Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 24 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Verkleuring gevel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Verkleuring gevel

    Bericht van Gast za nov 13, 2010 9:08 am

    Wij gaan binnenkort over tot aanschaf van een pelletkachel, deze gaat door de buitenmuur met een gat
    naar buiten. De bedoeling is dat dit de buis binnen eerst 2 meter omhoog gaat en dan naar buiten.
    Nu hebben we gehoord dat je gevel kan gaan verkleuren door rookaanslag (met opstarten en uitgaan dat er dan rook vrijkomt).
    Het is voor geen optie om de buis naar boven door het dak te leiden.

    Heeft iemand hier ook ervaring mee?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast za nov 13, 2010 9:20 am

    bj mij is het een zelfde opstelling als bij u .je moet er juist voor zorgen dat op de plaats waar de buis buitenkomt een lange bocht van 45 graden zit die naar beneden gericht is dus blaast de rook weg van de muur mvg zorro dansend vuur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast za nov 13, 2010 9:22 am

    Ons huis is volledig in hout opgetrokken en we hebben precies dezelfde schouw zoals ze bij u zou worden. Ik had hier ook angst voor, maar
    uiteindelijk was dat niet nodig. Het hout is nog steeds proper. Het enige wat ik uit de schouw zie komen is wat witte rook tijdens het opstarten.
    Als de kachel goed afgeregeld wordt, zou dit geen probleem mogen zijn.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Philip za nov 13, 2010 9:41 am

    roet aanslag is altijd mogelijk

    doch mijn opstelling leverde tot nu toe op ene blek gevelsteen nog geen aanslag
    binneshuis tot 30 cm onder plafond en dan recht naar buiten


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast za nov 13, 2010 10:50 am

    Hoi,
    jongens laat ons eerlijk blijven. Propere rook is er niet. Ook al zal aanslag miniem in de tijd zijn. Vroeg of laat is jullie muur of gevel vuil.

    Trek toch je schoorsteen voorbij de dakrand en je bent in orde conform de wetgeving en je bent zeker van geen rookaanslag.

    Ik weet dat hier reacties gaan op komen. Opgelet theorie, praktijk en wettigheid zijn wel 3 verschillende dingen.

    gr,
    spartherm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast za nov 13, 2010 10:58 am

    Ik zou ook, heb dat hier al herhaaldelijk geschreven, tegen beter weten in, de schouw tot over de dakrand trekken, problemen vermijden noem ik dat. Ik volg spartherm...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast za nov 13, 2010 12:27 pm

    ik vind het eigenaardig dat er nog geen soort filterinstallatie uitgevonden is om juist achter de kachel /zijgevel te plaatsen.
    met een gedwongen uitlaat zoals onze kachels moet dit toch goed te verwezenlijken zijn ?dan worden alle problemen in een klap opgelost.
    een soort inox-roetfilter-bak............maar ja t ga dan weer te kostelijk zijn zeker voor velen... study



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 7:22 pm

    fleur schreef:ik vind het eigenaardig dat er nog geen soort filterinstallatie uitgevonden is om juist achter de kachel /zijgevel te plaatsen.
    met een gedwongen uitlaat zoals onze kachels moet dit toch goed te verwezenlijken zijn ?dan worden alle problemen in een klap opgelost.
    een soort inox-roetfilter-bak............maar ja t ga dan weer te kostelijk zijn zeker voor velen... study



    gr fleur

    Zoiets bestaat reeds maar kost redelijk veel geld. Het noemt een smoke eater. Het is een vat met een ingang van diameter 80 waar de rook ingaat. De bak is gedeeltelijk gevuld met water en er zit een vernevelaar in. De vernevelaar zorgt voor een mist waardoor de restjes "as" in het water vallen. Vandaar vertrek je dan met een buis naar buiten. Je hebt wel nog steeds een paar meter buis nodig die naar boven lopen om de natuurlijke "trek" niet te breken. Het is wel "nog" niet in alle landen verkrijgbaar.

