Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 25 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 25 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Nordic Fire Rave 80: vaak foutcode '09 luchtsensor'

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nordic Fire Rave 80:  vaak foutcode '09 luchtsensor' Empty Nordic Fire Rave 80: vaak foutcode '09 luchtsensor'

    Bericht van Gast vr okt 09, 2015 10:33 pm

    Ik ben nu ruim anderhalf jaar tevreden gebruiker van een Nordic Fire Rave 80 (Ravelli) Ik ben erg tevreden over het verbruik, mooie verbranding en de ruit blijft relatief mooi schoon. Heb helaas wel vaak foutcode '09 lucht sensor'. De kachel brand dan wel, maar gaat om de 15 minuten 5x piepen. Moet dan de bovenplaat en zijpanelen verwijderen om de sensor in de inlaat te reinigen. Na het reinigen gaat het een paar weken goed. Wellicht heeft iemand tips voor het goed reinigen van de sensor.

    Mijn systeem haalt de luchttoevoer van buiten en de afvoer gaat via T-stuk 2,5 meter omhoog en is via 2x 45 graden bocht aangesloten op dubbele muurdoorvoer en eindigd op een 45 graden bocht (van de wind afgekeerd).  Buren naast en tegenover mij hebben ook een pelletkachel. Hierdoor nooit klachten!
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Nordic Fire Rave 80:  vaak foutcode '09 luchtsensor' Empty Re: Nordic Fire Rave 80: vaak foutcode '09 luchtsensor'

    Bericht van krusty za okt 10, 2015 12:38 am

    "eindigd op een 45 graden bocht (van de wind afgekeerd)"

    De wind speelt hier het biljarteffect !
    hansspr
    hansspr
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 21
    Leeftijd : 61
    Registration date : 22-10-12

    Nordic Fire Rave 80:  vaak foutcode '09 luchtsensor' Empty Re: Nordic Fire Rave 80: vaak foutcode '09 luchtsensor'

    Bericht van hansspr za okt 10, 2015 4:11 pm

    Wij hebben ook een Rave 80 en zuig elke week als we de kachel in gebruik hebben de luchtaanzuiging met de stofzuiger uit.
    Wij hebben de luchtaanzuiging met een slang aangesloten en door de muur naar de garage.
    Hier steek ik elke week de stofzuigerslang in de slang van de luchtaanzuiging en je staat versteld hoeveel troep er uit gezogen wordt.

    Deze foutcode hebben we nog nooit gehad. cheers
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Nordic Fire Rave 80:  vaak foutcode '09 luchtsensor' Empty Re: Nordic Fire Rave 80: vaak foutcode '09 luchtsensor'

    Bericht van erwin za okt 10, 2015 4:19 pm

    kun je de inlaatfilter van mcz niet namaken in gaas om het vuil uit de inlaatbuis te houden:
    http://www.pobes.de/product_info.php/info/p1085_staubschutzfilter-41401036100.html

    die foutkode geeft alleen maar aan dat er onvoldoende luchtstroom is door de kachel.
    buiten de luchtsensor kan dat evengoed een verstopte brandpot, een versleten deurkoord of teveel weerstand van de schouw zijn...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nordic Fire Rave 80:  vaak foutcode '09 luchtsensor' Empty Re: Nordic Fire Rave 80: vaak foutcode '09 luchtsensor'

    Bericht van Gast zo okt 11, 2015 12:26 am

    De 45 graden bocht van de geveluitlaat wijst normaliter naar beneden om inwatering te voorkomen. Vanwege wind langs de zijgevel heb ik de bocht iets gedraaid om inwaaien te voorkomen.

    De luchttoevoer is aan de buitenzijde voorzien van een RVS rooster van Nordic Fire. De luchttoevoer is vrij en de kachel wordt na elke stookbeurt uitgezogen. De kachel functioneert normaal en brand goed, ook tijdens de storingsmelding.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Nordic Fire Rave 80:  vaak foutcode '09 luchtsensor' Empty Re: Nordic Fire Rave 80: vaak foutcode '09 luchtsensor'

    Bericht van erwin zo okt 11, 2015 12:52 am

    een 45° bocht met de opening naar beneden deugt niet en zal nooit deugen, warme rookgas wil naar boven.
    als de fout de volgende keer verschijnt, draai de opening naar boven en blijf van de luchtsensor.
    als de fout dan wegblijft vervang je de bocht door een horizontaal kapje.

    http://www.inox-schouwen.be/data/acms/ecom/foto_280_1.jpg


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Nordic Fire Rave 80:  vaak foutcode '09 luchtsensor' Empty Re: Nordic Fire Rave 80: vaak foutcode '09 luchtsensor'

    Bericht van Gast zo okt 11, 2015 9:27 pm

    De storing 09 luchtsensor heeft bij mij niks met de afvoer te maken. De foutmelding geeft hij al 10 sec. na het aanzetten van de kachel. Dan draait de afzuigventilator nog niet en kan de kachel ook nog geen flow registeren. Ik heb de aan en afvoer ook al eens losgekoppeld om luchtweerstanden uit te sluiten. Ook in deze situatie blijft de kachel in storing. Ik heb de kachel ook al een keer volledig gereinigd, incl. wisselaar en afzuigventilator en alles wat daar tussen zit. Pas na het reinigen van de luchtsensor stopt de storing, ondanks dat deze er altijd schoon uit ziet.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31485
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Nordic Fire Rave 80:  vaak foutcode '09 luchtsensor' Empty Re: Nordic Fire Rave 80: vaak foutcode '09 luchtsensor'

    Bericht van erwin zo okt 11, 2015 10:26 pm

    reinig de sensor eens voorzichtig met een beetje isopropyl-alcohol of een andere ontvetter op een doekje.
    als hij dan nog in de fout gaat kun je beter bij de verkoper een nieuw exemplaar onder garantie vragen.
    anders is hij binnen een half jaar misschien eens helemaal stuk van dat veelvuldig kuisen en dan is de garantie voorbij...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Nordic Fire Rave 80:  vaak foutcode '09 luchtsensor' Empty Re: Nordic Fire Rave 80: vaak foutcode '09 luchtsensor'

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 4:07 pm