Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 46 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 45 gasten

povi1


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    inbouw van een cassette

    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo maa 22, 2009 10:41 pm

    Hallo

    Ik overweeg de aanschaf van een inbouwcassette.
    Weet bij lang nog ni welk merk,daar ik de cassette volledig wil sturen via externe contacten.(remote on-off + externe nachtthermostaat)

    Bijna niemand van de verdelers kan mij een voldoende antwoord geven en dus moet ik alle handleidingen zelf doorlezen.(toch van diegene die mij intereseren)

    Nu is mijn vraag hoeveel cm rond de cassette moeten vrijgehouden worden (links- rechts-boven en onder.

    Bij de handleiding van een pellbox scf lees ik 20 cm zijkant en 8 cm achterkant .

    Komt een gietijzeren makelij warmer dan vb een plaatstalen.?
    vb pellbox is veel meer gesloten constructie dan vb powerbox (mcz)

    mijn bestaande schouw is volledig opgebouwd uit Ytong stenen.(zeer goede warmte isolator en onbrandbaar).
    Aangezien ik niet kan vertrekken vanuit nieuw te bouwen schouw is mijn keuze,mede inbouw keuze zeer beperkt.

    alvast uitkijkend naar de reacties
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van steven zo maa 22, 2009 11:42 pm

    CF,

    Zowel de pellbox van Edilkamin als de powerbox van mcz werken met een externe thermostaat in de afstandsbediening.

    Bij die twee kachels kan je de momenten van opstarten en afzetten programmeren. Ze werken beide ook met een thermostaat die de kachel afzet indien de gewenste temp gedurende een bepaalde tijd behaald wordt en nadien weer opstart indien de temp met enkele graden zakt.

    Ik heb zelf een pellbox en bij mij is er effectief 8cm langs de achterkant vrijgehouden en slechts 15 cm langs de zijkanten. Tot nu toe nog geen problemen gehad.

    Bij de powerbox is 10 cm net genoeg langs de achterkant als de muren niet brandbaar zijn.

    Wat bedoel je met 'sturen via externe contacten'?

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast ma maa 23, 2009 7:56 am

    steven

    ik wil de kachel 1 keer instellen vb op 21 graden.
    wanneer wij overdag het huis verlaten,of 's avonds gaan slapen, dan zou de domotica een andere thermostaat inschakelen ipv de ingebouwde (of in remote of in het toestel)
    die is geprogrammeerd op 15 graden.
    Op de site heb ik gelezen dat ik dan moet oppassen met te korte tijd na elkaar aanspringen. Dit kan geen probleem,daar ik de thermostaat volledig onder controle heb met de domotica.

    Als ik dan op mijn domotica de stand tussenseizoen selecteer kan ik de kachel laten doven met de ingang remote on-off.

    Dit alles is 1 van de voornaamste redenen om over te schakelen op pellets,daar dit behalve cv de eneigste type is waar men controle over kan krijgen.

    Ik stuur een dezer dagen een berichtje naar de invoerder van mcz voor de technische uitleg van hun gsm doos om te zien welke contatcten daar zijn.


    questie inbouw,komt een gietijzeren veel warmer dan een open plaatstalen contstructie ????
    Zou i.g.v. mcz maar net passen in de breedte,hoogte heb ik +- 1 m open en achteraan zeker 10 cm.
    Er wordt bij mij verse lucht van buiten (vide muur) aangevoerd onderaan in de vloer met 2 x dia 100mm,daarmee wil ik de kamer op een overdruk gaan plaatsen. dit systeem werkt perfect daar ik dit reeds jaren toepas op mijn inbouw mazout.

    alvast uitkijkend naar reacties
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast za nov 28, 2009 7:58 pm

    questie inbouw,komt een gietijzeren veel warmer dan een open plaatstalen contstructie ????
    Zou i.g.v. mcz maar net passen in de breedte,hoogte heb ik +- 1 m open en achteraan zeker 10 cm.
    Er wordt bij mij verse lucht van buiten (vide muur) aangevoerd onderaan in de vloer met 2 x dia 100mm,daarmee wil ik de kamer op een overdruk gaan plaatsen. dit systeem werkt perfect daar ik dit reeds jaren toepas op mijn inbouw mazout.

