Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 21 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 21 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

    Affiliates

    Meest actieve berichtenplaatsers


    +5
    dxnature
    Annejanne
    erwin
    vyncke002
    pedro
    9 plaatsers

      MCZ TRAY- CAP


      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van Gast ma dec 23, 2013 2:03 pm

      ondertussen mail gestuurd naar zowel ignis als fero(verdeler) met als respons ;
      De ventilator en wifi is nog niet leverbaar(ook tot ons ongenoegen)...
      maar we hopen dit zo snel mogelijk in orde te kunnen brengen .

      na enkele dagen branden is deze kachel echt wel stil qua geluid ....
      maar hoor je wel de pellets in het bakje vallen , en bij felle wind zoemt de kachel gelijk ook een beetje .
      Ik hoop echter als ze komen van fero dat ik antwoord krijg op mijn vragen ....
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Mijn ervaring met de MCZ CAP

      Bericht van Gast di maa 04, 2014 3:12 pm

      Beste mensen,

      De MCZ CAP werd 6 februari bij mij geplaatst en voor mij was het een totaal nieuwe ervaring.
      Deze kachel heeft een bredere vuurkorf dan de andere modellen, wat een veel rustiger vuurbeeld geeft. Ben op dit ogenblik de verschillende soorten pellets aan het uitproberen, en op dit ogenblik brandt hij op Elite pellets en moet zeggen dat ik dat niet verkeerd vindt, weinig aanslag aan de binnenzijde en mooie witte as in de la. De XYLO pellets vind ik heel erg stoffig met veel aanslag in de kachel en deze gaan het zeker niet worden. Heb nu nog Geman pellets, en Granelco pellets liggen welke ik later uit ga proberen, ik kom hier later op terug. Tot nu toe niets aan te merken over de werking van de kachel, af en toe slaat de ventilator aan en daar ben ik ben nog niet achter waarom.

      Wordt vervolgt,

      Harry
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van Gast di maa 04, 2014 3:16 pm

      Dat aanslaan van de ventilator is de cleaningfunctie, dan wordt het branderpotje schoongeblazen.

      Door het Active System maakt de soort pellets niet uit want de kachel past zich daarop aan. De goedkoopste welke naar je zin branden zijn de beste.
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van Gast di maa 04, 2014 8:54 pm

      @ dicktwist: active system regelt enkel de rookgasventilator ifv de hoeveelheid gemeten lucht aan de luchtdebietmeter. Meet deze minder dan de geprogrameerde waarde dan gaat de RGV proberen de juiste hoeveelheid te bereiken. Regelt dus niks ifv pellet type.

      De cap en tray zijn active + al.
      -Dwz ze werken niet meer met de luchtdebietmeter zoals de active systemen. Nu meten ze het drukverschil aan inlaat en uitlaat.
      -Constant toerental van pelletmotor. Dus start bij opstarten en stopt bij uitzetten. Vorige reeksen was enkel sec draaien, enkele sec stopen en zo het hele brandproces door.
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van Gast wo maa 05, 2014 6:09 pm

      Qua technische functiebeschrijving correct maar ik bedoelde het effect voor de gebruiker waarbij ik me baseer op mijn tekstenbundel en mijn ervaring met de musa bij het gebruik van verschillende soorten pellets:

      De toegevoegde waarde van het Active Systeem bestaat uit het feit dat het niet meer nodig is de verbranding af te stellen of te regelen. Door de hoeveelheid lucht die de zuurstof voor de verbranding levert voortdurend te regelen, wordt de brandstof steeds verwerkt en de verbranding in evenwicht gehouden. De hoeveelheid en/of de kwaliteit van de brandstof heeft dan zo goed als geen invloed.
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van Gast wo maa 05, 2014 7:33 pm

      Min of meer idd. Maar de kwaliteit van pellets kan toch soms zeer uiteenlopend zijn waardoor af en toe het toch nodig is de pellethoeveelheid lichtjes bij te regelen( van -3 tot +3)
      erwin
      erwin
      Admin


      Man Aantal berichten : 31513
      Leeftijd : 61
      Registration date : 15-02-10

      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van erwin wo maa 05, 2014 7:46 pm

      als ik het goed begrijp kunnen die kleine bijstellingen van de pellettoevoer indien nodig dan simpel en snel gebeuren,
      zonder eerst een hele menu met ingewikkelde kodes/parameters te moeten doorbladeren..


