Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 11 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 9 gasten

Ikzelf


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    reinigen rika topo

    Anonymous
    Gast
    Gast


    reinigen rika topo Empty reinigen rika topo

    Bericht van Gast vr 18 jan 2013 - 21:24

    Wij hebben een rika topo en krijgen nu melding call service. We hebben een 800 kilo pellets verbruikt dus vermoed ik dat de kachel moet gereinigd worden. Ik lees de instrukties en kan alles volgen tot ik lees dat de rookgasventilator moet gereinigd worden. Hiervoor zou je zelfs enkele schroeven moeten losdraaien en de ventilator verwijderen. Ik kan het bij de handleiding niet goed volgen maar ik zie wel een foto van de achterkant van de kachel en een stofzuigmond in de uitlaat van de kachel. Ik heb van de leveransier een bocht met een deurtje moeten installeren. Nu vraag ik mij af hoe je dan de ventilator kan verwijderen. Moet je de kachel dan uit de shouw trekken om dan ergens iets aan de achterkant los te vijzen om aan de ventilator te kunnen ? Indien dit zo is is dat wel heel onpraktisch en dit is ons dan ook nooit verteld bij de aankoop van dit toestel. Als dit dan elke 2 of 3 maand moet gebeuren vind ik dit een heel werkje om de kachel telkens te versleuren . Ze weegt tenslotte toch wat.En bij de aankoop hebben ze mij verteld dat je de onderhoud gemakkelijk zelf kan doen.Voor oudere mensen zie ik dit zeker niet zitten dat zij die kachel zo dikwijls zouden moeten verzetten.En als je altijd iemand moet laten komen om deze service dan kost het ook een pak geld. Dus hiermede mijn vraag of en hoe jullie de rookgasventilator dan reinigen ?
    Luc
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    reinigen rika topo Empty Re: reinigen rika topo

    Bericht van ben-revo vr 18 jan 2013 - 22:02

    Hoi luc , ik heb dezelfde handleiding voor mijn revo , ik haal slechts eenmaal per jaar de kachel weg van de schouw voor het kuisen , de rest zoals het vermeld staat in de handleiding .


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    reinigen rika topo Empty Re: reinigen rika topo

    Bericht van Gast zo 20 jan 2013 - 18:40

    mijn rika topo sprong enige dagen geleden uit en er kwam de vermelding "call cervice c sens". Na wat geprul met de knoppen en de stekker uit te trekken kunnen we ze weer starten. Dit weer voor een 3tal uurtjes en dan hetzelfde probleem.Ik dacht dus dat de kachel moest gereinigd worden en heb dit dan vandaag gedaan. Volledige reiniging gedaan . Nu terug in brand gedaan en na een uur of 3 springt ze weer uit met dezelfde vermelding.Dan reageerd ze niet op de knoppen en moet ik de stekker uittrekken en na een 5tal minuten kan ik ze weer opzetten. Vermoedelijk weer voor een 3 tal uurtjes.De kachel staat altijd op easy mode. Iemand ervaring met dit probleem ? Ik heb niet veel zin om de installateur te bellen want die stonden hier bij de installatie van de kachel ook al zonder er iets van te kennen. We hebben ze een 3 maanden en nu al kosten zou vlug zijn.
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    reinigen rika topo Empty Re: reinigen rika topo

    Bericht van ben-revo zo 20 jan 2013 - 19:08

    Luc de stalen ronde borstel die is meegeleverd bij de kachel moet je eens gebruiken voor de opening van de pellet aanvoer te reinigen langs de branderkamer , voor 90 % heeft zich stof aan de sensor voor pelletverstopping vastgehecht , en springt de kachel in veiligheid , een software update van de kachel door je technieker , zal je van deze narigheid afhelpen , de huidige software is 1.40 en is gratis bij mijn weten , de rika is meer dan een uitstekende kachel en de invoerder en fabrikant staan achter hun product dus niet twijfelen en bellen :-):-)


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    Anonymous
    Gast
    Gast


    reinigen rika topo Empty Re: reinigen rika topo

    Bericht van Gast zo 20 jan 2013 - 20:47

    ik heb net de kachel gereinigd , ook de branderkamer. De schroef van de toevoer heb ik gestofzuigd maar verder niets speciaal aan de schroef gedaan. Dus het zou kunnen wat je zegt . Morgen toch eens naar de leverancier bellen of mischien beter naar stroomop. Dat ik een update zou nodig hebben bij een kachel die ik 3 maand heb zou ik wel eigenaardig vinden , ik zou verwachten dat deze toch op punt zou moeten staan. Morgen weet ik mischien meer. Alvast bedankt voor de info.
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    reinigen rika topo Empty Re: reinigen rika topo

    Bericht van ben-revo zo 20 jan 2013 - 21:32

    In je gebruikshandleiding staat vermeld hoe je de software versie kan controleren , dit zou ik toch even doen alvorens kontakt op te nemen , zo kunnen ze je beter helpen , standaard staat veiligheids contakt aan na 1seconde onderbreking , dit wil zeggen als er een pellet 1 sekonde tegen de sensor ligt je kachel denkt dat de pellettoevoer geblokkeerd is , bij een update is deze timeout verlengd naar 5 seconden , als de sensor dan een melding geeft is de toevoer wel degelijk geblokkeerd , ik heb na de update geen melding meer gehad en de kachel brand voortreffelijk , waarom niet geupdate bij plaatsing ? Misschien onwetendheid van technieker dat deze update voorhanden was ?


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw

    Gesponsorde inhoud


    reinigen rika topo Empty Re: reinigen rika topo

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo 28 apr 2024 - 16:32