Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 29 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 29 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
braxx
erwin
jc
jeanhup
Fleur
9 plaatsers

    De juiste keuze maken

    Anonymous
    Gast
    Gast


    De juiste keuze maken  Empty De juiste keuze maken

    Bericht van Gast za sep 28, 2013 1:08 pm

    Hallo iedereen,

    ben dus van plan om van de dure mazout af te stappen om mijn woning te verwarmen, alleen maken al de verschillende mogelijkheden het er niet makkelijker op om een keuze te maken.
    Zal even een beschrijving van de woning geven.

    De woning is een huurhuis, muren zijn van buiten naar binnen baksteen/ laag piepschuim(izomo) van 1 a 2 cm/ prefab betonnen panelen van ongeveer 14cm dik.
    Plafond is schijnbaar van , jawel Shocked karton met op de zolder glaswol isolatie op die karton geplaatst, huis heeft ook onder de hele oppervlakte een kruipkelder.
    Het te verwarmen volume is ongeveer een 260m³, bestaande uit living, keuken, hal, 4 slaapkamers. In elke kamer hangt er 1 radiator, in de living 2, die nu dus nog verwarmt worden door de mazoutketel en het jaarlijks verbruik ligt rond de 2000l.
    Ben er mij bewust van dat het onmogelijk gaat zijn om met een pelletkachel geplaatst in de living het hele huis te verwarmen(kanalisatie is geen optie, huisbaas gaat gaten in het plafond niet zo op prijs stellen).

    Nu ben ik gisteren bij 3 verkoper/installateurs gaan vragen naar een gepaste oplossing om indien mogelijk het hele huis te verwarmen zodat ik geen mazout meer hoef te gebruiken,

    De eerste 2 raden mij een pelletkachel van respectievelijk 12kw en 13.2kw met de vermelding dat in de slaapkamers hoogstens de koude gebroken gaat zijn, wat zeer begrijpelijk is.
    Het waren verschillende merken van kachels en de prijs was ongeveer 't zelfde, alleen de installatie van de kachel verschilde ENORM in prijs.
    Op beide plaatsen heb ik gevraagd naar een geveldoorvoer met een dubbelwandige buis ongeveer 5 meter hoog tot 1 meter boven het dak.
    Verkoper 1 geeft mij een prijs van +/-800€ voor schouw en installatie, verkoper 2 daarentegen geeft een prijskaartje van iets meer dan 2700€.
    ik vind dit prijsverschil merkwaardig veel en vraag mij af waar ik het verschil moet gaan zoeken.
    Van beide winkels heb ik hier vooral goede commentaren gelezen i.v.m. plaatsing en service.

    Verkoper 3 daarentegen zegt na mijn uitleg te aanhoren onmiddellijk, (alsof een juiste keuze maken nog niet moeilijk genoeg is scratch) "een pelletkachel is geen oplossing voor u" en raad mij aan om een pelletbrander te installeren op de bestaande cv-ketel, wat het kostenplaatje van aankoop en installatie serieus naar onder brengt en het hele huis verwarmt gezien de bestaande rookgasafvoer voldoende zou moeten zijn.
    Aangezien ik nu toch al een paar maanden op zoek ben naar info op het net en ik eigenlijk zo goed als niets ben tegengekomen van ervaringen met pelletbranders i.v.m. rendabiliteit/levensduur en niet geneigd ben verkooppraatjes blindelings te geloven kom ik op goed geluk hier even polsen naar meningen.

    alvast bedankt,
    Groeten

    Tim
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van Gast za sep 28, 2013 1:36 pm

    Volgens mijn bescheiden mening heeft verkoper 3 gelijk,wanneer de pelletkachel in de living geplaatst wordt en geen geheel vormt met de keuken zal het niet warm genoeg worden behalve in de living,in die andere plaatsen zal het nog slechter zijn.2000l mazout op een jaar ,is daar ook het warm water inbegrepen,hebt ge overal op de radiators thermostatische kranen staan,hebt ge een thermostaat met dag en nacht regeling in de living,al deze ingrepen kunnen uw verbruik laten zakken.Oppassen wat ge allemaal in een huurhuis gaat uitrichten,goed en schriftelijk akkoord met eigenaar maken om later geen problemen te krijgen
    Groeten,Marcel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van Gast za sep 28, 2013 1:40 pm

