Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 34 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 33 gasten

marnic


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+26
Maggy
nick1
john-159
gertdc
Fleur
jeanhup
francky
wavado
ann
ZaurusUser
cuypersmarc
vinnus1
Uthrex
player
ss
boxke
erwin
pedro
Philip
stoffel
steven
biezoe
Geert
plejo
Jef
pellbox
30 plaatsers

    aanzuigen verbrandingslucht


    stoffel
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 97
    Registration date : 04-01-09

    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van stoffel za nov 14, 2009 2:35 am

    ik denk dat de lucht van binnenuit wegzuigen niet zo'n veiligheidsprobleem kan zijn, zelfs bij een supergeïsoleerd huis, zal de lucht die weggezogen wordt, hoe dan ook ergens elders gerecupereerd worden, anders zou je het effecht krijgen van een ballon die leeggezogen wordt: die ballon verkleind, en aangezien een huis/woonkamer een vaste materie is, zal deze terug opgevuld worden met lucht die ergens wel binnengezogen wordt, van buiten....
    Zo merk ik goed dat indien mijn kachel (zonder buitenaansluiting van aangezogen lucht) ferm brandt, dat ik mijn dampkap in de keuken op de hoogste stand moet zetten om bij kokende aardappelen afzuiging van de damp te krijgen.... dat wil toch al iets zeggen... dus dit zal zeker het geval zijn, indien de dampkap niet aanstaat, dan wordt er hoe dan ook lucht binnengezogen die kouder is... dus denk ik dat het niet mis kan zijn om bij mogelijkheid de lucht van buiten de woonkamer aan te zuigen...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast za nov 14, 2009 7:46 am

    Bram schreef:Mijn verbrandingslucht komt van binnen, maar ik voel het wel aan de ramen dat er een koude tocht voorbij komt, ik ga zeker nog een opening maken in de buitenmuur. Om dan rechtstreeks lucht aan te zuigen van in de spouw.

    groeten, Bram

    Bram,
    'k weet niet of u al dan niet in een recente of oudere woning woont maar zuurstof uit u spouw halen is niet het beste idee en wel hierom ten 1ste zou het kunnen dat u spouw niet voldoende zuurstof gaat leveren maar dat hangt af hoeveel spouw u werkelijk hebt en in welke mate de verluchting ervan is. ten 2de en mss nog belangrijker is dat vooral bij koude temperatuur er nogal veel condens in de spouw zit en ik denk dat dit niet ten voordeele van de kachel is.

    grtz.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Philip za nov 14, 2009 11:40 am

    @ de koeke
    waarschijnlijk bedoeld hij een buisje door de muur
    met een roostertje ervoor
    of hij moet ergens onzichtbaar een gaatje maken in de gevel en dan enbkel door de binnenmuur gaan om zo zijn lucht binne te halen
    wat op zich geen probleem kan geven aangezien een spouw noot dicht is bovenaan om condens te voorkomen

    dus of je nu lucht rechtstreeks van buiten binnehaalt of via de spouw zal dat denk ik niet veel verschil qua vochtigheids gehalte aan verschil hebben


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast za nov 14, 2009 12:43 pm

    Philip schreef:@ de koeke
    waarschijnlijk bedoeld hij een buisje door de muur
    met een roostertje ervoor
    of hij moet ergens onzichtbaar een gaatje maken in de gevel en dan enbkel door de binnenmuur gaan om zo zijn lucht binne te halen
    wat op zich geen probleem kan geven aangezien een spouw noot dicht is bovenaan om condens te voorkomen

    dus of je nu lucht rechtstreeks van buiten binnehaalt of via de spouw zal dat denk ik niet veel verschil qua vochtigheids gehalte aan verschil hebben

    philip,
    de enige goede manier is dan door beide muren met een buis en een rooster voor, zoals ik al zei is dat de vochtigheid wel aanzienlijk hoger kan liggen dan de buitenlucht (weet dat de condens met momenten gewoon van u isolatieplaat loopt in de spouw)
    en wat de zuurstof betreft, als een woning volgens de normen gezet is, wordt de spouw bovenaan afgesloten met minerale wol, dit sluit niet af, maar belemmert wel de toevoer van zuurstof en als je dan in een gesloten bebouwing zit met enkel vooraan een spouwmuur en nog grote raampartijen in de gevel, komt ge wel in gebrek aan zuursttof in de spouw.

    grtz
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Philip za nov 14, 2009 2:14 pm

    dat hangt dan af van huis tot huis zoals je zelf al aankaart he ^^

    verder mijn buisje is een flexcibeltje dat rechtstreeks naar buiten gaat met een roostertje ervor dat de windinslag verhindert ^^


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast za nov 14, 2009 5:15 pm

    Zou je geen buitenlucht kunnen trekken via je schouw?
    Of zou dat teveel werveling geven en uw schouwtrek teveel beinvloeden?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast za nov 14, 2009 5:38 pm

    hendi1 schreef:Zou je geen buitenlucht kunnen trekken via je schouw?
    Of zou dat teveel werveling geven en uw schouwtrek teveel beinvloeden?

    hendi je kan dat maar alleen als je werkt met een flexibel in de schoorsteen tot bovenaan ,de schoorsteen bovenaan sluit je af en ge boort een groot gat in de schoorsteen op zolder of in een ruimte dat je niet verwarmt .
    ik heb een luchtbuis in de schoorsteen gemonteerd tot op zolder diameter 80 en dit werkt prima
    een tweede buis gemonteerd voor de aanvoer van pellets diameter 80 en da werkt ook prima.

