van Gast zo feb 21, 2010 10:12 am
Michel
Toen ze hier mijn Ecoteck 8,5 KW kwamen plaatsen voor een ruimte van 42 M2, stonden de instellingen van mijn kachel (pellettoevoer en trek) op 0. Dezelfde dag nog heb ik mijn leverancier opgebeld om te melden dat mijn temperatuur niet voldoende steeg. Hij vroeg mij om twee knoptjes in te drukken en zo de temperatuur in de schouw te bekijken. Die bedroeg meer dan 200° en dit is niet goed. Ze moet tussen de 130 en 170 à 180 liggen. In eco mode bedraagt de schouwtemperatuur bij mij 140° en nu op volle capaciteit 166°
Door zoals ik in mijn vorig bericht schreef de instellingen aan te passen merkte ik meteen verschil. Ik zeg er wel bij dat dit nog geen superwonderen doet, want zoals ik hoor heb je een vals plafond, net zoals bij mij. Het kan niet anders dat dit plafond de boosdoener is, want anders zou je temperatuur niet zo snel zakken naar 12°. Ik neem bovendien aan dat je ramen meer noordergericht zullen zijn? Mijn overbuur zit aan de zonnekant en heeft een perfect geïsoleerd huis. Gisteren bedroeg zijn temperatuur in huis 22°. Hij had nog geen verwarming aangelegd gisteren. Het enige wat hij gebruikt voor verwarming is 's avonds een paar uur een houtkachel, indien nodig. Isolatie blijkt dus heel belangrijk te zijn.
Ik zeg dus nogmaals je probleem kan gedeeltelijk opgelost worden met de instellingen aan te passen, maar ik heb ook gemerkt dat ik inderdaad mijn huis niet zo koud mag laten worden. van 14 naar 19 duurt meer dan 2u bij mij, van 18 naar 23 een 1u15 en het verschil is telkens 5°. Ik ben gisteren langs geweest bij de verkoper en die heeft me nog eens duidelijk uitgelegd, waar ik moet op letten als ik de instellingen verhoog of verlaag. Je merkt al snel aan de vlam of aan de warmte of je goed bezig bent.
Natuurlijk is het wel belangrijk dat jij deze instellingen ook handmatig kan instellen zoals bij mijn ecoteck. Ik zou de handleiding eens contacteren en kijken via welk menu je de pellettoevoer en trek kan veranderen, je moet geen schrik hebben hij zal niet ontploffen! Eigenlijk zou je het moeten vragen aan de verkoper of je de instellingen handmatig op het display kan instellen. Hij moet je toch de nodige uitleg en service geven.
Ik had vroeger 2 accumulatoren, waarvan er nu 1 plaats heeft moeten maken voor de kachel. Wanneer ik vorige week eens thuiskwam bedroeg de temperatuur slechts 13°, door die ene accumulator (opgeladen in stand 1), samen te laten draaien met de pelletkachel had ik in 30' een temperatuursstijging van 7°. Als je de thermostaat van je verwarming dan op 20° zet voor dat half uurtje, dan zal je misschien minder kosten hebben dan dat je je pelletkachel meer dan 3 uur vollebak moet doen draaien. Dit zou de oplossing zijn, voor als je veel weg bent en het niet ziet zitten om de pelletkachel heel de dag te laten draaien. Je kan maar eens proberen.
Ik hoop dat je iets hebt aan deze info.
Groeten