Ik voel het verschil aan den lijve, wel met een thermometer als belangrijkste instrument en verder kijk ik gewoon naar verschillen die klassiek zijn, snelheid van verbruik, veschil in as, roetaanslag, stof, grootte van de pellet, hardheid enz... Dan is er nog het prijsverschil, natuurlijk !
Ik kan het debiet van mijn kachels ook per 5 procent aanpassen en daaraan zie ik ook veel. Hoe vlug ik een ruimte weer op vb 23 graden krijg nadat de kachel uit stond. Of hoe laag ik mijn debiet kan houden met een bepaalde pellet of pelletmengeling. Van de drie kachels is er wel maar 1 die continue brandt ( de andere af en toe een keertje). Ik zie wel duidelijk verschil tussen de drie omdat ze allemaal een andere schouw hebben en anders geprogrammeerd zijn. Niet te geloven hoe sommige pellets goed branden in de Neema en dan in de Kali's niet !
Ik ben wel na al dat testen en pellets kopen in gans België (ik doe de baan en koop zo een beetje overal) meer en meer overtuigd dat dé ideale pellet niet bestaat. Het hangt véél te veel af van welke kachel je hebt, je schouw, de omgeving waar je woont, je huis enz...
Voor mij is de ideale combinatie 50/50 epicea en hardhout maar ik ben overtuigd dat dat voor iemand anders misschien niet zo is. Ik ga zeker nog merken testen die op de markt komen, puur uit hobby. En misschien komt ooit nog de dag met een "aha-erlebnis" !
Greetz