Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

atlasgust, plusche


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    melding no ignition

    Anonymous
    Gast
    Gast


    melding no ignition Empty melding no ignition

    Bericht van Gast wo nov 16, 2016 1:46 pm

    Beste mensen,

    ben reeds meer dan 3,5 jaar de trotse eigenaar van een inbouwkachel Extraflame comfort plus met kanalisatie zonder noemenswaardige problemen. Onlangs overgeschakeld van pellets. Voorheen houtpellets Plus geleverd door Van Raak. Nu woodpellets Green Energy. En dan is de miserie begonnen. Vrij regelmatig melding "no ignition" terwijl bakje helemaal vol zit. Bakje leegmaken en dan terug opstarten. Kan het zijn dat deze pellets harder zijn? Tijd om te ontsteken/ontbranden misschien te kort? Heb de toevoer van pellets al op -20 staan, lager gaat niet meer.

    Heeft er hier nog iemand gelijkaardige problemen? En hoe kan ik het eventueel oplossen?

    Groeten,

    Danny
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van erwin wo nov 16, 2016 1:57 pm

    komt de vlam erin bij de opstart of gebeurt er niets ?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van Gast wo nov 16, 2016 2:00 pm

    Erwin, vlamt komt er niet altijd in. Als ze de melding "no ignition" geeft en ik maak het bakje leeg is dit wel warm.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van erwin wo nov 16, 2016 2:06 pm

    hoeveel kg zijn er gestookt sinds het laatste onderhoud van kachel en schouw.
    is het de originele gloeikaars nog, weet je ongeveer het aantal starts in de afgelopen 3,5 jaar.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van Gast wo nov 16, 2016 2:17 pm

    Oei. Even resumeren. Ik verbruik minder dan 15 kg pellets per dag. Stook dag(23à24 gr) en nacht(21 gr). Heb ondertussen al elk jaar een nieuwe gloeikaars moéten laten zetten. Groot onderhoud is afgelopen juni geweest. Persoonlijk denk en merk ik dat de verbrandingstijd tussen vullen en verbranden iets te kort is. Bakje loopt vol en bij "ignition" krijgt hij niet altijd voldoende de tijd om te ontsteken. Heb de verkoper van de kachel ook al op de hoogte gesteld van het probleem. Gloeikaars doet het wel, dat hoor je tijdens "ignition".
    rudy.devroey
    rudy.devroey
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 16-02-15

    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van rudy.devroey wo nov 16, 2016 2:21 pm

    Waarom ieder jaar een nieuwe gloeikaars? Die zou toch 3 a 4 jaar moeten meegaan.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van erwin wo nov 16, 2016 2:28 pm

    en misschien was de gloeikaars niet eens stuk.
    bij een verstopte luchtinlaat of schouw start de kachel ook slechter op.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    melding no ignition Empty melding no ignition

    Bericht van harrielok wo nov 16, 2016 2:30 pm

    Danny gaat uw kachel aan en weer uit gedurende een stookdag of blijft deze in de eco stand branden na het behalen van de gewenste temperatuur?
    Veelvuldig ontsteken kan deze korte levensduur van de gloeibougie verklaren.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van Gast wo nov 16, 2016 2:35 pm

    Schouw- en luchtinlaat waren in orde. Wat de leverancier van de pellets me wél vertelde, is dat na de stookperiode, vanaf eind april, je best de stroomvoorziening van de kachel volledig uittrekt. Dit om in de zomer niet het risico te lopen tijdens onweders een hoogspanningsveld te krijgen. De printplaten zijn daar schijnbaar héél gevoelig voor.
    Volgens de verkoper van de kachel kon het ook zijn dat de pellets vochtig lagen. In mijn geval niet, want liggen in een volledig dicht tuinhuis.
    Betreffende de gloeikaars....dacht ook dat die meerder jaren zou moeten meegaan.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van erwin wo nov 16, 2016 2:40 pm

    de levensduur van een gloeikaars wordt niet uitgedrukt in jaren maar in aantal keer gloeien.
    zoals harrielok zegt als de kachel na bereiken van de temperatuur uitvalt of blijft branden in eco maakt enorm verschil.
    bij bvb. 10x per dag opstarten kom je niet toe met 1 gloeikaars per jaar.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van Gast wo nov 16, 2016 2:46 pm

