Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 67 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 66 gasten

Johnny Derveaux


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van martin1949 zo mei 13, 2012 7:51 pm


    Beste Stokers,

    Nu na twee seizoenen heb ik weer trammelant met mijn musa.
    Het volgende onderdeel is kapot gegaan.

    Bij het dagelijks onderhoud is het wenselijk dat onder de afdekklep aan de "stangen getrokken word".
    Met het bijgeleverde haakje waarmee je ook de deur kan openen kan je dan de stangen heen en weer bewegen zodat de trek optimaal blijft. Er vormt zich redelijk wat as in het kanaal.

    Beiden stangen werken niet meer. Alles is verbrand.
    Het ijzer waar de twee standen aan gehaakt zitten is flinterdun geworden en kapot.

    Hebben misschien meer mensen met dit probleem te maken gehad en op welke wijze opgelost ????

    Ik hoor graag.

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro


    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van Gast vr mei 18, 2012 6:45 pm

    Martin,

    ik heb de Musa Air en dat werkt anders, geen stangen om de warmtewisselaar tussentijds te reinigen. Vreemde zaak want de kwaliteit van MCZ is zonder meer van een betere klasse.

    Vervanging lijkt me de enige optie en hopelijk zit je nog binnen de 2 jaar garantie en anders zou je een beroep kunnen doen op enige coulance want je mag toch verwachten dat dat onderdeel langer mee gaat. Ik zou in ieder geval je verkoper aanspreken en dan moet die maar bij Fero aankloppen, gelukkig zijn die redelijk flexibel en staan volledig achter hun producten.

    Overigens leuk plaatsje Dreischor, reed er vanmorgen om 08.00 doorheen op weg naar huis na een weekje Port Zélande.

    M.v.g.,
    Dick
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van martin1949 vr mei 18, 2012 7:33 pm


    Hoi Dick,

    Ik ben inderdaad met het onderdeel naar mijn verkoper gegaan.
    Aangegeven dat de kachel nog net geen twee jaar oud is, dus wellicht garantie.
    Ik heb nog geen bericht gehad of iets gehoord.
    Mocht dat niet lukken dan zal ik jouw raad opvolgen en Fero benaderen.

    En ja Dreischor is een leuk plaatsje. Dan had je ook wel koffie kunnen komen drinken.

    Bedankt voor je reactie.

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van Gast za mei 19, 2012 8:23 am

    Ha Martin,
    Dan had je ook wel koffie kunnen komen drinken.

    had gekund maar er stond geen M. 1949 in het telefoonboek. Wink

    Linksom of rechtsom zal het met de kachel wel weer in orde komen. Wat ik interessanter vind is hoe dit probleem ontstaan is en hoe herhaling te voorkomen is, MCZ gebruikt geen inferieur staal voor de kachels.

    Ter vergelijking; in 2007 liet ik een nieuwe CV-ketel plaatsen en door allerlei nieuwe regels moest daarom de schoorsteen van mijn houtkachel met 50 cm. verhoogd worden. Dit is gedaan met verzinkte kokerbuis van 1 mm. plaatstaal.

    Doordat dit een buis zonder kap was liep regenwater in mijn schoorsteen met als gevolg af en toe wat water in de kelder. Daarom heb i,k toen ik mijn Musa plaatste, door mijn schoorsteenveger (Bezirksschornsteinfegermeister, Scrabble 3 keer woordwaarde) een op maat gemaakte RVS-koker met afdekplaat laten plaatsen.

    De oude koker leek wel op sigarettenvloei met overal gaatjes, heel erg vreemd na 4 jaar stoken. Omdat we dat beiden erg vreemd vonden zijn we gaan zoeken en denken wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn en na veel puzzelen denken we dat de oorzaak ligt bij het verstookte hout.

    Ik heb in 2009 en 2010 vrij veel eik en fluweelboom gestookt en volgen de schoorsteenveger zit daar erg veel looizuur in wat uiteindelijk in de enkelwandige kokerbuis gecondenseerd is en deze heeft weggevreten. Kan het zijn dat bij jou iets soortgelijks speelt/heeft gespeeld?

    M.v.g.,
    Dick
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van martin1949 za mei 19, 2012 9:12 am


    Hoi Dick,

    Ik weet natuurlijk niet of jij precies de situatie kent, maar het beugeltje waar de twee stangen aan vastzitten is gemaakt van bijzonder dun gewoon ijzer.
    Beter zou het zijn -indien mogelijk- denk ik, als dit ook van gietijzer was gemaakt.

