Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    aanvoer lucht pellbox scf

    Enquête

    aanvoer aansluiten

    [ 6 ]
    aanvoer lucht pellbox scf Bar_left75%aanvoer lucht pellbox scf Bar_right [75%] 
    [ 2 ]
    aanvoer lucht pellbox scf Bar_left25%aanvoer lucht pellbox scf Bar_right [25%] 
    [ 0 ]
    aanvoer lucht pellbox scf Bar_left0%aanvoer lucht pellbox scf Bar_right [0%] 

    Totaal aantal stemmen: 8
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanvoer lucht pellbox scf Empty aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van Gast zo nov 21, 2010 11:17 am

    Aansluiten aanvoer lucht langs achter dia 4
    Wie van jullie heeft deze aangesloten en van waar trek je de lucht? van buiten of van een andere kamer?
    En wat zou het verschil uitmaken?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van steven zo nov 21, 2010 12:39 pm

    ik heb geen buitenlucht die ik naar mijn kachel kan brengen of ik zou via mijn schouw moeten gaan.

    met lucht van buiten, heb je geen aanzuig effect van koude lucht in de te verwarmen kamer.

    op de temperatuur van de kachel maakt dat niets uit


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van erwin zo nov 21, 2010 2:51 pm

    het heeft beide zijn voor en nadelen

    lucht van binnen: onderdruk in de kamer daardoor zuig je verse lucht en zuurstof binnen langs kieren en spleten, maar je luchtvochtigheid en zuurstof blijft wel goed hierdoor

    lucht van buiten: kans op te droge lucht in de kamer, er komt geen verse lucht binnen maar er gaat wel warme lucht naar buiten via dezelfde kieren en spleten

    er zijn van beide voor en tegenstanders
    is de kamer potdicht geisoleerd ben je beter af met buitenlucht

    ps de dampkap in een open keuken is ook een grote bron langswaar verse lucht aangezogen word of waarlangs warme lucht verdwijnt.



    Laatst aangepast door erwin123 op zo nov 21, 2010 11:52 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van Gast zo nov 21, 2010 3:16 pm

    vdv_michel schreef:Aansluiten aanvoer lucht langs achter dia 4
    Wie van jullie heeft deze aangesloten en van waar trek je de lucht? van buiten of van een andere kamer?
    En wat zou het verschil uitmaken?

    hoi
    hierbij mijn topic

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    mvg jl
    avatar
    atlasgust
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 100
    Leeftijd : 80
    Registration date : 01-01-09

    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van atlasgust zo nov 21, 2010 4:27 pm

    Bij mijn mcz power systeem komt deaanzuiglucht uit de holle ruimte, een gat van 40 mm.boren naar onder boren en klaar is Kees.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van Gast zo nov 21, 2010 4:34 pm

    uit de spouwmuur? heb ik ook al aangedacht maar is spinnen en hun webben? kunnen die dan niet de buis doen verstoppen terwijl van buiten kan je er toch altijd aan e ...




    jl schreef:
    vdv_michel schreef:Aansluiten aanvoer lucht langs achter dia 4
    Wie van jullie heeft deze aangesloten en van waar trek je de lucht? van buiten of van een andere kamer?
    En wat zou het verschil uitmaken?

    hoi
    hierbij mijn topic

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    mvg jl
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van erwin zo nov 21, 2010 4:38 pm

    zorg dat er op het uiteinde steeds een netje of gaas zit tegen ongedierte..
    als er muizen inkomen is de inlaat gegarandeerd verstopt...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van Gast zo nov 21, 2010 5:19 pm

    vdv_michel schreef:Aansluiten aanvoer lucht langs achter dia 4
    Wie van jullie heeft deze aangesloten en van waar trek je de lucht? van buiten of van een andere kamer?
    En wat zou het verschil uitmaken?



    je kan ook lucht trekken uit je schoorsteen ,als je kacheluitlaat aangesloten is met een flex of vaste buizen in de schoorsteen



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van Gast zo nov 21, 2010 5:50 pm

    mijn kachel rechtstreeks naar buiten en gedaan men schouw word afgebroken omdat ik men palletkachel op een andere plaats wou en omdat de schouw niet meer in goeie staat is ...





