook niet goed.

    Als het werkt, blijf er dan af.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast do 3 dec 2009 - 23:32

    Vandaag tevreden zijn van een merk is dat daarom morgen nog niet.

    wat bedoel je daarmee steven ,een producent moet toch steeds de waarde van zen product kunnen behouden ofwel bij veranderingen enigzins vermelden aan de consument,ik heb ook in de industrie gewerkt toch

    gr fleur
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van steven do 3 dec 2009 - 23:42

    Fleur,

    Het hout van vandaag is het hout van morgen niet en daar heeft een pelletproducent weinig invloed op.

    Als de samenstelling van het hout een beetje verstoord is kan dit al een verschil geven.

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast do 3 dec 2009 - 23:59

    conclussie steven --theorie is mooi -- gebruik kan tegenvallen
    ik hou me verder aan 1 merk en blijf van alles af zolang het werkt naar behoren,zoals jij ook al eerder aangaf

    ps ;MOEST SINTERKLAAS BIJ ALLE PELLETBRANDERS EEN ZAK ANDERE PELLETS INKIEPEREN IN HUN KACHEL BEN IK ZEKER DAT GEEN 2 PROCENT ZOU MERKEN DAT HET ANDERE ZIJN.

    GR FLEUR
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast vr 4 dec 2009 - 12:29

    Volgens mij komt er altijd bij elk soort pellets,een deel stof mee in de schoorsteen.
    Bij een hoge schoorsteen zul je dit niet merken maar bij de kort inox rookkanaal ga je dit wel merken.
    Is mijn gedacht.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast vr 4 dec 2009 - 12:57

    komt het stof niet uit de schoorsteen dan komt het in je stofzuiger terecht,DUS TOCH ERGENS IN HET MILLIEU.
    CONCLUSSIE /PROBEREN ZO WEINIG MOGELIJK STOF TE PRODUCEREN


    gr fleur wat?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast vr 4 dec 2009 - 13:03

    Als de extractiemotor te hoog staat en je hebt een korte buis als schouw (dus geen bestaande schouw maar een buis door de muur en naar boven), dan kan het zijn dat een deel van de assen die normaal gezien in de opvangbak terechtkomen mee naar buiten worden geblazen.

    Ik heb thuis al eens als het donker is buiten enkele vonken uit de schouw zien komen. Dit was gelukkig enkel tijdens de ontstekingsfase.

    Bij pelletkachels waar aan de standaard fabrieksparameters niet is geraakt, staat de extractiemotor nogal hard. Dit geeft de minste problemen voor het opstarten en het ruitje blijft mooi proper. Dan er dan ook veel warmte door de schouw wordt geblazen zal de fabrikant worst wezen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast vr 4 dec 2009 - 13:15

    Koen schreef:Als de extractiemotor te hoog staat en je hebt een korte buis als schouw (dus geen bestaande schouw maar een buis door de muur en naar boven), dan kan het zijn dat een deel van de assen die normaal gezien in de opvangbak terechtkomen mee naar buiten worden geblazen.

    Ik heb thuis al eens als het donker is buiten enkele vonken uit de schouw zien komen. Dit was gelukkig enkel tijdens de ontstekingsfase.

    Bij pelletkachels waar aan de standaard fabrieksparameters niet is geraakt, staat de extractiemotor nogal hard. Dit geeft de minste problemen voor het opstarten en het ruitje blijft mooi proper. Dan er dan ook veel warmte door de schouw wordt geblazen zal de fabrikant worst wezen.


    koen
    regelt de fabriek dit niet zo om steeds een normale uitstoot van de gassen te garanderen.
    ik heb nu ondervonden door te meten dat bij winderig weer 10 procent van de warmte door de schoorsteen verdwijnt.moest ik kunnen handmatig de schouwtrek regelen dan krijg ik steeds de grootste warmte die de kachel ontwikkeld in huis,maar ja dan zou ik er ook konstant moeten bij zitten.
    eigenaardig dat ze dit nog niet automatisch kunnen regelen via de kachel


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast vr 4 dec 2009 - 13:23

    bij mcz heb je active system deze regelt of je nu veel of weinig schouwtrek hebt.het active sytem regelt de optimale verbranding.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Philip vr 4 dec 2009 - 13:46

    fleur mindere trek betekent dat je verbrandingsgassen sneller je kachel verlaten
    dan is het normaal toch dat je kachel zogezegd minder warmte produceert
    omdat het metaal van de kachel minder tijd krijgt om deze warmte te absorberen
    en als mcz dit kan regelen zal die de trek in de schouw wellicht meten en dan de extractiemotor in toeren verlagen zodat de trek weer genormaliseerd word


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast vr 4 dec 2009 - 13:57

    Philip schreef:fleur mindere trek betekent dat je verbrandingsgassen sneller je kachel verlaten
    dan is het normaal toch dat je kachel zogezegd minder warmte produceert
    omdat het metaal van de kachel minder tijd krijgt om deze warmte te absorberen
    en als mcz dit kan regelen zal die de trek in de schouw wellicht meten en dan de extractiemotor in toeren verlagen zodat de trek weer genormaliseerd word


    fhilip

    bij mij is het zo ,hoe minder trek hoe warmer de kachel wordt en hoe groter de warmte uitstoot is (kan tot 10 graden oplopen)
    bij winderig weer -grote schouwtrek verdwijnt er veel warmte door de schoorsteen .
    nog nooit iets aan men kachel veranderd of ingesteld


    gr fleur
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Philip vr 4 dec 2009 - 15:10

    wel fleur ik dank dat dat bij 90% van de pelletkachel bezitters zal zijn
    is eigenlijk normaal hoe harder den trek des te harder word er gezogen aan u uitlaat van de kachel
    maja wa doe je eraan
    zoals vroeger op de steenkoolkachels de klep wa dichtdraaien zodat het gat van de schouw kleiner werd ^^