    Grtz
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 9:09 pm

    Het belang van een trekkende schouw wordt veel te vaak onderschat, wanneer het gaat om een pelletkachel. Met een horizontale muurdoorvoer, gaat de gevel op langere termijn zeker en vast verkleuren, maar dat zou in principe het minste van je zorgen moeten zijn, omdat je dit wel kan reinigen. De rookgasvent. dient ervoor, om de rookgassen binnen de kachel, een geforceerd traject te laten afleggen, zodat er een groot rendement kan bekomen worden, maar deze vent. is niet gemaakt om de verbrandingslucht tot buiten te persen, zeker als je dan ook nog eens naar beneden gaat, maak je het de rookgasvent. wel heel moeilijk. Je mag ook nooit uit het oog verliezen dat deze rookgasvent. ook verantwoordelijk is voor het aanzuigen van de verbrandingslucht, wat voor de meeste problemen gaat zorgen voor de verbranding. Als de vuile lucht moeilijk uit de kachel kan geraken, kan de verse verbrandingslucht ook moeilijk in de kachel geraken, dit heeft veel ernstiger gevolgen, want een verbranding waar niet genoeg zuurstof aan toegevoegd wordt is een verbranding die CO kan produceren, zelfs bij een pelletkachel is dit mogelijk. Er zit meestal in iedere kachel nog een debiet sensor die de kachel uitschakeld indien deze te weinig lucht aanzuigt, maar tot mijn grote verbazing heb ik in oudere berichten kunnen lezen dat deze worden uitgeschakeld als kachels op deze manier worden aangesloten, dan creeer je wel een gevaarlijke situatie natuurlijk.

    grts,

    Jordy.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 9:13 pm

    Jordy schreef:Het belang van een trekkende schouw wordt veel te vaak onderschat, wanneer het gaat om een pelletkachel. Met een horizontale muurdoorvoer, gaat de gevel op langere termijn zeker en vast verkleuren, maar dat zou in principe het minste van je zorgen moeten zijn, omdat je dit wel kan reinigen. De rookgasvent. dient ervoor, om de rookgassen binnen de kachel, een geforceerd traject te laten afleggen, zodat er een groot rendement kan bekomen worden, maar deze vent. is niet gemaakt om de verbrandingslucht tot buiten te persen, zeker als je dan ook nog eens naar beneden gaat, maak je het de rookgasvent. wel heel moeilijk. Je mag ook nooit uit het oog verliezen dat deze rookgasvent. ook verantwoordelijk is voor het aanzuigen van de verbrandingslucht, wat voor de meeste problemen gaat zorgen voor de verbranding. Als de vuile lucht moeilijk uit de kachel kan geraken, kan de verse verbrandingslucht ook moeilijk in de kachel geraken, dit heeft veel ernstiger gevolgen, want een verbranding waar niet genoeg zuurstof aan toegevoegd wordt is een verbranding die CO kan produceren, zelfs bij een pelletkachel is dit mogelijk. Er zit meestal in iedere kachel nog een debiet sensor die de kachel uitschakeld indien deze te weinig lucht aanzuigt, maar tot mijn grote verbazing heb ik in oudere berichten kunnen lezen dat deze worden uitgeschakeld als kachels op deze manier worden aangesloten, dan creeer je wel een gevaarlijke situatie natuurlijk.

    grts,

    Jordy,

    Dat is nu eens een uitleg naar behoren. Er zijn blijkbaar nog altijd mensen die ervan overtuigd zijn dat je een pelletkachel gewoon kan aansluiten met een buisje door de muur. Verkopers die zo'n installatie uitvoeren mogen ze opsluiten. Vroeg of laat komen daar problemen van en worden pelletkachels als gevaarlijk bestempeld.

    Grtz

    Jordy.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 9:28 pm

    Een heel verhaal volgt er uit mijn vraag. De keuze is juist op een pelletkachel gevallen, omdat je deze via een buis door de muur kan aansluiten. Maar nu lees ik dat dit dus niet geheel juist is of heb ik dat nu verkeerd begrepen?
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Philip zo nov 14, 2010 9:38 pm

    nee niet verkeerd begrijpen het kan
    maar is eigenlijk in belgie niet wettelijk
    hoe het in nederland zit weet ik niet qua wetgeveing


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 9:42 pm

    kalsver schreef:Een heel verhaal volgt er uit mijn vraag. De keuze is juist op een pelletkachel gevallen, omdat je deze via een buis door de muur kan aansluiten. Maar nu lees ik dat dit dus niet geheel juist is of heb ik dat nu verkeerd begrepen?

    Hallo,

    Door de muur aansluiten kan op voorwaarde dat je dan naar boven gaat. Het hoeft geen 8 meter te zijn of zo maar, het ideale is 3 à 4 meter, dan heb je de beste trek. Als je dan nog op de gevel zit is dat makkelijk op te lossen met een bocht van 45 graden, een tussenbuis en nog een bocht van 45 graden met daarop een kapje. Zo zit je toch een eindje van de muur.