    Tim,
    dat je het met een gewone pelletkachel niet kan redden is duidelijk, dat kanalisatie niet kan ook. De aangedragen oplossing met een pelletbrander kan maar is eigenlijk meer een tijdelijke oplossing voor situaties waarin het nog niet echt rendeert de totale ketel te vervangen.

    Waarom richt je je blik niet eens op een Hydrokachel van voldoende capaciteit? Je hebt dan weliswaar in de ruimte waar deze zou staan gedeeltelijke warmte maar de kachel zou de bestaande mazoutbrander dan overbodig maken.
    M.v.g.,
    Dick

    Edit: De vraag gaat over wat de beste oplossing is voor een kachel en niet over de voor- en nadelen van huren of kopen, graag on-topic blijven.


    Laatst aangepast door dicktwist op za sep 28, 2013 5:53 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van Fleur za sep 28, 2013 5:54 pm

    ik zou een kachel plaatsen als er binnenshuis een schoorsteen aanwezig is ,kachel kan je altijd meenemen als je verhuist,een flexibel in de schouw en wat isolatie kost ook twee keren niets!!

    eens een goede berekening maken hier is noodzakzlijk,een investering van 5000 euro op een termijn van 10jaar,hmmm...........plus nog huisbrandolie voor warmwater en badkamer-verwarming.
    (welke installatie staat er nu,een oude brander of een moderne die zuinig is,overleg met de huisbaas helpt soms.....enz..enz...


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van jeanhup za sep 28, 2013 8:39 pm

    Verkoper 3 heeft volkomen gelijk (mits de oude mazoutketel geschikt is voor een insteekbrander). Met een minimale investering heb je dan toch je hele huis met pellets verwarmd. Als je de oude mazoutbrander bewaard kun je de insteekpelletbrander weer meenemen of verkopen als je verhuist.
    Als je één pelletkachel plaatst krijg je nooit de warmte goed genoeg door je huis verdeeld.

    Wat betreft de prijs voor 5 mtr dubbelwandig geisoleerde rookkanalen: €800,- is goedkoop (maar zou kunnen indien 6% BTW). Controleer of het echt wel dubbelwandig geisoleerde (min. 25mm) RVS buizen zijn die toegelaten zijn voor pelletkachels. €2700,- is echt schandalig hoog. Die verkoper zou ik niet vertrouwen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    jc
    jc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 213
    Leeftijd : 55
    Registration date : 05-10-10

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van jc za sep 28, 2013 9:44 pm

    hydro kachel als je niet te veel buizen en gaten moet boren voor aansluiting op radiator


    _________________
    <br>
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van Gast zo sep 29, 2013 12:21 am

    Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties.
    Mijne "huisbaas" (zoals ik 't noemde) is eigenlijk een staatsbedrijf waar ik werknemer ben en dus volgens de bureaucratische traditie voor alles toestemming moet vragen he Razz .

    @ marcelvb: er zijn thermostatische kranen op de radiatoren aanwezig in de living, de rest heeft gewone kranen die +/- 25% open staan, in de living is ook een programmeerbare thermostaat aanwezig en er wordt ook gebruik van gemaakt Smile .
    Warm water is via een elektrische boiler.

    @ dicktwist: een pelletketel nààst de mazoutketel zetten zou eventueel een optie zijn en dan met kranen werken om te bepalen welke je wil gebruiken maar is dan wel de investering van een brander maal 2. Een Hydro-kachel heb ik ook overwogen maar ligt na installatie van rookgasafvoer(laten we een gemiddelde nemen van de vermelde prijzen in mijn eerste post) en radiator-circuit ver boven mijn budget.

