Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 20 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van Gast zo nov 04, 2012 3:09 pm

    Hallo

    Ik kwam hier terecht na het bekijken van de laatste online Makrofolder waarin pellets aan 3,39 euro per zak aangeboden worden (gratis thuis geleverd bij aankoop van 2 palletten).
    Ik wou de eigenschappen vergelijken met de Wonterpellets die we tot nu gebruiken aan 4,65 euro per zak (thuis geleverd op pallet).
    Via Google en Ecobouwers ben ik hier beland.

    Wij verwarmen ons water en huis met pellets met een kachel van Extraflame.
    We kochten het huis vorig jaar met kachel erin. Over de prestaties van de kachel zelf zijn we tevreden, alleen hebben we sinds het begin problemen met de opstart van de kachel.
    De kachel start omzeggens nooit automatisch met de thermostaat. Hij geeft bijna altijd een foutmelding na de opstartfase. Bij heropstart daarna start hij altijd onmiddellijk. Tijdens de hele koude dagen is dit natuurlijk een lastig euvel. Techniekers kwamen langs en probeerden al van alles, tot nu toe vruchteloos.

    Ik hoop via de ervaringen van andere gebruikers op dit forum meer te weten te komen over het soort pellets er op de markt zijn en over pelletkachels in het algemeen. En heel misschien is er ook iemand die gelijkaardige ervaringen had met foutmeldingen bij de opstart waardoor we ooit warm kunnen wakker worden?

    Groeten - Jan
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van erwin zo nov 04, 2012 3:16 pm

    Jan M

    welkom op het forum, veel leesgenot
    info over pellets vind je hier zeker, belangrijkste is echter steeds om enkele zakjes te testen vooraleer een grotere aankoop te doen

    kun je wat meer info geven over de foutmelding (welke melding, brand de kachel of niet)


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van Gast vr maa 29, 2013 10:54 pm

    Sorry Erwin. Ik kom af en toe op het forum, maar zie nu pas je antwoord op mijn initiële voorstelling.

    Wij krijgen 's morgens altijd de foutmelding "telefoon geen inschakeling".
    Soms brandt de kachel als hij niet opstart. Meestal komt de vlam er dan te laat in.

    De kachel is een Extraflame Lucrezia die als CV-kachel geïnstalleerd is.
    Alles is al bekeken door vakmannen, thermostaat vernieuwd, maar toch start de kachel altijd maar bij tweede handmatige start (soms zelfs derde...). Dan nog een uur het water warmen, dus tegen dat onze woning warm is zijn wij al lang gaan werken en de kinderen naar school.

    We zijn het dermate beu (na 2 jaar miserie) dat we de kachel willen wegdoen, hoewel hij nog geen drie jaar oud is. Onze techniekers stellen een Thermorossi H2O 34 voor als CV-pelletkachel. Wij overwegen ook een speksteenkachel (met mogelijkheid om ook op pellets te warmen) te gebruiken als CV via 5E-systeem via andere dealer.

    Alle goede raad en wijsheid is in deze zeker welkom, niet in het minst gezien de investering dat dit zal vergen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van erwin vr maa 29, 2013 11:06 pm

    als de kachel na de tweede start goed brand, zou ik nog niet te snel aan een nieuwe kachel denken...

    is de gloeikaars al nagezien, is het bakje niet te vol met pellets bij de opstart, komt er genoeg lucht aan de pellets, is de inlaat open, dat zijn maar een paar punten die me snel te binnen schieten.
    heb je al andere pellets geprobeerd.

    misschien ook eens kontakt opnemen met de invoerder, als de "vakmannen" het probleem niet opgelost krijgen: http://www.gsystems.be (tevens invoerder van thermorossi..)


    Laatst aangepast door erwin op vr maa 29, 2013 11:35 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van Fleur vr maa 29, 2013 11:57 pm

    jan m
    is de kachel al nagezien door de invoerder -
    ik zou ook beginnen met een nieuwe gloeikaars te plaatsen om het verschil te bekijken ,is ook geen verloren geld aangezien deze vroeg of laat toch vernieuwd moet worden.
    trekt de kachel geen valse lucht ?
    is alles wel goed afgedicht zoals de deurdichting ,onder de branderpot zit ook een dichtingskoord (is die nog aanwezig)
    ik heb hier ook een extraflame (weliswaar niet dezelde kachel)en deze start hier nog steeds na drie jaar binnen de 5 MINUTEN op met een minimum aan rookontwikkeling.
    ik zie dat je de kachel niet nieuw hebt aangekocht zodoende dat je ook de evolutie van de kachel niet vanaf het begin hebt meegemaakt,heb je nog kontakt met de vorige eigenaar om te weten te komen wat die met de kachel aan de hand heeft gehad,of wat zijn ervaringen waren ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van Gast zo maa 31, 2013 8:38 pm

    Fleur
    De kachel is nagezien door iemand van de genoemde invoerder. Ook hijkon het niet oplossen.
    Al wat hierboven gesuggereerd wordt, is de voorbije jaren getest.
    Het enige wat we nog voorgesteld kregen om te doen is om een stuk op de schouw te zetten zodat die beter zal trekken. Maar na 37 pogingen hebben wij zoiets van: en wat als dat dan ook niet werkt?
    Van de vorige eigenaar weten we niet veel, behalve dat de kachel wellicht gezet is door iemand die er niet dagelijks mee bezig is en dat de opstartproblemen er ook waren bij de laatste huurder van zijn huis.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van Fleur zo maa 31, 2013 9:07 pm

    JAN M
    alles heeft een oorzaak.
    moest dit mijn kachel zijn zet ik die onmiddelijk buiten...kuisen en starten ,inlaat en uitlaat open.
    heeft er ook iemand nagezien hoelang de gloeikaars gloeit bij het opstarten ??


