Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    inzetmand in openhaard

    Anonymous
    Gast
    Gast


    inzetmand in openhaard Empty inzetmand in openhaard

    Bericht van Gast di mei 10, 2022 2:14 pm

    Hallo,

    Het heeft 5x aanmelden geduurd voordat ik eindelijk het verlossende mailtje kreeg dat ik niet (na uitsluitend de aanvraag en welkomstmail) waarschijnlijk "wegens inactiviteit" verwijderd was maar eindelijk toegelaten... Vreemd want ik kón niet eens inloggen en actief worden.
    Na een laatste test met een ander mailadres kwam het mailtje eindelijk positief binnen.
    Het lag dus blijkbaar aan mijn e-mail adresnaam kimopo, die werd blijkbaar op voorhand niet geaccepteerd.

    Maar nu stel ik mij graag even voor...


    Ik ben Mar, getrouwd met Erik en we wonen in 's-Heerenberg.
    In ons gezamelijk gekochte huis bleek een openhaard aanwezig te zijn, iets wat op onze wishlist stond om in een huis te vinden.
    We hebben de afgelopen 2 jaar regelmatig haardhout gebruikt waarvoor we in het 1e jaar een kub besteld hadden.

    Onderweg hoorde ik over pellets, pelletkachels etc en keek daar wel eens naar maar daar bleef het bij, tot vorige maand want toen zag ik dat je ook inzetmanden kon gebruiken in een bestaande openhaard.

    Toen ging ik opnieuw zoeken en vond dit forum over pellets maar kon dus niet lid worden.
    Ondertussen een soortgelijk forum ontdekt maar daar kon ik mijn antwoorden niet vinden omdat het echt alleen maar over pelletkachels ging.
    Dit was geen oplossing omdat we geen pelletkachel hebben noch gaan kopen maar om gewoon te leren over pellets en de wijze van vullen na branden.

    Hopelijk ga ik nu hier wel een hoop kunnen leren dus, bij deze dank voor het toelaten.

    We hebben dus in onze bestaande openhaard dus een inzetmand, "Zorro" en tot op heden bevalt die prima en hij past perfect in onze openhaard, hij staat over het asrooster heen dus de weinige as die van de pellets overblijft valt door de geperforeerde bodem mooi in de oorspronkelijke asbak.
    Mijn man heeft er na de 1e test een extra inzet voor gemaakt van een ijzeren hoeklat (die van die gaten heeft) zodat de lucht onder de pellets nog beter doorgelaten wordt.

    Ik hoop dat we hier niet alleen commentaar krijgen dat het dus eigenlijk geen pelletkachel is en daarom dus niet goed is of niet goed verwarmen zal, want dat doet het dus wel.

    We kochten eerst 2 zakken om te gaan testen, als eerste gebruikten we de 12,5kg (Pelfin 100% Naaldhout) witte korrels van de Welkoop en daarna ook de bruinere, dat was een zak van 15kg Pelfin Naald- en Loofhout (30% Naaldhout, 70% Loofhout)
    Beiden zijn de ENplus en A1 gecertificeerd.

    Tot op heden lijkt het of we de witte prettiger vinden en het leek ook of het warmer werd in de (ca 40m2) kamer t.o.v. de bruinere maar, die hebben pas 1 avond gebrand en nu is het natuurlijk ff te warm om te stoken  Wink

    Wat mij eigenlijk het meeste opviel is dat bij het haardhout branden de warmte vooral voor de haard merkbaar was en pas veel later in de hele kamer.
    De haard is in het midden van de kamer met er tegenover de toog naar de hal (die met een dik gordijn gesloten wordt) en naast een deur naar de aangebouwde garage.
    De buitengevel is daardoor dus tussenwand geworden en rondom hebben de muren 2 jaar gelden na-isolatie gekregen, ook de vloer is geïsoleerd en sinds vorige maand hebben we nieuwe kozijnen met HR++glas.
    Het dak staat nog op de lijst om dit jaar ook nog geïsoleerd worden.

