Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    pelletketel of pelletkachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletketel  of pelletkachel Empty pelletketel of pelletkachel

    Bericht van Gast zo sep 16, 2012 4:44 pm

    Mijn huis is in de spouw met 5cm en in het dak met 15 cm isolatie van Rockwol overal dubbel glas met k waarde 1.3.
    Daar ik toch nog een verbruik heb van 2.200liter mazout en aan gas +- 30€ per maand gebeurt via cassete in de living
    vind ik het moment gekomen om
    andere verwarmingstechnieken te onderzoeken.Dus ben ik mij aan't verdiepen in de pelletsverbrandings kachels of ketels.
    Nu heeft gisteren een verkoper verteld dat ik beter een kachel(Famar Fenix 21) plaats die op het bestaande cv kan aan gesloten worden.
    Een eerdere installateur van Viesmann stelde mij de Vitoligno P 300 voor dit is een ketel.Warm water word gedaan via de mazoutketel.
    De benedenverdieping is 162m3 en boven is het enkel voor de badkamer +- 44m3.Eventueel stelde de installateur van Viesmann voor om de plaats
    waar de mazouttank staat die om te bouwen voor een plaats om de pellets te stockeren is 5.4m lang en 3.7 breed en 2m hoog
    Ben nog een leek dus alle info is welkom.


    Laatst aangepast door daddy0365 op zo sep 16, 2012 7:07 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    pelletketel  of pelletkachel Empty Re: pelletketel of pelletkachel

    Bericht van grossard.rob zo sep 16, 2012 6:36 pm

    Mooie gedetailleerde vraag, maar voor mij te complex.
    Maar gas en mazout samen, best al een elimineren.
    Zeker gas want daar je hoofdverbruik al mzaout is.
    Je vaste kosten, samen met een laag verbruik doen die prijs al serieus stijgen.
    Hoe verwarm je je SWW, is maar 10/30% van de totale verbruikskost maar door je splitsing,
    vermoed ik SWW op gas en verwarming op mazout.

    Pellets zal je zeker uitsparen, maar je hebt al een investering gedaan in een mazoutketel en gasketel.

    Gas elimineren = vaste kosten minder +
    Gebruik je minder dan 5000kwh gas betaal je meestal 0.11c/kwh ipv 0.08/kwh boven 5000kwh.
    Mazout staat ook heel hoog 1.01c/l
    Dus als je volledig wilt omschakelen zou ik tot 1 energiebron, Pellets, WKK, mazout, gas komen om zotte kosten te vermijden.

    Met vriendelijke groeten

    Grossard Rob


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    pelletketel  of pelletkachel Empty Re: pelletketel of pelletkachel

    Bericht van Greenhorn zo sep 16, 2012 7:47 pm

    Hallo daddy 0365,

    Verstandige beslissing om andere verwarmingstecnieken te onderzoeken!Als uw mazoutketel al van jaren is zou ik daar geen kachel meer op aansluiten.Uw beschikbare ruimte is ideaal om een ketel, boiler en textielsilo in onder te brengen. Aan uw verbruik van stookolie te zien heb je aan een pelletketel van 15kw genoeg. Je zal wel iets moeten investeren maar 1100 eur besparen per jaar zal er zeker inzitten. Kijk eens op de website van okofen je ziet daar veel voorbeelden van opstellingen. succes met je zoektocht!

    Groetjes Patrick
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    pelletketel  of pelletkachel Empty Re: pelletketel of pelletkachel

    Bericht van jeanhup zo sep 16, 2012 9:09 pm

    Je kunt ook de cassette vervangen voor een inbouwpelletkachel met CV-aansluiting. Dan ben je meteen van je gasaansluiting af (+ de bijbehorende vaste kosten). Wel is de inbouw van een CV-inbouwpelletkachel niet overal mogelijk: je moet goed bij de aansluitingen achter de kachel kunnen komen.

