Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 3 Geregistreerd, 1 verborgen en 16 gasten

Flamingo, Ikzelf, Soul


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+10
Ikzelf
Fleur
krusty
willy1100
Philip
Annejanne
Geert
steven
Uthrex
stoffel
14 plaatsers

    CO beveiliging


    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo 3 jan 2010 - 17:44

    caddy

    ik vraag mij af of de gewone burger daar eigenlijk wel mee bezig is met al deze normen ,(ik toch niet durf ik eerlijk bekennen.)
    normaal kan een verkoper hier toch niets meer verkopen zonder dat een produkt aan bepaalde normen voldoet ?
    bij mijn zoektocht naar de gepaste kachel heb ik daar in alle geval geen woord uitleg over gekregen .
    we worden zodanig overspoeld met normen en nieuwigheden dat niemand nog kan volgen heb ik eerder de indruk ,dus betrouwen wij 100 procent op jullie.
    wie een chinees toestel koopt weet zowiezo dat dit wegwerp is ,maar verzamel er zo een paar en je kan er misschien de een met de andere mee herstellen indien nodig.we leven nu eenmaal in zo een maatschappij,veel te veel keuze dat je soms aan het twijfelen gaat.







    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo 3 jan 2010 - 17:55

    fleur schreef:caddy

    ik vraag mij af of de gewone burger daar eigenlijk wel mee bezig is met al deze normen ,(ik toch niet durf ik eerlijk bekennen.)
    normaal kan een verkoper hier toch niets meer verkopen zonder dat een produkt aan bepaalde normen voldoet ?
    bij mijn zoektocht naar de gepaste kachel heb ik daar in alle geval geen woord uitleg over gekregen .
    we worden zodanig overspoeld met normen en nieuwigheden dat niemand nog kan volgen heb ik eerder de indruk ,dus betrouwen wij 100 procent op jullie.
    wie een chinees toestel koopt weet zowiezo dat dit wegwerp is ,maar verzamel er zo een paar en je kan er misschien de een met de andere mee herstellen indien nodig.we leven nu eenmaal in zo een maatschappij,veel te veel keuze dat je soms aan het twijfelen gaat.







    gr fleur

    Fleur,

    Iedere potentiële koper die bij ons een kachel koopt mag de keuringsrapporten inzien desgewenst kopieer ik ze
    Want wij zijn met een, Nieuw dertig jaar oud product bezig wat in Belgie en Nederland nu enige bekendheid krijgt, en vind dan zelf ook dat een koper naar behoren geïnformeerd moet worden en de beste keus is nog altijd, laat u pelletkachel door een erkend verkoper aansluiten. Zo niet dan zijn alle risico’s voor u rekening. = (Plu en Play)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo 3 jan 2010 - 18:04

    ik had nog een klein vraagje dan aan ALLE verkopers ,hoelang zijn jullie dan verantwoordelijk voor eventuele risico s en wat is daar allemaal inbegrepen ?







    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo 3 jan 2010 - 19:09

    fleur schreef:ik had nog een klein vraagje dan aan ALLE verkopers ,hoelang zijn jullie dan verantwoordelijk voor eventuele risico s en wat is daar allemaal inbegrepen ?

    .








    gr fleur


    Voor de Pelletkachel blijft de Fabrikant verantwoordelijk.
    Voor de Installatie en plaatsing van de pelletkachel blijft de /verkoper/installateur voor de duur van 8 jaar

    Al deze voorwaarden vervallen indien de pelletkachel niet jaarlijks wordt onderhouden door
    betreffende,verkoper/installateur.
    Iedere eigenhandeling of verandering aan de pelletkachel die ertoe lijden dat normaal functioneren van de kachel niet mogelijk is.
    De voorwaarde voor eigen onderhoud niet nageleefd word.
    Zoals vermeld in de handleiding. Ook deze word door kopers pas gelezen als er problemen zijn.
    U bent zelfs verplicht deze te lezen. Dit moet ook op u factuur vermeld zijn.
    Indien de pelletkachel verkocht wordt aan derden..
    Hieronder vallen ook experimenten zoals andere brandstoffen dan pellets toe te passen zoals blokjes hout, kolen, briketten en Europaletten kan leiden tot zelfdoding affraid
    Ook schades tijdens bv verhuizing of echtelijke ruzies vallen niet onder de garantie lol!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo 3 jan 2010 - 19:25

    caddy

    bedankt voor de inlichtingen
    als ik dit zo lees ben je normaal 8 jaar verbonden met je verkoper/installeur ,dit weten er weinig denk ik.


    ps :wij vechten onze ruzies uit in bed en niet in de omgeving van onze kachel klop niet goed wat? bloot gat rollen







    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo 3 jan 2010 - 20:10

    fleur schreef:caddy

    bedankt voor de inlichtingen
    als ik dit zo lees ben je normaal 8 jaar verbonden met je verkoper/installeur ,dit weten er weinig denk ik.


    ps :wij vechten onze ruzies uit in bed en niet in de omgeving van onze kachel klop niet goed wat? bloot gat rollen


    Niets is verplicht betreffende onderhoud je kan er heel gemakkelijk vanaf, gewoon geen jaarlijkse onderhoudsservice beurt meer laten doen.