    sf
    ik denk als je de afstanden respecteerd zoals in de handleiding dit geen enkel probleem mag geven,mijn inbouw zit 5 cm van de zijwanden en 10 cm achteraan en bovenzijde / ik heb wel de binnenwanden van de haard eerst bekleed met metalen plaat.
    een gietijzern of plaatstalen construktie blijft hetzelfde en die warmte wordt trouwens toch afgevoerd ,ik neem de verse lucht van achteraan in de inkom en heb ik zogezegd ook een overdruk maar die wordt toch onmiddelijk weggewerkt door deuren die open en toegaan.
    alles werkt prima als je je aan de regels van de construkteur houd want die hebben zeker hun kachels op dit gebied genoeg getest.
    bij mij werkt alles naar behoren


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo nov 29, 2009 11:18 am

    Het belangrijkste is dat de pelletvoorraad in de kachel voldoende groot is om autonoom te kunnen blijven. Een capaciteit van +/- 15 kg is een minimum anders loop je constant rond met pellets.
    Inbouwcassettes zijn zo beveiligd dat bij normale werking de temperatuur in de inbouwruimte nauwelijks oploopt, belangrijk is dus de luchtaanvoer vanuit de te verwarmen ruimte, hoe groter de openingen, hoe groter de luchtstroom, hoe minder lawaai van de ventilatoren. Hittebestendige bekleding is niet noodzakelijk maar gebruik geen licht ontvlambare materialen. Metaal zou ik niet gebruiken want dat kan geen warmte afvoeren naar de achterliggende muren mocht bv. een ventilator uitvallen. De kachel stopt dan wel op "overheat" maar aangezien de restwarmte niet wordt afgevoerd door de defecte ventilator moet dat via de inbouwruimte.
    De inbouws zijn veelal gemonteerd op een schuif om service gemakkelijker te maken of met pellets te vullen. Voorzie dus zeker de ruimte voor de schuif en laat onderaan een kleine bewegingsruimte.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo nov 29, 2009 11:35 am

    hobbymachine
    schakelt de kachel zich dan niet automatisch uit bij een defekt van een ventilator ??????

    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo nov 29, 2009 12:56 pm

    Het is zo dat er inderdaad luchtstroming moet zijn rondom de kachel. Dus zijdelings, bovenaan en achteraan heb je ook een spouw nodig. Best laat je onderaan ook ca 1 cm open. Zo kan je toestel beter afkoelen en dit komt de electronica en ventilator ten goede
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo nov 29, 2009 1:21 pm

    Ann schreef:Het is zo dat er inderdaad luchtstroming moet zijn rondom de kachel. Dus zijdelings, bovenaan en achteraan heb je ook een spouw nodig. Best laat je onderaan ook ca 1 cm open. Zo kan je toestel beter afkoelen en dit komt de electronica en ventilator ten goede


    ann
    valt die kachel dan niet uit als er een ventilator stuk is (dit was men vraag??)
    en dan nog een vraagje
    moet je dan onder je kachel of het chassis in mijn geval nog een opening van 1cm houden (dan moet je die op blokjes plaatsen of zoiets)heb ik nog in geen enkele handleiding gelezen

    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo nov 29, 2009 1:28 pm

    Ja Fleur, indien een belangrijke funktie wegvalt schakelt de kachel zichzelf uit.
    vb. de extractiemotor defect, rest van rook wordt via natuurlijke trek in de schouw geëvacueerd. Ventilators voor warmteverdeling, temperatuur van de kachel gaat te hoog oplopen = uitschakeling.
    Dus ook wanneer de netspanning wegvalt schakelt de kachel uit ... een goede schouw is daardoor ook een noodzaak.
    Bij uw kacheltype is er reeds ruimte onderaan vermits de schuif deze nodig heeft. (srry Ann dat ik meteen zijn vraag aan U beantwoorde)

