Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 21 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 21 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    houtskelletbouw

    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty houtskelletbouw

    Bericht van Gast zo maa 07, 2010 4:26 pm

    Beste,


    kheb onlangs een pelletkachel gekocht en wil die in living plaatsen maar mijn huis is een houtskelletbouw moet ik mijn binnenmuur extra beschermen voor de buis die naar buiten gaat of zal het met een dubbelwandige inoxbuis lukken is gewone gyprox vanbinnen , kweet niet of die buis veel warmte heeft?
    kan iemand me daarvan inlichten?

    dank bij voorbaat.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gast zo maa 07, 2010 6:45 pm

    gianni schreef:Beste,


    kheb onlangs een pelletkachel gekocht en wil die in living plaatsen maar mijn huis is een houtskelletbouw moet ik mijn binnenmuur extra beschermen voor de buis die naar buiten gaat of zal het met een dubbelwandige inoxbuis lukken is gewone gyprox vanbinnen , kweet niet of die buis veel warmte heeft?
    kan iemand me daarvan inlichten?

    dank bij voorbaat.


    gianni
    als het geld mag kosten is een dubbelwandige geisoleerde inox-buis het beste.




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gast zo maa 07, 2010 6:52 pm

    oke bedankt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gast ma maa 08, 2010 11:13 am

    Gianni,

    Wij hebben ook een skeletbouw, ons huis is zelfs volledig in hout. Wij hebben een enkelwandige rookafvoer en ik kan u verzekeren als ze goed is geplaatst, volgens de voorschriften, dit geen probleem heeft. Er is echter een maar,ik ondervind dat een enkelwandige rookafvoer last heeft van condens, daarom raad ik u net als Fleur een dubbelwandige aan. Wijzelf gaan ze ook vervangen naar een dubbelwandige. Dit heeft echter niks te maken met warmteontwikkeling. Eens de kachel op zijn laagste stand werkt, kan je zelfs je hand op de rookafvoer houden. Als er voldoende ruimte rond de afvoerbuis zit, zal er niks gebeuren. Bij mij is er gat van 30 cm diameter gemaakt in de muren en de buis gaat daar midden door. Ze raakt dus geen hout aan. Het gat wordt dan verder opgevuld met onbrandbare glaswol en afgedekt met een inoxplaat. Zorg er dus voor dat er voldoende lucht rond de afvoerbuis is. Als je in de omgeving woont, mag je gerust eens komen kijken. Stuur anders een PM.

    Groeten,
    Johan

    Ps: Gyproc is geen probleem, het heeft een brandvertragende eigenschap.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gast ma maa 08, 2010 1:27 pm

    Gat van 30cm lijkt mij niet nodig, ik heb zelf ook door een skeletwand een enkelvoudige buis naar buiten steken en het gat is ca 2cm ruimer dan de buis die er doorheen gaat. Rond de buis is ook brandvrije glaswol geperst, de kachel staat er al 3 maanden dagelijks te branden zonder problemen.
    De uitlaattemperatuur van een pelletkachel is volgens mij absoluut te laag om het hout te laten ontbranden, zelfs al zat de buis er rechtstreeks tegen!
    Cantodea waar zie jij condens? Persoonlijk heb ik daar niets van gemerkt, de installateur vond dit onnodig, maar als er effectief cndens waar te nemen is dan zet ik er ook een dubbelwandige in!!! Condens is ongezond voor elke bouw, zeker voor houtskelet!
    Groeten,
    Stefaan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gast ma maa 08, 2010 7:15 pm

    ss schreef:Gat van 30cm lijkt mij niet nodig, ik heb zelf ook door een skeletwand een enkelvoudige buis naar buiten steken en het gat is ca 2cm ruimer dan de buis die er doorheen gaat. Rond de buis is ook brandvrije glaswol geperst, de kachel staat er al 3 maanden dagelijks te branden zonder problemen.
    De uitlaattemperatuur van een pelletkachel is volgens mij absoluut te laag om het hout te laten ontbranden, zelfs al zat de buis er rechtstreeks tegen!
    Cantodea waar zie jij condens? Persoonlijk heb ik daar niets van gemerkt, de installateur vond dit onnodig, maar als er effectief cndens waar te nemen is dan zet ik er ook een dubbelwandige in!!! Condens is ongezond voor elke bouw, zeker voor houtskelet!
    Groeten,
    Stefaan