    Graag leren we de juiste wijze van bijvullen van dergelijke manden want op Google vond ik meerdere opties; wachten tot het vuur uit is of weer een dun laagje erover terwijl het nog gloeit of gewoon terwijl het nog brandt Question
    We hebben de laatste opties 1x geprobeerd en op gloeiende pellets ging het eerst erg roken voordat het vlam vatte, een dun laagje erop ging beter maar dan zouden we dat steeds moeten doen Shocked
    Dus wat is jullie idee hierover ?

    Ik weet niet of ik zichtbaar formaat foto's kan plaatsen maar ga het proberen met deze linkjes

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]



















    Groetjes,

    Mar
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    inzetmand in openhaard Empty Re: inzetmand in openhaard

    Bericht van erwin di mei 10, 2022 2:45 pm

    welkom hier.
    staat nochtans duidelijk naast de registratieknop dat onherkenbare naam/email niet toegelaten is, anders teveel spammers...

    die mandjes zijn eigenlijk gemaakt om te vullen en een aantal uren te branden tot het vuur uit is.
    maar je kunt het bijvullen eens proberen zoals ze hier beschrijven in de 2de werkwijze...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    Laatst aangepast door erwin op di mei 10, 2022 3:06 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inzetmand in openhaard Empty Re: inzetmand in openhaard

    Bericht van Gast di mei 10, 2022 3:06 pm

    Vanaf mijn telefoon was dat niet duidelijk zichtbaar, ik gebruik de pc zelden meer en zag het gisteravond dus groter.
    Ik heb mijn mailadres nu omgezet naar diegene die ik altijd gebruik, ik ben geen spammer Smile

    Dank voor de link, ik ga me er verder in verdiepen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    inzetmand in openhaard Empty Re: inzetmand in openhaard

    Bericht van erwin di mei 10, 2022 3:18 pm

    als het goed werkt gaan we er niet teveel reclame over maken.
    pellets zijn al duur door schaarste en als iedereen er nu nog in de openhaard gaat stoken binnenkort misschien 10€ de zak. geek


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    inzetmand in openhaard Empty Re: inzetmand in openhaard

    Bericht van pedro di mei 10, 2022 6:43 pm

    Welkom op het pelletforum!
    Das nu es een intro/voorstelling die kan tellen Laughing tof


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Adeo
    Adeo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 167
    Registration date : 22-02-11

    inzetmand in openhaard Empty Re: inzetmand in openhaard

    Bericht van Adeo wo mei 11, 2022 10:41 am

    Behalve een goede intro/voorstelling zitten Mar en Erik nu ook op een geweldig forum met de meeste informatie tof


    _________________
    Puros Nevis en Artel JuliaNext
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    inzetmand in openhaard Empty Re: inzetmand in openhaard

    Bericht van erwin wo mei 18, 2022 3:01 pm

    zotte mensen die nog een pelletkachel kopen van duizenden euro's.
    een mandje van 75€ en met 4 kilo pellets het huis warm van 18u tot 7u smorgens vroeg. tof



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4412
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    inzetmand in openhaard Empty Re: inzetmand in openhaard

    Bericht van krusty wo mei 18, 2022 3:05 pm

    " het huis warm van 18u tot 7u smorgens "

    13u warmte met 4 kg ?????

    Ik denk dat ge hier den bal goe mis slaat !!!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    inzetmand in openhaard Empty Re: inzetmand in openhaard

    Bericht van erwin wo mei 18, 2022 3:17 pm

    stond bij de reacties onder het filmpje op youtube...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4412
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    inzetmand in openhaard Empty Re: inzetmand in openhaard

    Bericht van krusty wo mei 18, 2022 3:24 pm

    13u warmte met 14 kg (veertien kg) zou misschien kunnen ?????.
    Maar met zo één ongecontroleerde vlam heb ik sterk mijn twijfels !
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31513
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    inzetmand in openhaard Empty Re: inzetmand in openhaard

    Bericht van erwin wo mei 18, 2022 8:33 pm

    waarschijnlijk een kleine woonkamer en heel goede isolatie.
    misschien hadden ze wel genoeg met 3 omgekeerde bloempotten boven een kaars. Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    inzetmand in openhaard Empty Re: inzetmand in openhaard

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 03, 2024 2:20 am