Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 32 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 32 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Gratis besturingsysteem voor de pc


    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast za jan 02, 2010 9:06 am

    Nico schreef:
    ZaurusUser schreef:Wat je allemaal terug vindt op een forum over pellets ...

    Ik ben al jaren linux-gebruiker :
    - Debian en Ubuntu op PC
    - pdaXrom en Angstrom op de Zaurus sl-C860 en sl-C3100 (vandaar mijn Nickname)
    - actief ontwikkeld aan pdaXrom
    - momenteel medewerker voor het besturingsysteem voor de Pandora ([Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] waar we de recentste Ubuntu ook reeds kunnen op draaien

    Op mijn oude Thinkpad (X40) staat momenteel Ubuntu en XP in dual-boot. Op mijn PC staan Debian, Ubuntu en XP in triple boot.

    BTW : sedert eind september 2009 ben ik ook pellets-gebruiker !!

    Gelukkig Nieuwjaar !!

    Werner.

    Hoi pelleteers,

    als ik dit lees dan zit veel ervaring met linux op het forum, maar ik heb een vraagje waar ik nog geen antwoord op gevonden heb, ik heb een laptopke met Vista en externe HD, op de externe staat ubuntu, alles werkt prima, zelf de keuze menu tijdens opstart maar dan moet ik de externe HD aan hebben staan, staat die uit dan krijg ik steeds de melding grub error en vista start nog niet eens op, dus als straks de externe stuk gaat kan ik niks meer, weet er iemand toevallig hoe ik dit terug standaard kan krijgen? die grub staat op de externe denk ik maar kan deze niet vinden, jullie mogen me best via persoonlijke mail antwoorden anders staat hiet straks meer over linux dan pellets he...

    alvast hartelijk dank en heel veel geluk, goede gezondheid en lekkere pelletwarmte gewenst voor 2010,

    Nico

    Nico, grub=opstartlader moet herschreven worden naar de partitie waar vista op staat. Op het volgende forum kunnen ze je zeker en vast helpen: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] Je zal een live cd nodig hebben hiervoor. Wat je ook kan doen is als je je laptop aanlegt direct op F12 of F10 drukken, je kan dan meestal kiezen vanaf welke harde schijf je wenst op te starten.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Philip ma jan 04, 2010 11:05 pm

    hmm gebruik nu al een tijdje ubuntu 9.4 met versie 9.10 heb ik wifi problemen

    het rare is dat dit nu met 9.4 ook begint
    terwijl met windwos mijn signaal 95% is heb ik lmet ubuntu (zelfde pc) maar 30 a35% :-s
    heb op internet ff gezocht en vond er een zelfvbouw wifi versterker, soort parabooltje die je moet maken uit karton beplakt met zilverpapier ^
    en dit boost toch al gauw 20% van het signaal sterkte omhoog
    mare die uitval blijft er dus wel en enkel een pc herstart bied dan een oplossing om terug contact met de wiffi te maken
    iemand de oplossing ?





    verder heb ik dit nog
    heb oude pc hea er ubuntu 9.10 op
    alles werkt prima
    nu kon ik me da pcke iemand een plezier doen
    maar der moet xp op
    heb nog een xp met originele serial doch die ***pc wil niet formateren
    hij start op van cd
    ik kies xp instaleren
    ikke kies d partitie C verwijdere (dus om de format deftig te doen)
    enter om te besvestigen
    dan moet ik L klikke als derde en laatste bevestiging dat de partitie weg mag
    doch daar blokkeer t windows altijd op dan
    iemand een idee ????


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast zo maa 14, 2010 2:50 pm

    Ik heb al 4 maal Linux geïnstalleerd ( de laatste 10 jaar) en het van armoede er terug afgezet.
    Probleem is software. We leven nu eenmaal in een Microsoft en MAC wereld.
    Daarbij komt nog eens dat ik met specifieke software voor PLC sturing werk. (Siemens, Phoenix, Wonderware, ...)
    En die lusten geen Linux.
    Drivers zijn ook nog altijd tot op de tijd van vandaag een probleem.

