Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 20 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    retourtemperatuur begrenzer

    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 5:46 pm

    Hallo,

    Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb een MCZ Musa Hydro en de installateur heeft een retourtemperatuur begrenzer tussen mijn cv installatie gezet, volgens mij gaat hier mijn kachel onregelmatig branden.

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 8:13 pm

    Remco, is uw hydro de enige ketel in het cv circuit ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 8:27 pm

    hobbymachine schreef:Remco, is uw hydro de enige ketel in het cv circuit ?

    Ja, de oude ketel (stadsverwarming) is onderbroken dmv 2 handels zodat deze nu dicht staat.

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 8:31 pm

    Remco,

    waarschijnlijk is dit een bypass die ervoor zorgt dat de retourtemperatuur hoog genoeg blijft, indien dit niet het geval is, ontstaat er condens in de kachel (vooral bij de warmtewisselaar) waardoor de assen en stof in de kachel gaan kleven. Dit gaat ten koste van het rendement, en de levensduur van je installatie.

    grts.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 8:37 pm

    Jordy schreef:Remco,

    waarschijnlijk is dit een bypass die ervoor zorgt dat de retourtemperatuur hoog genoeg blijft, indien dit niet het geval is, ontstaat er condens in de kachel (vooral bij de warmtewisselaar) waardoor de assen en stof in de kachel gaan kleven. Dit gaat ten koste van het rendement, en de levensduur van je installatie.

    grts.

    @jordy

    Het is volgens de installateur een soort klep die bij 61 graden opengaat waardoor je minder starts en stops hebt. maar sinds deze 'klep' er tussen zit worden de raditatoren niet echt warm alleen de vloerverwarming blijft op temperatuur.

    gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 8:47 pm

    Meet de kachel zelf niet de water temperatuur? Of alleen de omgevings temperatuur?


    Laatst aangepast door Rob K op zo nov 28, 2010 8:54 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 8:47 pm

    Remco,

    Ik zie dat je met vloerverwarming en radiatoren zit. Is je kachel dan ook aangesloten op een buffervat?
    Hetgeen je hierboven zegt klopt wel, vanaf 62° gaat de klep open, en gaat het systeem pas over de radiatoren circuleren, voor je aan de 62° zit, circuleert het systeem enkel door de bypass om de retour temp zo hoog mogelijk te houden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 8:55 pm

    Jordy schreef:Remco,

    Ik zie dat je met vloerverwarming en radiatoren zit. Is je kachel dan ook aangesloten op een buffervat?
    Hetgeen je hierboven zegt klopt wel, vanaf 62° gaat de klep open, en gaat het systeem pas over de radiatoren circuleren, voor je aan de 62° zit, circuleert het systeem enkel door de bypass om de retour temp zo hoog mogelijk te houden.

    Neen er is geen buffervat, volgens de installateur was dat niet nodig, er staan altijd 2 radiatoren (badkamer) open zodat de kachel z'n warmte kwijt kan.

    Is die bypass nodig?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 8:58 pm

    Rob K schreef:Meet de kachel zelf niet de water temperatuur? Of alleen de omgevings temperatuur?

    Beste Rob,

    volgens mij beide, de staat op 25 graden en meet nu 22 en de water temp staat op 70 en meet nu 68.

    gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 9:06 pm

    Als de kachel dit zelf meet, doet ie er dan ook wat mee? moduleren ofzo?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 9:07 pm

    Hoe zijn die twee circuits dan gescheiden? De temp voor de vloerverwarming mag maar max. 50° (best 45°) en de temp voor de radiatoren ongeveer 75°.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 9:12 pm

    Jordy schreef:Hoe zijn die twee circuits dan gescheiden? De temp voor de vloerverwarming mag maar max. 50° (best 45°) en de temp voor de radiatoren ongeveer 75°.

    @Jordy
    Hoe bedoel je gescheiden? vanuit de meterkast gaan er 2 leidingen naar de trapkast waar een verdeler van de radiatoren (4stuks) staat en een verdeler van de vloerverwarming (9groepen)



    de temp van de vloerverwarming staat op 40gr


    gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 9:13 pm

    Zelf stoken wij voorlopig nog een hout cv kachel. De vloer verwarming is plm 100m1 en staat op 30gr. mijn gedachte is dat daardoor het vloerverwarningsdeel eerder afgesloten wordt en de toevoer daarna alleen naar de radiatoren gaat. 50gr zou ik allen instellen als het de hoofdverwarming betreft.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 9:19 pm

    @Rob

    Zou de kachel het dan toch niet trekken, wij hebben een vloerverwarming (hoofdverwarming) van ongeveer 90m2 in 9 groepen deze vraagt ongeveer 11kw de kachel staat in de woonkamer en geeft zelf 4,3kw af aan de ruimte maar de radiatoren in de woonkamer (50m2) worden niet warm. zou dan toch allen warmte naar de vloerverwarming gaan? ik denk zelf dat het door de bypass komt.