    Als ik het potje onderaan het T-stuk los maak, is dit altijd vochtig. Daarom denk ik dat er condens neerdaalt in de binnenkant van de rookafvoer. In ieder geval heeft mijn kachel er geen last van. Ik kuis de afvoer zo om de 2 maanden eens uit. Inderdaad is 30 cm wat groot, maar het was ikzelf die daar op aandrong bij mijn installateur. Hij wou het gat zo groot niet maken. Achteraf gezien was dit ook niet nodig want de rookafvoer komt inderdaad niet echt warm, zeker niet warm genoeg om brand te veroorzaken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gast ma maa 08, 2010 8:08 pm

    bedankt voor de reacties allemaal pelletforum
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Philip ma maa 08, 2010 8:53 pm

    enne een inox dubbelwandige geisoleerde schouw is al mininiem aan warmte die ze afgeeft
    dus als je dan nog es 2 cm extra diamaeter neem met ondbrandbare isolatie zal je je denk ik nooit zorgen hoeven te laken


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gast di maa 09, 2010 9:11 am

    Gianni,
    Heb ook een houtskelet.Heb dubbelwandig genomen, Vooral Omdat isolatie buitenmuur vol zit. Tot 3 meter zou je eventueel enkelwandig Kunnen Nemen, maar als ze hoger komt neem toch best dubbelwandig.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gast di maa 09, 2010 11:23 am

    Wat is dit toch een leuk forum he...
    Kleine opmerking, ik heb ook een dubbelwandige inox (RAL ZWART) geplaatst (3m) met bovenaan een afdekkapje, maar het is de doorvoer van de kachel rechtstreeks naar buiten (door de muur dus)enkelwandig van zowat 30cm lengte en op zijn beurt aangesloten op een dubbelwandig T-stuk in de (dubbelwandige) buis gemonteerd op de buitenmuur.! Bovendien zit 10cm ernaast een alubuis van 50mm aangesloten op de ingang (buitenluchttoevoer) van de Neema (SAEY).
    Verdorie ben ik hier nu over mijn enkel en dubbelwandige woorden aan het struikelen...
    Hopelijk is het duidelijk...
    Groeten,
    Stefaan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gast di maa 09, 2010 4:49 pm

    Dag Gianni,
    Zelf heb ik binnenhuis ( 2 meter) enkelwandige buizen en ga ik door het plafond met dubbelwandige geïsoleerde buizen (buiten blijf ik dubbelwandig).
    Dit lijkt mij zeker aan te raden. Wil je foefelen? pruts binnen en buiten al wat u wilt maar riskeer toch NOOIT om brand in de spouw of vals plafond te krijgen.
    Ok. de rookgassen zijn normaal niet zo warm... maar wat als u eens een schoorsteenbrandje hebt?
    Slechte pellets of slecht onderhoud...
    Hier is de duurste oplossing wel de beste, en op lange termijn wellicht de goedkoopste...
    groetjes
    werken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gast di maa 09, 2010 5:09 pm

    Geen risico nemen lijkt me inderdaad een gouden raad, maar alleen maar denken aan slecht onderhoud, dat is al uit den boze heel kwaad
    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gast za maa 20, 2010 12:58 pm

    Ja... ik weet het.
    Ik heb in september een groot onderhoud aangevraagd (na een half stookseizoen, kachel brand van december 2008) en zou 5 à 6 weken moeten wachten. Ik wacht nog...
    Zal eens een dagje congé vragen en het zelf doen. Had het echter liever eens zien doen...
    Terugbellen doe ik niet hij, de installateur kan daar lang op wachten.
    Dus slecht onderhoud komt voor in de beste huishoudens...
    werken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gast ma maa 22, 2010 7:02 am

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Gesponsorde inhoud


    houtskelletbouw Empty Re: houtskelletbouw

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 3:48 am