Ik ben nieuw op dit forum dus bij deze, aangename kennismaking.
Sinds gisteren (vrijdag 03Dec2010) ben ik eigenaar van een Piazzetta Ginevra pelletkachel.
De kachel is prachtig en staat centraal gelegen in een ruimte van +/- 250m³, deze ruimte wordt dan vanaf nu ook enkel en alleen door de Piazzetta opgewarmd en is normaal tot goed geïsoleerd. Dubbel glas, 12cm Isover glaswol in plafond en 4cm isolatieplaten in spouw. Op één van de twee ventilators is een Y stuk geplaatst waar de ene uiteinde van dit Y stuk langs de kachel naar buiten blaast en het andere uiteinde vanachter uit de kachel komt en met een buis recht naar boven (2.3m hoog) een slaapkamer verwarmd.
De pelletkachel gebruikt CleanFire pellets als brandstof. De kachel staat geplaatst tegen een buitenmuur waarlangs de schouw dan vanonder naar buiten vertrekt. De schouw bestaat uit dubbelwandige inox buizen met isolatie ertussen en heeft een lengte van ongeveer vijf meter en komt boven de pannen uit. Bovenop is een regenkap geplaatst.
De installatie is gebeurd door Desender-Desmedt uit Aartrijke. Alles zeer mooi, proper en degelijk,naar mijn bescheiden kennis, uitgevoerd. De uitleg omtrent de werking was volledig.
Na deze korte inleiding mijn vragen
1.) Ik heb een verbruik omtrent 15kg per 5/6uur. Is dit niet wat aan de hoge kant? Doch ik ben er me van bewust dat het zeer koud is buiten (-4) en de te verwarmen ruimte is groot. Dus misschien toch normaal?
2.) De asbak is na 10u branden voor 1/3de gevuld. Dit wanneer ik manueel de assen door het rooster veeg want die stapelen zich voornamelijk op rond de vuurkorf en tegen het raam/deur ipv in de asbak te vallen. Is dit normaal dat de assen zo verspreid liggen en niet geleidelijk door de gaatjes van de vuurkorf?
3.) Eenmaal de gewenste temperatuur bereikt is gaat de kachel dan op een minimum niveau branden met laag verbruik? Mijn indruk is dat de vlam kleiner wordt maar dat het debiet pellets even hoog blijft. Mijn impressie klopt volgens de status stove op de afstandsbediening.
4.) Zoals gezegd is de installatie van kachel, schouw, secundair verwarmingskanaal vlekkeloos verlopen maar een afregeling van de kachel is niet gebeurd. Dit zou niet nodig zijn bij dit model kachel. Klopt dit of ben ik naïef?
Daarnet heb ik telefonisch contact opgenomen met het bedrijf maar technische hulp/info was niet direct beschikbaar (weekend) met als gevolg dat ik op dit forum terecht kwam.
Vanaf maandag ben ik een vijftal weken niet thuis en ik had mijn vrouwke toch graag een zo goed mogelijk werkende kachel aangeboden. Misschien dat ik zelf enkele instellingen kan wijzigen.
Misschien nog wat meer info:
Bij een normale werking (Level Ok op 20°C)
Ventilatorsnelheid 1 op niveau 3
Ventilatorsnelheid 2 op niveau 2
Power op 3
Status Stove:
Debiet pellets = 024co
Temperatuur schouwuitgang 120°C
Binnentemperatuur 20°C
Lijken deze parameters goed voor jullie?
Als iemand mij raad kan geven of eventueel een manier om bepaalde parameters aan te passen, feel free.
Ik dank u bij voorbaat
Nicolas
Laatst aangepast door phrenzik_kid op za dec 04, 2010 4:36 pm; in totaal 1 keer bewerkt