    (Einde garantie en contract wederzijds)







    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo 3 jan 2010 - 20:11

    In Belgie geldt een algemene garantieperiode van 2 jaar. De wetgeving terzake is heel duidelijk en is terug te vinden onder deze link:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast zo 3 jan 2010 - 20:39

    caddy schreef:
    fleur schreef:caddy

    bedankt voor de inlichtingen
    als ik dit zo lees ben je normaal 8 jaar verbonden met je verkoper/installeur ,dit weten er weinig denk ik.


    ps :wij vechten onze ruzies uit in bed en niet in de omgeving van onze kachel klop niet goed wat? bloot gat rollen


    Niets is verplicht betreffende onderhoud je kan er heel gemakkelijk vanaf, gewoon geen jaarlijkse onderhoudsservice beurt meer laten doen.

    (Einde garantie en contract wederzijds)



    ik bedoelde hier iets anders caddy

    JE ZAL MAAR NIET TEVREDEN ZIJN OVER JE INSTALLATEUR NA DE PLAATSING (OM WELKE REDEN DAN OOK) je moet er dan nog 8 jaar in nederland mee verder om van alle garantie te kunnen genieten ................k zou zeggen voor de nederlanders..........maak een goede keuze




    gr fleur







    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast ma 4 jan 2010 - 1:15

    ann schreef:In Belgie geldt een algemene garantieperiode van 2 jaar. De wetgeving terzake is heel duidelijk en is terug te vinden onder deze link:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    Die wetten worden in Brussel aangemaakt. En als verkoper moet ge dit weten want als ge u vakbekwaamheids Diploma of Certificaat handelskennis hebt behaald??? moet ge bekend zijn met de algemeene verkoop en handelsvoorwaarde,van producten slecht

    Dit zegt Nederland:
    De periode van 2 jaar is een minimum waaraan elke EU-lidstaat moet voldoen.
    De Nederlandse wetgeving gaat er echter vanuit dat je recht hebt op een langere periode van goed functioneren als het gaat om producten
    waarvan een langere levensduur verwacht mag worden dan 2 jaar (wasmachines, auto's en andere duurzame artikelen).
    Nederland biedt de consument(en) dan ook een betere en verder gaande bescherming dan de Europese richtlijn verplicht stelt.
    Dit betekent overigens niet dat je na 2 jaar zonder meer recht hebt op een gratis reparatie.
    Er moet rekening gehouden worden met de leeftijd van het apparaat in relatie tot de verwachte levensduur, de normale afschrijving door ouderdom of slijtage,
    alsmede periodiek of jaarlijks onderhoud waaraan producten onderhevig zijn die de levensduur van het product verlengen

    Is allemaal nie zo moeilijk hoor. maar verder kijken dan u neus lang is hehe
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast ma 4 jan 2010 - 2:08

    fleur schreef:
    caddy schreef:

    Die keuze zou ik zelf snel gemaakt hebben, ze komen ja voor onderhoud van de kachel, en niet om U te versleutelen.

    Zou ja van de zotte zijn als we op gezichts controle de onderhoudsmonteur toelaten of niet zot

    En als u hier in Nederland niet tevreden bent en in goed overleg niets kan regelen met de verkoper. Consumentenbond inschakelen zo simpel is dat hier.

    Wij werken niet met wetten anno 1877 maar in Belgie wel dan?



    Gegroet Caddy


    Laatst aangepast door caddy op ma 4 jan 2010 - 3:14; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast ma 4 jan 2010 - 3:13

    fleur schreef:
    caddy schreef:


    Er is een verschil
    tussen verantwoordelijkheid en garantie!

    In Belgie ben je in feite na 6 maanden uitgekakt, en de andere 18 maanden is het aan de consument om aan te tonen dat het gebrek al AANWEZIG was bij levering of installatie!
    De wettelijke garantie begint dus te lopen na de levering van het product.
    Indien de vaststelling van het gebrek gebeurt na meer dan zes maanden na de levering dan moet de consument bewijzen dat deze niet-conformiteit bestond op het ogenblik van de levering.

    Nederland daar tegen heeft die regels aangescherpt, zodat de consument niet bekakt naar de garantie hoeft te fluiten.
    Wie is dan beter af.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast ma 4 jan 2010 - 5:23

    Ja tot hiertoe nog geen pasklare oplossing!!
    Ik denk dat we het niet moeten zoeken tengevolge een defect aan de kachel, want dan springt hij in veilige modus en dooft de vlam.

