Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 74 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 1 verborgen en 71 gasten

Flamingo, grossard.rob


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+12
Dan12
jeanhup
goldwing
piet
krusty
Fleur
nick1
baerts
ann
erwin
ss
Annejanne
16 plaatsers

    schouwbrand


    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 285
    Registration date : 25-01-10

    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van ann wo dec 01, 2010 9:36 pm

    toch je schouw kuisen Fleur en nu mag je wat mij betreft het laatste woord hebben want we kunnen bezig blijven. Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast wo dec 01, 2010 9:39 pm

    ann schreef:toch je schouw kuisen Fleur en nu mag je wat mij betreft het laatste woord hebben want we kunnen bezig blijven. Smile







    Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed amai
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van ss do dec 02, 2010 11:59 am

    Jongens, lees de kleine lettertjes in je brandverzekeringspolis, reinigen van de schouw is verplicht en als je dat dus doet zie ik heen schouwbrandproblemen...
    Een regenkap is natuurlijk ook een evidentie, dan kunnen de vogels er ook niet in en inderdaad, zoals JL terecht opmerkte, na de schouwbrand een flexibel erin en klaar is kees...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 12:15 pm

    @ ss

    klopt volledig wat je zegt SS
    ik wil er er wel aan toevoegen dat er in geen enkele brandpolis staat dat je dat door een vakman of schoorsteenreiniger moet laten doen. Dit mag je zelf doen !! Lees zelf maar eens in je polis.

    gr

    spartherm,
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van ss do dec 02, 2010 12:18 pm

    spartherm schreef:@ ss

    klopt volledig wat je zegt SS
    ik wil er er wel aan toevoegen dat er in geen enkele brandpolis staat dat je dat door een vakman of schoorsteenreiniger moet laten doen. Dit mag je zelf doen !! Lees zelf maar eens in je polis.

    gr

    spartherm,

    Juist, vraag me wel af ingeval van een brandje hoe moeilijk ze erover gaan doen als je geen bewijsje hebt????
    Ben niet zo gerust in "verzekeringen", ingeval van twijfel stappen ze naar de rechter!!! heel kwaad
    In ieder geval vind ik het zeer dom om niet jaarlijks je schouw te (laten) reinigen!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 12:19 pm

    Ik sluit mij bij mijn voorganger aan.

    Je moet je schouw onderhouden en dit mag je zelf doen een axpert ziet snel als een schouw onderhouden is of niet.

    Een schouw onderhouden doe je voor je eigen veiligheid ... brand en co vergifteging dus mijn leven is mij meer waard dan die 175 of 200 € die sommige vragen maar ik doe het zelf kachel wegtrekken en van boven tot beneden reinigen.

    Gr

    Peter

    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 12:55 pm

    k boezem niemand angst aan ,ik waarschuw alleen maar bij het gebruik van een schoorsteen en dan wel van de schoorstenen die vroeger voor open-haard zijn gebruikt en daarna verbouwt voor houtkachel ,zijn onderaan breed en het is daar juist dat het roet en dergelijke ophoopt ,akkoord kuisen maar......
    DE KACHEL IS NOOIT DE OORZAAK MAAR DE BOUW VAN DE SCHOORSTEEN

    Deels waar maar een goed en regelmatig geveegde schoorsteen die geen horizontale stukken bevat zal NOOIT in brand vliegen of je bent echt plactic aan het stoken. bij een goede trek zal het roet onderin niet opgewarmd worden, het gaat juist om de afzetting tegen de wand van een schouw of schoorsteen waar het gevaar dreigt, net boven het aansluitstuk van de kachel waar het rookgas op zijn heetst is, (wamrte stijgt op en daalt nooit neer) en niet onderin de schouw. Anders zou een roetreservoir ook gevaarlijk zijn. Ook als een erkend persoon de open haard verbouwd tot schouw voor kachel zal hij/zij een roetreservoir moeten maken.

    In mijn nederige mening is de enige oorzaak van schoorsteenbrand laksheid van de gebruiker. Als een schouw niet goed gebouwd is hoor je dat namelijk meteen van je veger.

