jerom2 schreef:Wij gaan ons ook een P956 kopen. Na een lange studieronde en het uitgebreid vergelijken van diverse merken zijn we nu zeker van ons stuk. Ik heb zaterdag een dik uur met een zeer ervaren technieker kunnen babbelen en met hem de diverse merken in de showroom overlopen. Op alle merken viel er wel wat op te merken maar je zag dat zijn hart het meest uitging naar Piazzetta.
Het enige minpunt dat hij zag is dat sommige andere merken een automatische aanpassing doen aan de soort pellets en daar de verbranding voor optimaliseren. Bij Piazzetta gebeurt dat niet.
Anderzijds vond hij de ventilator, de algemene constructie, het gemakkelijke onderhoud en de betrouwbare software van een stukken beter niveau dan de andere merken die zijn baas verkocht.
Als je zoiets hoort van een technieker dan weet je dat je de goeie keuze maakt.
Nu nog even de bon gaan tekenen en hopelijk kunnen we binnenkort ons gasverbruik halveren.
Even bovenstaand corrigeren : wij waren van plan om een bon te tekenen maar een ambetant gesprek met de baas van de zaak waar we zouden kopen doet ons uitkijken naar een andere verkoper.
Ons verhaal :
Wij waren akkoord met de offerte voor een P956 maar ik had nog 3 redelijke vragen. En die waren voor mij zelfs geen breekpunt om te kopen of niet.
Mijn vragen :
1. Concurrent rekende 350€ aan voor forfaitaire plaatsing en kwam toch nog aan dezelfde condities - ik wou dus een forfaitaire prijs voor de installatie.
2. Eerste onderhoud gratis
3. Plaatsing door technieker die mij de uitleg gegeven had in showroom
Het antwoord van de baas kwam op een toontje van “wat denkt gij wel ?” :
3. Frank is man van storingen en onderhoud, niet van plaatsing – geen afwijking mogelijk
2. Eerste onderhoud gratis : dat doen wij niet, als er onderhoud nodig is rekenen wij dat aan.
1. Er was 2 uur plaatsing aangerekend en voor alle bijkomende uren zou er gerekend worden.
Nu moet je weten : ik zit zelf 25 jaar in de verkoop (business to business) en was geshockeerd hoe arrogant zijn antwoorden en vooral zijn toon mij overkwamen – misschien was dat niet zo bedoeld maar hij ging voor mij toch zwaar uit te bocht. Met als resultaat dat ik in plaats van te bestellen afgesloten heb met “ik zal ’t nog ne keer bekijken”. Maar daar kopen ???? I don’t think so !
Toen ik opperde dat de andere aanbieder wel een forfaitaire prijs aanrekende voor plaatsing en toch op dezelfde prijs als hij uitkwam, kreeg ik een vat opgekropte frustraties over mij : "we hebben dat vroeger ook gedaan maar ’t was altijd iets met die klanten : afspraken werden niet nagekomen over het werk dat op voorhand zou gebeuren, en ze moesten nog naar de bank voor het geld, en er moest extra werk worden gedaan" … en het was precies of ik ging hem dat ook allemaal lappen. En dat dan op een toontje van "gij gaat mij hier niet liggen hebben".
Toen ik hem verzekerde dat ik gemaakte afspraken nakom maar dat de concurrentie toch een beter voorstel gemaakt had, toen kwam hij pas echt op dreef : “En we hebben meer als werk genoeg en ik ben bij u thuis geweest en ik heb u nen uitleg gegeven en u een offerte gemaakt enzovoort …”
Tja, dat is normaal zeker als ge dingen verkoopt met een totaal prijskaartje van 4300€ ? Het is niet gelijk nen bak bier verkopen hé …
En eigenlijk dacht ik op ’t einde : “Man, ge hebt allemaal die “moeite” gedaan en in de eindspurt hebt ge het echt wel verkloot : ik heb niet gediscussieerd, ik heb bij alle punten gezwegen en gedacht “ja, als dat niet kan, dan is dat maar zo” maar nog altijd met de bedoeling om bij hem te kopen.
Tot hij zich op ’t einde echt lastig maakte en hij er van uit ging dat ik precies van plan was om hem op te lichten : “wat denkt gij wel : een forfaitaire prijs voor installatie en een eerste onderhoud gratis”. Laat ons wel wezen : we spreken over hooguit 5 werkuren. En hoeveel marge heeft een verkoper op zo een kachel : 30% ? 40% ? Op 4000€ is dat toch een leuk bedragje …
En, nog eens, voor mij was dat geen breekpunt : ik zou nog akkoord gegaan zijn met zijn offerte. Alleen moeten ze mij niet het gevoel geven dat ik HEN probeer op te lichten.
Ik heb dan maar gezegd dat ik zijn offerte nog eens ging herbekijken. Maar ik vrees dat ik mijn centjes elders zal uitgeven. Ik ga die offerte van zijn concurrent eens herbekijken. Of misschien wordt het toch nog een Rika Como ?
Laatst lacht …