    Harrie, wanneer de kamertemperatuur bereikt is gaat de kachel automatisch in de "stand-by" stand. Dat is dag én nacht. Dagtemperatuur kachel 23 gr, nachttemperatuur 21 gr. Wanneer ik de kachel uit de stand-by cyclus zou halen en de externe temperatuursonde geen meting meer kan doen, kan ik de kachel ook niet meer op temperatuur regelen. Dan gaat de temperatuur veel te hoog oplopen. Kachel blijft dan wel constant branden.

    Even dit.... kachel gaat in stand "pellets loading" waarna bakje zich vult, dan de melding "ignition". Dit duurt ongeveer 3 à 5 minuten. Ondertussen vult de kachel pellets bij, maar de ontsteking is dan soms te kort of teveel pellets. Met resultaat, regelmatig "no ignition".
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van erwin wo nov 16, 2016 2:55 pm

    heb je al eens geteld hoeveel keer de kachel weer opstart op 24u dan ?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van Gast wo nov 16, 2016 2:59 pm

    Eigenlijk niet Erwin, nee. Ik kan deze in de autostand zetten, of handbediend. Autostand : ik vraag de temperatuur. Handbediend : dan blijft ze de hele dag branden, maar dan werkt de temperatuursensor niet meer. Met andere woorden....in de autostand zal ze idd meer opstarten.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van erwin wo nov 16, 2016 3:10 pm

    met een externe thermostaat werken en blijven branden op laagste vermogen is volgens mij wel mogelijk.
    zie volgende extraflame handleiding pag 19/20, bij uw inbouwkachel zal dat waarschijnlijk hetzelfde zijn.

    www.biokachels.nl/wp-content/uploads/2014/03/Handleiding-Extraflame-Rosy.pdf


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van Gast wo nov 16, 2016 3:16 pm

    Erwin, ik heb dat eens getest in het verleden maar toen kon ik hier gaan lopen van de warmte. Ik ga eens even kijken om dit terug in te schakelen.
    Ik heb nu al elk jaar een nieuwe gloeikaars gekregen, gratis wegens garantie. Dus dat is in orde. Heb in juni jl nog een nieuwe gekregen. In augustus een grote beurt laten doen.
    Heb net de leverancier van de pellets nog eens gebeld, en die vertelde dat de brandbuis van de gloeikaars wel eens zou verstopt kunnen zijn. Eens proberen uit te spuiten met perslucht. Vele techniekers doen wél een grote beurt maar vergeten dat er stof in de brandbuis kan zitten.
    Indien dan nog niet opgelost, toch maar een nieuwe gloeikaars en eventueel nieuwe print laten installeren.
    Toch bedankt voor de moeite.
    avatar
    bart b
    verkoper


    Man Aantal berichten : 223
    Leeftijd : 45
    Registration date : 06-02-09

    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van bart b wo nov 16, 2016 11:22 pm

    no ignition .

    dit is niet meer dan afstelling !!

    een gloeikaars werkt of werkt niet !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van Gast di nov 29, 2016 2:49 pm

    Hey mensen, even laten weten dat de gloeikaars wederom defect was. Moet toch ergens een fout in het systeem zitten. Maar voorlopig hebben we het weer lekker warm. Ps. herstelling en vervanging van gloeikaars heeft gelukkig niet gekost...dus eerlijke verkoper !
    Dank voor jullie feedbacks....
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van erwin di nov 29, 2016 3:08 pm

    probeer nu eens bij te houden na hoeveel starts deze nieuwe gloeikaars defect is.
    zonder die info nog niet te snel over mogelijke fouten in het systeem spreken...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    melding no ignition Empty Re: melding no ignition

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 6:15 pm