    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty luchtaanvoer pelletkachel al dan niet van buitenaf

    Bericht van Gast zo nov 22, 2009 2:29 pm

    Hallo,

    De pelletkachelhandelaar waar ik gisteren was, zei me om geen luchtaanvoer van buitenaf te steken, omdat het volume bij ons voldoende groot (+- 300 m3) was om lucht op te nemen uit de binnenruimte, zonder dat we zelf met een zuurstofgebrek komen te zitten.

    Maar in de handleiding (internet) van de kachel die we op het oog hebben staat dat het noodzakelijk is dat er een aanvoer is van een hoeveelheid frisse lucht.

    Ik stel me de vraag, is het sowieso niet beter om een aanvoer van frisse buitenlucht te voorzien? Al was het alleen maar voor meer zuurstof waardoor betere verbranding vd pelletkachel?

    Thx alvast.

    Tinkerbell
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van pedro zo nov 22, 2009 2:47 pm

    Tinkerbell,op volgende link vind je mss een antwoord op je vraag

    Grtz,
    Pedro

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast zo nov 22, 2009 3:03 pm

    Thx Pedro, ik begrijp hieruit dat het niet een absolute noodzaak is.

    We zullen het eerst proberen zonder de buitenaanvoer, dan kunnen we achteraf nog zien moesten er problemen zijn.

    gtz Tinkerbell
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast zo nov 22, 2009 7:23 pm

    Het is inderdaad niet altijd een absolute noodzaak. Heb je bijvoorbeeld een open keuken met een zware dampkap dan kan dit wel noodzakelijk zijn. Omdat je kachel dan in veiligheid kan gaan. Je kan inderdaad nadien nog altijd aansluiten, als je vindt dat het nodig is.

    Mvg,
    Ann
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Geert zo nov 22, 2009 7:46 pm

    heb het topic verplaatst waar ze de vorige gestopt zijn

    mvg, Geert


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    stoffel
    stoffel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 97
    Leeftijd : 58
    Registration date : 04-01-09

    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van stoffel ma nov 23, 2009 6:59 pm

    Ann schreef:Het is inderdaad niet altijd een absolute noodzaak. Heb je bijvoorbeeld een open keuken met een zware dampkap dan kan dit wel noodzakelijk zijn. Omdat je kachel dan in veiligheid kan gaan. Je kan inderdaad nadien nog altijd aansluiten, als je vindt dat het nodig is.

    Mvg,
    Ann

    omgekeerd kan het ook noodzakelijk zijn, ondervind ik, mijn dampkap moet op de maximumstand draaien, vooraleer ik er een beetje nut van ondervind...
    stof
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast di nov 24, 2009 6:05 pm

    Als ik de reacties van Jef en Stoffel naast elkaar leg dan stel ik vast dat ze nogal van mekaar afwijken !
    Bij Jef geen luchtdebiet, bij Stoffel optornen tegen de aanzuigkracht van de kachel.

    Ann of een installateur, kunnen jullie ons geen idee geven van de hoeveelheid lucht (in m³) die een pelletkachel van +/- 6 kW per tijdseenheid (vb xx m³/uur) nodig heeft om een perfecte verbranding en afvoer van de gassen te bekomen ? Ik stel deze vraag zeker in Wellen !

    Mijn Comfort Plus zuigt ferm aan de kieren onder de binnendeur (ferm = voelbaar = koude voeten) als ik de externe luchtaanvoer afkoppel.
    stoffel
    stoffel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 97
    Leeftijd : 58
    Registration date : 04-01-09

    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van stoffel di nov 24, 2009 6:58 pm

    ik heb wel een kachel met een groot vermogen, met mogelijks meer luchtaanvoer nodig? ik voel de luchtinlaat, alleszins krachtig aanzuigen als ik er met mijn hand aan kom.
    stoffel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast di nov 24, 2009 7:05 pm

    ca 10 m³/h
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast wo nov 25, 2009 2:58 pm

    De door onze kachel verwarmde leefruimte is +/- 190 m³ en daar zou dus volgens de 10 m³/h alle lucht buitengezogen zijn en vervangen door koude lucht via kieren, gaten en de dampkap ! Bij een kleinere ruimte zal dat op veel kortere tijd gebeuren.
    Dit bewijst eigenlijk dat uitwendige aanvoer een noodzaak is wil je het rendement hoog houden.
    Stoffel zou dus zeker eens een externe aanvoer van verbrandingslucht moeten overwegen.

