Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 18 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud

    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 737
    Registration date : 29-02-16

    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud Empty ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud

    Bericht van Chriske wo feb 14, 2018 3:17 pm

    Heb, in tegenstelling tot wat de leverancier me aanraadde, toch een tussentijds onderhoud gedaan. Dus binnenwerk van de kachel er volledig uit(platen) en stofzuigen maar...
    Normaal maar eens per jaar uit te voeren, maar ik zeg altijd : 'better safe than sorrow'. Er zat wel een pak asse tussen de platen, dus het was wel degelijk tijd om een onderhoud uit te voeren.
    De verklarende tekeningen in mijn handleiding zijn niet te best en er staat op de koop toe in die handleiding een pak verschillende kachels in beschreven. Soms is niet duidelijk over welke kachel het tijdens een bepaalde handeling gaat, soit.
    Heb wat foto's genomen van montage, niet tijdens de demontage omdat het er 'redelijk' stofferig aan toe ging.  Maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Trouwens beter tijdens de montage die foto's omdat er enkele aandachtspuntjes het vernoemen waard zijn.
    Wellicht heeft iemand anders ook wel deze kachel en heeft hij er wat aan.

    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud 9244_souvenir_lux_vetrina_0

    Here we go...

    Alle platen kregen (buiten)een 'behandeling' met een stijve borstel.
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-14

    De kachel staat klaar om terug te monteren.
    Achteraan is duidelijk de warmtewisselaar te zien. Daar heb ik een speciale 'nozzle' moeten voor maken om die te reinigen. Een stofzuiger is niet krachtig genoeg om de asse tussen die stangen uit te krijgen. Dus heb een alubuis plat genepen om aan te sluiten op de stofzuiger. Dat platte buisje kan helemaal tot onderaan om alles op te zuigen.
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-01

    De twee rechthoekige gaten komen uit boven de rookgasventilator.
    Om de asse te kunnen verwijderen heb ik hier ook weer een aanpassing moeten doen aan de stofzuiger. Gelukkig heb ik buisjes van een klein stofzuigertje kunnen 'aansluiten' op de dikke buis van mijn aszuiger.
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-02
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-03

    Met dat dunne soepele buisje kon ik helemaal tot tussen de vinnen van de fan.
    Hadden ze wel wat beter bereikbaar kunnen maken die fan. Temeer omdat niet alle laatste asse verwijderd kan worden. Daarvoor moet je vermoedelijk de motor demonteren.
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-04

    De drie afschermplaten terug monteren.
    Alleen het middelste plaatje met de vier bouten moest verwijderd worden.  Maar dat wist ik tijdens de demontage nog niet.
    Maar met het verwijderen van die onderste grote plaat (met merknaam) kon ik de electronica eens bekijken. Ik verwachte daar een flinke hoop stof te zien, niet dus.
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-05

    De twee zijplaten worden bevestigd met elk twee dikke verzonken bouten.
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-06

    Geen mogelijkheid om die te wisselen want het gat waar de pellets door vallen is aan de linkerkant.
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-07

    Dit plaatje is een beetje knoeien om het op zijn plaats te krijgen en te houden.
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-08

    Dat plaatje hangt namelijk boven op de twee zijpanelen.
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-09

    Als dat plaatje er aan hangt moet je ook nog zorgen dat de buitenste gaten overeenkomen met de gaten van de zijpanelen.
    Op dat moment kan je dat bovenste kanaliseringsplaatje nog helemaal niet ergens aan vastmaken want...
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-10

    ..nu moet die achterste grote plaat er eerst in. Beetje vreemde manier van monteren eigenlijk.
    Probleem is dat er weinig handruimte is om die grote plaat er in te schuiven. Er is wel plaats genoeg hoor,  maar als je niet oplet verschuift dat bovenste plaatje weg van zijn correcte positie. EN dan moet je een beetje zitten knoeien om die gaten terug in lijn te krijgen.
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-11

    Als die gaten precies overeen komen dan kan je maar eerst de laatste bouten plaatsen en vastzetten.
    Heb dat twee keer moeten doen trouwens(was vergeten een foto te maken van dat gebogen kanalisatieplaatje dus alles moest er terug uit) en de tweede keer ging het een pak vlotter.
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-12


    Alles zit er in, ruitje nog kuisen en branden maar...
    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud ExtraFlameSouvenir-13
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud Empty Re: ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud

    Bericht van harrielok wo feb 14, 2018 3:34 pm

    Heel mooi goede foto's daar hebben anderen met een extraflame ook wat aan.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Mauritsius
    Mauritsius
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 308
    Registration date : 09-10-17

    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud Empty Re: ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud

    Bericht van Mauritsius wo feb 14, 2018 4:53 pm

    Fraaie rondleiding in je kachel Chriske ; daar heb ik weer wat mee geleerd , als de warmtewisselaar in de Viviana nog eens gereinigd word gaan er ook foto's komen.
    polle90
    polle90
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 26
    Registration date : 31-12-09

    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud Empty Re: ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud

    Bericht van polle90 wo feb 14, 2018 7:44 pm

    Ik zie geen fotos, enkel de 1st foto van de volledige kachel.
    polle90
    polle90
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 26
    Registration date : 31-12-09

    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud Empty Re: ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud

    Bericht van polle90 vr feb 16, 2018 12:58 pm

    Foto's zijn nu wel zichtbaar.
    Ik heb al een drietal jaar een Extraflame Ilenia, eigenlijk een kleine Souvenir. Ben daar heel tevreden over.

    Gesponsorde inhoud


    ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud Empty Re: ExtraFlame Souvenir Lux - onderhoud

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 2:07 pm