    Nog eentje aan cf ... een kachel met externe thermostaat heeft een sturing via een stroomloos contact waardoor je probleemloos uw domotica kan koppelen. Let wel dat niet alle funkties op alle kachels beschikbaar zijn. Eerst dus uw verlanglijstje opstellen en das pas gaan winkelen en modellen vergelijken (en oppassen voor lage-prijs verkopers !!!).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo nov 29, 2009 1:42 pm

    hobbymachine schreef:Ja Fleur, indien een belangrijke funktie wegvalt schakelt de kachel zichzelf uit.
    vb. de extractiemotor defect, rest van rook wordt via natuurlijke trek in de schouw geëvacueerd. Ventilators voor warmteverdeling, temperatuur van de kachel gaat te hoog oplopen = uitschakeling.
    Dus ook wanneer de netspanning wegvalt schakelt de kachel uit ... een goede schouw is daardoor ook een noodzaak.
    Bij uw kacheltype is er reeds ruimte onderaan vermits de schuif deze nodig heeft. (srry Ann dat ik meteen zijn vraag aan U beantwoorde)

    Nog eentje aan cf ... een kachel met externe thermostaat heeft een sturing via een stroomloos contact waardoor je probleemloos uw domotica kan koppelen. Let wel dat niet alle funkties op alle kachels beschikbaar zijn. Eerst dus uw verlanglijstje opstellen en das pas gaan winkelen en modellen vergelijken (en oppassen voor lage-prijs verkopers !!!).


    men gedacht,azo gaan we verder overeen komen

    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo nov 29, 2009 1:45 pm

    Ik had al een antwoord geschreven, maar het staat er niet?

    Bij je extraflame wordt het toerental van de rookgasventilator gemeten. Meet die nul, dan valt hij in veiligheid.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo nov 29, 2009 1:52 pm

    Ann schreef:Ik had al een antwoord geschreven, maar het staat er niet?

    Bij je extraflame wordt het toerental van de rookgasventilator gemeten. Meet die nul, dan valt hij in veiligheid.

    . Metaal zou ik niet gebruiken want dat kan geen warmte afvoeren naar de achterliggende muren mocht bv. een ventilator uitvallen. De kachel stopt dan wel op "overheat" maar aangezien de restwarmte niet wordt afgevoerd door de defecte ventilator moet dat via de inbouwruimte.

    ann
    het was om dit citaat te ontkrachten Ann --en vroeg ik me af of ik misschien verkeerd bezig was


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo nov 29, 2009 2:28 pm

    ann

    wat is de ideale temperatuur achteraan van een inbouwkachel .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo nov 29, 2009 7:04 pm

    Ann schreef:Het is zo dat er inderdaad luchtstroming moet zijn rondom de kachel. Dus zijdelings, bovenaan en achteraan heb je ook een spouw nodig. Best laat je onderaan ook ca 1 cm open. Zo kan je toestel beter afkoelen en dit komt de electronica en ventilator ten goede


    ann

    ik heb een temperatuur van 45° gemeten achteraan men kachel inbouw extraflame comfort plus
    is deze temperatuur normaal ?

    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo nov 29, 2009 7:56 pm

    Ik zou het nu niet onmiddellijk kunnen zeggen, maar ik zoek het op en deze week krijg je een antwoord. Ok ?

    Groetjes,
    Ann
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gast zo nov 29, 2009 8:06 pm

    Ann schreef:Ik zou het nu niet onmiddellijk kunnen zeggen, maar ik zoek het op en deze week krijg je een antwoord. Ok ?

    Groetjes,
    Ann


    dank u mijn lieve Ann


    gr fleur

    Gesponsorde inhoud


    inbouw van een cassette Empty Re: inbouw van een cassette

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu di mei 07, 2024 6:55 pm