    @ Fleur: Een schouw is binnenshuis aanwezig maar zo ongelukkig geplaatst dat de plaatsing van een kachel daar de doorgang volledig blokkeert, de modellen van maar 26 tot 29cm diepte leveren dan mijn insziens ook weer niet genoeg kw.
    De huidige mazoutketel zal een 10 jaar oud zijn denk ik en zal naar Belgische gewoonte voor openbare aanbestedingen wel de goedkoopste geweest zijn.

    @ jeanhup: zal ik allemaal nog eens moeten navragen voor zowel brander en dubbelwandige buis.

    @ jc: zie @dicktwist Wink 

    nogmaals bedankt voor jullie reacties,

    M.v.g.

    Tim
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van erwin zo sep 29, 2013 1:10 am

    Verkoper 3 daarentegen zegt na mijn uitleg te aanhoren onmiddellijk: "een pelletkachel is geen oplossing voor u" en raad mij aan om een pelletbrander te installeren op de bestaande cv-ketel, wat het kostenplaatje van aankoop en installatie serieus naar onder brengt en het hele huis verwarmt gezien de bestaande rookgasafvoer voldoende zou moeten zijn.
    Heeft verkoper 3 ook gesproken over het reinigen van de pelletbrander of over een extra buffervat wat misschien nodig kan zijn?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van Gast zo sep 29, 2013 10:06 am

    een pelletketel nààst de mazoutketel zetten zou eventueel een optie
    Deze optie komt niet uit mijn koker, ik bedoelde een CV-pelletkachel of Hydro-pelletkachel zoals [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] in de berichten in 44 topics besproken zijn.

    Twee voorbeelden, een Winterofen van 18 Kw. kost 3299,=€ en een Red van 21,5 Kw. kost 3815,=€. Als je dat afzet tegen de ongeveer 2000,=€ tot 3000,=€ die een losse pelletbrander kost, excl. noodzakelijke toebehoren ben je met een Hydro-kachel voordeliger uit nog afgezien van het gemak.

    Ik weet niet of verkoper 3 je heeft verteld dat je bij de brander een aanvoersyteem en een pellettank/silo nodig hebt wat tussen de 1000,=€ en 2000,=€ kost nog afgezien van de ruimte die extra benodigd is.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van jeanhup zo sep 29, 2013 10:21 am

    Dick: dat hoeft niet zo duur te zijn hoor. Een beproefd aanvoersysteem en 450 ltr pelletreservoir van een scandinavisch A-merk kost bijvoorbeeld maar €860,-. En de bijpassende 20kW pelletbrander €1530,-.
    En er zijn zelfs nog goedkopere te krijgen als je naar Oost-Europese merken gaat kijken. Maar dat risico zou ik niet nemen om een paar honderd Euro te besparen.

    Voor een huurhuis zou ik niet veel geld investeren in nieuwe leidingen en rookkanalen. Dan is een losse insteekpelletbrander (indien mogelijk bij de ketel!) een prima passende oplossing.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    braxx
    braxx
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 157
    Registration date : 03-11-11

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van braxx zo sep 29, 2013 11:28 am

    onderstaand filmke legt je zelfs uit hoe je zelf een pelletbrander kan steken...



    een volledig brandersysteem (MET silo) vindt je al op het net voor 2000€


    _________________
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    MCZ Mercury 8KW
    2011-2012 premium woodpellets (makro) | 2012-2013 premium woodpellets (makro) | 2013-2014 premium pellets Carrefour (=agricon) | 2014-2015 terradena (makro) + agriselect (colruyt) | 2015-2016 agriselect (colruyt) | 2016-2017 terradena (makro] | 2017-2018 agriselect (colruyt) | 2018-2019 agriselect (colruyt) | 2019-2020 Total | 2020-2021 Total | 2021-2022 Eifuel
    2022-2023 bigbag (jekro) + Barlinec
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van erwin zo sep 29, 2013 1:53 pm

    een volledig brandersysteem (MET silo) vindt je al op het net voor 2000€
    op het net vind je ook 12kw kachels aan 999 euro, die zijn allemaal goed tot als er iets aankomt..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    mic
    mic
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 182
    Leeftijd : 68
    Registration date : 07-09-13

