Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van Gast do apr 11, 2013 9:22 am

    hallo,

    bijna drie maand geleden plaatste men bij een vriend van mij een mcz philo,
    een maand nadien kreeg hij al een foutmelding "A05" en dus werd de installateur gebeld..
    deze kwam ter plaatse en constatteerde dat de kachel al volledig verstopt was in de rookkanalen...
    er is een groot onderhoud nodig was het verdict.
    de installateur vertelde dat ze best maandelijks zelf een grote kuisbeurd aan de kachel gaven..

    dan dag op dag een maand later alweer dezelfde foutmelding... "A05"
    zelf een onderhoud gedaan naar aanwijzing van installateur...  (alles zat alweer volledig toe)

    na contact met de verdeler te horen gekregen dat deze kachels kampen met dit probleem en dat het normaal is van maandelijks een groot onderhoud uit te voeren..

    zijn er hier nog mensen met dit probleem?
    het kan toch niet dat men op een kachel van 3000€ maandelijks een onderhoud van 150€ moet laten uitvoeren....

    in het boekje staat vermeld dat een onderhoud jaarlijks dient uitgevoerd te worden.. hetgeen ook de installateur zei bij aankoop van de kachel.

    alle reacties zijn welkom..

    groeten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van Gast do apr 11, 2013 9:40 am

    Begin eens met een nauwkeurige beschrijving van je schouw, foutcode A05 zegt "Verstopping van het rookkanaal - wind - open deur". Als de schouw niet in orde is zou ik dat als eerst oorzaak bekijken, teveel horizontaal, teveel bochten, niet volgens de MCZ-richtlijnen? Waar is de kachel gekocht.
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van harrielok do apr 11, 2013 10:24 am

    Uiteraard hoe is de schouw gerealiseerd.
    Is er op de aansluiting van de kachel een T stuk gemonteerd.
    Deze is namelijk vrij eenvoudig te reinigen


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van pellbox do apr 11, 2013 3:07 pm

    Kletskop,

    als dat zoveel gebeurt, dan klopt er iets niet aan de installatie.
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van harrielok do apr 11, 2013 4:24 pm

    Als er geen T stuk is geplaatst (een onderdeel van de installatie) dan komen de assen terecht in het rookgaskanaal en uiteindelijk in de kanalen van de kachel.
    Bij een T stuk komen de assen onderin terecht.

    Kletskop vind ik in dit geval wat te ver gaan Of mag een admin dit wel?


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van erwin do apr 11, 2013 4:29 pm

    kletskop is toevallig de zelfgekozen naam van TS study


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van ss do apr 11, 2013 5:42 pm

    Kletskoek lijkt me al helemaal de uitleg van de zogenaamde "installateur"!
    Alle maanden een "groot" onderhoud??? Lucratieve job dan "installateur".
    Zie dat rookkanaal na, daar zit het zonder twijfel! Ik heb op één seizoen een kop assen in mijn T-stuk.

    @Harrielok; na één maand beweer jij dus dat het normaal is dat de kachel kompleet verstopt zit omdat er geen T-stuk op zou zitten???

    Kletskop, haal er de importeur bij, MCZ is kwaliteit, volgens mij scheelt er iets aan de installatie, knoei niet verder zo, het is niet gezond voor je kachel, je zenuwen en je portemonnee...
    Groeten,
    ss
    duivel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van erwin do apr 11, 2013 8:40 pm

    de philo is een platte kachel, de rookgasafvoer komt naar keuze rechts bovenaan/achteraan uit de kachel, in de kachel zit standaard een draaibaar T-stuk ingebouwd rechts beneden.

    de installatievoorschriften voor de rookgasafvoer staan beschreven in de handleiding, als de installatie hiermee niet conform is zeker zo snel mogelijk de importeur (ferro.be) kontakteren, later optredende defecten door een verkeerde installatie kunnen immers worden uitgesloten van de garantie.