    fleur schreef:
    vdv_michel schreef:Aansluiten aanvoer lucht langs achter dia 4
    Wie van jullie heeft deze aangesloten en van waar trek je de lucht? van buiten of van een andere kamer?
    En wat zou het verschil uitmaken?



    je kan ook lucht trekken uit je schoorsteen ,als je kacheluitlaat aangesloten is met een flex of vaste buizen in de schoorsteen



    gr fleur
    avatar
    atlasgust
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 100
    Leeftijd : 80
    Registration date : 01-01-09

    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van atlasgust zo nov 21, 2010 6:29 pm

    Michel
    misverstand
    ,de aanzuiglucht komt uit de holle ruimte waarmee ik bedoelde de kruip ruimte met de origenele filter er op alles ok.
    In de stille Kempen worden de benamingen wel eens door mekaar gegooid gr.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van Gast zo nov 21, 2010 10:46 pm

    Erwin123 ik ga toch even iets vragen :
    quote :"lucht van buiten: kans op te droge lucht in de kamer, er komt geen verse lucht binnen maar er gaat wel warme lucht naar buiten via dezelfde kieren en spleten doordat je overdruk krijgt in de kamer" unquote

    Waar haal je die overdruk in de kamer vandaan met externe lucht die na het leveren van zuurstof aan de vlammetjes terug buitengaat via de afvoer van de gassen ?
    Zelfs te droge lucht lijkt mij sterk gezien het vocht dat wij zelf uitstoten binnen een gesloten ruimte en waarvoor we tegenwoordig moeten ventileren naar buiten om een goed klimaat in de woonruimte te krijgen en te behouden. Dergelijke ventilatie zet de woonruimte wel in overdruk en in dergelijke situatie MOET je externe verbrandingslucht aanvoeren !
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van erwin zo nov 21, 2010 10:54 pm

    met zo een ventilatie systeem neem je idd best lucht van buiten

    wat ik bedoelde is dat er warmte naar buiten gaat, dus omgekeerde als aanzuigeffect koude lucht.

    je kan stellen dat de warme lucht die je anders wegblies langs de schouw met lucht van binnen te pakken,

    dat die nu door kieren en openingen weggaat.

    voel maar eens aan de dampkap als je lucht van binnen aanzuigt, dan voel je een kleine koude stroom van aangezogen lucht door het gat buiten naar de damkap binnen,

    als je lucht vanbuiten neemt gegarandeerd dat daar ook warmte door verdwijnt, tenzij je een automatische afsluitklep op dampkap hebt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van Gast zo nov 21, 2010 11:15 pm

    ik denk en lees soms veel misverstanden over aanzuiglucht ,wellicht zal ik ook al ergens een keer een verkeerde interpretatie hebben gedaan .

    we hebben in feite twee soorten luchtstromen bij onze kachel
    1/verbrandingslucht die in de kachel in de verbrandingspot zorgd voor verbranding
    2/verwarmingslucht die door de warmtewisselaar stroomt

    veelal is er sprake van aanzuiglucht maar welke van de twee ;misschien met zen allen die twee onderscheiden
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van erwin zo nov 21, 2010 11:38 pm

    zoals fleur zegt zijn er twee luchtstromen:

    1. verbrandingslucht:

    aanzuigen vanuit de kamer = intern ofwel een buis op de ingang plaatsen en deze naar buiten de kamer leiden = extern.

    (naar buiten = zolder, garage, kelder, kruipruimte of buiten)

    Na de verbranding van de pellets gaat deze lucht via rookgasventilator naar de schouw(buis)

    2. verwarmingslucht:

    de lucht die door de ruimteventilator in de kamer geblazen wordt,
    deze word ALTIJD aangezogen door de openingen in de kachelmantel en komt dus altijd van de kamer zelf.

    Deze lucht gaat over de warmtewisselaar en verlaat zo opgewarmd de kachel langs de rooster.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van Gast ma nov 22, 2010 12:15 am

    erwin123 schreef:zoals fleur zegt zijn er twee luchtstromen:

    1. verbrandingslucht:

    aanzuigen vanuit de kamer = intern ofwel een buis op de ingang plaatsen en deze naar buiten de kamer leiden = extern.

