van Gast vr jan 29, 2010 9:37 am
De mijne blaast, maar maakt niet zo veel lawaai.
Bij mijn ouders blaast de gasinbouwhaard ook, maar de uitgestoten temperatuur is veel lager en de ventilator maakt meer lawaai dan de mijne.
Dit heeft een minder goede warmteverdeling naar mijn mening.
Niet de ventilator blazen de lucht door het hele huis hé als je er meer dan twee meter vanaf staat voel je nauwelijks nog wind, maar warmere uitstoot heeft meer stijgende lucht en meer circulatie in huis.
De ventilator zorgt vooral om het kachelhuis beter af te koelen en zodoende de warmte van de rookgassen beter (lees sneller) af te voeren in de woonkamer.
Wie zegt dat deze kachel dan heen stralingswarmte meer afgeeft.
Vooral als u langer stookt lijkt de ventilator mij een beter rendement te garanderen dan met convectiestroming. Alles hangt er natuurlijk van af hoe snel de warmte in vb. de spekstenen opgeslagen kan worden en hoe "koud" de rookkanalen blijven. Ik wed toch op een ventilator.
Het is zoals men zegt... u wordt het "lawaai" snel gewoon.
Zelfs als mijn kachel meer dan een uur op volle kracht brand kan ik nog mijn hand ( max een 65 à 70 graden) op de enkelwandige buis leggen op 1,5 meter hoog (ik heb het nog niet geprobeerd aan de uitgang van de kachel ).
Dit wijst er toch op dat de warmtewisselaar zeer goed zijn werk doet en het rendementsverlies laag blijft. Natuurlijk is de kachel dan ook sneller terug koud.
Ik denk dat je de convectiekachel een beetje kan vergelijken met de gietijzeren radiatoren van vroeger. Ze warmen de plaats trager op maar blijven langer warmte afgeven.
Of dit goed of slecht is hangt vooral af van uw levenswijze.
De warme groeten.