    Ik zou zeggen,
    voor mensen met een normaal gebruik van een PC? (Internet-e-mail, Office applicaties) Ja
    Anders , nee. Bedankt.
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van ZaurusUser zo maa 14, 2010 6:18 pm

    Philip schreef:hmm gebruik nu al een tijdje ubuntu 9.4 met versie 9.10 heb ik wifi problemen

    het rare is dat dit nu met 9.4 ook begint
    terwijl met windwos mijn signaal 95% is heb ik lmet ubuntu (zelfde pc) maar 30 a35% :-s
    heb op internet ff gezocht en vond er een zelfvbouw wifi versterker, soort parabooltje die je moet maken uit karton beplakt met zilverpapier ^
    en dit boost toch al gauw 20% van het signaal sterkte omhoog
    mare die uitval blijft er dus wel en enkel een pc herstart bied dan een oplossing om terug contact met de wiffi te maken
    iemand de oplossing ?





    verder heb ik dit nog
    heb oude pc hea er ubuntu 9.10 op
    alles werkt prima
    nu kon ik me da pcke iemand een plezier doen
    maar der moet xp op
    heb nog een xp met originele serial doch die ***pc wil niet formateren
    hij start op van cd
    ik kies xp instaleren
    ikke kies d partitie C verwijdere (dus om de format deftig te doen)
    enter om te besvestigen
    dan moet ik L klikke als derde en laatste bevestiging dat de partitie weg mag
    doch daar blokkeer t windows altijd op dan
    iemand een idee ????

    (late reactie, ik had dit niet eerder zien staan)

    Die wifi is afhankelijk van driver en kaart.
    Meer gegevens kunnen misschien helpen om het probleem te detecteren.

    Die partitie weg doen : zoek "delpart.exe" op het internet, zet dit op een boot-floppy of CD of stick. Dan heeeeel voorzichtig gebruiken !!!!!
    (dat doet alles weg, vraagt 2 bevestigingen en dan is het echt weg)

    Werner.


    _________________
    Rika Topo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast zo maa 14, 2010 6:49 pm

    hanstandt schreef:Ik heb al 4 maal Linux geïnstalleerd ( de laatste 10 jaar) en het van armoede er terug afgezet.
    Probleem is software. We leven nu eenmaal in een Microsoft en MAC wereld.
    Daarbij komt nog eens dat ik met specifieke software voor PLC sturing werk. (Siemens, Phoenix, Wonderware, ...)
    En die lusten geen Linux.
    Drivers zijn ook nog altijd tot op de tijd van vandaag een probleem.

    Ik zou zeggen,
    voor mensen met een normaal gebruik van een PC? (Internet-e-mail, Office applicaties) Ja
    Anders , nee. Bedankt.

    Ik vraag me dan af welke software je als thuisgebruiker dan mist. Ikzelf doe alles wat je je maar kunt indenken met mijn linux-laptops en desktops, fotobewerking, video bewerken en monteren, 3D modulatie met Blender (veel gebruikt in Hollywood oa voor Titanic, Lord of The Rings) Muziek opnemen - bewerken, Office, Internet. Aan software geen gebrek in Linux. Het probleem is dat de meeste mensen zich hechten aan hun software dat ze gebruiken met Windows en geen nieuwe programma's willen aanleren. Daarnaast is de veiligheid en de betrouwbaarheid vele malen beter dan een Windows pc.
    Pas op, ik heb niks tegen Windows hé, want ik gebruik het ook nog, maar doordat ik 3 systemen heb in huis, Windows, Linux en Apple, weet ik uit ervaring dat Linux veruit het beste systeem is. Spijtig dat de drempelvrees bij vele mensen zo hoog is om over te stappen.

