Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 23 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw? Empty rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw?

    Bericht van Gast wo 30 dec 2009 - 5:54

    Heren en dames,

    graag zou ik wat advies van u krijgen. Ik ben nog aan het orienteren voor een goede pelletkachel en juiste rookgasafvoer. Daarbij ben ik onder andere via dit forum al aan de weet gekomen dat, in tegenstelling tot hetgeen veel leveranciers beweren, dat een enkelwandig RVS 80 mm rookgaskanaal van 2 a 3 meter buiten langs de gevel omhoog geen goede optie is. In het forum spreekt u vaak van dubbelwandige RVS (inox-) pijp. Bedoelt u hier dan een dubbelwandige pijp met luchtspouw of heeft u allen het hier over een dubbelwandige pijp die thermisch is ge-isoleerd met bijvoorbeeld steenwol of minerale wol?
    Ik ben vandaag bij een kennis zijn kachel wezen bekijken, die deze vanwege verbouwing tijdelijk provisorisch heeft geinstalleerd. Hij gebruikt nu buiten voor een paar maandjes een pisbakken-staal dubbelwandig luchtspouw pijp, verticaal zo'n 2 meter hoog. Door de buitenmuur steekt een stukje van zo'n 50 cm horizontaal dubbelwandig luchtspouw pijp. Hierop zit een enkelwandig pisbakstaal 90 graden bochtstuk. Dit werkt nu op deze manier ongeveer een klein jaar. Zijn bochtstukje begint inmiddels hevig te slijten, aan de onderzijde is hier reeds al een gaatje in gerot en men ziet het condens hier met een interval van zo'n 20 seconden uitdruppen. Men prikt met de schroevendraaier zo een gat in het bochtstuk.
    Vandaar dat ik mij al afvraag : is zelfs dubbelwandig met luchtspouw al voldoende voor een juiste werking voor de rookgasafvoer?
    Graag uw mening en advies.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw? Empty Re: rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw?

    Bericht van Gast wo 30 dec 2009 - 9:07

    Beste,

    Dubbelwandig met luchtspouw kan door de lage rookgastemperatuur, het beste is uiteraard dubbelwandige buis met thermische isolatie, hetgeen je steeds dient te gebruiken is een T-stuk met een condensafloop en je zal geen problemen krijgen, een bocht van 90° is naar mijn mening niet zo een goede oplossing.

    Groetjes,

    Nicky
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw? Empty Re: rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw?

    Bericht van Gast wo 30 dec 2009 - 12:45

    rmcsmt schreef:Heren en dames,

    graag zou ik wat advies van u krijgen. Ik ben nog aan het orienteren voor een goede pelletkachel en juiste rookgasafvoer. Daarbij ben ik onder andere via dit forum al aan de weet gekomen dat, in tegenstelling tot hetgeen veel leveranciers beweren, dat een enkelwandig RVS 80 mm rookgaskanaal van 2 a 3 meter buiten langs de gevel omhoog geen goede optie is. In het forum spreekt u vaak van dubbelwandige RVS (inox-) pijp. Bedoelt u hier dan een dubbelwandige pijp met luchtspouw of heeft u allen het hier over een dubbelwandige pijp die thermisch is ge-isoleerd met bijvoorbeeld steenwol of minerale wol?
    Ik ben vandaag bij een kennis zijn kachel wezen bekijken, die deze vanwege verbouwing tijdelijk provisorisch heeft geinstalleerd. Hij gebruikt nu buiten voor een paar maandjes een pisbakken-staal dubbelwandig luchtspouw pijp, verticaal zo'n 2 meter hoog. Door de buitenmuur steekt een stukje van zo'n 50 cm horizontaal dubbelwandig luchtspouw pijp. Hierop zit een enkelwandig pisbakstaal 90 graden bochtstuk. Dit werkt nu op deze manier ongeveer een klein jaar. Zijn bochtstukje begint inmiddels hevig te slijten, aan de onderzijde is hier reeds al een gaatje in gerot en men ziet het condens hier met een interval van zo'n 20 seconden uitdruppen. Men prikt met de schroevendraaier zo een gat in het bochtstuk.
    Vandaar dat ik mij al afvraag : is zelfs dubbelwandig met luchtspouw al voldoende voor een juiste werking voor de rookgasafvoer?
    Graag uw mening en advies.


    beste
    is er geen mogelijkheid om binnen een buis te plaatsen tot boven de nok van het dak,is veel goedkoper,warmte van de buis blijft binnenshuis,bij goede plaatsing geen condens,gemakkelijkst te kuisen,en is nog steeds de beste methode en zeker voor de werking van een pelletkachel.




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw? Empty Re: rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw?

    Bericht van Gast wo 30 dec 2009 - 18:45

    Beste Nicky en Fleur,

    Dank u voor uw antwoord.
    Helaas is bij ons een doorvoer door het dak niet mogelijk. Het woonvertrek bevindt zich op de bovenverdieping. Door middel van een spanplafond hebben wij in de woonkamer de nok weggewerkt. Door het spanplafond kan ik helaas geen doorvoering maken zonder de halve kamer te moeten verbouwen, vandaar dat ik door de voorgevel naar buiten wil.
    Tevens nog een vraag over het advies van Nicky. Wellicht een domme vraag, maar ik vroeg me dit serieus af. Zo'n T-stuk met condensafloop, sluit ik dan de condensafloop nog aan met een PVC pijpje op het riool of zo, net zoals bij een cv-ketel? Het T-stuk komt namelijk dan op zo'n 3 meter hoogte vanaf de begane grond, het condens zal net naast de buitendeur van de onderverdieping vallen.

    Alvast bedankt voor uw antwoord,

    Groet,

    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw? Empty Re: rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw?

    Bericht van Gast di 12 jan 2010 - 13:17

    Hallo,

    Heeft iemand een idee of de prijzen van de rookgasbuizen op volgend adres "normaal" zijn. Kwestie van een indicatie te krijgen van hoeveel mijn nieuwe "schoorsteen" zal kosten.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw? Empty Re: rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw?

    Bericht van Gast di 12 jan 2010 - 13:31

    Hallo, voor een dubbelwandig geisoleerd rookgaskanaal betaalde ik 635 €.
    Identiek aan foto 2 op deze site.
    Groeten JEFK.
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw? Empty Re: rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw?

    Bericht van jeanhup di 12 jan 2010 - 14:08

    assurbanipal schreef:Heeft iemand een idee of de prijzen van de rookgasbuizen op volgend adres "normaal" zijn. Kwestie van een indicatie te krijgen van hoeveel mijn nieuwe "schoorsteen" zal kosten.

    Die prijzen van de enkelwandige geëmailleerde rookkanalen liggen vrij hoog. B.v.: 100 cm zwart geëmailleerde pijp hoeft maar de helft te kosten (€29,23 om precies te zijn, incl. BTW).
    De prijzen van de dubbelwandig geisoleerde rookkanalen zijn in verhouding ook te duur. Ik kan de prijzen niet een-op-een vergelijken omdat wij alleen dubbelw geisoleerd rookkanelen van 100 mm doorsnede in ons assortiment hebben. Maar zelfs die zijn goedkoper dan die van 80mm bij de Gamma.
    Overigens is die kachel zelf natuurlijk ook veel te duur voor een winkel als de Gamma.

    Gesponsorde inhoud


    rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw? Empty Re: rookgaspijp dubbelwandig geisoleerd of dubbelwandig met luchtspouw?

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu di 7 mei 2024 - 10:25