    Ik heb nu zelf iets gemaakt van dikker ijzer en ga dit in kachel monteren wanneer ik onderhoud ga plegen als de kachel eindelijk misschien nog eens een keer uitgaat.
    Voorlopig stook ik nog elke avond met deze temperaturen.

    Ik heb tot nog toe altijd pellets van de Lange gestookt.
    Of daar "fout" hout in zit weet ik niet.
    Ik heb er althans nog niets over gelezen of gehoord.


    Had maar gevraagd in het dorp naar iemand met een pelletkachel. Waarschijnlijk was je dan bij mij uitgekomen.
    (geintje)

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van Gast za mei 19, 2012 1:28 pm

    Ha Martin,
    Ik weet natuurlijk niet of jij precies de situatie kent, maar het beugeltje waar de twee stangen aan vastzitten is gemaakt van bijzonder dun gewoon ijzer.
    Beter zou het zijn -indien mogelijk- denk ik, als dit ook van gietijzer was gemaakt

    Ik ken de situatie slechts vanuit de handleiding en de bijbehorende tekening. Als je toch zelf iets gaat maken zou ik gelijk voor chroom-nikkelstaal gaan of anders RVS, dat laatst is bij een betere DHZ-zaak in staafvorm te vinden in verschillende diktes.

    Wat ik me afvraag is hoe de staat van de schraapijzers zelf is, als die beugeltjes binnen twee jaar weg zijn zou ik daar zeker naar kijken. Ik zou ook via de verkoper een reactie van Fero vragen, die zijn zeer actief om gebreken te herstellen en goede aftersales service te bieden. Als dit een bekend probleem is heb je kans dat ze een oplossing op de plank hebben liggen, denk aan mijn AB die direct vervangen werd door een verbeterde versie.

    Pellets van de Lange zijn volgens mij van 100% naaldhout dus dat zal het probleem niet veroorzaken. Je zou ook eens contact kunnen zoeken met Black, die heeft een Musa Hydro 15 Kw en stookt voor zover ik weet probleemloos 4 pallets per seizoen.

    M.v.g.,
    Dick
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van martin1949 za mei 19, 2012 6:14 pm


    Hoi Dick,

    Bedankt voor je adviezen en ik zal daar eens achteraan gaan.

    Black even een mailtje sturen kan natuurlijk nooit kwaad.

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van Gast za mei 19, 2012 7:51 pm

    Ha Martin,
    ik weet niet hoe dik en land die staafjes zijn maar een Ni-Chroma laselektrode ontdoen van de beschermingslaag levert een staafje op van een 35 cm. Licht opschuren en je hebt een onverslijtbare bedieningsstaaf, oogje buigen en klaar.

    Als het werkt mag je het bij Fero patenteren en kom ik volgend voorjaar wel koffie met gebak halen als ik ga haringvissen op de Brouwersdam.

    M.v.g.,
    Dick
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van martin1949 za mei 19, 2012 8:17 pm



    Hoi Dick,

    Wat een buitengewone goeie ideeen.

    Ik zal ook Black even mailen, misschien dat daar ook nog een goed idee vandaan komt.

    En Dick, mocht je in de buurt zijn je bent van harte welkom. Stuur tegen die tijd even een mailtje voor mijn adres.

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van Gast zo mei 20, 2012 3:55 pm

    Hopelijk gaat de verkoper of fabrikant niet moeilijk doen omdat je ze zelf gedemonteerd hebt wat volgens vele garanties niet mag,want dan spreken ze van onvakkundig gebruik of zoiets.
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van martin1949 zo mei 20, 2012 5:39 pm



    Beste Jommeke,
    Even voor alle duidelijkheid wat nu in de kachel zit is eigen fabricaat.
    Het kapotte originele onderdeel -wat er van over was- heb ik bij de levwerancier gebracht.

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro
    MCZ SUITE AIR
    MCZ SUITE AIR
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Leeftijd : 62
    Registration date : 17-05-12

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van MCZ SUITE AIR ma mei 21, 2012 2:35 pm

    Wat bedoel je met schraapijzers en beugeltjes.


