Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 35 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 33 gasten

krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van Gast za okt 02, 2010 11:48 am

    Hallo,

    Sedert begin september heb ik hier een Rika Topo staan. Denk dat we er dik tevreden zullen van zijn en over de installatie trouwens niks dan lof. We hebben er meteen wat Olimp pellets bijgekregen om te proberen en ondertussen heb ik mijn ecocheques ingeruild voor een pallet Olimps bij Flament in Staden waar de pelletprijs toch zo'n 40 cent lager lag per pallet genomen. Heel propere zakken, nauwelijks stof en branden heel goed. De kachel zelf heeft ondertussen meestal enkel tijdens de dag gebrand, zo'n 16 uur per dag, straks als het kouder wordt stellen we hem ook op nachttemperatuur in zodat hij continu kan werken. Dat instellen is trouwens niet meteen een éénvoudige klus. Ik heb echter zo nu en dan een paar keer een slechte start, zelfs na de (dagelijkse) reinigingsbeurt van het korfje lukt het de kachel af en toe niet om de pellets tot ontbranding te brengen. Er werd al geopperd dat dit eventueel aan de pellets kan liggen namelijk de harde densiteit van de korrels. Zou ergens logisch kunnen zijn want het verschil tussen bepaalde types in soortelijk gewicht per m³ kan tot het dubbele bedragen. Klopt deze verklaring ? Ben ik dan beter af met pellets die een iets lichtere densiteit hebben ?

    Alvast bedankt.

    Vriendelijke groeten
    Johan
    kvkkvkkvk
    kvkkvkkvk
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 341
    Registration date : 26-11-09

    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van kvkkvkkvk za okt 02, 2010 12:06 pm

    buzzard schreef:Hallo,

    Sedert begin september heb ik hier een Rika Topo staan. Denk dat we er dik tevreden zullen van zijn en over de installatie trouwens niks dan lof. We hebben er meteen wat Olimp pellets bijgekregen om te proberen en ondertussen heb ik mijn ecocheques ingeruild voor een pallet Olimps bij Flament in Staden waar de pelletprijs toch zo'n 40 cent lager lag per pallet genomen. Heel propere zakken, nauwelijks stof en branden heel goed. De kachel zelf heeft ondertussen meestal enkel tijdens de dag gebrand, zo'n 16 uur per dag, straks als het kouder wordt stellen we hem ook op nachttemperatuur in zodat hij continu kan werken. Dat instellen is trouwens niet meteen een éénvoudige klus. Ik heb echter zo nu en dan een paar keer een slechte start, zelfs na de (dagelijkse) reinigingsbeurt van het korfje lukt het de kachel af en toe niet om de pellets tot ontbranding te brengen. Er werd al geopperd dat dit eventueel aan de pellets kan liggen namelijk de harde densiteit van de korrels. Zou ergens logisch kunnen zijn want het verschil tussen bepaalde types in soortelijk gewicht per m³ kan tot het dubbele bedragen. Klopt deze verklaring ? Ben ik dan beter af met pellets die een iets lichtere densiteit hebben ?

    Alvast bedankt.

    Vriendelijke groeten
    Johan
    olimp pellets zijn goed voor mij toch.Wat de start betreft nog nooit een probleem gehad na 4a5 min ontbranding
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van Gast za okt 02, 2010 12:36 pm

    buzzard, laat het eens nakijken door uw installateur. Waarschijnlijk is een kleine aanpassing van de instellingen noodzakelijk en begin daar als leek niet zelf mee te spelen.
    Aangezien uw goede relatie met hem zal het geen probleem geven ook eens na te vragen wat de oplossing was en het hier in de topic te vermelden.
    Ik gok op te lage extractie.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van Gast za okt 02, 2010 12:40 pm

    Goeie raad van Hobbymachine, ik meen zelfs te weten dat er ergens op het forum al meldingen waren van opstartproblemen met de overingens uitstekende Topo!!!
    Groeten,
    ss
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 32119
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van erwin za okt 02, 2010 2:44 pm

    ontbranden de pellets helemaal niet, met of zonder rook, of ontbranden ze wel maar haalt de kachel de starttemperatuur niet?

    in het eerste geval denk ik dan aan een te lage extractie ofwel teveel pellets in het korfje bij aanvang opstart,

    als ze niet roken is het iets met de ontstekingskaars

    als de opstarttemperatuur niet gehaald word dan kan het aan de warmtewaarde van de pellets liggen, en kan je iets meer geven ofwel de starttemperatuur verlagen.

    maar bespreek het eerst met je installateur.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van Gast za okt 02, 2010 2:49 pm

    In de RIKA TOPO topic op dit forum is er sprake van hetzelfde probleem!!!!
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van Gast za okt 02, 2010 3:40 pm

    Bedankt voor de reacties, ik neem eerstdaags contact op met de leverancier en laat hier nog iets weten.
    johan
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4778
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van pedro za okt 02, 2010 8:54 pm

    Zopas es topic van Rika Topo doorgenomen,blijkbaar waren er hier wel een aantal personen waarbij dit toestel 'kinderziektes' had.één van de vele voorkomende probs was de deur die niet goed sluit!Mss bij u ook en is het soms weigeren van de opstart ook daaraan te wijten....

