Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 28 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 28 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast ma okt 25, 2010 3:31 pm

    Hallo,
    is er toevallig iemand die weet waarom je nog een extra kamerthermostaat
    op de extraflame comfort mini kunt aansluiten?

    Daar waar ik de mijne gekocht heb (Wellen), daar staat een brandend toonzaalmodel
    met een extra kamerthermostaat.(ik had het hem toen moeten vragen, dan had ik het geweten scratch )

    Ik vraag mij af welke functie die heeft, er is toch standaard een ruimtevoeler bij die
    alles regelt en de temperatuur kan men ook instellen op de afstandsbediening.

    Verder kan ik er niets van terugvinden in de handleiding.

    Heeft er iemand een idee?

    Alvast bedankt.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van erwin ma okt 25, 2010 3:44 pm

    de ingebouwde ruimtevoeler meet niet echt de temperatuur waar jij je bevind, maar de temperatuur achter de kachel.

    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van ann ma okt 25, 2010 4:48 pm

    Indien het aantal te programmeren tijdsblokken onvoldoende zou zijn, kan dit in bepaalde gevallen interessant zijn.
    Het verhoogt dan de programmatiemogelijkheden (ook in verband met in- en uitschakelen indien op temperatuur)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast ma okt 25, 2010 6:28 pm

    Euuuh,aan die ruimtevoeler zit zeker 3 a 3,5 m kabel
    en die voeler moest ik ergens in de kamer hangen.

    Die meet wel degelijk de kamertemeratuur en regeld zo de kachel,
    'k heb dat al een paar keer getest, door de voeler tussen de vingers te nemen.

    Dan zie je dadelijk de temperatuur stijgen op het display van de afstandsbediening,
    en de kachel gaat minder snel blazen.

    Ik zal van de week zelf eens bellen en vragen wat het nut is van die extra thermostaat.

    Ik hou jullie op de hoogte.

    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van ann ma okt 25, 2010 6:32 pm

    Hetgeen ik zeg klopt wel degelijk hoor. Neem nu dat je 5 verschillende temperatuursblokken per dag wilt hebben, dan moet je een externe thermostaat plaatsen.

    Vriendelijke groeten,
    Ann (G-Systems, invoerder Extraflame)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast ma okt 25, 2010 8:15 pm

    Ok thanks,

    ik dacht dat ik dat allemaal met de afstandsbediening kon Embarassed
    'k zal nog veel moeten uitproberen werken
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van ann ma okt 25, 2010 8:16 pm

    Neen je kan dat inderdaad met de afstandsbediening maar een beperkt aantal tijdsblokken.
    In ieder geval wens ik je veel plezier met het uitproberen. Het toestel heeft echt wel veel mogelijkheden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast ma okt 25, 2010 8:38 pm

    Hey Ann en Jumper, wij hebben hier een kamerthermostaat om de ietwat grotere broer van de "mini" te bedienen. Reden dat we die geplaatst hebben was :
    - Als je de kachel automatisch wil laten starten in het tussenseizoen dan kan je een blok programmeren in het geheugen van je kachel MAAR ...
    - Wanneer dan de ingestelde temperatuur bereikt is gaat de kachel VERDER branden op de laagste stand en dat kan al voldoende zijn om de temperatuur in de kamer nog te laten oplopen.
    - Met de kamerthermostaat start je vanuit de "Standby" stand en als de temperatuur bereikt is STOPT ze volledig en staat dan weer klaar om terug met de thermostaat opgestart te worden.
    Let wel op Jumper ... automatische programmering EN kamerthermostaat kunnen NIET SAMEN werken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast di okt 26, 2010 10:38 am

    Voor diegenen die een Saey Neema of een Rika hebben en zich ook het nut van de pelletcontroller afvragen, het is dezelfde werking als de extra Thermostaat bij Extraflame (zoals Ann en hobbymachine hier uitleggen!).
    Groeten,
    ss kampvuur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast di okt 26, 2010 11:13 am

    Ok, thanks allen voor de uitleg,
    nu hoef ik zelf al niet meer te bellen.
    avatar
    wavado
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 54
    Leeftijd : 66
    Registration date : 03-11-10

    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van wavado wo nov 03, 2010 2:22 pm

    Hey SS, ben nog nieuw hier en heb ook een vraagje, heb jij die pelletcontroller?
    Ben ook in het bezit van een Rika Revo en vroeg mij af of er in de plaats van die pelletcontroller ook geen kamerthermostaat kan aangesloten worden en of die samen mag aangesloten zijn met de draadloze roomsensor!
    Ik ondervind namelijk dat de schommelingen tussen starten en stoppen met de roomsensor ver uit elkaar liggen in temperatuur.Verder dan de kamerthermostaat van men centrale verwarming.Als ik 19gr instel zakt de temp tot 17gr voordat ze start en stopt bij 20gr.
    Dus zo'n 3gr verschil wat nogal voelbaar is. scratch


    _________________
    Rika Revo October 2010
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast wo nov 03, 2010 3:43 pm

    Hoi wavado, ja ik heb de Rika pelletcontroller (met Saey Neema= Rika RIO). Voor zover ik weet kan geen externe thermostaat aangesloten worden bij de Saey, bij de Rika zou je best je leverancier of de importeur (stroomop) contacteren.
    Bij de pelletcontroller is het verschil inderdaad 2°.
    Maar we zijn er vooral tevreden van door de vlotte instellingen...
    Groeten,
    ss kampvuur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast wo nov 03, 2010 4:47 pm

    Toevallig heb ik vandaag in het "Hoekje voor nieuwe leden" een gelijkaardige thread geplaatst.
    Is het aansluiten van een externe thermostaat ook mogelijk op andere merken/types kachels? Ik wil een Superior kachel kopen, en volgens het elektrisch schema zit er op het moederbord een "Aansluiting externe thermostaat" (twee draden). Hier zou ik dus een kamerthermostaat op kunnen aansluiten??

