Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 14 gasten

Cerutti, patricvds


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Rika Memo versus Saey Kali

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Memo versus Saey Kali Empty Rika Memo versus Saey Kali

    Bericht van Gast di feb 02, 2010 9:15 pm

    Dag allemaal,

    In mijn zoektocht naar een verwarmingstoestel voor een goed geïsoleerd tuinhuis (30m2)kwam ik snel bij een pelletkachel uit. Na wat struinen op internet op kwam ik bij de Rika Memo en de Saey Kali uit. Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat een Belgische fabrikant hetzelfde toestel (op enkele details na) aanbied als Rika dat een Oostenrijks product is!
    De prijs van Saey heb ik niet gevonden maar er van uitgaande dat deze overeenkomt met Rika, welk merk kies ik dan?
    Een tweede zaak dat niet duidelijk is voor mij: de schouw. Op internet lees ik tegenstrijdige zaken. Sommigen beweren dat enkel een muurdoorvoer nodig is gezien de verbrandingsgassen gepulseerd zijn en andere zeggen dat een schouw noodzakelijk is voor een goede werking. Wat is correct want een inox-schouw kost rap €800.00 en beïnvloed het kostenplaatje aanzienlijk.
    Wie help mij verder?

    Pietro
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Rika Memo versus Saey Kali Empty Re: Rika Memo versus Saey Kali

    Bericht van Uthrex di feb 02, 2010 10:37 pm

    Rika is een kachelproducent. Saey is een merkennaam. Heel bekend, maar produceren zelf geen enkele kachel. Passen enkel wat details aan de behuizing aan. Welk merk je van de twee kiest, ligt aan uw persoonlijke voorkeur de detailverschillen. Het binnenwerk blijft ongewijzigd.
    Wat uw schouw betreft. Zoek even door het forum, er zijn al talloze topics daar over, weliswaar zonder uitsluitend einde Wink

    Mvg,
    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Memo versus Saey Kali Empty Re: Rika Memo versus Saey Kali

    Bericht van Gast di feb 02, 2010 11:16 pm

    Uthrex schreef:Rika is een kachelproducent. Saey is een merkennaam. Heel bekend, maar produceren zelf geen enkele kachel. Passen enkel wat details aan de behuizing aan. Welk merk je van de twee kiest, ligt aan uw persoonlijke voorkeur de detailverschillen. Het binnenwerk blijft ongewijzigd.
    Wat uw schouw betreft. Zoek even door het forum, er zijn al talloze topics daar over, weliswaar zonder uitsluitend einde Wink

    Mvg,
    Uthrex

    Thanks Uthrex, heb dit forum vandaag ontdekt. Ik snuister wat rond ...

    Pietro
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Rika Memo versus Saey Kali Empty Re: Rika Memo versus Saey Kali

    Bericht van jeanhup wo feb 03, 2010 12:31 am

    Pietro schreef:
    Een tweede zaak dat niet duidelijk is voor mij: de schouw. Op internet lees ik tegenstrijdige zaken. Sommigen beweren dat enkel een muurdoorvoer nodig is gezien de verbrandingsgassen gepulseerd zijn en andere zeggen dat een schouw noodzakelijk is voor een goede werking. Wat is correct want een inox-schouw kost rap €800.00 en beïnvloed het kostenplaatje aanzienlijk.
    Wie help mij verder?

    Pietro
    De basisregels zijn als volgt:
    - pijpen lopen door geisoleerde ruimtes: enkelwandig.
    - pijpen lopen door ongeisoleerde ruimtes of buiten: dubbelwandig geisoleerd.
    - materiaal: geëmailleerd staal of RVS - geen aluminium. Met pakkingen t.b.v. luchtdichtheid.
    - probeer minimaal zo'n 150 cm verticaal omhoog te gaan met je pijp (dit zorgt voor net voldoende natuurlijke trek om te voorkomen dat er rook in de verblijfsruimte komt bij stroomuitval).
    - voorzie een condensvanger onderaan het verticale stuk.
    - ga niet meer dan twee meter vlak horizontaal.
    - als je over een langer stuk min of meer horizontaal moet gaan: laat de pijp stijgen met een hellingshoek van minimaal 3gr.
    - probeer teveel bochten te vermijden, gebruik waar mogelijk 2x 45gr i.p.v. 1x 90gr.
    - werk een horizontaal eindigende pijp (meestal muurdoorvoer van binnen geplaatst pijpenwerk) af met een roosterkap.
    - werk een verticaal eindigende pijp (meestal dakdoorvoer of pijpenwerk buiten) af met een regenkap ("chinese hoed") of - nog beter - een anti-valwindkap ("tonkap").
    - houdt rekening met het feit dat je de pijpen regelmatig moet kunnen schoonmaken.
    - bij doervoeren door brandbare of temperatuurgevoelige materialen: gebruik dubbelwandige doorvoeren (of maak deze zelf met een wat grotere pijp en rotswol).

    Zie deze afbeelding voor een minimale goed werkende rookgasafvoer: link. De kosten hiervan bedrag zo'n €200,-.

    groet,

    Jean

    Gesponsorde inhoud


    Rika Memo versus Saey Kali Empty Re: Rika Memo versus Saey Kali

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 10, 2024 6:33 pm