      _________________
      Edilkamin Mariu - okt 2009
      Italiana Camini Mariu - okt 2009
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van Gast wo maa 05, 2014 8:02 pm

      Idd, het is meer werk om tot bij de klant te gaan dan die aanpassing te doen. 1-2min werk Smile
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty MCZ CAP geen aanvoer pellets meer

      Bericht van Gast zo maa 16, 2014 10:23 am

      Beste mensen,

      Sinds vanmorgen worden er geen of te weinig pellets aangevoerd in mijn MCZ CAP.
      Het probleem zou kunnen zijn dat er te veel gruis onderin ligt, zeg het maar.
      Mijn vraag hoe haal ik de pellets uit de voorraadkamer, moet ik dit doen met een stopzuiger of is er ook een andere manier omdat er bovenin een rooster zit.
      Het rooster weghalen is geen optie omdat deze vast zit aan de zijkanten met popnagels.
      Hopende op reacties.

      Groeten, Harry.
      krusty
      krusty
      PELLETKACHEL!
      PELLETKACHEL!


      Man Aantal berichten : 4412
      Leeftijd : 74
      Registration date : 19-11-11

      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van krusty zo maa 16, 2014 10:46 am

      Die rooster mag er gerust uit, als er geen kinderen in huis zijn is die rooster overbodig, bij mij is die er van de eerste week al uit.

      Stof tussen de pellets zakt sneller dan de pellets zelf , ik heb het ook al 1x voor gehad .

      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 2088854


      Laatst aangepast door krusty op zo maa 16, 2014 11:00 am; in totaal 2 keer bewerkt
      avatar
      knoepken
      Pelletkacheltje
      Pelletkacheltje


      Man Aantal berichten : 206
      Leeftijd : 73
      Registration date : 14-12-08

      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van knoepken zo maa 16, 2014 10:58 am

      Rooster moet eruit,desnoods met slijpschijfje .Pellets verwijderen en wormwiel stofzuigen...?

      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van Gast zo maa 16, 2014 12:12 pm


      Alvast bedankt voor de reacties, krusty en knoepken.

      Heb inmiddels de asstofzuiger aangepast met een lange stang, hij is nu zo goed als leeg.
      Had hem gisteren net bijgevuld en heb dan een volle bak van 35ltr inhoud.
      De restjes nog even weghalen en dan gaan we hem weer opstoken.

      Groetjes, Harry

      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van Gast zo maa 16, 2014 12:47 pm

      Rooster moet eruit,desnoods met slijpschijfje

      Bij een gloednieuwe kachel welke in garantie is, lijkt me dit niet het beste advies.
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Een aantal vragen over de MCZ CAP

      Bericht van Gast wo okt 08, 2014 2:06 pm

      Beste mensen,

      Sedert begin dit jaar ben ik in het bezit van een pelletkachel namelijk de MCZ CAP, hier heb ik de volgende 2 vragen over.
      Omdat ik hier of niet uit kom, of het niet kan vinden in de gebruiksaanwijzing. En misschien lees ik er wel overheen.

      • kan iemand mij vertellen hoe ik het akoestisch signaal uit kan zetten, vindt dit zeer irritant dat hij iedere keer een signaal afgeeft bij veranderingen.
      • het volgende wat ik nog niet heb kunnen ontdekken is de eco stand, waarom gaat de kachel niet uit wanneer hij de ingestelde temp heeft bereikt om vervolgens weer aan te gaan wanneer de temperatuur onder de ingestelde waarde komt.

      Verder is het een schitterende pelletkachel welke de mijn verwachting volledig waarmaakt.