    (naar buiten = zolder, garage, kelder, kruipruimte of buiten)

    Na de verbranding van de pellets gaat deze lucht via rookgasventilator naar de schouw(buis)

    2. verwarmingslucht:

    de lucht die door de ruimteventilator in de kamer geblazen wordt,
    deze word ALTIJD aangezogen door de openingen in de kachelmantel en komt dus altijd van de kamer zelf.

    Deze lucht gaat over de warmtewisselaar en verlaat zo opgewarmd de kachel langs de rooster.






    kleine rechtzetting erwin

    verwarmingslucht kan je ook aanzuigen van buiten of vanuit een andere kamer ,ik doe dit bij mijn inbouwkachel,bij een voorzetkachel zou het al moeilijker gaan.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van erwin ma nov 22, 2010 12:32 am

    fleur schreef:

    kleine rechtzetting erwin

    verwarmingslucht kan je ook aanzuigen van buiten of vanuit een andere kamer ,ik doe dit bij mijn inbouwkachel,bij een voorzetkachel zou het al moeilijker gaan.

    fleur is dat dan via de achterkant van de ruimte waar de kachel inzit of heeft je kachel een aansluiting voor verwarmingslucht aanvoer?

    is het niet beter om lucht te nemen die al een beetje verwarmd is ; of speelt dit geen rol
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van Gast ma nov 22, 2010 12:39 am

    zouden we niet beter een nieuwe topic openen erwin,of we gaan weer tegen ons..........krijgen,doe jij maar
    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van Gast ma nov 22, 2010 12:47 pm

    Erwin123, "voel maar eens aan de dampkap als je lucht van binnen aanzuigt, dan voel je een kleine koude stroom van aangezogen lucht door het gat buiten naar de damkap binnen" uiteraard omdat bij een dampkap de kamer op onderdruk wordt gezet door het uitzuigen van lucht zal van overal vervanglucht aangezogen worden ... langs alle mogelijke kieren en gaten.
    Dat is dus ook de kleine luchtinstroom die je kan voelen !
    Verbrandingslucht van een kachel is normaal een gesloten circuit (allez, zou toch moeten zijn maar ik heb al gelezen dat sommige pelletkachels een luchtspleet hebben tussen het glas en de brander) en geeft geen drukverschillen in de kamer.
    Wat de warme luchtstroom betreft van Fleur WEL als je geen ventilatie opening hebt tussen de twee kamers want dan komt de ene in overdruk en de andere in onderdruk en gaat die druk zich gelijk proberen te trekken langs de kieren onder en boven de deuren. Je kan op deze wijze, en door het oordeelkundig plaatsen van openingen je hele woning verwarmen MAAR je moet dan wel een kachel hebben met hoog vermogen (kan je vergelijken met kanalisatie).
    'k Zal nu ook de raad van Fleur maar volgen zeker ??

    Anonymous
    Gast
    Gast


    aanvoer lucht pellbox scf Empty wat is nu het beste, lucht van buiten of van binnen.

    Bericht van Gast za dec 03, 2011 6:07 pm

    Hoi,

    Heb zowel buiten als binnen lucht voor mij kachel voorzien.
    Heb een afvoerbuis van 120mm tussen mijn oud en valsplafon gestoken naar buiten.
    Deze vertrekt in mijn kubus die rond mijn kachel is gebouwd en is ongeveer 5m lang.
    Heb aan de buiten zijde zo een afdekkapje gezet voor damkapen met een rooster tegen vliegen erin.
    Heb ook in mijn kubus een rooster voorzien aan de onderzijde van mijn kachel.
    Heb deze al eens dicht gemaakt en zie geen verschil op het eerste zicht aan de werking van mijn kachel.
    Ik vind wel deze rooster niet zo mooi en wil deze dicht maken.
    Zou alleen de aanzuig van buiten af genoeg zijn?

    Gr

    Gesponsorde inhoud


    aanvoer lucht pellbox scf Empty Re: aanvoer lucht pellbox scf

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 4:36 am