    Wat drivers betreft: wij hebben thuis 4 laptops, met totaal verschillende configuraties en allen werken ze perfect, zowel geluid, wi-fi, video, bluetooth, zonder dat er extra drivers moeten worden geïnstalleerd, dus "out of the box"

    Wat betreft de specifieke software, daar is het idd. meestal Windows die de scepter zwaait, zeker in de sectoren die je vernoemt. Nochtans wordt in de bedrijfswereld enorm veel Linux gebruikt, zeker als servers. De PSA groep (Citroen-Peugeot) werkt compleet op Linux (Mandriva Enterprise). Het kan dus wel degelijk, maar men moet ook willen hé.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast ma maa 15, 2010 5:24 pm

    Nadat mijn vorige laptop crachte kocht ik in juni 2009 één met Vista op..
    Dualcore, 4Gb ram + 4 GB readyboost en toch zo traag
    Let wel, naast de gewone dagdagelijkse "werkjes en documenten" draait mijn pc vooral muziek via ITunes (apple).( met kabel verbonden aan mijn audio installatie)
    Sinds Vista enkel doffe ellende... daar komt geen mooi geluid meer uit, vooral tijdens de virusscan is het niet te aanhoren.
    Ik weiger gewoon om nog verder 1 cent te betalen aan Microsoftbesturingssystemen en wil dus enkel downgraden naar de XP (die ik nog liggen heb) of overschakelen naar Linux. Ik kocht reeds een MP3 speler met een vaste schijf (voor het afspelen van afspeellijsten) en nu nog een (jonge occasie) mini laptop met Xp en draadloos audio (aldi)waarmee ik doorheen het huis in al mijn opgeslagen nummers kan "surfen".
    Nu is mijn laptop dus klaar voor de ombouw. Wat word het Linux of XP.

    Zou overschakelen op linux een grote klus zijn?
    Gewoon mijn mail checken, wat surfen, foto's sorteren/bewerken ( met Linux zal Adobe photoshop wel niet werken zeker). Voor Word en Publicher en Powerpoint moet ik een alternatief vinden.
    Driver voor de interne hardware ( acer aspire 8530) en printer scanner( Epson Stylus 410.) enz.
    Voor doorgemailde documentjes met office aanhangsels kan ik nog steeds mijn mini pc gebruiken.
    Tips steeds welkom...
    computer
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast ma maa 15, 2010 6:02 pm

    Nikske schreef:Nadat mijn vorige laptop crachte kocht ik in juni 2009 één met Vista op..
    Dualcore, 4Gb ram + 4 GB readyboost en toch zo traag
    Let wel, naast de gewone dagdagelijkse "werkjes en documenten" draait mijn pc vooral muziek via ITunes (apple).( met kabel verbonden aan mijn audio installatie)
    Sinds Vista enkel doffe ellende... daar komt geen mooi geluid meer uit, vooral tijdens de virusscan is het niet te aanhoren.
    Ik weiger gewoon om nog verder 1 cent te betalen aan Microsoftbesturingssystemen en wil dus enkel downgraden naar de XP (die ik nog liggen heb) of overschakelen naar Linux. Ik kocht reeds een MP3 speler met een vaste schijf (voor het afspelen van afspeellijsten) en nu nog een (jonge occasie) mini laptop met Xp en draadloos audio (aldi)waarmee ik doorheen het huis in al mijn opgeslagen nummers kan "surfen".
    Nu is mijn laptop dus klaar voor de ombouw. Wat word het Linux of XP.

    Zou overschakelen op linux een grote klus zijn?
    Gewoon mijn mail checken, wat surfen, foto's sorteren/bewerken ( met Linux zal Adobe photoshop wel niet werken zeker). Voor Word en Publicher en Powerpoint moet ik een alternatief vinden.
    Driver voor de interne hardware ( acer aspire 8530) en printer scanner( Epson Stylus 410.) enz.
    Voor doorgemailde documentjes met office aanhangsels kan ik nog steeds mijn mini pc gebruiken.
    Tips steeds welkom...
    computer

    Beste,

    Overschakelen is niet zo'n grote klus. Zorg eerst dat je van al je date een grondige backup hebt, dit zou je sowieso toch moeten doen.