    Toen ik mn huis kocht waren een van de eerste dingen schouw laten controleren. Ik betreur diegene die denkt dat het wel losloopt en jaren zonder geveegde schouw stookt. als het gebeurt is het gewoon eigen schuld dikke bult


    @ss Over die flexibel: bij mn collega ging dat niet, hij had een knik in zn schouw zitten waardoor de flexibel niet geplaatst kon worden. Van bovenaf wat het ze bijna gelukt maar ze liepen steeds vast in die knik. Nee, als dat ging had ie dat wel gedaan.....heeft hem erg veel geld gekost. Moest in het huis namelijk ook allemaal weer netjes gestuct worden enzo. Was geen lachertje....
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 1:03 pm

    ff trouwens:

    1: Wat kost vegen?

    2: wat kost een dispuut met de verzekering? (niet alleen telefoonkosten, maar ook de energie die je erin steekt)

    3: wat kost een nieuwe flexibel/schouw?

    Ik laat m ieder jaar vegen, attestje erbij. Goeie verzekering die mij afpoeiert als ik een brand heb.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van ss do dec 02, 2010 1:08 pm

    pallette schreef:ff trouwens:

    1: Wat kost vegen?

    2: wat kost een dispuut met de verzekering? (niet alleen telefoonkosten, maar ook de energie die je erin steekt)

    3: wat kost een nieuwe flexibel/schouw?

    Ik laat m ieder jaar vegen, attestje erbij. Goeie verzekering die mij afpoeiert als ik een brand heb.
    Kan je geen ongelijk geven, spelen op veilig...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 5:13 pm

    ik denk dat het de vogel waren
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 5:20 pm

    [


    @ss Over die flexibel: bij mn collega ging dat niet, hij had een knik in zn schouw zitten waardoor de flexibel niet geplaatst kon worden. Van bovenaf wat het ze bijna gelukt maar ze liepen steeds vast in die knik. Nee, als dat ging had ie dat wel gedaan.....heeft hem erg veel geld gekost. Moest in het huis namelijk ook allemaal weer netjes gestuct worden enzo. Was geen lachertje....[/quote]

    waar de knik zit moet je de schouw even openbreken
    er lig dikwijls cementafval van de bouw van de schoorsteen
    is geen groot werk
    mvg jl
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van ss do dec 02, 2010 5:20 pm

    Tsani, dan vermoed ik dat je geen kap op je schouw hebt??? Direct doen! Nog beter, als het kan een flexibel met een kap er bovenop en het risico is uiterst laag!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 5:37 pm

    er staat er eentje op maar dat is een betonnen plaat en de vogeltjes kunnen erin
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 5:48 pm

    tsani schreef:er staat er eentje op maar dat is een betonnen plaat en de vogeltjes kunnen erin



    inox volieredraad rond bevestigen tsani tof
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 5:54 pm

    goed idee thx
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 5:59 pm

    tsani schreef:goed idee thx


    oude inox-roosters van barbeque s kan je soms ook veel mee doen (in containerpark te vinden ,maar eerst vragen aan hobbymachine)



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 6:08 pm

    Die Fleur toch, altijd de mensen maar aanraden om oude rommel te gaan zoeken op een containerpark. Nu, als er aan uwe kant van Vlaanderen geen controle is, des te beter.
    Als ik hier vogeldraad of een barbequerooster op mijn schouw moest zetten dan denk ik dat ik er een hutteke mag bijbouwen om samen met de vogeltjes van de natuur te genieten. Begrijpen wie kan, ik ben hier den baas niet !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 6:20 pm

    hobbymachine schreef:Die Fleur toch, altijd de mensen maar aanraden om oude rommel te gaan zoeken op een containerpark. Nu, als er aan uwe kant van Vlaanderen geen controle is, des te beter.
    Als ik hier vogeldraad of een barbequerooster op mijn schouw moest zetten dan denk ik dat ik er een hutteke mag bijbouwen om samen met de vogeltjes van de natuur te genieten. Begrijpen wie kan, ik ben hier den baas niet !



