Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 32 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 32 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    instelling edilkamin ottawa met buffervat

    Anonymous
    Gast
    Gast


    instelling edilkamin ottawa met buffervat Empty instelling edilkamin ottawa met buffervat

    Bericht van Gast do aug 28, 2014 9:12 am

    Hallo,

    Ik zoek naar de ideale parameters voor een edilkamin ottawa in combinatie met een buffervat,
    ik heb destijds de parameters van Pedro per mail gekregen enkel weet ik niet goed welke ik moet gebruiken met een buffervat.
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    instelling edilkamin ottawa met buffervat Empty Re: instelling edilkamin ottawa met buffervat

    Bericht van pellbox do aug 28, 2014 9:58 am

    Stofke,

    De 'ideale' parameters, dat is afhankelijk van kachel of ketel.  Er zijn geen universele parameters.

    Ik denk dat je best toch eens te rade gaat bij de installateur.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instelling edilkamin ottawa met buffervat Empty Re: instelling edilkamin ottawa met buffervat

    Bericht van Gast do aug 28, 2014 12:31 pm

    Pellbox, bedankt voor je reactie, misschien moet ik men vraag anders formuleren.
    ik heb sinds vorige week een buffervat aangesloten op men ketel, voorheen ruim 1 jaar zonder buffervat en externe kamerthermostaat gewerkt.
    ik veronderstel dat de ketel anders moet ingesteld worden.
    Weet iemand mij te zeggen of een temperatuur sonde in het buffervat essentieel of is de temperatuurmeting in de ketel voldoende hiervoor?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    instelling edilkamin ottawa met buffervat Empty Re: instelling edilkamin ottawa met buffervat

    Bericht van jeanhup vr aug 29, 2014 8:15 pm

    Idealiter zit er een specifieke buffervat-instelling op de pelletketelbesturing, daarbij moet je dan meestal één of twee extra sensoren aansluiten op het buffervat waarmee je de gewenste buffervattemperatuur (bovenwaarden en eventueel ook onderwaarde) kunt regelen. De ketel zal ook nog steeds zijn eigen watertemperatuur blijven meten om oververhitting te voorkomen. Als ik het goed heb heeft Edilkamin ook deze mogelijkheid als optie.

    Als je ketel deze buffervatinstellingen/-aansluitmogelijkheden niet heeft (of je wilt niet in die optie investeren) dan kun je overwegen om een temperatuurgeregelde pompsturing te installeren (b.v. een aanlegthermostaat op de aanvoerleiding die de circulatiepomp tussen ketel en buffervat aanschakelt bij een watertemperatuur boven b.v. 55ºC). Bij deze regeling zal de temperatuur bovenin de ketel gelijk zijn aan de temperatuur bovenin het buffervat en zo stuur je beide samen via de bestaande ketelregeling (waarvan je de doelwatertemperatuur dan instelt op de gewenste maximale buffervattemperatuur).

    Maar als het goed is weet je leverancier/installateur dat ook allemaal en zou hij je verder moeten helpen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instelling edilkamin ottawa met buffervat Empty Re: instelling edilkamin ottawa met buffervat

    Bericht van erwin vr aug 29, 2014 9:20 pm

    jean,
    als de ketel in het 2e geval aanslaat, duurt het dan niet langer voor de 1e radiator warm water krijgt dan zonder buffervat.
    of valt dit nog wel mee.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    instelling edilkamin ottawa met buffervat Empty Re: instelling edilkamin ottawa met buffervat

    Bericht van jeanhup vr aug 29, 2014 9:32 pm

    Dat zou niet veel mogen uitmaken: de ketelinschakeling vindt nog steeds plaats als de bufferwatertemperatuur gezakt is tot onder de ingestelde onderwaarde (buffertankregeling) of met de ingestelde hysterese (keteltemperatuurregeling).
    Het enige waarin alleen werken met een toptemperatuurregeling (hoogste/warmste punt van ketel/buffervat - waartoe je gedwongen bent als je met alleen de keteltemperatuurregeling werkt) in het nadeel is in vergelijking met een aparte buffertankregeling is dat je de voeler niet lager op de ketel kunt plaatsen waardoor je een groter volume aan heet water kunt krijgen (ketel stopt pas met voeden als het water op het lagere punt de ingestelde temperatuur bereikt). Daar kun je overigens ook weer losse regelingen voor kopen, maar dat lijkt me niet de bedoeling - dan kun je beter de buffertankuitbreiding van Edilkamin kopen (als die tenminste 2 voelers ondersteund - dat weet ik eigenlijk niet zeker).
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31490
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instelling edilkamin ottawa met buffervat Empty Re: instelling edilkamin ottawa met buffervat

    Bericht van erwin di sep 23, 2014 8:20 pm

    @stofke_m: bent u ondertussen verdergeholpen door uw installateur, werkt de ketel reeds op het buffervat?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    instelling edilkamin ottawa met buffervat Empty Re: instelling edilkamin ottawa met buffervat

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 3:15 am