    Ook als je via kanalisatie lucht wegzuigd uit de leefruimte naar een andere kamer moet je steeds zorgen dat er lucht vanuit die andere kamer kan terugkeren om geen drukverschillen te maken ... maar dat doet bij deze topic niks ter zake.

    Bedankt Ann !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty instalatie externe lucht

    Bericht van Gast wo nov 17, 2010 6:18 pm

    hoi
    de laatste dagen een beetje gepuzzeld
    externe luchtleiding gelegd met foto,s
    deze loopt horizontaal op de muur zo,n 3 meter dan nog 3 meter omhoog de fide binnen om boven de keuken uit te komen
    is gemaakt in witte pvc kanalen 110x54 enkel aan de kachel overgaan jammergenoeg in ronde pvcbuis daar ik geen kleinere kanalen 50x50 vond
    de grijze buisjes worden nog gelakt in wit

    verschil direct het koude voeten gevoel is verdwenen
    is stiller omdat je de aanzuiglucht niet meer hoord
    kachel brand rustiger
    als ik buiten mijn hand op de buis houd voel je hem mooi zuigen

    dus ben zeer tevreden cheers
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]



    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van erwin wo nov 17, 2010 7:00 pm

    mooi gedaan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 10:38 am

    erwin123 schreef:mooi gedaan

    merci

    ik heb ook een graad of 2 a 3 winst in temperatuur op laagste stand
    en ook iets minder verbruikt

    mvg jl
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 11:42 am

    jl schreef:
    erwin123 schreef:mooi gedaan

    merci

    ik heb ook een graad of 2 a 3 winst in temperatuur op laagste stand
    en ook iets minder verbruikt

    mvg jl



    jl

    hoe verklaar je die winst in warmte en minder verbruik dan ???
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 11:47 am

    Mooie installatie, proficiat.
    Winst aan warmte Fleur zou kunnen komen omdat je de lucht binnenin (dus warme lucht) niet in je kachel trekt en hem via de rookkanalen buitengooit!!!!
    Zodus moet je via ventilatie, kieren, vensters en deuren geen koude lucht meer binnenzuigen...
    We hadden het er eens eerder over...Maar ik kan je toch niet overtuigen vrees ik...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 1:05 pm

    Ik kan ook niet kiezen voor interne of externe aanvoer, ik heb enkel interne aanvoer. Er zit bij mij vanachter een rooster dat ik regelmatig moet proper maken. Als je huis niet potdicht is heb je lucht genoeg lijkt mij. Ik denk zelfs dat je hierdoor extra circulatie en ventilatie krijgt van lucht in je huis. Ik ben natuurlijk geen expert maar ben wel blij met mijn systeem, ik moest geen extra gat kappen in mijn muur. Bij mistig of vochtig of heel koud weer trek je wel die lucht naar binnen als je externe aanvoer hebt. Maar zoals bij alles zal elk systeem wel zijn voor- en nadelen hebben zeker.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 1:07 pm

    Fout Kristel, als je een aansluiting op je kachel hebt dan trek je de koude lucht niet in je leefruimte maar juist rechtstreeks in de kachel, dat is nu het grote voordeel!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 1:18 pm

    Ik heb nergens het gevoel dat er koude binnenkomt maar mijn ventilatorrooster vooraan is naar beneden gericht, misschien heeft dat er mee te maken dat ik geen koude voel. Ik neem aan dat wanneer er geen voorziening is voor externe lucht aan te trekken dat dit ook niet nodig is voor deze kachel. Ik heb in heel mijn woonkamer + keuken 58m² nergens het idee het kouder of warmer is, behalve natuurlijk juist voor men kachel Smile
    Ik kan natuurlijk beide systemen niet proberen want heb die keuze niet.
    Ik maak me enkel de bedenking dat wanneer je vochtig lucht, en die hebben we hier wel vaak, binnentrekt in je kachel, dat dit niet schadelijk is voor je kachel. Nogmaals ik ben geen expert en kan enkel spreken over mijn ervaring hier.

    Groetjes
    Kristel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gast do nov 18, 2010 1:24 pm

    ss schreef:Fout Kristel, als je een aansluiting op je kachel hebt dan trek je de koude lucht niet in je leefruimte maar juist rechtstreeks in de kachel, dat is nu het grote voordeel!
    Groeten,
    ss

    inderdaad ss ,je trekt die lucht niet in je woonkamer
    maar in de kachel en heb je een gesloten systeem
    geen koude voeten gevoel niet meer
    dus warmder daar je geen koude lucht niet meer binnen trek via kieren
    je voeld werkelijk het verschil
    van het temperatuur verschil weet ik daar de kachel op automatisch 22 graden staat( snacht )en het nu niet kouder wordt dan 25
    vroeger ging hij naar 22 (snachts) overdag staat hij op 25 graden


    Gesponsorde inhoud


    aanzuigen verbrandingslucht - Pagina 3 Empty Re: aanzuigen verbrandingslucht

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 11:00 pm