    Laat ons beginnen met de volgende vraag "" Wanneer en wat is de oorzaak van co uitwaseming bij een boiler, houtkachel enz....?????

    1) mistig weer
    2) inversie
    3) hoge of lage luchtdruk
    4) lage wolken in combinatie met windsnelheid O (nul)
    5)............
    6)............gelieve zelf in te vullen (bespaar mij de meteorologische termen )

    En als we hier al de mogelijke oorzaken opgesomd hebben , vragen we ons af of diezelfde oorzaken een pelletkachel CO kunnen doen produceren!!!

    2 mogelijkheden JA of NEEN

    Indien NEEN ......dan is er geen probleem
    Indien JA .....dan is er de volgende vraag " Kunnen de CO gassen via spleten of kieren in de kachel van de verbrandingsruimte naar de woonkamer komen.

    Een paar berichten terug zei iemand dat er spleetjes aan de voordeur waren ( ik zou toch eens mijn installateur vragen stellen daaromtrent ) Bij mij is vermoedelijk alles dicht met een vuurvaste koord en verder richting schouw is ook alles potdicht ook rond de buis in de muur opgespoten met vuurvaste mastiek, dus ik durf bijna zeggen ONMOGELIJK !!!!maar misschien zie ik iets over het hoofd !!!!

    Zouden we beter niet eens de vraag stellen ,niet aan de installateur maar aan de INVOERDER ????

    En dan onze antwoorden hier bij elkaar leggen , anders blijven we hier rond de potdraaien !!!!!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast ma 4 jan 2010 - 6:53

    krusty

    deze vraag heb ik voorgelegd aan steven om op te lossen bij de info-avond te kuurne .






    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast ma 4 jan 2010 - 7:07

    Nog 5 weken wachten dus Basketball Basketball Basketball
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast ma 4 jan 2010 - 7:26

    [quote = "Krusty"] Nog 5 weken wachten dus: bball:: bball:: bball: [/ quote]







    juist;hou intussen je gasmasker nog even bij de hand duivel lachen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast ma 4 jan 2010 - 8:12

    Het zal niet nodig zijn , vrouwken vertrekt morgen tot einde maand naar Pinoyland en zit tot dan alleen met de zoon. Ik zal dus geen filipijnse scheten moeten opsnuiven en geen (gas)masker nodig hebben !!!! bloot gat
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast ma 4 jan 2010 - 11:00

    Krusty, trek je uw verbrandingslucht van buiten de leefruimte ? Als dan alle andere spleetjes potdicht zijn is het gevaar minimaal.
    Het gevaar bij een pelletkachel wordt pas groter bij stroomuitval (extractiemotor uit!) en dan telt er maar één regel : alle verbrandingstoestellen met open vlam geven CO, zeker als de verbranding niet optimaal is, maar een goede en elk jaar gereinigde en gecontroleerde schouw is uw levensverzekering !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast ma 4 jan 2010 - 11:16

    Voila , da is nogal ne goeie service hé van Fero , op minder dan 1 uur een antwoord , chapeau Geert en Fabien

    Ik copieer hier onder het antwoord !!!

    Beste,

    Naar aanleiding van uw onderstaande vraag enkele opmerkingen:

    1/ Een teveel aan CO ontstaat in situaties waar te weinig zuurstof tov brandstof aanwezig is – maw in buitengewone omstandigheden.

    2/ in principe ontstaat er ook bij een propere, volledige verbranding een MINIME hoeveelheid CO, niet schadelijk – heeft niets te maken met de CO vergiftigingen. Dus deze onstaat ook bij pelletkachels.

    3/ Aangezien een pelletkachel met vaste brandstof werkt en er dus zuurstof nodig is kan men inderdaad de vraag stellen of deze een CO vergiftiging zou kunnen veroorzaken. Het interessant dit eens te onderzoeken.

    4/ Wij denken dat er bij pelletkachels geen gevaar is omdat:

    a. De toevoer lucht automatisch geregeld wordt (debiet pellets tov toeren rgv) – Zeker bij het ACTIVE SYSTEM waar effectief het DEBIET lucht wordt geregeld.

    (Bij traditionele systemen kan een toerental X van rgv immers niet ‘garanderen’ dat het correcte debiet wordt gehaald!!

    b. De effectief brandende hoeveelheid pellets zeer minimiem is (50gr).

    c. Er met pelletkachels met redelijk wat overmaat aan lucht wordt gewerkt.

    d. De brandstof van redelijke constante kwaliteit is.

    e. Wanneer er volgens de CE keur een degelijke schouw is geplaatst deze, bij defecte rgv, de rookgassen voldoende moet kunnen afvoeren. Bij deze nogmaals de opmerking dat een pelletkachel wel degelijk een GOEDE schouw nodig heeft!! (Niet alleen MCZ, maar ALLE merken)

    f. Dus indien goede schouw, staat deze in onderdruk. Via elk lek wordt dus verse lucht afgezogen ipv rookgassen die ontsnappen.

