Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast!

    Anonymous
    JanMarea
    Gast


    Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast! Empty Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast!

    Bericht van JanMarea za dec 18, 2010 3:24 pm

    Beste,
    Als niet geregistreerd lid ben ik blij hier met mijn vraag terecht te kunnen.
    Ik heb een 2e hands pelletkachel gekocht; nl een Camini Marea, ik heb de stangen in het afvoerkanaal die zich bovenaan de kachel bevinden telkens na en tijdens het branden van de kachel op en neer bewogen zoals mij gezegd was door de verkoper, mijn probleem is nu dat de 2 metalen stangen die zich in het afvoerkanaal bevinden en welke je regelmatig op en neer moet bewegen om zogezegd het rookafvoer kanaal te kuisen na een tijd muurvast kwamen te zitten met als gevolg dat ik nu reeds geruime tijd mijn kachel laat branden zonder die stangen te kunnen verschuiven; 3 vragen; 1 kan dat kwaad? en 2 kan ik daar iets aan doen en 3 hoe komt het dat die zo snel vast komen te zitten.
    Met vriendelijke dank; Jan Oost-Vlaanderen.
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast! Empty Re: Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast!

    Bericht van ZaurusUser za dec 18, 2010 3:36 pm

    Ze zitten waarschijnlijk vast door rookassen die je ermee van de warmtewisselaar geschraapt hebt.
    Er zal niets anders op zitten dan de kachel open te maken en te reinigen (stofzuigen, borstelen of als je hem buiten kan zetten: uitblazen)
    Als dat te rap gebeurt, is dat omdat de verbranding veel rook(roet) produceert. Afhankelijk van de instellingen van de kachel in combinatie met de gebruikte pellets.
    Heeft de vorige eigenaar de kachel ooit volledig uitgekuist of laten uitkuisen (jaarlijks onderhoud) ? Misschien zit je wel met zijn assen ...

    Werner.


    _________________
    Rika Topo
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast! Empty Re: Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast!

    Bericht van ss za dec 18, 2010 3:54 pm

    Ik vrees inderdaad dat uw kachel een degelijke onderhoudsbeurt nodig heeft, normaal gezien kunt u info vinden in de handleiding van uw kachel hoe je deskundig de kachel kunt reinigen. Voor een jaarlijks onderhoudsbeurt moet je wel wat handig zijn of je moet een technicus/verdeler van het merk contacteren. Feit is dat ik eerst en vooral zou zorgen dat de kachel (Brandkamer, warmtewisselaar en rookgaskanalen)proper zijn voor ik hem terug in gebruik neem!
    Een pelletkachel is het technisch hoogstandje onder de kachels en werkt enkel perfect als je hem zeer geregeld een (onderhouds) beurt geeft
    Groeten,
    ss
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast! Empty Re: Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast!

    Bericht van Philip za dec 18, 2010 3:56 pm

    tss

    waarom heeft de vorige eigenaar de kachel doorverkocht ??


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast! Empty Re: Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast!

    Bericht van steven za dec 18, 2010 4:50 pm

    de warmtewisselaar wordt proper gemaakt met het verschuiven van die stangen.

    vermoedelijk moet je kachel eens een groot onderhoud krijgen.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    JanMarea
    Gast


    Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast! Empty Re: Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast!

    Bericht van JanMarea ma dec 20, 2010 5:41 pm

    Bedankt voor de goede raad!
    De vorige eigenaar (een bejaarde maat van mij) heeft de kachel vlak voor hij hem verkocht, door de verdeler waar hij hem gekocht heeft, laten kuisen en dat heeft hem 185€ gekost, vandaar dat hij die kachel wilde verkopen, de onderhoudskosten waren te hoog voor hem en hij wou terug overschakelen op zijn oude kolenkachel omdat de pellets (plospanpellets; 4€ per 15kg) te duur zijn en er vlug doorgaan (15kg op 16u) Hij is voordeliger met zijn kolenkachel zegt hij. Volgens mijn maat heeft die onderhoudsman voor 185€ juist de achterwand van de kachel afgenomen daar wat gestofzuigd en aan die computer wat geprutst en dan heeft hij vooraan vanonder eens gestofzuigd nadat hij daar een paneel had weggenomen al bij al een kwartier werk. In de handleiding, die in het italiaans is en waar ik een beperkte nederlandse versie van heb word er van die stangen met geen woord gerept, laat staan dat er uitleg staat voor wat ze eigenlijk dienen.Van die maat weet ik dat ik die stangen regelmatig op en neer moet bewegen, wat ik dus ook gedaan heb tot ze muurvast zaten.
    Wat moet ik opendoen en of uit de kachel verwijderen om werkelijk zelf die stangen te kunnen reinigen?
    De brandkamer die maak ik bijna elke dag schoon met de stofzuiger en borstel, ik heb ook reeds de gietijzeren panelen van de verbrandingskamer al eens uitgenomen en daarachter alles gereinigd en ik heb de ventilatorschoepen met een tandenborstel gereigd want die zaten vol stofdelen en daardoor piepten ze, achteraf draaien ze veel zachter en maken minder geluid. En nog iets wat ik moet zeggen; ik heb die kachel dus gewoon aangesloten op een oude schouw waarin vroeger mn houtkachel uitmondde en de pelletkachel brand naar mijn mening goed, maar nu zei iemand tegen mij dat dit verkeerd is en dat ik een flexibel of inoxbuis moet kopen en in mn schouw plaatsen. Is dat zo of niet.
    Bedankt voor jullie uitleg.
    Met vriendelijke groeten; Jan Zelzate.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast! Empty Re: Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast!

    Bericht van erwin ma dec 20, 2010 8:33 pm

    is die schouw gekuisd voor de installatie van de pelletkachel, temperatuur rookgas is wel lager maar als je schouw vervuild zat dan kan er toch schouwbrand optreden, heeft hier overlaatst nog iemand voorgehad,

    als de trek en verbranding ok is dan voldoet deze aansluiting, flexibel dubbelwandig is beter tegen condens maar ik zou even kijken hoe het gaat op deze manier

    185 euro voor een half onderhoud is gestolen;
    normaal betaal je 100-120 euro en dan word alles proper gemaakt, dus ook de ventilatoren
    Anonymous
    JanMarea
    Gast


    Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast! Empty Re: Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast!

    Bericht van JanMarea ma dec 27, 2010 11:43 am

    De schouw wordt binnenkort gekuist van bovenaan vanonder heb ik ze zelf al leeggehaald via een klep.
    De verbranding is goed en er zit zeker voldoende trok in de schouw want als je een brandend papier voor het gat van de schouw houd dan zuigt de vlam erin. dus daar geen problemen volgens mij.
    Rest mij het probleem om die stangen terug los te krijgen. Is het echt nodig om die stangen te gebruiken? Ik heb gezien bij andere kachels dat daar geen stangen inzitten. En hoe krijg ik die stangen los, wat moet ik openmaken? Want op mijn handleiding vind ik niks terug over die stangen of hoe ze te bereiken.
    Met dank Jan

    Gesponsorde inhoud


    Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast! Empty Re: Camini Marea heeft in rookafvoer 2 stangen die je regelmatig op en neer moet bewegen, zitten vast!

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 19, 2024 11:35 pm