    _________________
    MCZ SUITE AIR  pelletje
    fireland-wood-premium wood-agriselect-plus-econ-
    green energy-bioflam-igel-florafire-badger-pivetau-greenmax
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van martin1949 ma mei 21, 2012 3:58 pm


    Beste Starter,

    Zie:
    -www.fero.be;
    -Download handleiding Star/ego/suite/club/musa hydro;
    -scroll naar bladzijde 60;
    -de tekening geeft aan met de letter A waar de stangetjes zitten.

    Zie ook en een stuk duidelijker:
    You Tube.

    -type in de you tube zoekbalk: mcz musa hydro;
    -3e item: MCZ Pelletofenreinigung;
    -na ongeveer 5.47 minuten zie je de werkwijze.

    Aan de staafjes waaraan getrokken wordt zit een u-vormig beugeltje. Aan de beugel zitten bevestigd 2 lange veren
    (ongeveer 50 cm) om de buizenbundel schoon te maken.

    De twee veren noemt men schraapijzers.

    Hopelijk is het duidelijk en veel succes.

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro




    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van Gast ma mei 21, 2012 4:27 pm

    Ha Martin,

    kom net van mijn schoorsteenveger om de groepsinkoop hier te regelen en heb jouw kachelprobleem even op tafel gelegd. Hij verkoopt, plaatst en onderhoud ook (pellet)kachels en heeft er aardig kijk op.

    Toen ik vertelde dat jij hardhoutpellets stookt keek hij donkerbruin en snapte het meteen, hardhoutpellets worden vaak geperst van afval van kozijnen- en trappenfabrikanten en dan praat je over meranti, merbau, azobe en andere tropische hardhoutsoorten. In die houtsoorten zit erg veel looizuur wat neerslaat in de kachel en dat etst zeer agressief.

    Hij liet een warmtewisselaar van een cv-houtkachel zien waar de gaten inzaten, komt van een boerderij waar alleen eiken gestookt werd. Zijn verklaring was dat die zuren neersloegen op de relatief koelere warmtewisselaar en die dus langzaam opvreten.

    Tot zover even ter info,

    m.v.g.,
    Dick
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van martin1949 ma mei 21, 2012 5:12 pm


    Hoi Dick,

    Geweldig dat jij dit even ter sprake hebt gebracht.

    Helaas heb ik nog 4 pallets met bruine pellets staan,
    4000 kg dus, maar ik vind het een geloofwardig verhaal.

    Mijn volgende bestelling zullen WITTE PELLETS worden.

    Dick nogmaals bedankt. TOP !!!!!

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van Gast ma mei 21, 2012 5:46 pm

    Ha Martin,

    Comgoed bij jou in de buurt is leverancier van de Traeger Junior pelletgrill, daarin stook ik 8 mm. 100% eiken pellets zonder problemen. Bij de levering zit een receptenboekje en als je die allemaal uitgeprobeerd hebt ben je op smakelijke wijze al een aardig stuk door je voorraad heen.

    M.v.g.,
    Dick
    MCZ SUITE AIR
    MCZ SUITE AIR
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Leeftijd : 62
    Registration date : 17-05-12

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van MCZ SUITE AIR ma mei 21, 2012 7:06 pm

    Hoi Martin,
    Bedankt voor de inlichting. Het is mij nu duidelijk.
    Groetjes


    _________________
    MCZ SUITE AIR  pelletje
    fireland-wood-premium wood-agriselect-plus-econ-
    green energy-bioflam-igel-florafire-badger-pivetau-greenmax
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van erwin ma mei 21, 2012 9:41 pm

    tropisch hardhout kan ik nog aannemen, maar dat eiken pellets zo agressief zijn dat zou ik niet dadelijk durven stellen


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van Fleur ma mei 21, 2012 9:56 pm

    het is mij ook duidelijk dat die stangen en beugeltjes uit minderwaardig materiaal vervaardigd waren en de pellets hier zeker niet de oorzaak van zijn.
    ik hoop dat de fabrikant hier positief op reageerd en degelijk nieuw materiaal levert in garantie.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van martin1949 ma mei 21, 2012 11:42 pm



    Forum,

    Ik heb nog geen reactie ontvangen van mij leverancier, dus zal nog even moeten afwachten hoe Fero of de leverancier hierop reageert.

    Ook zal ik op korte termijn foto's maken van het branderspotje en deze op de site zetten.

    Ik laat jullie weten.

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro

    Gesponsorde inhoud


    Weer een onderdeel kapot van mijn Musa Empty Re: Weer een onderdeel kapot van mijn Musa

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 5:07 am