Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 30 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 29 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Pelletkachel voor cv

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor cv  Empty Pelletkachel voor cv

    Bericht van Gast wo nov 23, 2016 7:52 pm

    Beste graag had ik wat informatie verzameld over de aankoop van een pellet kachel die de cv aanstuurt .

    Wat ik er mij bij voorstel is dat deze zuinig zijn en gebruiksvriendelijk zijn.
    Je spaart ruimte uit voor een chauffage ruimte waar normaliter een cv ketel moet komen .

    Anderzijds stel ik me de vraag of de aankoop van dergelijke Pelletkachel wel de nodige warmte zal geven om het huis te verwarmen.
    en of het budgetvriendelijk is dit te doen ten opzichte van bv een mazoutketel met tank die buiten staat .

    de ruimte voor een peletketel of mazoutketel is er wel  indien nodig,  maar zou dit liever niet doen,
    daar ik deze ruimte graag wil aansluiten bij een nabijgelegen slaapkamer ( de slaapkamer vergroten ).
    een gas aansluiting hebben we niet in de straat.

    Eigenlijk zou ik zo veel als mogelijk informatie willen om te zien of ik dit zal verwezenlijken, kosten baten analyse .
    en wel of niet praktisch in gebruik .

    Wat ik nu reeds heb is een volledige cv installatie, alles klaar voor gebruik chauffages en buizen .

    Op moment van schrijven verwarm ik het ganse huis met een phebo stuffe model nike Pelletkachel van 12.4 kw .
    deze is uiteraard niet voldoende en wanneer het vriest dan moeten we toch links en rechts wat Electra bij inschakelen om in de rest van het huis wat warmte te hebben .

    De aankoop van de kachel en of nieuwe ketel word voorzien met enig geluk volgend jaar rond augustus .

    het enige wat ik reeds meende te hebben vernomen is dat er een extra drukvat dient te worden gemonteerd , en dat je moet leiding plaatsen van de kachel naar de leiding van de chauffages .

    Het is 1 gesloten circuit , en telt 10 chauffages .

    kan een Pelletkachel dit aan ?
    wat zijn de min punten ?
    wat zijn de plus punten ?
    op welk budget zou ik moeten rekenen ?
    overweeg ik een ketel of gaat het lukken met een Pelletkachel ?
    wat zal mijn gemiddeld verbruik zijn?

    deze vragen houden me bezig , en aangezien ik hier op een pellet forum zit,
    hoop ik hier de nodige info te kunnen verzamelen .

    alvast bedankt
    mvg des
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31486
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor cv  Empty Re: Pelletkachel voor cv

    Bericht van erwin wo nov 23, 2016 8:03 pm

    een cv kachel of hydro kachel is een kachel die in de bestaande cv leidingen geplaatst wordt.
    de meeste warmte gaat naar het water met een beperkt aandeel stralingswarmte rond de kachel.
    het verschil met een pelletketel is dat deze geen zichtbare vlam heeft en beter geisoleerd is.
    met de zoekknop bovenaan en zoekwoord hydro is er al heel veel info over te vinden.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor cv  Empty Re: Pelletkachel voor cv

    Bericht van Gast wo nov 23, 2016 8:10 pm

    Thx het noemt dus hydro ,,, wist ik niet
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31486
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor cv  Empty Re: Pelletkachel voor cv

    Bericht van erwin wo nov 23, 2016 8:15 pm

    hydro kachel vindt ik logischer om aan te geven dat de kachel water opwarmt ipv. lucht.
    maar beide benamingen worden gebruikt.

    eerste tip: koop zulke kachel niet bij de eerste beste kachelverkoper aub.
    enige ervaring met cv technieken is zeker aangewezen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletkachel voor cv  Empty Re: Pelletkachel voor cv

    Bericht van jeanhup wo nov 23, 2016 8:43 pm

    > kan een Pelletkachel dit aan ?
    Als je er een koopt die voldoende groot is wel. Bij 20 radiatoren van gemiddeld 2000Watt heb je een hydrokachel/pelletketel nodig die ca. 18-20kW levert aan het het cv-water.

    > wat zijn de min punten ?
    Klein pelletreservoir en klein asreservoir waardoor je regelmatig (in de winter bijna dagelijks moet bijvullen en/of leegmaken).

    > wat zijn de plus punten ?
    Ziet er mooier uit dan een pelletketel, straalt ook nog wat warmte in het interieur (maar dat maakt niet veel uit als je toch een radiator hebt hangen in die ruimte).

    > op welk budget zou ik moeten rekenen ?
    Vanaf €3000 tot zo gek als je het zelf wilt maken

    > overweeg ik een ketel of gaat het lukken met een Pelletkachel ?
    Je bedoelt een ketel of een hydrokachel? Dat maakt niks uit: techniek en opbrengst kan hetzelfde zijn. Een pelletketel is vaak groter waardoor je iets langer kunt zonder bijvullen of schoonmaken.

    > wat zal mijn gemiddeld verbruik zijn?
    Dat is moeilijk te zeggen. Weet je het oude mazoutverbruik? Dan kun je voor elke liter mazout 2 kg pellets tellen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor cv  Empty Re: Pelletkachel voor cv

    Bericht van Gast wo nov 23, 2016 10:01 pm

    bedankt voor de info over de hydro link erwin heel veel leesvoer nu .
    Alvast bedankt voor het snelle antwoord jeanhup , dat zijn duidelijke antwoorden , hier heb ik iets aan .

