Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 2 verborgen en 14 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    musa hydro: roetafzetting op zijkanten

    Anonymous
    Gast
    Gast


    musa hydro: roetafzetting op zijkanten Empty musa hydro: roetafzetting op zijkanten

    Bericht van Gast ma okt 27, 2014 10:31 am

    Hallo,
    Ik heb sinds enkele jaren een MCZ musa hydro. Deze is pas helemaal gekuist door een erkende dealer. De kachel krijgt stilaan een blinkende roetafzetting van ongeveer 0.5 mm dik op de zijkanten. In het vuurkorfje vormt zich geen "koek" en het raampje blijft (redelijk) proper.
    Is er een product om deze roetophoping te verwijderen?
    Mvg,
    John
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    musa hydro: roetafzetting op zijkanten Empty Re: musa hydro: roetafzetting op zijkanten

    Bericht van jeanhup ma okt 27, 2014 10:55 am

    Het kan glazige creosootvorming zijn. Meestal is dit een teken van een niet-optimale verbranding of te vaak starten/stoppen van de kachel (vormt zich sneller op een koude kachel dan een warme).
    Alhoewel een halve millimeter over enkele jaren me ook niet echt problematisch lijkt.

    Je kunt deze creosootvorm met HG kachelruitjesreiniger afbreken en daarna met een stevige borstel en doek weghalen. Gebruik kachelreiniger alleen op een koude kachel!


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    musa hydro: roetafzetting op zijkanten Empty Re: musa hydro: roetafzetting op zijkanten

    Bericht van Gast ma okt 27, 2014 6:16 pm

    Bedankt Jean voor de info. De kachel wordt inderdaad in het voor- en najaar s 'avonds maar enkele uren opgezet. Nu dat ik weet dat het geen kwaad kan ben ik wat geruster.

    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    musa hydro: roetafzetting op zijkanten Empty Re: musa hydro: roetafzetting op zijkanten

    Bericht van jeanhup ma okt 27, 2014 7:08 pm

    Dat het geen kwaad ken zeg ik niet: met een niet-optimale verbranding moet je wel oppassen, dat kan wel degelijk voor meer ellende zorgen als het erger wordt. Dus controleer je rookkanaal goed (goed schoon, geen koudecontact) en stel je pelletkachel optimaal af.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    musa hydro: roetafzetting op zijkanten Empty Re: musa hydro: roetafzetting op zijkanten

    Bericht van erwin ma okt 27, 2014 7:18 pm

    @blackcooper: welke pellets heb je de laatste tijd in gebruik gehad.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    musa hydro: roetafzetting op zijkanten Empty Re: musa hydro: roetafzetting op zijkanten

    Bericht van Gast ma okt 27, 2014 7:37 pm

    Dit is het tweede jaar met Eifuel. Daarvoor met German pellets van Aveve, van deze kreeg ik wel een koek in het vuurkorfje
    De kachel heeft pas zijn jaarlijks onderhoud gehad, dus ik neem aan dat het rookkanaal proper is?
    Hoe stel je de kachel opimaal af? Ik ben een leek op dat gebied.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    musa hydro: roetafzetting op zijkanten Empty Re: musa hydro: roetafzetting op zijkanten

    Bericht van erwin ma okt 27, 2014 8:04 pm

    ga er maar even vanuit dat het active-systeem van de musa hydro nog goed werkt, de gebruiker kan daar zelf niets aan wijzigen.
    ik zou beginnen met zoveel mogelijk roet eraf halen en regelmatig eens harder door te stoken.
    als het probleem daarna blijft kun je ook eens testen met andere pellets,  bvb. agriselect van colruyt.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    musa hydro: roetafzetting op zijkanten Empty Re: musa hydro: roetafzetting op zijkanten

    Bericht van jeanhup ma okt 27, 2014 8:55 pm

    Ik begrijp nu pas dat het een cv-pelletkachel is. Dan ligt de verklaring vrijwel zeker in het stoken ervan terwijl het cv-water nog koud is. Daar kun je weinig aan doen behalve het CV-water wat langer op temperatuur houden.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets

    Gesponsorde inhoud


    musa hydro: roetafzetting op zijkanten Empty Re: musa hydro: roetafzetting op zijkanten

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu do mei 02, 2024 10:14 pm