    Je kunt met Linux idd. gewoon surfen, mailen, chatten en skypen net zoals je voorheen deed met Windows. Voor Word, Powerpoint en Excel kan je gewoon OpenOffice gebruiken. Dit zit standaard in ieder linux versie. Voor Publisher kan je Scribus gebruiken. Adobe Photoshop CS2 kan je via een emulator (wine) installeren of je kan Gimp gebruiken, die een kloon is van Photoshop. Hardware drivers zou je normaal gezien niet moeten installeren. Normaal moet alles "out of the box" werken. Moeilijk te begrijpen voor de meeste Windows gebruikers, maar toch is het zo.

    Bij verdere vragen mag je me altijd een PM sturen

    Groeten,
    Cantodea
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast ma maa 15, 2010 9:05 pm

    cantodea,
    Mijn grote probleem is deels drempelvrees maar waarom?
    Dit omdat de software dat ik gebruik niet te vinden voor Linux.
    Zoals ik als zei, voor het normale thuisgebruik zou ik zeggen, ja.
    U kunt mij van het tegendeel bewijzen als u wilt.
    Kunt u software vinden voor het programmeren van een Phoenix Contact PLC ILC en RFC.
    Vervolgens een vervanger voor de Visu+ Van Phoenix, Intouch van wonderware, Siemens S7, WinCC, Protool, ...
    Dan spreek ik nog niet van de drivers voor het aansturen van de hardware.
    Daar is niets van te vinden.
    Linux is enkel van toepassing voor mensen voor thuisgebruik. Meer niets.
    Als je gaat naar wat meer specifieke software dan komt u direct de muur tegen.
    We leven nu eenmaal in een Windows wereld. Industrie en professionelen werken zelden met Linux.
    Als ze dit doen is dit dan ook in zeer beperkte mate.
    Wat ik een heel positief vind is dat de meeste mediaspelers en netbooks op Linux draaien en dat er veel hobbyisten bezig zijn op forums met het verbeteren van de firmware. Dit vind ik een groot pluspunt en daar zie je dat Linux veel terrein aan het winnen is. Iets wat ik alleen maar toejuichen!

    Ik wil enkel zeggen dat het voor mij onmogelijk is om over te schakelen op Linux.
    Het is niet altijd een kwestie van willen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast ma maa 15, 2010 11:25 pm

    Hoi,

    Ik ken niet zoveel van PLC's maar het probleem met die dingen zit 'm waarschijnlijk in het feit dat ze niet echt vrij (open) zijn, zowel qua soft -als hardware. De producenten schermen hun plc af, wat uiteindelijk contraproductief en weinig innovatief gaat werken. Klopt dit een beetje ?
    Er bestaan openbron projecten voor plc's : LinuxAutomation

    Linux alleen voor de desktop ? Het internet draait voor een groot deel op linux/unix servers (Google, Sun, IBM, RedHat, Novell...).
    Verder wordt de linux kernel (embedded) veel gebruikt door Samsung, Nokia, Toshiba enz.. om hun GSM's, TV's e.a. te sturen.

    De desktop gebruiker leeft misschien in Mac/Windows wereld, maar in vele bedrijfstakken (vooral technische en innovatieve toepassingen) wordt linux/open source meer en meer gebruikt. Dit vooral voor servers en embedded toepassingen.

    Groetjes,
    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast di maa 16, 2010 6:35 am

    Hanstandt heeft natuurlijk ergens wel gelijk. Anderzijds is net die manier van denken 'we leven in een Microsoft wereld" die mensen weerhoudt om iets anders te proberen. Daardoor zijn software makers niet vlug geneigd om voor Linux te ontwerpen. Langs de hardware kant is Linux er met grote sprongen vooruit gegaan. Vele fabrikanten leveren reeds drivers voor Linux. De meeste hardware werkt "out of the box" wat van windows niet gezegd kan worden. Daarbij komt dat Linux ook nog zeer goed is in oude hardware te herkennen. Met Vista is dit een ramp.
    Nu voor mij zijn beide besturingen goed, alleen heb ik een voorkeur naar Linux, omdat het open is, zeer veilig en het, zoals Hanstandt aanhaalt, voor de gewone gebruikers alles doet wat je je maar kan wensen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast wo maa 17, 2010 5:00 pm

