Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 49 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 49 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Welke pelletkachel kiezen?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kiezen? Empty Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Gast di feb 25, 2014 8:11 pm

    Hallo allemaal,

    Wij zijn ons al enige tijd aan het oriënteren op de aanschaf van een pelletkachel. In eerste instantie dachten we dat het een Artel zou worden maar nadat we deze hebben bekeken vonden we de Calux toch mooier. Vervolgens de verkoper gevraagd wat het verschil is tussen deze merken en Edilkamin. Deze heeft dat toen laten zien en dat verschil is zo duidelijk zodat we toch voor een Edilkamin willen gaan.

    Voor een paar honderd euro meer kunnen we een Edilkamin Seven kopen in plaats van een Calux. Is de Seven een goede kachel? De Flexa vind ik zelf mooier maar die is al weer een stuk duurder, deze heeft ook Galileo systeem, de Seven heeft dat niet. Heeft dit systeem echt voordelen of is het de meerprijs ten opzichte van de Seven niet waard?

    Ik heb dit forum al afgezocht over informatie over de Seven en de Flexa maar over het algemeen komen gebruikers hier pas als ze een probleem met hun kachel hebben, van de kachels die wel goed werken hoor je niets dus dat is geen goede meting.

    Groeten,
    Gertjan

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van erwin di feb 25, 2014 8:16 pm

    de seven is een goede kachel als je hem koopt bij een betrouwbare dealer die de kachel goed afstelt op de schouw.
    de flexa met zijn mooie glazen deur die toch zwart wordt zou ik dan vergeten...


    Laatst aangepast door erwin op di feb 25, 2014 9:06 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Gast di feb 25, 2014 8:35 pm

    Bedankt voor je snelle reactie!

    Dus dat Galileo systeem heeft verder weinig te betekenen?
    Hoe zit het met het programmeren van een programma? kan dat bij beide kachels?

    Mvg,
    Gertjan
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van erwin di feb 25, 2014 8:53 pm

    galileo is gelijkaardig aan leonardo (regelen extractie ifv. gemeten onderdruk), als dat zoals zo vaak gebeurt niet perfect afgesteld word bij de plaatsing dan ben je beteraf zonder. ik zou het prijsverschil bijzetten in een goede schouw.

    met de seven kun je 3 tijdsblokken per dag programmeren dat de kachel aan/uit gaat, hoe dat bij de flexa zit weet ik niet.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Gast wo feb 26, 2014 8:53 am

    Ok, dan gaan we waarschijnlijk voor de Seven.

    De schouw gaat eerst twee meter omhoog, dan door de muur, vervolgens een meter horizontaal naar buiten. Volgens de installateur was dat voldoende maar ik wil zelf nog omhoog tot boven de dakgoot.
    Op de muur staat namelijk regelmatig de wind waardoor de kachel het denk ik moeilijk gaat krijgen.
    Is die meter horizontaal een probleem? En is het verstandig buiten nog een stuk omhoog te gaan?

    Recht omhoog binnen is helaas niet mogelijk omdat ik dan boven bij een kamerdeur uitkom.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Gast wo feb 26, 2014 9:41 am

    Als de wind op die muur staat gaat zich in dat horizontale gedeelte van 1m heel veel asse ophopen. Je moet dus zeker dubbelwandig omhoog gaan met de schouw.

    In Algemeen > FAQ staan 5 topics over schouwen, hoe ze technisch en wettelijk moeten zijn en welke problemen je kunt vermijden, als je die aandachtig doorleest wordt je keuze eenvoudiger.
    Péétje Brik
    Péétje Brik
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 175
    Leeftijd : 62
    Registration date : 19-01-11

    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Péétje Brik wo feb 26, 2014 12:22 pm

    Probeer die meter horizontaal op een helling van 45° te krijgen, en dan omhoog tot boven de nok, de installateur gaat al in de fout door dit zo te willen plaatsen.
    Maak een schets van je situatie, en stuur dit eens aan een paar verkopers, kijk even wat daar uit de bus komt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Gast wo feb 26, 2014 7:55 pm

    Schuin omhoog gaat helaas niet, ik kom namelijk eerst in de gang uit, als ik daar nog 45 graden omhoog wil  moet ik wat hoogte betreft eerst te laag door de muur en dat is geen gezicht. Eerst door de muur en dan omhoog kan ook niet want daar hangt een radiator.