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Sl4288



    Laatst aangepast door erwin op za apr 13, 2013 8:08 pm; in totaal 2 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van harrielok do apr 11, 2013 10:40 pm

    Erwin

    Bedankt het was mij niet opgevallen sorry voor de opmerking.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van harrielok do apr 11, 2013 10:42 pm

    ss

    Ik beweer niet dat de kachel na een maand al vol met stof zit, alleen dat er meer stof terug in de kachel kan komen.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van ss vr apr 12, 2013 1:21 pm

    Ik heb moeilijkheden met mensen die de koper van een nieuwe kachel steeds motiveren om iets te veranderen aan hun nieuwe installatie, ook al besef ik wel de goede bedoelingen, vandaar de (door admin gekuiste) opmerking aan het adres van harrielok. Het betreft hier een NIEUWE installatie, dus kun je de ongelukkige eigenaar maar één GOEIE raad geven: BLIJF ER aub AF!!! De installateur MOET dit oplossen en als hij niet bekwaam is en/of nonsens naar voor brengt, ga dan naar de importeur. De situatie is anders bij een oudere installatie, maar een nieuwe MOET op punt gezet worden door de installateur of importeur!!!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van Gast za apr 13, 2013 4:25 pm

    hallo,

    het rookkanaal vertrekt inderdaad beneden in de kachel met een T-stuk...
    van hier vertrekt de buis onmiddelijk horizontaal voor 73cm door de muur naar buiten..
    dus dan bedoel ik dadelijk heel beneden aan de kachel.
    een keer buiten komt de horizontale buis weer op een T, en gaat dan voor 2m omhoog tegen de muur... dat is het.

    kan het zijn dat de ventilator voor de rookafvoer te fel staat, zodat er teveel as mee geblazen word?
    of mss niet fel genoeg zodat de as die mee geblazen word de uitgang niet haalt?

    wij blijven er zelf af, maar hadden graag wat info vergaard als verweer wanneer de installateur weer langskomt en alles als normaal probeerd te bestempelen..

    greetzz.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van Gast za apr 13, 2013 4:29 pm

    Als je in de navolgende link de vier topics over schouwen aandachtig gelezen hebt zijn de vragen wel beantwoord denk ik: https://pellets.forummotion.com/f145-faq
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van erwin za apr 13, 2013 8:17 pm

    wij blijven er zelf af, maar hadden graag wat info vergaard als verweer wanneer de installateur weer langskomt en alles als normaal probeerd te bestempelen..

    kletskop,

    het is heel eenvoudig en veel woorden moeten daar niet meer aan vuil gemaakt worden.
    raad is zo snel mogelijk kontakt nemen met de invoerder FERO.be en een bezoek aanvragen van hun technische dienst.

    de installatieeisen van MCZ staan in de handleiding (zie tekening onderaan): dubbelwandig en bovendaks.

    wat de verkoper verder ook beweert over normaal zijn of niet speelt geen rol, wat in de handleiding staat zo hoort het volgens MCZ te zijn.
    als die verkoper MCZ wil plaatsen MOET hij rekening houden met deze geldende installatie-eisen, afwijking hiervan kan immers garantieverval teweeg brengen.

    uw vriend mag ook lid worden van het forum om de zaak verder te bespreken, wie is de verkoper (de vierde letter is voldoende)

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? 2hxw1hz


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van Gast zo apr 14, 2013 8:59 am

    hij kocht zn kachel bij energie point in wellen.. eigenlijk op mijn aanraden...
    mijn vader kocht er een pelletketel en deze is top!

    nu voel ik mij natuurlijk wel een beetje ongemakkelijk....

    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van Greenhorn zo apr 14, 2013 11:27 am

    Hallo kletskop,

    73cm horizontaal vertrekkende vanuit T-stuk aan kachel en buis van 2m als rookkanaal... miserie, miserie, miserie .MCZ is een goed merk, dit moet opgelost worden door de installateur!Niet te geloven dat er nog altijd dergelijke constructies geplaatst worden!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van Gast zo apr 14, 2013 8:53 pm

    Ik heb zelf ook een Philo hier staan ongeveer een half jaar nu, maar tot nu toe geen problemen gehad met het rookkanaal,wel een keer aanzuigluchtfilter verstopt gehad. Rookkanaal is bij mij zoals voorgeschreven in de handleiding ongeveer 8 tot 9 meter hoog !!

    Gesponsorde inhoud


    MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ? Empty Re: MCZ Philo - maandelijks groot onderhoud ?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 5:01 am