    hobbymachine
    ik tracht alles proper,in orde en zo goedkoop mogelijk op te lossen....daardoor kan ik ook die duurdere pellets aankopen affraid
    ik spoor niemand aan maar er is overcomsumptie en dit stoot mij dikwijls tegen de borst wanneer nieuwe voorwerpen of toestellen zomaar weggeworpen worden.........ja ik heb de tijd meegemaakt dat mijn grootvader ...oude roeste nagels rechtklopte om een tweede of derde maal te gebruiken.......ik wens het niet maar dienen oude tijd zou wel eens kunnen terugkomen want armoede neemt elk jaar enorm toe
    mag niet maar ik ga hier terug on-topic ..sorry



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gast do dec 02, 2010 6:59 pm


    ik spoor niemand aan maar er is overcomsumptie en dit stoot mij dikwijls tegen de borst wanneer nieuwe voorwerpen of toestellen zomaar weggeworpen worden.........ja ik heb de tijd meegemaakt dat mijn grootvader ...oude roeste nagels rechtklopte om een tweede of derde maal te gebruiken.......ik wens het niet maar dienen oude tijd zou wel eens kunnen terugkomen want armoede neemt elk jaar enorm toe
    mag niet maar ik ga hier terug on-topic ..sorry

    hierin kan ik je gelijk geven fleur

    mvg jl



    gr fleur[/quote]
    baerts
    baerts
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 21
    Leeftijd : 52
    Registration date : 21-01-12

    schouwbrand - Pagina 2 Empty verkleuring inox buis

    Bericht van baerts zo nov 25, 2012 4:00 pm

    Ik hoop dat ik me geen zorgen moet maken dat de stoof nu een stuk warmer wordt met die Bioflam pellets. Zelfs de enkelwandige inox kachelpijp buiten is wat verkleurd. Altijd Corpellets gestookt, toen was de stoof in eco stand tussen de 90-110gr. Nu met de Bioflam pellets tussen de 110-125gr. Gisteren in de Colruyt 3 zakken pellets van Agricon gehaald, en deze morgen met een zakje beginnen te stoken. De stoof gaat terug naar 90-110gr in eco. Maar de pellets van de Colruyt en de Corpellets, zijn gemaakt van naaldhout. Bioflam pellets zijn gemaakt van 80% a 90% eik en de rest van is tropisch hardhout.
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van nick1 zo nov 25, 2012 4:06 pm

    Ik vind het raar dat je Inox buis verkleurt, kan toch niet zijn van de temperaturen dewelke je hierboven beschrijft, immers op hogere vermogens zal je temperatuur nog hoger zijn dan 110°, of 't zou Chinese Inox moeten zijn.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    baerts
    baerts
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 21
    Leeftijd : 52
    Registration date : 21-01-12

    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van baerts zo nov 25, 2012 4:14 pm

    @nick1, dat hoop ik van niet dat het Chinese Inox is. Maar weet niet als ik hier ergens een foto kan posten? Maar de buis is echt verkeurd, na het stoken van een paar zakken Bioflam pellets.
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van nick1 zo nov 25, 2012 4:22 pm

    Als je via snel reageren werkt gebruik dan het 6de icoontje (upload een afbeelding, browse), zorg wel dat je afbeelding aanvaardbare formaten heeft, bvb. 640 x 480


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    baerts
    baerts
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 21
    Leeftijd : 52
    Registration date : 21-01-12

    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van baerts zo nov 25, 2012 5:16 pm

    Sorry maar het lukt niet echt. De foto's zijn aangepast naar formaat 480x640, uploaden dan start er een programma op, maar dan ??
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van nick1 zo nov 25, 2012 7:28 pm

    Dan staat je foto in imageshack, klik op de foto, dan zie je de foto in het juiste formaat en ernaast staat een titel "links to share this image", klik hierop en er verschijnt een kader, in dat kader zie je een vakje "direct" met een link ernaast, kopieer die link naar je bericht in dit forum en plaats deze tussen volgende tags: [img..........[/img]


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    baerts
    baerts
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 21
    Leeftijd : 52
    Registration date : 21-01-12

    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van baerts zo nov 25, 2012 7:44 pm

    Zo ziet de enkelwandige inox kachelpijp buiten eruit, na het stoken van Bioflam pellets.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

    Gesponsorde inhoud


    schouwbrand - Pagina 2 Empty Re: schouwbrand

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 8:18 pm