    Dank u wel Cantodea.
    Eèn van volgende weken zal ik het eens proberen.
    Ik heb gezien dat ik dit eerst eens kan proberen vanop CDrom zonder Vista te verwijderen.
    Nu nog een beetje tijd vinden om eens grondig te "kuisen" en een back-up te nemen.. niet zo moeilijk met een externe harde schijf waar alles wel 5 maal op kan...
    Heb ik een probleem zal ik u via PM. raad vragen.
    Nogmaals bedankt. Waar een pelletforum toch al niet goed voor is hé. pelletforum
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast wo maa 17, 2010 5:09 pm

    steefjeqv, je hebt gelijk als je zegt dat de software fabrikanten hun software afschermen. (gesloten en meestal windows of MAC)
    En dat bedoel ik nu juist met dat we leven in de windows en MAC wereld.
    Je moet ook wel toegeven dat het enkel de laatste jaren is dat Linux gebruiksvriendelijk is geworden.
    Vroeger moest men 10 tallen instructie uit het hoofd kennen of maar iets te kunnen installeren.

    En ik zal zeker een de LinuxAutomation site bezoeken.

    cantodea,
    Ik was en ben toch onder de indruk van windows 7.
    Ik heb die op mijn oude portable van 7 jaar geïnstalleerd en alles draait vlotjes.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast wo maa 17, 2010 8:01 pm

    hanstandt schreef:steefjeqv, je hebt gelijk als je zegt dat de software fabrikanten hun software afschermen. (gesloten en meestal windows of MAC)
    En dat bedoel ik nu juist met dat we leven in de windows en MAC wereld.
    Je moet ook wel toegeven dat het enkel de laatste jaren is dat Linux gebruiksvriendelijk is geworden.
    Vroeger moest men 10 tallen instructie uit het hoofd kennen of maar iets te kunnen installeren.

    En ik zal zeker een de LinuxAutomation site bezoeken.

    cantodea,
    Ik was en ben toch onder de indruk van windows 7.
    Ik heb die op mijn oude portable van 7 jaar geïnstalleerd en alles draait vlotjes.

    Ik moet eerlijk zijn, Ik heb Windows 7 nog niet geprobeerd. Ik hoor alleszins veel positiefs.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast vr apr 02, 2010 10:30 am

    Als windows 7 nu zo positief is zou Microsoft, als ze nog wat eergevoel hebben, het aan alle Vistaklanten gratis mogen aanbieden.
    Ik ben daarin nogal kort. Ik heb reeds de volle pot betaald voor een besturingssysteem en het was die naam niet waard... en dat weten ze maar al te goed.
    Mij nu terug, na maanden miserie, laten betalen (al is het maar 120€) om hun stomme fout recht te zetten is oplichterij.
    Dus "no way".
    Ik verkoop nog liever mijn laptop en koop een Apple dan dat ze mij dit lappen.
    Ik kan het mij permitteren want ik heb mijn computer voor "mijn plezier" jammer voor alle professionele gebruikers die niet anders kunnen dan steeds verder zinken in dit waanzinnige Microsoftmonopoly.
    De tijd komt nog dat ook zij het beu worden en een alternatief zoeken.
    Liever vandaag dan morgen...

    Dus Linux, nu meer dan ooit, waarom niet.


    werken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast vr apr 02, 2010 11:11 am

    Als je het zo leest is het blijkbaar allemaal héél gemakkelijk om over te schakelen naar Linux, maar ik heb hier een netbook Asus Eee bij mij die geladen is met Ubuntu 9.10. Drie dagen heb ik gezocht naar drivers voor mijn Hama USB-Bluetooth en zelfs support gevraagd bij Bluesoleil (die antwoorden natuurlijk niet) omdat hun op de webside aangeboden software een te lage Kernel heeft.
    Uiteindelijk terecht geraakt bij Blueman, na uren lezen op een Ubuntu forum. Het werkt dus, alleen moet ik de stick in de USB-poort steken voor ik opstart, eens opgestart wil het systeem hem niet meer herkennen !
    Gemakkelijk dus als je er hopen tijd insteekt maar als ik zie dat slechts tot april volgend jaar upgrades gemaakt worden en dan naar een nieuwe versie wordt overgestapt dan maak ik toch direkt het vergelijk met Windows.
    Vista gewoon nooit gebruikt (enkel XP) maar ook nooit problemen gehad.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast vr apr 02, 2010 3:20 pm