    De pijp komt aan de voorkant van het huis naar buiten, naar boven tot boven de dakgoot kan maar hoger dan de nok gaat helaas niet, daarnaast is dat is ook geen gezicht.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van erwin wo feb 26, 2014 8:17 pm

    laat die meter buis in de gang een paar cm hellen, buiten dubbelwandig tot 1 meter boven de goot met trekkap is voldoende.
    hoelang is dan het hele traject?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Gast do feb 27, 2014 8:26 am

    Circa 2 meter omhoog achter de kachel
    Circa 1 meter horizontaal naar buiten
    Circa 4 meter omhoog tot boven de dakgoot

    Totaal dus zn 7 meter...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van erwin do feb 27, 2014 11:30 am

    met de bocht vanboven en het extra T-stuk buiten erbij (elke bocht = 1m) kom je dan aan 9m. dan is diameter 80 niet meer voldoende en is een buisdiameter van 100mm nodig.

    kun je de kachel nergens anders plaatsen, zodat je ofwel dadelijk achter de kachel naar buiten kan, ofwel langs binnen tot boven...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Gast do feb 27, 2014 11:39 am

    Buiten moet dus ook een t-stuk?  Vanaf hoeveel meter moet de buis 100mm worden?
    Ik heb de maten al vrij ruim genomen. De bochten had ik eigenlijk al meegerekend.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van erwin do feb 27, 2014 11:52 am

    T-stuk buiten om het bovenste gedeelte makkelijk te kunnen kuisen.
    vanaf 6 meter is diameter 100 aangeraden, in uw geval zeker want die meter horizontaal mag je dubbel tellen.

    indien je de kachel kan verzetten en langs binnen enkelwandig omhoog zul je waarschijnlijk het goedkoopst gestelt zijn..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Gast do feb 27, 2014 12:01 pm

    Andere plek gaat helaas niet, we dachten hem aan de achterkant tegen een muurtje aan te zetten maar dat muurtje is echt te smal. Dat zou het wat schouw betreft wel vereenvoudigen want dan kunnen we naar buiten en omhoog, misschien toch nog eens meten of het echt niet past.
    En op zoek naar een goede installateur want volgens mij zijn die spaarzaam in zuid-holland en omgeving.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Gast ma maa 03, 2014 8:30 pm

    Ik heb nog even verder gekeken dan Edilkamin mogelijk is de MCZ Face ook een optie? Of de Ego?
    Zijn dit ook goede kachels of is de Seven een betere keus?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van erwin ma maa 03, 2014 9:00 pm

    voor uw 50m2 (ca 125m3) gaat de mcz face (6kw) aan de lichte kant zijn en ben je beter af met de mcz ego (8kw).
    deze heeft het active systeem aan boord, wat merkelijk beter werkt dan het vergelijkbare leonardo.

    op gebied van kwaliteit zal er niet zo veel verschil zijn, onderdelen en wisselstukken zijn bij mcz wel wat goedkoper.
    bij mcz ga je iets meer kans hebben om een betrouwbare verkoper te vinden, want die liggen bij EK wat dunner bezaaid..


    Laatst aangepast door erwin op ma maa 03, 2014 10:59 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Gast ma maa 03, 2014 9:33 pm

    De Mercury is ook nog een optie beetje vergelijkbaar met de Seven volgens mij.
    De Ego is helaas wel een stuk duurder dan de Mercury en Seven.

    Ik ga toch nog eens bij wat MCZ dealers op bezoek als die hier tenminste in de buurt te vinden zijn
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van erwin ma maa 03, 2014 9:43 pm

    mercury is 8KW zonder active systeem, een simpele goede kachel waar heel wat leden hier tevreden van zijn.
    met een goede schouw heb je die regelsystemen niet perse nodig.

    als je op de volgende link van invoerder fero het kontaktformulier invult en het onderste vakje aanvinkt,
    dan krijg je een lijst van verkopers in de buurt toegestuurd: link.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Gast wo maa 05, 2014 7:46 pm

    Heb inmiddels een adres van een dealer alleen heeft deze op zn site niets over mcz pelletkachels staan. Maar als Ferro deze dealer aandraagt dan zal dat toch wel goed moeten zijn?

    Ik heb ook de nieuwste prijslijst ontvangen van Ferro en daar staat de Mercury niet meer op? Is of gaat deze er uit? Ik zie wel de Gio tegen ongeveer dezelfde prijs en specificaties met als extra optie de luxe afstandsbediening met thermostaat. Is de Mercury vervangen door de Gio?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van erwin wo maa 05, 2014 8:13 pm

    wat op een site vermeld staat hou daar niet teveel rekening mee, liever een verkoper die uitblinkt in service dan met een mooie site.
    ik zou eens langsgaan bij die dealer, waarschijnlijk kan hij u ook meer vertellen hoe het nu juist zit met de mercury/gio.
    op de site van mcz staat de mercury allessinds niet meer vermeld: link.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Welke pelletkachel kiezen? Empty Re: Welke pelletkachel kiezen?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 3:54 am