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van Gast za jun 01, 2013 11:06 am

    Beste JAN M

    wijzelf hebben een comfort idro. verwarmt zowel boiler als radiatoren.
    was reeds aanwezig in de woning die we een jaar geleden kochten.
    Moest ik zelf de investering moeten doen voor een cv installatie en weten wat ik nu weet dan was die kachel er nooit gekomen. En zo te lezen denk je daar hetzelfde over.

    De kachel was defect toen we het huis kochten, bij reparatie bleek dat de vorige eigenaar er een te grote gloeikaars had laten in plaatsen (die helemaal niet geschikt was voor de comfort idro) en die was kapot gebrand doordat die te dicht bij de vuurpot kwam.
    waarom laat iemand nu een fout model van gloeikaars plaatsen?

    na de reparatie startte te kachel soms wel en soms niet op, eigenlijk meer niet dan wel. met zelfde symptoom als JAN M beschrijft. Na opstart verschijnt foutcode ("no acc"),en stopt de kachel (en soms komt de vlam er inderdaad te laat in zodat die ontbrand wanneer de foutcode net verschenen is). Na potje legen en terug opnieuw starten, start de kachel zonder probleem.

    Niet hetgeen je verwacht van een centrale verwarming, weinig nut thermostaten in het huis te hebben als elke opstart manueel dient te gebeuren.

    Dit relaas zal je inderdaad niet helpen, maar je bent dus niet alleen.

    Wat heb ik gedaan om dit op te lossen (te verbeteren, want opgelost is het niet)?

    Heb de handleiding opgezocht en daarin gevonden hoe ik de pellet toevoer procentueel kon verminderen.
    Stelselmatig heb ik de pellettoevoer geminderd telke male de kachel niet de eerste keer opstartte, telkens verminderde ik de toevoer met 5%. Zo kwam het op een aantal weken tot -15% toevoer en dat lijkt me het beste. Dit in combinatie met stand 5 van de kachel (op 4 lukt dit ook, maar dan geeft de kachel te weinig warmte op het water, nu de comfort idro is wel een lichtere kachel dan de lucrezia).
    vanaf -20% brandde de kachel soms uit bij normale werking ('no pell' foutcode).

    Deze afstelling zorgt ervoor dat de kachel bijna altijd goed opstart. Zelf kuis is de kachel 1x per week uit en na de opkuis niet de eerste, maar wel de tweede automatische start lukt (meestal) niet. maar voor de rest van de week loopt het dan goed. Dit (voor)jaar heb ik slechts een paar valse starten gekregen tijdens het 'de rest van de week'-regime.

    misschien kan dit jou helpen?










    Anonymous
    Gast
    Gast


    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van Gast ma jun 10, 2013 9:46 pm

    Dag zenomathics
    Bedankt voor je reactie. Het is een schrale maar toch een troost om vast te stellen dat er nog mensen dezelfde problemen ervaarden en dit dan nog met hetzelfde merk en in dezelfde (deel)gemeente.
    We proberen je truc eens uit. We weten hoe we de pellettoevoer kunnen verminderen maar vragen ons af of dit dan ook geldt voor de toevoer bij de opstart. Naar verluidt moet daarvoor een code ingebracht worden.
    We proberen het in ieder geval met onze (beperkte) kennis. Ik laat je weten of het ons ook lukt op die manier.
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van harrielok wo jun 12, 2013 1:11 pm

    Beste mensen

    Ik ben zelf in het bezit van een extraflame ecologica.
    Her verminderen van dee pellettoevoer met een aantal procenten werkt ook door in de opstrart fase.
    Als de pellettoevoer bv op + 20% staat dan is in de opstartfase het branderbakje behoorlijk vol.
    Het werkt inderdaad door de pellettoevoer te verminderen dan een betere ontsteking


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van erwin wo jun 12, 2013 1:36 pm

    de procentuele regeling van de pellettoevoer werkt pas na de voorlading van de pellets.
    deze regeling is beperkt maar het kan dus voldoende zijn voor de opstart beter te laten verlopen.
    de eerste voorlading van de pellets net na de opstart, als de worm konstant draait,  is enkel te regelen met de kode via de parameters.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van Fleur wo jun 12, 2013 9:45 pm

    moest de hoeveelheid pellets een rol spelen bij het opstarten ......dan denk ik dat dit probleem zich al zou voordoen bij de plaatsing van de kachel..


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van Gast vr jun 14, 2013 2:35 pm

    leuk dat harrielok mijn bevindingen bevestigd, wat erwin zegt zal ook wel kloppen over de voorlading. 
    @JAN M in het najaar moet je dan maar eens laten weten wat het oplevert.
    @Fleur ik ben vrij zeker dat het probleem zich inderdaad stelt direct na plaatsing van de kachel.

    Gesponsorde inhoud


    Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen Empty Re: Extraflame Lucrezia CV - opstartproblemen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 2:42 am