    Grtz,en hou ons op de hoogte é

    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van jeanhup za okt 02, 2010 9:11 pm

    pedro schreef:Zopas es topic van Rika Topo doorgenomen,blijkbaar waren er hier wel een aantal personen waarbij dit toestel 'kinderziektes' had.één van de vele voorkomende probs was de deur die niet goed sluit!Mss bij u ook en is het soms weigeren van de opstart ook daaraan te wijten....

    Grtz,en hou ons op de hoogte é

    Pedro

    Of de deur goed sluit kun je controleren door er een stuk papier tussen te steken en dit eruit proberen te trekken. Bij een goed sluitende deur is dit nauwelijks mogelijk.
    Remedie: deur en/of deurklink opnieuw afstellen, soms is het kachelkoord versleten en moet dit vervangen worden.
    Overigens komt dit vaak voor bij kachels die wat ouder zijn: kachelkoord wordt minder flexibel en deur en deurklink krijgen wat meer speling.

    groet,

    Jean
    Adler Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van Gast zo okt 03, 2010 10:08 am

    Jean, de TOPO is wel een nieuw model he, van slijtage aan de dichtingen zal wel geen sprake zijn denk ik, misschien wel van een constuctiefoutje, daarom is het zeer van belang om de installateur erbij te halen en niet teveel zelf gaan experimenteren. Ik zou zeker geen dichtingen gaan vervangen!!! Als er een defect aan de kachel is dan kan je bij Rika zeker op garantie en service rekenen...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van Gast zo okt 03, 2010 10:38 am

    Heb de installateur al verwittigd ondertussen. De tip van Jean is uiteraard waardevol om later, als het toestel ondertussen wat ouder is geworden, rekening mee te houden. Deze morgen trouwens geen opstartprobleem gehad, heb er wel op gelet om tijdens het sluiten van de deur een extra voorzichtig "duwtje" te geven, in nauwelijks 5 minuten was hij opgestart. Het zou dus best wel kunnen dat het qua contact of afsluiting allemaal nogal nauw sluit. Even afwachten en verder opvolgen dus.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van jeanhup zo okt 03, 2010 11:50 am

    Ik zeg ook niet dat je dat vervangen/afstellen zelf moet doen, maar de test met het papiertje is eenvoudig zelf te doen en dat helpt wel al enorm met het analyseren van het mogelijke probleem.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van Gast zo okt 03, 2010 12:09 pm

    Mij niet misverstaan he Jean, je geeft uitstekende tips! Dat helpt iedere bezoeker van het forum, we zijn je daarvoor dankbaar. Maar ik ben zelf zaakvoerder van een electronica-zaak (Audio-visuele sector) en ik kom nogal eens tegen dat een leek tijdens de garantieperiode zelf begint te "sleutelen" en het toestel dan pas goed "verprutst", daarna begint pas de miserie. Vandaar de opmerking "garantie, haal er je installateur eerst bij". Ik denk dat je mijn zienswijze alleen maar kunt bevestigen?
    Groeten,
    ss
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van jeanhup zo okt 03, 2010 12:27 pm

    ss schreef:Mij niet misverstaan he Jean, je geeft uitstekende tips! Dat helpt iedere bezoeker van het forum, we zijn je daarvoor dankbaar. Maar ik ben zelf zaakvoerder van een electronica-zaak (Audio-visuele sector) en ik kom nogal eens tegen dat een leek tijdens de garantieperiode zelf begint te "sleutelen" en het toestel dan pas goed "verprutst", daarna begint pas de miserie. Vandaar de opmerking "garantie, haal er je installateur eerst bij". Ik denk dat je mijn zienswijze alleen maar kunt bevestigen?
    Groeten,
    ss
    In jouw sector kan ik me dat wel voorstellen maar bij pelletkachels kijk ik daar toch anders tegenaan: daar kun je bijna niks blijvends aan verkloten. Het is eigenlijk een heel simpel apparaat.

    Ik stel het erg op prijs als klanten mij duidelijk kunnen vertellen wat er mis is. Ik begeleidt ze in eerste instantie ook telefonisch bij dit analyse proces en we stellen samen de diagnose. In het geval van pelletkachels is dit 95% van de tijd heel makkelijk op te lossen (parameter verzetten, schroefje stellen, stekkertje opnieuw insteken). Als ze het niet zelf kunnen of willen ga ik net zo makkelijk langs, maar door het overgrote deel van de gevallen waar dit niet hoeft houd ik tijd over om de echte serieuze gevallen snel te helpen en kan ik de prijzen laag houden.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van Gast zo okt 03, 2010 12:35 pm

    Beste mensen, toch leuk dat dit meteen een reeks van reacties losweekt. En die zijn allemaal op hun eigen manier waardevol. Uiteraard zal ik aan een nieuw toestel niet zelf beginnen prutsen, dat is evident. Ik kan Jean heel goed volgen in zijn reactie. Per slot van rekening zijn er twee zijden aan dergelijke situaties en "tips & tricks", de gebruikerservaringen en diegenen die ook het "inwendige" van het toestel goed kennen, allebei vullen ze elkaar natuurlijk goed aan. Al bij al interessant om de suggesties te lezen en het allemaal een beetje te filteren :-).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van Gast za okt 16, 2010 6:17 pm

    Begin deze week is de installateur langs geweest om de sluiting van de deur bij te regelen. Sindsdien nog maar één keer moeten ingrijpen bij de start. Voor de rest snort die Topo heerlijk door en ben ik er best tevreden over.

    Gesponsorde inhoud


    Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ? Empty Re: Vlotte opstart afhankelijk van soort pellets ?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za sep 28, 2024 2:15 pm