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van mic zo sep 29, 2013 3:28 pm

    Wow, ik heb dat filmpje juist bekeken.
    Indrukwekkend hoe makkelijk dit is.
    Heb al spijt van m'n nieuwe kachel... Rolling Eyes 
    Ik ga, de volgende jaren, toch eens overwegen om mijn dure stookolieketel om te bouwen.
    Voor 2000 euro???? Dat haal je op een winter stoken er al uit... Daarna pure WINST!
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van jeanhup zo sep 29, 2013 3:39 pm

    Het is helaas niet altijd zo makkelijk. Voor de meeste branders moet je een wat groter gat hebben (of maken) dan er normaal gesproken in een mazoutbrander van vergelijkbaar vermogen zit. Dat is (voor een smid/metaalbewerker) ook niet heel veel werk maar toch aanzienlijk minder makkelijk dan het fimpje laat zien. Ook de besturing via de bestaande thermostaatregeling van de mazoutketel is niet ideaal en het is vaak beter om de pelletkachelregeling zelf de temperatuur te laten meten en het brandgedrag daarop aan te passen.
    Als met al zul je er wel een middagje mee zoet zijn maar daarna kan het terugverdienen inderdaad beginnen!


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    avatar
    atlasgust
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 100
    Leeftijd : 80
    Registration date : 01-01-09

    De juiste keuze maken  Empty De juiste keuze maken.

    Bericht van atlasgust zo sep 29, 2013 7:07 pm

    Toch niet onderschatten.Heb over drie jaar ook navraag gedaan om een pelletbrander te plaatsen,toch heeft men het mij niet aangeraden.
    Vooreerst moest men een oude en ruime ketel hebben,en wat doe je dan zonder aslade?. Mischien hebben ze intussen er wat op gevonden?
    Ik heb toen toch doorgebeten met een oekefen ketel waar toen nog 40% subsidies op zat en met de jaarlijkse besparing (tegenover olie) is hij zich mooi aan het terug betalen.
    mic
    mic
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 182
    Leeftijd : 68
    Registration date : 07-09-13

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van mic zo sep 29, 2013 8:38 pm

    God, ja, waar blijft de asse???? in zo'n ketel?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van jeanhup zo sep 29, 2013 9:00 pm

    De assen vallen gewoon onderin de ketel en blijven daar liggen. Wekelijks moet je deur openmaken en de assen eruit zuigen. Als je deur een beetje meewerkt (eenvoudig te openen en goed scharnierend zoals in de video) is dit binnen een paar minuutjes klaar.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van Fleur zo sep 29, 2013 9:10 pm

    ik vind het merkwaardig dat hier geen enkele gebruiker van dergelijke branders op het forum wat meer uitleg en ondervinding kan verschaffen.(ik heb er geen vertrouwen in qua veiligheden)

    ik vind het iets voor het soort van doe het zelvers die vroeger hun brander omschakelden op afgedraaide motorolie !! study 


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van jeanhup zo sep 29, 2013 10:11 pm

    @Fleur: In Scandinavië is heel veel ervaring met deze insteekbranders die op een bestaande mazoutketel gezet worden (het Zweedse Ariterm heeft er bijvoorbeeld vele tienduizenden verkocht). Het werkt goed maar vergt toch iets meer zelfwerkzaamheid dan een echte pelletketel.

    Daarnaast is het rendement echter nooit zo goed als bij een echte pelletinstallatie en daarom kiezen de meesten uiteindelijk toch voor een integrale pelletketel (vaak kopen ze dan eerst de losse brander en jaren later de bijbehorende ketel - het Zweedse platteland is relatief arm in vergelijking met Vlaanderen).