    Peter
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast wo nov 03, 2010 4:50 pm

    In principe wel, maar ik ken Superior onvoldoende, het merk is ook vrij nieuw (voorjaar 2010) op de Belgische markt en de verdeling/import loopt via SAEY. Maar ik heb gezien dat Mr Vandenbosch die nu verkoopt, stel aan hem misschien je vraag?
    Groeten,
    ss
    avatar
    wavado
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 54
    Leeftijd : 66
    Registration date : 03-11-10

    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van wavado wo nov 03, 2010 7:04 pm

    Bedankt SS voor de info, die pelletcontroller is nogal prijzig dacht ik
    en minder mogelijkheden misschien dan een andere kamerthermostaat.
    Die vlotte instellingen lijken me wel interesant.
    Blijf toch benieuwd, zoals Pesno, naar de mogelijkheid om eventueel een gewone
    kamerthermostaat aan te sluiten omdat er een tweedraadsaansluitng voorzien is.
    Misschien is hier toch iemand die hier meer over weet.
    m.v.g
    wavado


    _________________
    Rika Revo October 2010
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast do nov 04, 2010 8:43 am

    Wavado, die beschikbare aansluiting is zeker voor het aansluiten van een kamerthermostaat voorzien van een contact (normaal open).Hier bij ons schakelt de thermostaat uit op 21° maar de temperatuur loopt door het verder koudblazen van de kachel nog verder op tot 22/23°. De thermostaat schakelt terug in op 20° zodat ook hier, ondanks een nauwkeurige meting met een digitale PID gestuurde thermostaat een temperatuurverschil van +/- 3° perfect mogelijk is.
    Geen mirakels verwachten dus !
    De pelletkachel mag bovendien ook geen flipperkast worden hé !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast do nov 04, 2010 10:10 am

    Ondertussen heb ik de handleidingen van Superior kachels, de MCZ Kaika en de Red kachels (van MCZ) bekeken. Wat blijkt? Deze kachels hebben zo te zien allemaal hetzelfde moederbord. Bij de Red kachels kan je een optionele muurthermostaat aansluiten. Bij de Superior kachels zit op deze aansluiting echter een 9 pins D-sub seriële connector. Het zal dus wel wat afhangen van de interne software in de moederborden hoe de aansluitingen op de verschillende kachels werken.

    Pesno
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van erwin do nov 04, 2010 11:55 am

    met 2graden verschil schakelen heeft geen zin, dan gaat de kachel om het uur aan/uit en is je gloeikaars ook des te rapper versleten, en elke keer extra verbruik pellets om op te starten, dan liever wat langer branden
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast do nov 04, 2010 12:55 pm

    hier gaat dit allemaal gevoelsmatig,ttz...als een van beide het gevoel krijgt dat het koud word steekt ie de kachel aan en als het warm genoeg voelt wordt ie stilgelegd en blijft het nog een lange tijd warm (door goed te isoleren) Rolling Eyes Rolling Eyes
    want hoe deden jullie dit met jullie houtkachels



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast do nov 04, 2010 12:58 pm

    Tjah Fleur, een mens is snel gewoon aan luxe en comfort he!!!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gast do nov 04, 2010 1:08 pm

    [quote="ss"]Tjah Fleur, een mens is snel gewoon aan luxe en comfort he!!!
    Groeten,
    ss/quote]





    ja ja en dan kijken waar de goedkoopste pellets te krijgen zijn ..............oei we gaan hier terug afwijken in deze topic..... duivel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van erwin do nov 04, 2010 1:39 pm

    simpelste middenweg tussen nauwkeurig schakelen en op gevoel werken:

    Een goedkope thermostaat plaatsen en instellen op de gewenste temp bvb 22gr.
    Laat die een LED aanschakelen indien temperatuur te laag.

    Inschakelen kachel zoals bij fleur, maar alleen als het lampje brand,
    uitschakelen eerst kijken of het lampje aan de thermostaat uit is.


    sunny
    avatar
    wavado
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 54
    Leeftijd : 66
    Registration date : 03-11-10

    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van wavado do nov 04, 2010 2:00 pm

    Thanks voor jou ondervindingen hobbymachine en al de andere, zo ben ik weeral wat wijzer geworden in het pelletkachel wereldje.

    Gesponsorde inhoud


    kamerthermostaat voor exraflame comfort mini. Empty Re: kamerthermostaat voor exraflame comfort mini.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 3:38 am