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast vr 4 dec 2009 - 16:02

    fleur schreef:
    Philip schreef:fleur mindere trek betekent dat je verbrandingsgassen sneller je kachel verlaten
    dan is het normaal toch dat je kachel zogezegd minder warmte produceert
    omdat het metaal van de kachel minder tijd krijgt om deze warmte te absorberen
    en als mcz dit kan regelen zal die de trek in de schouw wellicht meten en dan de extractiemotor in toeren verlagen zodat de trek weer genormaliseerd word


    fhilip

    bij mij is het zo ,hoe minder trek hoe warmer de kachel wordt en hoe groter de warmte uitstoot is (kan tot 10 graden oplopen)
    bij winderig weer -grote schouwtrek verdwijnt er veel warmte door de schoorsteen .
    nog nooit iets aan men kachel veranderd of ingesteld


    gr fleur


    Fleur dat is bij mij ook zo, bij teveel trek ( lees winderig weer) geeft de kachel minder warmte , een trekregelaar op de schouw zou dit voorkomen .Zodra de mijne geplaatst is laat ik weten wat het resultaat hiervan is. Wat Philip hierboven beweert is natuurlijk onzin dat bij mindere trek de verbrandingsgassen sneller de kachel verlaten 't is omgekeerd.(excuseer Philip).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast vr 4 dec 2009 - 16:07

    Koen schreef:Als de extractiemotor te hoog staat en je hebt een korte buis als schouw (dus geen bestaande schouw maar een buis door de muur en naar boven), dan kan het zijn dat een deel van de assen die normaal gezien in de opvangbak terechtkomen mee naar buiten worden geblazen.

    Ik heb thuis al eens als het donker is buiten enkele vonken uit de schouw zien komen. Dit was gelukkig enkel tijdens de ontstekingsfase.

    Bij pelletkachels waar aan de standaard fabrieksparameters niet is geraakt, staat de extractiemotor nogal hard. Dit geeft de minste problemen voor het opstarten en het ruitje blijft mooi proper. Dan er dan ook veel warmte door de schouw wordt geblazen zal de fabrikant worst wezen.


    Helemaal mee eens Koen, extracties staan standaard bijna steeds te hard, geeft de klant de indruk dat zijn raampje en kachel mooi proper blijft, van al die warmte die door de schouw verdwijnt trekken ze zich idd geen moer aan .
    En zij die denken dat de uitstoot van stof door hun schouw nihil is dwalen , kijk gewoon naar uw kachel terwijl hij brandt en ge ziet zo dat er een deel stof (as) door de schouw verdwijnt .Hoe langer de schouw hoe meer er waarschijnlijk onderweg blijft aanplakken, hoe korter hoe meer er in de lucht verdwijnt .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast vr 4 dec 2009 - 18:12

    Bij iedere schouw kan je een trekregelaar plaatsen om een goede constante schoorsteentrek te bekomen, deze wordt zo kort mogelijk bij de uitgang van het toestel geplaatst.
    Wat de MCZ toestellen betreft werken deze inderdaad met een Active System(bijna allemaal), dit wil zeggen dat hier geen parameters meer ingesteld dienen te worden, de kachel controleert constant luchtaanvoer, schoorsteentrek,..... en past de parameters dan vanzelf continue aan, zeer goed systeem met termostatische afstandsbediening.
    Wat de waardes van de andere toestellen betreft is het afhankelijk van het merk, bij de edilkamin toestellen dient het toestel steeds afgesteld te worden door de installateur, maar iedere dag is anders uiteraard dus wordt hier een gemiddelde voor genomen.

    Groetjes.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast vr 4 dec 2009 - 18:17

    vandebosch schreef:Bij iedere schouw kan je een trekregelaar plaatsen om een goede constante schoorsteentrek te bekomen, deze wordt zo kort mogelijk bij de uitgang van het toestel geplaatst.
    Wat de MCZ toestellen betreft werken deze inderdaad met een Active System(bijna allemaal), dit wil zeggen dat hier geen parameters meer ingesteld dienen te worden, de kachel controleert constant luchtaanvoer, schoorsteentrek,..... en past de parameters dan vanzelf continue aan, zeer goed systeem met termostatische afstandsbediening.
    Wat de waardes van de andere toestellen betreft is het afhankelijk van het merk, bij de edilkamin toestellen dient het toestel steeds afgesteld te worden door de installateur, maar iedere dag is anders uiteraard dus wordt hier een gemiddelde voor genomen.

    Groetjes.

    vandenbosch
    welk soort trekregelaar is het meeste geschikt voor pelletkachel,heb je een link via google


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gast vr 4 dec 2009 - 18:33

    Dat is afhankelijk van waar de trekregelaar geplaats dient te worden in de schouw, diameter,...
    Iedere trekregelaar is gemaakt voor een bepaalde schouwdruk, dus dien je hier rekening mee te houden.

    Ik werk samen met de firma Shootec, kijk daar maar eens.
    Schoorsteentechnieken doen zei, dat is eigenlijk weer reclame maar hier kan ik weinig aan doen.
    Diest is dat.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    Bericht admin: dit is geen reclame maar algemene info

    Gesponsorde inhoud


    stof uit de schouw Empty Re: stof uit de schouw

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu zo 19 mei 2024 - 23:44