    Je kunt dan kiezen om deze parallel met je mazoutketel aan te sluiten (zodat deze niet aanspringt als je de pelletkachel hebt branden) of je mazoutketel af te koppelen (als het al een oudje is) en een buffervat daar te plaatsen (kun je meteen ook warm water maken).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletketel  of pelletkachel Empty Re: pelletketel of pelletkachel

    Bericht van Gast wo sep 19, 2012 5:08 pm

    nee het gaat om een volledige nieuwe installatie , geen kachel daar zijn we al uit het word een ketel op de bestaande radiatoren .
    heb al 2 offerte binnen gekregen een van viesmann en een van okofen.die van viesmann met de p 300 en de okofen met een zonnecollector verschil in prijs 4780€ is niet min ik vraag me af dit het wel waard is die zonnecollector momenteel nog voor 4 personen maar dit blijft niet zo de kinderen gaan ooit wel weg he.viesmann 14800€ okofen 13600 + de zonnecollector 4780€.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletketel  of pelletkachel Empty Re: pelletketel of pelletkachel

    Bericht van Gast wo sep 19, 2012 6:51 pm

    Beste,

    Lijken mij alle 2 behoorlijke offertes voor vernoemde merken, maar wat zit er in, enkel ketel met installatie, of ook en buffervat,boiler en/of pelletsilo?
    Er zijn ook nog andere merken die interessant kunnen zijn, Hargassner, Edelkamin, etc. Voor sommige heb je zelfs niet echt een buffer nodig. Neem je geen buffer, dan is een zonneboiler zeker te overwegen, zodat je ketel in de zomer volledig af kan. Anders kom je met een langere opwarmtijd te zitten voor je SWW,(een ketel heeft in de meeste gevallen toch een half uur tot en uur nodig om op temperatuur te komen) met een relatief hoog pellet gebruik tot gevolg.
    In ieder geval kan ik je aanraden om een installateur te zoeken met ervaring met pelletketels wat, heb ik gemerkt tijdens mijn zoektocht, is hetgene wat bij velen ontbreekt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletketel  of pelletkachel Empty Re: pelletketel of pelletkachel

    Bericht van Gast wo sep 19, 2012 7:09 pm

    beide met buffervat viesmann 800l de andere zegt 600 liter maar zonder silo die bouw ik zelf om waar de mazouttank gestaan heeft.
    En indien ik de okofen zou nemen krijg ik 60 zakken pellets gratis er bij( 900kilo) is natuurlijk reklame.
    Maar indien ik direct er pellets extra bestel, kan ik die kopen aan 3.10€ met een minnimum bestelling van 2ton er is nog niet gesproken over het merk.Maar geen van beide heeft mij echt kunnen overtuigen, mijn zoektocht gaat verder eventueel andere merken komen ook in aanmerking maar probeer toch een installateur te vinden in de nabije buurt.
    alvast bedankt voor de reaktie
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletketel  of pelletkachel Empty Re: pelletketel of pelletkachel

    Bericht van Gast ma okt 08, 2012 8:31 pm

    Wat denken jullie van deze ketel De Hapero HP02/K is een compacte pelletketel voor de stookplaats. De ketel is technisch identiek aan de woonkamer-ketel, maar is bedoeld voor opstelling in een technische ruimte. Hij wordt zowel gebruikt voor verwarming van ruimtes als voor sanitair warmwaterbereiding. De ketel heeft een eenvoudige manuele of automatische bediening (ook voor aanvulling pellets) en is onderhoudsvriendelijk. Deze ketel heeft een vermogen tot 14,5 kW met een rendement van 95,7% Een parallelwerking met bestaande verwarmingsketel is mogelijk (besparing mazout of aardgas). Brandstof: pellets.
    deze link van iemand door gekregen.

    Gesponsorde inhoud


    pelletketel  of pelletkachel Empty Re: pelletketel of pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 06, 2024 6:06 pm