      Wachtende op reacties,

      Harry.
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van Gast wo okt 08, 2014 6:14 pm

      eco werkwijze blz37 in de handleiding :-)
      http://www.fero.be/application/public/upload/0/default/909.pdf
      harrielok
      harrielok
      verkoper


      Man Aantal berichten : 789
      Registration date : 08-11-12

      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van harrielok wo okt 08, 2014 8:53 pm

      Harry

      Ik zou de instelling, dat de kachel blijft branden als deze de ingestelde temp bereikt, niet veranderen.
      Zeker als de buiten temperatuur laag is zal de kachel waarschijnlijk vaak uit en wederom opstarten wat de levensduur van de gloeibougie verkort.
      Als de kachel blijft branden zal het wellicht te warm worden in huis, dan kunt u de kachel handmatig uit zetten


      _________________
      Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van Gast wo okt 08, 2014 9:45 pm

      Wanneer hij in de eco stand zou moeten gaan geeft hij wel een geluidssignaal maar verder gebeurt er niets.

      Ik heb inmiddels ook contact gehad met Fero service en die kwamen met de volgende oplossing:
      Voor uw eco probleem zal u zich bij uw installateur moeten wenden en vragen om de display en afstandsbediening te vervangen.

      Morgen maar even langs de installateur, nogmaals bedankt voor de reacties.
      erwin
      erwin
      Admin


      Man Aantal berichten : 31513
      Leeftijd : 61
      Registration date : 15-02-10

      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van erwin wo okt 08, 2014 9:52 pm

      blijft de bereikte ingestelde temperatuur gedurende 20 min behouden? anders zal deze kachel niet uitgaan.


      _________________
      Edilkamin Mariu - okt 2009
      Italiana Camini Mariu - okt 2009
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van Gast vr okt 10, 2014 12:19 pm

      Beste Erwin,

      Kachel houdt zijn temperatuur vast en langzaam blijft deze oplopen.
      Het rondje dat rechtsboven in het display van de afstandbediening moet komen zoals beschreven staat in de handleiding fig.4 komt ook niet erop.
      Ben vandaag bij de installateur geweest en deze zou actie ondernemen.
      In ieder geval bedankt voor jou reactie.

      Harry
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Mijne TRAY was defect

      Bericht van Gast ma dec 08, 2014 2:10 pm

      Ik heb mijn MCZ TRAY kachel van 10/2013.  Eerst ook de ventilator bijbesteld, maar aangezien die niet beschikbaar was en er geen datum kon worden opgeplakt heb ik deze gewoon afgezegd, en daar heb ik tot op heden nog geen spijt van.  De warmte wordt goed genoeg verspreid.

      Nu had ik 2 weken geleden dat ik de kachel niet meer kon opzetten via de afstandsbediening.  Voor de zekerheid andere batterijen (2x) en opnieuw gelinked met de kachel, maar dat linken deed niet wat het zou moeten doen.
      De kachel kon ik handmatig gewoon op/afzetten, maar via de timer ging niet meer, en zelf opzetten via de afstandsbediening ook niet meer.

      Daarnet is er een technieker van MCZ langs geweest en heeft een nieuw paneeltje in de kachel gestopt.  Probleem is verholpen.
      Misschien ook iets te maken met die interferenties dat ik in deze topic lees?  Is alvast opgelost, maar hoop toch dat dit niet elk jaar stuk zal gaan :-(

      Voor de rest SUPER content met de kachel!!  Zeer mooie vlam, en zeer rustig.
      Een tevreden gebruiker.
      Vorig jaar gestookt met Bioflam, zeer tevreden (lichtgrijze assen)
      Op het einde van het stookzeizoen nog wat zakken moeten bijhalen omdat ik niet toekwam, heb dan vanalles wat geprobeerd, maar helemaal niet tevreden (zeer vettige zwarte assen, en constant vuil raampje).
      Dit jaar heb ik woodpellets van Green Energy, ook heel tevreden, nog beter dan Bioflam vind ik.  Nog minder assen dan Bioflam, en raampje blijft ook vrij lang proper.
      erwin
      erwin
      Admin


      Man Aantal berichten : 31513
      Leeftijd : 61
      Registration date : 15-02-10

      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van erwin ma dec 08, 2014 2:35 pm

      er kan overal wel eens iets stuk gaan, met de service van invoerder fero aan uw zijde kun je er volgens mij alle vertrouwen in hebben.
      zonder de AB kun je met een MCZ weinig kanten uit, het noodbedieningspaneel heeft duidelijk zijn nut bewezen in afwachting van de herstelling.