    Wat mijn keuze zal beïnvloeden is, onder andere onderhoudsinterval en gebruiksvriendelijkheid van het toestel . echter als ik het goed begrepen heb zou ik voldoende moeten hebben met een 13 kw versie , of net iets meer . ik heb namelijk 10 radiatoren hoeveel kw kan ik niet zeggen , maar ik reken ongeveer de helft van wat je antwoorde plus een beetje overkill , dus ga ik er van uit dat 13 kw voldoende zal zijn .
    Wat betreft het vorige verbruik, dat weet ik niet , hier was vroeger een gastank in de tuin, ten tijde ik het huis kocht , maar deze heb ik voor diverse redenen laten weghalen , er ligt nu een vijver in de plaats Laughing

    dus vanaf 3000€ kan ik beginnen ,, ok , en wat kost een extra expansie vat, ik heb ondertussen gelezen dat dit ook moet gemonteerd worden .

    en waar moet ik dat monteren? waar vroeger de gaswandketel hing komen 2 buizen toe, ik veronderstel daaraan, maar moet dat met een lus dus die 2 buizen aan elkaar verbinden,?
    en daar het vat tussen ?
    u ziet ik ken er niet veel van , maar wil toch graag de info hebben .
    en ik las iets over terugslag kleppen in de leiding ? dat snap ik ook niet echt goed .
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletkachel voor cv  Empty Re: Pelletkachel voor cv

    Bericht van jeanhup wo nov 23, 2016 10:13 pm

    Je kunt het installeren en afregelen beter over laten aan een bekwame installateur. Als je bestaande CV-systeem goed is zal het aantal installatieuren ook wel binnen de perken blijven.

    Veel cv-pellettoestellen hebben een ingebouwd expansievat, samen met het expansievat dat reeds in je systeem hangt is dat meer dan voldoende. Maar je leverancier/installateur kan je daar vast alles over vertellen. Laat hem maar goed advies geven - dat hoort bij de verkoop van zo'n toestel.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor cv  Empty Re: Pelletkachel voor cv

    Bericht van Gast wo nov 23, 2016 11:12 pm

    wat ik weet jean is dat ik een nieuwe installateur ga zoeken  ,
    mijn vorige van mijn huidige kachel is te ver weg, en vraagt veel deplacement om te komen kijken,
    en ik krijg geen gebruiksaanwijzing , ik heb er de kachel nieuw gekocht, en dat vind ik dan wel heel jammer , ik kan niet eens mijn klok instellen ...ik bedoel maar dat dit een pat stelling is, ik koop bij hem een kachel, maar moet wel hem opbellen bij gelijk welk probleem , het idee er achter is dat hij het dan professioneel kan oplossen , en dit terwijl ik sommige zaken zelf kan zo als het onderhoud van de kachel . dus extra € op tafel leggen voor elk soort pellets om de kachel bij te sturen of om het onderhoud te doen, bij aankoop denk je daar niet over na, nu weet ik het wel , eens de kachel geleverd en geïnstalleerd en alles was reeds betaald .

    Nu zit ik met het probleem dat ik nergens aan een gebruikershandleiding geraak, en dat noem ik geen service .
    het briefje waar ik opgeschreven had, hoe ik  mijn kachel moest resetten na het onderhoud ben ik kwijt geraakt.
    dat heb ik per tel ook al moeten aanvragen.
    neen het word een andere leverancier dat staat vast , ik ga daarom rustig de tijd nemen en trachten alles uit te pluizen voor ik de nieuwe kachel aankoop, de € groeien tenslotte niet op onze rug .

    was elke installateur maar zo als u jean, ...  dat geeft vertrouwen .
    bedankt alvast voor de informatie .

    mvg des
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletkachel voor cv  Empty Re: Pelletkachel voor cv

    Bericht van jeanhup wo nov 23, 2016 11:24 pm

    Volgens mij heeft je PS Niké een tweeregelig display met 6 knoppen. Daarbij kun je je onderhoudsteller resetten door bij UT04 naar 55 te gaan en daar op SET te drukken.

    Ik kan je wel een gebruiksaanwijzing sturen van een vergelijkbare besturing. Het zal niet 100% overeenkomen, maar wel 98%. Stuur maar even een persoonlijk bericht met je e-mailadres.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31486
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor cv  Empty Re: Pelletkachel voor cv

    Bericht van erwin wo nov 23, 2016 11:36 pm

    @jeanhup: ik heb u het emailadres van desma in PM gestuurd.
    tnx !



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel voor cv  Empty Re: Pelletkachel voor cv

    Bericht van Gast do nov 24, 2016 10:47 am

    Erwin bedankt om de link door te sturen , naar jean hup, top .
    jean bedankt ik heb alles goed ontvangen, een dikke merci hiervoor thx.
    beide bedankt om jullie vrije tijd in mijn probleem te willen steken .

    in minder dan 24h heb ik iets waar ik eerder 3 jaar moest achter zoeken als dat geen service is weet ik het ook niet meer , super is dit .

    Relax
    Relax
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 652
    Leeftijd : 60
    Registration date : 19-12-08

    Pelletkachel voor cv  Empty Re: Pelletkachel voor cv

    Bericht van Relax wo dec 07, 2016 3:27 pm

    Je mag altijd bij mij 'ns komen kijken. Ik heb een MCZ Hydro. Oudere kachel, maar 't principe is hetzelfde. 8 Verwarmingen.


    _________________
    MCZ Nova Hydro, dus met verwarming
    Badger

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel voor cv  Empty Re: Pelletkachel voor cv

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 7:28 pm