    hobbymachine schreef:Als je het zo leest is het blijkbaar allemaal héél gemakkelijk om over te schakelen naar Linux, maar ik heb hier een netbook Asus Eee bij mij die geladen is met Ubuntu 9.10. Drie dagen heb ik gezocht naar drivers voor mijn Hama USB-Bluetooth en zelfs support gevraagd bij Bluesoleil (die antwoorden natuurlijk niet) omdat hun op de webside aangeboden software een te lage Kernel heeft.
    Uiteindelijk terecht geraakt bij Blueman, na uren lezen op een Ubuntu forum. Het werkt dus, alleen moet ik de stick in de USB-poort steken voor ik opstart, eens opgestart wil het systeem hem niet meer herkennen !
    Gemakkelijk dus als je er hopen tijd insteekt maar als ik zie dat slechts tot april volgend jaar upgrades gemaakt worden en dan naar een nieuwe versie wordt overgestapt dan maak ik toch direkt het vergelijk met Windows.
    Vista gewoon nooit gebruikt (enkel XP) maar ook nooit problemen gehad.

    Ubuntu 9.10 is een test-release, die altijd het nieuwste biedt, en als dusdanig niet bedoeld om dagdagelijks of professioneel gebruik.
    Je kiest beter een LTS (Long Term Support) versie zoals 8.04 of de deze maand uitkomende 10.4LTS. Deze versies geven 3 tot 5 jaar updates.
    Bepaalde hardware kan inderdaad voor problemen zorgen. Anderzijds heb ik dat met Vista ook voorgehad. Belangrijk is wel als je met Linux werkt en je moet iets aan je hardware vervangen, je altijd eens vooraf checkt op, op het internet of fora. Ik heb hier 4 laptops en een desktop en heb eigenlijk op geen enkele problemen met hardware, het werkt allemaal "out of the box".
    Ik raad je aan om eind april de 10.4 LTS te downloaden, ik ben hem nu aan het testen (alpha en beta versies) en deze 10.4 LTS is veelbelovend.

    Cantodea
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast vr apr 02, 2010 8:39 pm

    Cantodea, heb inderdaad juist van Bluesoleil een reactie gekregen die precies hetzelfde zegt betreffende Ubuntu 9.10, en het komt erop neer dat zij dit ook als speelgoed beschouwen.
    Zelfde raadgeving = wachten op 10.4 LTS
    Bedankt !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gast vr apr 02, 2010 10:15 pm

    @hobbymachine en alle andere forumbezoekers

    De Ubuntu-releases werken als volgt:

    Om de 2jaar heb je een LTS-release die 3 tot 5 jaar ondersteuning heeft. Deze uitgaven zijn bedoeld voor het grote publiek en de bedrijfswereld.

    Daarnaast heb je om de 6 maanden een nieuwe test-release. Hoewel deze over het algemeen stabiel zijn, kunnen ze hier en daar een steek laten vallen. Deze test-releases dienen dan ook om toekomstige LTS-releases super stabiel te maken en nieuwe software op te testen, vooraleer deze publiekelijk worden gemaakt. Deze test-releases draai je dan ook het best op een laptop of desktop in overschot om dan ook actief mee te kunnen werken aan de ontwikkeling.

    Je kan de release-schedules op onderstaande link vinden.

    Releases Ubuntu

    Bij verdere vragen mag je me steeds contacteren.

    Groetjes,

    Cantodea

    Gesponsorde inhoud


    Gratis besturingsysteem voor de pc - Pagina 2 Empty Re: Gratis besturingsysteem voor de pc

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 7:30 am