      _________________
      Edilkamin Mariu - okt 2009
      Italiana Camini Mariu - okt 2009
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Inderdaad, goede service!

      Bericht van Gast ma dec 08, 2014 2:40 pm

      Over de service kan ik zeker niet klagen! Die gast moest speciaal van Oudenaarde naar Ham komen, toch anderhalf uur rijden, en kwam goedgemutst binnen!!

      Ik wilde eigenlijk vooral mijn ervaring delen, als er iemand iets soortgelijks aan de hand heeft dat er dan wel degelijk iets stuk is.
      Dat het dus niet ligt aan de batterijen (wat je natuurlijk wel eerst moet proberen), en ook niet aan het linken, want dat verliep bij mij niet correct ... door deze storing.
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty MCZ Tray

      Bericht van Gast do feb 19, 2015 4:38 pm

      Hey forumleden
      Heb momenteel een mcz cute en ben daar heel tevereden mee, nu zou ik een mcz tray willen aankopen
      Eentje zonder ventilator heeft daar iemand ervaring mee? graag de voor en nadelen misschien
      Grtjs Eddy

      bericht verplaatst naar een bestaand topic, lees het maar eens helemaal door.
      Antonius
      Antonius
      Pellet
      Pellet


      Man Aantal berichten : 122
      Registration date : 01-12-14

      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Pelletkachel MCZ CAP

      Bericht van Antonius di feb 24, 2015 12:01 pm

      Hallo iedereen,
      Ik wou jullie laten delen in het nieuws dat ik sinds gisteren de eigenaar ben van een MCZ CAP met convectie.

      Hij is gisteren geplaatst door GOEYVAERTS in Deurne,2 vrolijke mannen die de boel proper hebben aangesloten en de kachel via de trap naar het 1e verdiep hebben geplaatst(135 kg!)
      Eerst een enkelwandige buis tot aan het plafond en vandaar dubbelwandig door de slaapkamer tot op het platte dak. De buis steekt nog een meter uit boven het dak met een "hoedje" erop tegen de regen.

      De kachel heeft gebrand vanaf 16 h00 tot 20 h00 op minmum en het was toch al een slordige 23 graden warm dus top en door de convectie heb ik tot 11 h00 niks meer moeten bijstoken.

      Warme groeten,
      Anonymous
      Gast
      Gast


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Nog een aantal vragen over mijn MCZ CAP

      Bericht van Gast wo okt 21, 2015 12:39 pm

      Beste mensen,

      Heb nog een aantal vragen over mijn CAP, wanneer deze ingesteld staat op Eco gaat hij na 30 min in de reinigingsfase en dit duurt 45 sec, op de stand Manual gebeurt dit na 20 minuten gedurende 30 sec. Waarom het tijdverschil van 10 min, wie kan mij het verschil hiervan vertellen.
      En dan mijn volgende vraag, wanneer kachel uitgaat in de shutdown fase, na ongeveer 6 á 8 minuten wordt de kachel helemaal uitgeschakeld, in mijn beleving bleef de rookgasventilator nog een aantal min op een laag toerental na draaien de zogeheten cooldown fase.

      Graag zie ik de reacties tegemoet,

      Harry
      erwin
      erwin
      Admin


      Man Aantal berichten : 31513
      Leeftijd : 61
      Registration date : 15-02-10

      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van erwin wo okt 21, 2015 1:17 pm

      dat tijdsverschil in reinigen zal door mcz zo ingesteld zijn in de parameters.
      op een uur 2x45" of 3x30" reinigen zal trouwens niet zoveel verschil maken.

      als de kachel zich uitschakelt na 8' afkoelen dan zal de rookgastemperatuur al voldoende gedaald zijn.
      je kan dan de rookgastemperatuur altijd eens kontroleren op het noodbedieningspaneeltje.
      (test knopje indrukken met de schakelaar erboven op max.)


      _________________
      Edilkamin Mariu - okt 2009
      Italiana Camini Mariu - okt 2009

      Gesponsorde inhoud


      MCZ TRAY- CAP - Pagina 2 Empty Re: MCZ TRAY- CAP

      Bericht van Gesponsorde inhoud

        Soortgelijke onderwerpen

        -

        Het is nu do mei 02, 2024 10:54 pm