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 9:22 pm

    De bypassklep hoort er inderdaad in om te voorkomen dat het retourwater naar je kachel te laag wordt en daar condensatie op wisselaar aan de rookgaszijde veroorzaakt. Met vervuiling van je kachel tot gevolg.

    De vermogensregeling van de kachel zal toch ook wel naar een watertemperatuur kijken en hierop het vermogen van de kachel aanpassen, mag ik aannemen? Kun je uitzoeken hoe hoog deze watertermperatuur staat ingesteld?

    Is de temperatuur waarop de bypass opent bij jou instelbaar?
    Zo ja, dan moet je hem ietsjes lager zetten dan de temperatuur waarop je kachel regelt.
    Of anders de temperatuur waarop de kachel regelt ietsjes hoger zetten dan die 62 graden.
    Ik denk dat je problemen dan zijn opgelost.

    (Ik zie zojuist dat er in de tussentijd wat antwoorden zijn gegeven, was tijdens het type van mijn post even weggelopen voor wat anders. excuus daarom voor de dubbele vragen/opmerkingen)


    Laatst aangepast door rmcsmt op zo nov 28, 2010 9:41 pm; in totaal 4 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 9:23 pm

    Met de temperatuur die jij aangeeft moet de kachel het makkelijk reddden
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 9:32 pm

    rmcsmt schreef:De bypassklep hoort er inderdaad in om te voorkomen dat het retourwater naar je kachel te laag wordt en daar condensatie op wisselaar aan de rookgaszijde veroorzaakt. Met vervuiling van je kachel tot gevolg.

    De vermogensregeling van de kachel zal toch ook wel naar een watertemperatuur kijken en hierop het vermogen van de kachel aanpassen, mag ik aannemen? Kun je uitzoeken hoe hoog deze watertermperatuur staat ingesteld?

    Is de temperatuur waarop de bypass opent bij jou instelbaar?
    Zo ja, dan moet je hem ietsjes lager zetten dan de temperatuur waarop je kachel regelt.
    Of anders de temperatuur waarop de kachel regelt ietsjes hoger zetten dan die 62 graden.
    Ik denk dat je problemen dan zijn opgelost.

    (Ik zie zojuist dat er in de tussentijd wat antwoorden zijn gegeven, was tijdens het type van mijn post even weggelopen voor wat anders. excuus daarom voor de dubbele vragen/opmerkingen)

    @ rmcsmt
    De watertemp staat op 70 graden, ik kan de bypass niet instellen die staat vast op 62 graden. ik vind wel dat de retourleiding vanuit de baypass er warm is, klopt dit?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 10:32 pm

    In principe zou het goed moeten zijn: je kacheltemperatuur staat hoger dan de instelling van je bypassklep.
    Weet je zeker dat de bypassklep goed geinstalleerd is?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast zo nov 28, 2010 11:31 pm

    rmcsmt schreef:In principe zou het goed moeten zijn: je kacheltemperatuur staat hoger dan de instelling van je bypassklep.
    Weet je zeker dat de bypassklep goed geinstalleerd is?

    @rmcsmt

    daar begin ik nu ook aan te twijfelen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast ma nov 29, 2010 1:21 pm

    Heb je geen boekje of zo van de klep? Of anders even googlen op merk en type van de klep. Dan moet er toch uit te komen zijn of de klep goed is aangesloten.
    Of anders "even" twee aansluitingen omwisselen. pale
    Anonymous
    Gast
    Gast


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gast ma nov 29, 2010 11:34 pm

    vandaag is de installateur geweest en heeft de bypassklep er tussenuit gehaald... nu worden de radiatoren wel warm, maar de kachel staat echt zo hard te branden waardoor hij nog meer herrie maakt de water temp komt nu ook niet meer op 70 graden maar 60 graden max.

    Gesponsorde inhoud


    retourtemperatuur begrenzer Empty Re: retourtemperatuur begrenzer

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 3:14 am