    In België merken we dat mensen die vaak eerst geinteresseerd zijn in een insteekbrander uiteindelijk toch kiezen voor een echte pelletketel. Hier heerst toch vaak het idee dat het pas goed is als het duur is.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van Gast zo sep 29, 2013 10:39 pm

    Aan diegene die deze post gestart heeft, met alle respect maar het is niet uw taak om voor een andere/nieuwe verwarming te zorgen, 
    dat is de taak van de verhuurder. 
    Het is en blijft een feit, dat wanneer het verwarmingssysteem niet meer voldoet, dit ten koste van de verhuurder is.
    Ik heb 20 jaar geleden ook in zo'n situatie verkeerd en heb het recht aan mijn kant gekregen.
    Voor de rest vind ik dat de andere forumleden uiteraard goede tips geven over wat en hoe.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van erwin zo sep 29, 2013 11:01 pm

    voor we hier verdergaan over de verantwoordelijk van de verhuurder / het al of niet meer voldoen van de huidige installatie,
    misschien een reactie afwachten van Tim, daar hij in een specifieke situatie zit:

    Mijne "huisbaas" (zoals ik 't noemde) is eigenlijk een staatsbedrijf waar ik werknemer ben en dus volgens de bureaucratische traditie voor alles toestemming moet vragen.

    De huidige mazoutketel zal een 10 jaar oud zijn denk ik en zal naar Belgische gewoonte voor openbare aanbestedingen wel de goedkoopste geweest zijn.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    mic
    mic
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 182
    Leeftijd : 68
    Registration date : 07-09-13

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van mic ma sep 30, 2013 12:29 am

    Jamaar dat is het juist.
    De ketel van 10j voldoet zeker nog in een huurhuis...
    Ik woon in een eigen huis... en zit toch in dezelfde situatie als de topicstarter.
    Namelijk dat we de stookolie overdreven duur vinden en een alternatief zoeken.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van Gast ma sep 30, 2013 12:17 pm

    Hallo iedereen,

    Voor alle duidelijkheid, er scheelt niets met de huidige cv-ketel, doet goed zijn werk, is alleen niet echt zuinig. Besparen op de energiefactuur is mijn enige motivatie en daar gaat de "huisbaas" niet voor betalen zolang de cv-ketel goed werkt dus zal ik het zelf moeten bekostigen.

    Alle info die ik tegenkom over een insteekpelletbrander is van verkopers of fabrikanten en dan word er gesproken van 40%, 50% tot 60% besparing op de verwarmingskosten tov stookolie.
    Als dit ook de realiteit is, is een brander misschien de voordeligste oplossing gezien de investering het kleinst is en binnen mijn vooropgesteld budget blijft, zoals overal groeit ook hier het geld niet aan de bomen Smile 
    Heb hier net gelezen dat ze in de scandinavische landen daar al langer mee verwarmen dus misschien eens een rondvraag doen in de schoonfamilie.

    Bedankt voor de reacties allemaal,

    M.v.g.

    Tim.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van erwin ma sep 30, 2013 12:22 pm

    tim, die vooropgestelde besparingen zijn verkoopspraatjes, ik zou daar de helft van als waarheid aannemen.

    muren zijn van buiten naar binnen baksteen/ laag piepschuim(izomo) van 1 a 2 cm/ prefab betonnen panelen van ongeveer 14cm dik.
    Plafond is schijnbaar van karton met op de zolder glaswol isolatie op die karton geplaatst, huis heeft ook onder de hele oppervlakte een kruipkelder.
    is er in overleg met de "huisbaas" geen verbetering van de isolatie mogelijk,
    dit gaat ook de energiefactuur doen dalen, mogelijks zonder al te hoge investeringen..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van Greenhorn ma sep 30, 2013 1:09 pm

    @Tim,

    In Zweden wordt veel verwarmd met Värmebaronen. Je kan ook een losse brander verkrijgen voor op je stookolieketel (15-20 KW Viking Bio ) in België kun je deze ook verkrijgen maar ik vindt de importeur niet meer terug (zal vanavond nog eens kijken)
    Website is [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Grtz, Patrick

    Gesponsorde inhoud


    De juiste keuze maken  Empty Re: De juiste keuze maken

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 03, 2024 1:35 am