    Grtz
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 9:52 pm

    kalsver schreef:Een heel verhaal volgt er uit mijn vraag. De keuze is juist op een pelletkachel gevallen, omdat je deze via een buis door de muur kan aansluiten. Maar nu lees ik dat dit dus niet geheel juist is of heb ik dat nu verkeerd begrepen?




    als je hier nieuw op het forum komt ,alles moet doorbladeren,een vraag wil stellen en dit dan allemaal op uw brood krijgt.....dan kan ik heel goed begrijpen dat je het effentjes niet meer weet.
    k zal nog effen kort proberen samen te vatten.
    zijgevelaansluiting kan je op verschillende manieren aansluiten (kies de goede)
    hou rekening met de omgeving (windturbulencie,hoge gebouwen,regeninslag enz
    uitlaatgassen komen in aanraking met muur dus...vervuiling



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 9:57 pm



    Hallo,

    Door de muur aansluiten kan op voorwaarde dat je dan naar boven gaat. Het hoeft geen 8 meter te zijn of zo maar, het ideale is 3 à 4 meter, dan heb je de beste trek. Als je dan nog op de gevel zit is dat makkelijk op te lossen met een bocht van 45 graden, een tussenbuis en nog een bocht van 45 graden met daarop een kapje. Zo zit je toch een eindje van de muur.

    Grtz[/quote]

    ecoman ,niet de idiale schouw he twee elleboogjes geen natuurlijke schouwtrek heb je zo affraid
    best doortrekken tot boven je dakrand om een natuurlijke schouwtrek te bekomen
    het zal nu ook niet op een meterke buis komen denk ik
    mvg jl
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 10:02 pm

    Je kan pas onderdruk bekomen in je schoorsteen, als de wind over je schouw kan blazen, daarom moet je schouw min. 10cm boven de dakrand komen, dan pas krijg je voldoende trek in de schouw. Ik denk net als jl, dat je op dit moment niet mag stoppen halfweg, de meerprijs tot boven, zal zeker zijn geld waard zijn.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 10:05 pm

    Jordy schreef:Je kan pas onderdruk bekomen in je schoorsteen, als de wind over je schouw kan blazen, daarom moet je schouw min. 10cm boven de dakrand komen, dan pas krijg je voldoende trek in de schouw. Ik denk net als jl, dat je op dit moment niet mag stoppen halfweg, de meerprijs tot boven, zal zeker zijn geld waard zijn.

    dat je het maar weet jordy cheers
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 10:16 pm

    jl schreef:

    Hallo,

    Door de muur aansluiten kan op voorwaarde dat je dan naar boven gaat. Het hoeft geen 8 meter te zijn of zo maar, het ideale is 3 à 4 meter, dan heb je de beste trek. Als je dan nog op de gevel zit is dat makkelijk op te lossen met een bocht van 45 graden, een tussenbuis en nog een bocht van 45 graden met daarop een kapje. Zo zit je toch een eindje van de muur.

    Grtz

    ecoman ,niet de idiale schouw he twee elleboogjes geen natuurlijke schouwtrek heb je zo affraid
    best doortrekken tot boven je dakrand om een natuurlijke schouwtrek te bekomen
    het zal nu ook niet op een meterke buis komen denk ik
    mvg jl
    [/quote]

    Hey,

    Ja weet ik maar, voor mensen met een gevel van 10 meter wordt dat een dure grap hé. 2 X 45 graden is nog zo geen ramp hé.

    gr
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 10:25 pm

    altijd een doorvoer door de muur onder 45°.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast zo nov 14, 2010 10:30 pm

    Kalsver,
    Kort samengevat, klopt het dat de kachel zeker gaat werken als je enkel door de muur gaat, zonder met een schouw naar boven te gaan, maar let wel op, het werkt zeker niet evengoed zoals sommige verkopers durven te beweren, veel mensen kiezen voor de optie zonder schouw, maar laten na enkele jaren toch een schouw monteren. daarom eerst goed alle voor-en nadelen afwegen.

    grts
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gast ma nov 15, 2010 7:13 pm

    Bedankt voor jullie reacties, geeft weer stof tot nadenken.
    Een gat door de muur naar buiten blijft de enige optie voor ons.

    Gesponsorde inhoud


    Verkleuring gevel Empty Re: Verkleuring gevel

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu wo mei 08, 2024 3:19 am