    (Dit is een verkeerde indruk van particulieren: een lek in een kachel kan in principe niet zoveel kwaad – zolang deze niet de verbranding beïnvloed- N.B. de raamspoeling is een continu open “lek” en wordt dan wel als ‘ongevaarlijk’ beschouwd)

    Natuurlijk, bij terugslag (bij slechte schouw) lekken er dan wel rookgassen binnen. (Die toch niet tegen te houden zijn door de lekken te verminderen, daar deze dan gewoon via luchtinlaat en raamspoeling naar binnen komen)



    5/ Voorgaande opmerkingen vanuit een genuanceerd standpunt, zijnde invoerder van 50% pelletkachels en 50% houtkachels:

    a. Een houtkachel kan door de particulier zelf teveel worden getemperd -> te weinig zuurstoftoevoer, dalen temperatuur verbrandingskamer, minder trekt, slechte verbranding (symptoom: zwart raam + zwart binnenwerk), … , condensatie en in zeldzame gevallen terugslag van CO als gevolg.

    b. Eveneens: het willen overbruggen van de nacht met zoveel mogelijk hout en inlaat zoveel mogelijk sluiten… Zelfde opm als a.

    c. Er is geen ventilator die voor een minimum debiet zorgt. Maw slechte schouw voor houtkachel vergroot gevaal CO.

    d. Bij houtkachels is het gevaar grotendeels door de particulier in de hand gewerkt, omdat hij zelf de verbranding (teveel?) kan regelen (vandaar de DIN + norm die een volledige sluiten van de luchttoevoer verhindert.)

    Hopend u hiermee voldoende van antwoord te zijn,
    met vriendelijke groeten,
    Fabien
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast ma 2 jan 2012 - 8:27

    terugkomend op de schouw. Wanneer deze niet tot boven de nok uitkomt is de kans op co/rookgassen terugslag dan ook vele malen groter
    willy1100
    willy1100
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 66
    Registration date : 14-12-12

    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty co beveiliging ?

    Bericht van willy1100 di 11 okt 2016 - 19:34

    een vraagje zit er op een edelkamin logo een co beveiliging of moet ik mij een co melder aanschaffen ??

    Grts. Willy
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31536
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van erwin di 11 okt 2016 - 19:39

    geen enkele pelletkachel heeft een co beveiliging.
    bij een goede afstelling en een goede schouw is dat niet nodig.
    maar er kan altijd iets mis gaan, zie ook de uitleg van invoerder fero in bericht 68.


    Laatst aangepast door erwin op zo 15 jan 2023 - 12:58; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    willy1100
    willy1100
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 66
    Registration date : 14-12-12

    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van willy1100 di 11 okt 2016 - 20:21

    merciekes erwin nu weet ik genoeg.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31536
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van erwin vr 26 feb 2021 - 18:58

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    een goede schouw en er zouden al veel minder incidenten gebeuren.
    jammer genoeg gaan er altijd zijn die het beter weten tot het telaat is...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4416
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty C0 vergiftiging

    Bericht van krusty za 14 jan 2023 - 19:54

    Toen ik deze middag het nieuws las was mijn eerste reactie " Ai ai hopelijk hebben ze geen pelletkachel "
    Op het vtm nieuws van 7u wordt mijn vermoeden bevestigt " Zij hadden wel een pelletkachel" Wat nog altijd niet wil zeggen dat deze de oorzaak is , maar het versterkt mijn vermoeden. Indien blijkt dat het wel van de pelletkachel afkomstig is zou het wel eens kunnen zijn dat de onderhoudsbeurt niet gedaan geweest is

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31536
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van erwin za 14 jan 2023 - 22:49

    nog niet officieel bevestigd maar alles wijst in de richting van een pelletkachel. daar was blijkbaar gisteren al iets mee aan de hand.
    terugslag rookgas door de felle wind kan ook en veiligheden die om een of andere reden niet werkten...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31536
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van erwin zo 15 jan 2023 - 12:59

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    veel hoge bomen naast het huis. dat het parket eens naar de brandweer in NL belt, waarschuwen er al 2 jaar voor zie bericht 73...

    benieuwd of installateurs die veiligheden uitzetten achter de rug van de klant als de kachel uitvalt door de wind nu nog zo zeker zijn ???


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    CO  beveiliging - Pagina 3 Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do 9 mei 2024 - 11:47