van gertdc do sep 27, 2012 7:31 pm
Proefondervindelijke ervaring heeft mij geleerd (bij een defect aan het moederbord van het pelletgedeelte) dat (bij mijn kachel) ik mijn huis nooit op temperatuur krijg door enkel op hout te stoken.
De elektronica doet dan ook nog een aantal andere veiligheidsingrepen (zoals luchtaanvoer van het houtgedeelte helemaal open zetten) om oververhitting van het water te vermijden, waardoor bijna alle warmte door de schouw vliegt. En sowieso, als je pomp niet meer werkt, kan je al helemaal geen hout meer stoken. (water warmt op, maar er is geen circulatie...)
Zelfs zonder defect moederbord heb ik het ook geprobeerd om mijn huis op temperatuur te krijgen door enkel op hout te stoken, en het lukt niet.
Ik wijt dit aan het onvoldoende vermogen, vermits hout nooit gelijkmatig brandt. Het geleverde vermogen fluctueert mee, met de intensiteit van de vlammen. Nochtans is op papier het vermogen van het pelletgedeelte evenwaardig aan het houtgedeelte...
Wat echter wel perfect werkt, en ik ook toepas (als ik thuis ben) is opstarten op pellets, ook het houtgedeelte aansteken, en eenmaal het huis op temperatuur is, kan ik het ook op temperatuur houden door enkel op hout te stoken. (Bij normale vriestemperaturen, als het echt extreem koud is, lukt dit ook niet echt)
Voor de volledigheid geef ik ook nog even mee dat ik een zeer groot en slecht geïsoleerd huis heb...